IG i svenska A pga tabbe?

Youtube-proffs
Skrivet av SoniC:
Skrivet av hyfer:

Jo det var så att jag fick IG i svenska A pga att jag hade missat referatmarkeringar på ett referat. Jag blev meddelad av min lärare att jag hade fått IG på referatet. När jag några dagar senare skulle göra om referatet försov jag mig och missade tiden med flera timmar. Jag valde därför att stanna hemma och tänkte att ett litet referat spelar väl ingen roll. Men när mina betygspapper kom, stod då ett IG i svenska A. Är det rätt? någon som har en aning?

Du försob digh några timmar och beslutade för att stanna hemma? Du ska fan inte bara ha ig i svenska utan du ska även förlora ditt medborgarskap.

Kommer ju från rätt mun.

Vi kan ju lika gärna avrätta honom med. Why not liksom!?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Orkar inte läsa igenom alla posts, lagar mat.

Men som det är nu i gymnasiet så är alla kurser indelade i olika mål du måste uppnå. För att få IG i kursen krävs det bara att du missar ett enda mål, det var det du gjorde när du missade det på uppsatsen eller vad det nu var du skrev plus att du dessutom missade tillfället att fixa till det.

Have no fear. Du kan oftast kompletera just det målet i efterhand.

Men för att tydliggöra. Ta matematik till exempel. Derivator är ett eget mål i MaD om jag inte minns fel, om du inte kan visa att du kan det målet under hela kursens gång kommer det att resultera i IG på hela MaD kursen.

Hoppas det hjälper.

PS. Sluta basha honom för skolkandet, det var inte riktigt det som var på tapeten i hans topic. DS.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

Nej, ett missat moment ska absolut inte räcka för att ge dig IG om du presterat minst ett starkt G i resterande moment. Läraren är försåvitt jag vet skyldig att ge betygsvarning om du riskerar att få IG, och dessutom ska du (om inte rent formellt så i alla fall moraliskt) ha rätt att få komplettera det momentet i slutet av kursen om det behövs.

Om du är missnöjd med ditt betyg kan det vara bra att veta att betyg inte går att överklaga eftersom de inte är beslut som handlagts hos en statlig myndighet (jag har för mig att det var det som var anledningen). Du kan däremot begära rättning, och det finns ett flertal fall där elever fått sina betyg rättade (inte överklagade) i efterhand. (Källa: "En introduktion till förvaltningsrätten", en mycket praktisk liten blå bok.)

Jag tror (är inte riktigt säker på detta) att du bör "begära omprövning av examinatorns betygsbeslut enligt FL 26-27§§". Detta nämns som exempel i ovannämnda bok på ett tillfälla att nyttja förvaltningslagen i vardagen.

Nåja, jag ska inte säga för mycket, då jag dels är för trött för att tänka klart och dels bara har läst ovannämnda bok som nöje på tunnelbanan och saknar juridisk kompetens. Jag är till 99,9 % säker på att du inte kan överklaga betyg, men att du kan begära rättning hos skolans rektor. Om du vill vara helt säker tycker jag att du sk prata med någon som jobbar med juridik, och helst av allt någon som kan förvaltningsrätten, då det är där de lagar och förordningar du söker står nedskrivna.

EDIT: Lite google gav mig hjälp... http://lagen.nu/1987:743#K9P69S1
Det verkar finnas en paragraf om rättelse av betyg i gymnasieförordningen. Jag är inte säker på att den fortfarande är aktuell då lagen är från 1987 och är upphävd 1992, men jag kunde inte hitta nån annan lag. Hursomhelst har jag för mig att det är nån liknande grej vi fortfarande kör med.

Lycka till!


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

^- Då har ju läraren givit dig en ny chans
(som du skippade/missade), och du klaradet inte av ett moment som man måste klara för ett G betyg. Så tycker inte det är så konstigt att du fick ett IG.

Så om en person är sjuk eller dylikt så ska han få IG iaf?

Tycker du ska överklaga betygen, ifrågasätt lärarens resonemang varför hon/han tog beslutet att ge dig IG.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av fanboy:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

^- Då har ju läraren givit dig en ny chans
(som du skippade/missade), och du klaradet inte av ett moment som man måste klara för ett G betyg. Så tycker inte det är så konstigt att du fick ett IG.

Så om en person är sjuk eller dylikt så ska han få IG iaf?

Tycker du ska överklaga betygen, ifrågasätt lärarens resonemang varför hon/han tog beslutet att ge dig IG.

Läraren gav ju honom en andra chans. Är det inte logiskt att man automatiskt failar om man inte är närvarande?
Referatdelen utav svenskan är ju en bärande pelare så jag förstår varför man inte blir godkänd om man får IG på den delen. Grabben hade ju VG på resten av delarna, det betyder ju att om han blir godkänd på referaten så är det stor chans att det blir VG i svenska. På många här låter det som att hans betyg i svenska sjönk två steg men det fungerar inte riktigt så.
Det borde dock, kanske, gå att övertyga läraren att man kan få komplettera (igen).

Medlem
Skrivet av Tony:
Skrivet av fanboy:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

^- Då har ju läraren givit dig en ny chans
(som du skippade/missade), och du klaradet inte av ett moment som man måste klara för ett G betyg. Så tycker inte det är så konstigt att du fick ett IG.

Så om en person är sjuk eller dylikt så ska han få IG iaf?

Tycker du ska överklaga betygen, ifrågasätt lärarens resonemang varför hon/han tog beslutet att ge dig IG.

Läraren gav ju honom en andra chans. Är det inte logiskt att man automatiskt failar om man inte är närvarande?
Referatdelen utav svenskan är ju en bärande pelare så jag förstår varför man inte blir godkänd om man får IG på den delen. Grabben hade ju VG på resten av delarna, det betyder ju att om han blir godkänd på referaten så är det stor chans att det blir VG i svenska. På många här låter det som att hans betyg i svenska sjönk två steg men det fungerar inte riktigt så.
Det borde dock, kanske, gå att övertyga läraren att man kan få komplettera (igen).

Självfallet, skiter man i det, då förtjänar man inte en till chans. Men det jag påpekade var om man ej själv hade makten i sin hand, ex sjukdom, olycka osv. Ska man då få IG?
Sedan är det svårt och bevisa om man gjort det med mening eller inte. Och då tar jag orden "Bättre fria än att fälla"


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Nej, då ska man inte få IG i ett svenskt gymnasium. Då får man i regel en ny chans.

edit: med mening? hehe. Försova sig är tyvärr ingen ursäkt, även om man inte gör det "med mening". "Sorry lärarn, jag satt uppe hela natten och raidade med guildet, du vet.. vill ha dom där lila shouldersen. Trodde jag skulle klara mig med 1.5h sömn. Men jag vaknade 5min efter att lektionen hade börjat och jag hade fan kommit 20 mins sent, helt ovärt att komma då ju. Får jag en ny chans?"


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

så, TS, hur har det gått? Mitt i sommaren iofs...


signatur

yolo

Inaktiv

Inte jobbat på det direkt, men kommer definitiv prata med min lärare. Har dessutom fått reda på att en annan i klassen också fick IG, av vilken anledning har han ingen aning om eftersom läraren inte har sagt något. Så vi kommer båda att gå till läraren och snacka med henne.

12
Skriv svar