Kristen eller Satanist ?

Avstängd
Skrivet av CastorFiber:

Med dina minst sagt kontroversiella åsikter så måste du vara beredd på att mötas av motstånd - om du inte gillar vad jag skriver till dig så säg det till mig - att säga att alla mina inlägg är påhopp är... ett påhopp. Och rent skitsnack.

Alla dina inlägg är inte påhopp, förstås, men väldigt många av dina inlägg i den här tråden och dess syskon innehåller påhopp mot mig. Jag antar att det beror på att du helt enkelt inte kan tygla ditt hat mot mig. :/

Citat:

Ta inte allt på så stort allvar, EliasN - när det finns en smiley med i uttalandet så är det som sägs inte avsett att ta på fullaste allvar. En smiley är ingen licens att skriva vad man vill men ändå...

Jag läser texten först och tittar på smilisarna först, men du kanske gör tvärtom.
Smilies är till för att hjälpa till att förmedla författarens känsla, men de kan ofta vara direkt vilseledande, därför ska man inte alltid ta smilies på så stort allvar. Och även om någon inte är helt allvarlig eller om personen i fråga försöker skämta med en är det aldrig roligt att bli kallad elaka saker.

Citat:

Sedan tycker jag du skall fråga dig själv om du driver folk du pratar med MOT gud eller FRÅN gud?

Jag kan ärligt säga att jag inte är nöjd med min... "insats" här på FragZone. Om jag hade kunnat så hade jag gärna raderat hela det kapitlet ur mitt och alla andras minne och gjort det på ett annat vis, men gjort är gjort och kommer aldrig igen. Sedan kan vi ju också betänka att vissa människor aldrig kommer bli frälsta och att man lika gärna kan strunta i såna personer.

Citat:

Det som är beklagligt är att det fortfarande finns människor som slösar så ofantligt mycket tid och energi på att förvissa sig om att de inte skall dö... Ni som sysslar med religion är symptom på baksidan av att vara en intelligent, tänkande varelse och inse att man en dag kommer att dö.
Hur skyddar man sig mot denna oundvikliga undergång? Man skapar håller varandra i handen och skapar vanföreställningar kring vad som komma skall och är man riktigt rädd och otrygg, är man van att gå dit andra pekar... då kanske man verkligen tror på sagorna.

Jag tror knappast jag kommer att dö då jag är starkt förvissad om att Jesus kommer tillbaka inom 10 års tid. Jag tror 2012.

Har ni märkt det, att det finns många många profetior i Bibeln? Till exempel så sa de redan då: "Ty jorden som den nu är går mot sin undergång". Minns inte vers. Får kolla det.

Kolla på [http://www.flammor.com/] och under Profetior.

Jag fick, som jag räknade med, låna datorn här ifall ni undrar. Hinner inte mer nu.

Medlem

ska vi slå vad att han kommer inom 10år?

btw skulle inte jesus komma år 2000, eller som en del sa vad som skulle hända, att världen skulle gå under år 2000.
hände nått av det? nej.

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jorden går under om 10 år? Jag som trodde det var när solen blev en röd jätte om en så där 5 miljarder år.

Fast astronomi har väl inget i den här tråden att göra...

signatur

Space for rent.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Alla dina inlägg är inte påhopp, förstås, men väldigt många av dina inlägg i den här tråden och dess syskon innehåller påhopp mot mig. Jag antar att det beror på att du helt enkelt inte kan tygla ditt hat mot mig. :/

Jag är ledsen om du känner dig påhoppad av mig, jag anser inte att jag gjort några påhopp överhuvudtaget men eftersom jag blev censurerad tidigare så får jag kanske se över hur jag formulerar mig. Jag har läst/sett dig prata i andra trådar om annat än religion och du verkar vara en helt reko kille, kanske retar mig lite extra att du fäller upp ditt försvar 10 gånger av 10 istället för att "lyssna".

Det är frustrerande när alla svar blir "jag tror inte på det"-svar... hur kan ett samtal med någon som bara väljer ut det som passar och håller det som sant, hur kan ett sådant samtal gå vidare? Om den ena parten kontinuerligt avfärdar 100-års forskning men ett snabbt "Jag tror inte på det för jesus sade..." då bli allt så meningslöst.

Jag hatar inte dig Elias, jag tycker att du blundar när du går fram genom livet och det retar mig - inte mycket och det handlar inte bara om dig, jag känner ett par som är precis som du... helt omöjliga att nå, de känns helt programerade, radiostyrda - de har liksom inte bara sett ljuset, de är bländade av det. Känns som slöseri med människor.

Jag hoppas att du inte lyckas hitta någon påhopp i det jag skrivit, att hacka på dig är inte och har aldrig varit min avsikt, tråkigt om du känner så - ledsen för det.

Skrivet av EliasN:

Jag läser texten först och tittar på smilisarna först, men du kanske gör tvärtom.
Smilies är till för att hjälpa till att förmedla författarens känsla, men de kan ofta vara direkt vilseledande, därför ska man inte alltid ta smilies på så stort allvar. Och även om någon inte är helt allvarlig eller om personen i fråga försöker skämta med en är det aldrig roligt att bli kallad elaka saker.

Jag förstår inte riktigt, du måste skrivit fel i början där men jag blir imponerad av din paranoia.
Det brukar bli missförstånd när folk inte skriver ut smileys men annars brukar det gå bra...

Om jag skriver ut en smiley betyder det att jag skämtar eller motsvarande - Jag använder smiley FÖR mycket för att vara 33.

Skrivet av EliasN:

Jag kan ärligt säga att jag inte är nöjd med min... "insats" här på FragZone. Om jag hade kunnat så hade jag gärna raderat hela det kapitlet ur mitt och alla andras minne och gjort det på ett annat vis, men gjort är gjort och kommer aldrig igen. Sedan kan vi ju också betänka att vissa människor aldrig kommer bli frälsta och att man lika gärna kan strunta i såna personer.

Jag kan inte minnas att någon engagerat så många på så kort tid som du gjort - oavsett vad du uppnått så är du ju kändis i forumet nuförtiden. FZ-forumets egna andliga ledare och ciceron.

Skrivet av EliasN:

Jag tror knappast jag kommer att dö då jag är starkt förvissad om att Jesus kommer tillbaka inom 10 års tid. Jag tror 2012.

Jag skall lätt försöka få med honom i vår UT-klan. Haja att kunna ha Jesus som klanledare liksom... Autoheal på hela klanen.

Varje år är det någon sekt som får byta åskådning när jesus inte kommer - jag antar att du byter datum när han inte kommer 2012?

Skrivet av EliasN:

Har ni märkt det, att det finns många många profetior i Bibeln? Till exempel så sa de redan då: "Ty jorden som den nu är går mot sin undergång". Minns inte vers. Får kolla det.

Kolla på [http://www.flammor.com/] och under Profetior.

Det är så man distribuerar sin religion - genom att skrämma sina anhängare. Om man inte föds in i religionen så tror jag att man hittar till religionen för att söka skydd för något, inte för att man vill byta livsstil. Alla religösa mynt har en bra sida och en dålig. Tro på mig och du kommer till himelriket, om inte skall du brinna i skärselden. Lek med tanken...

En kille väljer en dag att gå ut med att han är jesus - i det finstilta i hans predikan kan man läsa ut att om ni inte gör som jag säger så kommer ni att bli dödade, era familjer, era hem - allt ni äger kommer att brinna upp... om, förståss... ni inte gör som jag säger.

Ät min kropp, drick mitt blod - annars kommer ni att brinna.

Min fader, den stora ledaren kräver att ni tror på vad han säger och ingen annan - ni skall ha en ledare och inga brevid honom.

Det är terrorism och utpressning.

Kontroversiell tanke måhända men alla har de anhängare som är övertygade om att deras ledare är den enda sanningen och vägen till paradiset.

Skrivet av EliasN:

Jag fick, som jag räknade med, låna datorn här ifall ni undrar. Hinner inte mer nu.

Ingen brådska, vi finns här när du kommer tillbaka om gud inte trampat på oss.

(notera smileyn)

signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Edelweiss:
Skrivet av Pilvars:

Ärligt, vad är religion om inte något att kontrollera andra med?
De jag har sett från mina kristna kompisar är nog.. De är sjukt.

Anser du det sjukt att stå upp för en religion/att ha en religiös övertygelse kan jag inte annat än beklaga. Tror inte att du är medveten om vilken betydelse till exempel kristendom(en) haft i skapandet av den civilisation och kultur vi har i Väst och även andra delar av världen.

Är du medveten om hur mycket elände och lidande kristendomen ligger bakom? När det gäller civilisation och kultur så får du nog ändra ditt uttalande eftersom vi har detta trots kristendomen, inte på grund av. Visst har kyrkan bevarat mycket från förr men hade det inte funnits kristendom hade dessa saker saknat värde ändå... kyrkor, reliker, silver och guld och annat de stulit från sina rätta ägare genom tiderna.

Det som är beklagligt är att det fortfarande finns människor som slösar så ofantligt mycket tid och energi på att förvissa sig om att de inte skall dö... Ni som sysslar med religion är symptom på baksidan av att vara en intelligent, tänkande varelse och inse att man en dag kommer att dö.
Hur skyddar man sig mot denna oundvikliga undergång? Man skapar håller varandra i handen och skapar vanföreställningar kring vad som komma skall och är man riktigt rädd och otrygg, är man van att gå dit andra pekar... då kanske man verkligen tror på sagorna.

Vill man tro så är det ok för mig så länge man inte försöker trycka ner det i halsen på någon annan.

Bra saker händer trots kristendom, absolut inte på grund av. Anteckna det, det blir förhör senare.

Är mycket väl medveten om hur mycket lidande etc. som de flesta religioner orsakat men också hur mycket de förhindrat, hur de utgör grund i länders författningar, FN:s deklarationer, EU:s principer med mera... I stället för att vara så pigg på att angripa föreslår jag att du återvänder till universitetet och läser till exempel kulturgeografi, statsvetenskap, juridik etc. Därefter kan vi ta det där förhöret...

För det andra, varför dra in mig i något jag inte berört: att vara troende eller ej. Jag är inte troende men uppskattar kyrkan som kulturbärare.

Och på vilket sätt har jag(!) försökt trycka ner något i halsen på någon? För enbart en akademisk disukssion men uppenbarligen når det inte fram i ett sådant här forum.

Medlem
Skrivet av Edelweiss:

Är mycket väl medveten om hur mycket lidande etc. som de flesta religioner orsakat men också hur mycket de förhindrat, hur de utgör grund i länders författningar, FN:s deklarationer, EU:s principer med mera...

Så utan religion hade länders författningar och konstitutioner inte funnits? Alternativt varit inhumana eller på annat sätt dåliga? Skitsnack om du frågar mig. Religion är ett sätt att kontrollera människor och om det blir rätt en gång av 10 betyder inte det att det är ok...

Ge gärna exempel på det du pratar om ovan.

Skrivet av Edelweiss:

I stället för att vara så pigg på att angripa föreslår jag att du återvänder till universitetet och läser till exempel kulturgeografi, statsvetenskap, juridik etc. Därefter kan vi ta det där förhöret...

Det var dagens dummaste förslag. Jag har för övrigt pluggat så länge på högskola att jag inte får låna mer pengar... jobbar du på CSN eller vill du bara förmedla att du läst på universitet?

Skrivet av Edelweiss:

För det andra, varför dra in mig i något jag inte berört: att vara troende eller ej. Jag är inte troende men uppskattar kyrkan som kulturbärare.

Och på vilket sätt har jag(!) försökt trycka ner något i halsen på någon?

Det första stycket var avsett för dig, resten för alla, inte bara dig. Jag uppskattar också svenska kyrkan som kulturbärare och är döpt, konfimerad och hela baletten. Jag har till pluggat ekonomi i en skola tillhörandes svenska missionsförbundet... Jag vill påstå att jag känner till "det kristna sverige" väl - allt kring svenska kyrkan vi tar för givet och tycker är så bra väger inte upp all skit som kyrkan ligger bakom genom tiderna.

Hur världen hade sett ut utan religion kan vi bara sia kring eller förhoppningsvis se i framtiden. Vi snackar övertolerans, världsfred och ett universell brödraskap liksom... men du kanske föredrar dina dopfuntar? Jag vet precis vad en kulturgeograf läser, jag var tillsammans med en under hela utbildningen, jag har läst en hel del av det hon släpade hem... vad är det du tänker på? Vad är det jag skall lära mig så att jag kan prata med dig?

Skrivet av Edelweiss:

För enbart en akademisk disukssion men uppenbarligen når det inte fram i ett sådant här forum.

Det går alldeles utmärkt att prata på vilken nivå som helst här, vi är alla sorters människor här - det finns alltid någon att prata med...

men...

...om du har läst hela tråden, kanske läst lite i de andra trådarna och vad de handlar om... om du gjort det och tänker "detta verkar vara en bra plats för en akademisk diskussion"... då kanske du behöver plugga lite till?

signatur

Medlem

Jesus älskade ju alla; prostituerade, homosexuella, tjuvar o.s.v. Det är bara hans anhängare efter hans död som har stått för terrosrism och utpressning. Och även om det har funnits några meningar i Hitlers personliga dagbok om gud, så var han nog inte världens mest religiösa person.

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Jesus älskade ju alla; prostituerade, homosexuella, tjuvar o.s.v. Det är bara hans anhängare efter hans död som har stått för terrosrism och utpressning. Och även om det har funnits några meningar i Hitlers personliga dagbok om gud, så var han nog inte världens mest religiösa person.

Jesus älskar alla... må så vara men om du inte älskar jesus så kommer du att brinna... and there’s the rub, så att säga.

Att det skulle finnas någon koppling mellan gud och hitler vet jag ingenting om, jag ville bara förmedla att den enes djävul är den andres gud. Så är det och kommer alltid att vara så länge religionen förgiftar vår tillvaro.

signatur

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jesus älskar alla... må så vara men om du inte älskar jesus så kommer du att brinna... and there?s the rub, så att säga.

Det där med "må så vara men om du inte älskar jesus så kommer du att brinna" kom med kristendomen som kom EFTER det att jesus hade dött. Jag är inte ens säker på att Jesus har funnits och om han har gjort det så var han definitivt inte "guds son". Men budskapet var helt annorlunda än det kristendomen står för.

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Det där med "må så vara men om du inte älskar jesus så kommer du att brinna" kom med kristendomen som kom EFTER det att jesus hade dött.

Så din poäng är.... vad?

signatur

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Kungbla:

Det där med "må så vara men om du inte älskar jesus så kommer du att brinna" kom med kristendomen som kom EFTER det att jesus hade dött.

Så din poäng är.... vad?

Kristendomen, inte Jesus står för "terrorism och utpressning".

Medlem

Jag har inte lusläst bibeln helt eller så men jag utgår från att judendomen och kristendomen har sitt ursprung från området kring nuvarande Israel. Det jag undrar är var Adam och Eva blev till? Var blev de gjorda någonstans? Följdfrågor kommer..:)

signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Kungbla:

Så din poäng är.... vad?

Kristendomen, inte Jesus står för "terrorism och utpressning".

Jesus är kristendomens flaggskepp, klart han skriver under på allt de kristna tror på - det är ju de som hittat på honom.
Skillnaden mellan jesus och kristendomen ser jag ingen mening i att harva i.

signatur

Medlem

Ingen ide att fråga i fall gud finns. Det som i så fall kan vara intressant att fråga är OM ni tror att han finns, vad har ni "vunnit" på att "dyrka" honom och tillbe honom? Det sägs att Hitler var en j***a typ men Stalin var ju än värre. Jämför då dem två med kristendomen så ser man ju klart att de bara var nybörjare på att döda människor i sin galenskap. Det finns ingen religion eller gud i hela världen som har skapat mer lidande, alkoholism, självmord, mord, drogberoende, hat, sekretion osv. än gud eller att "tro" på en. Nej, det finns ingen gud. Och utan religioner skulle världen se bättre ut till viss del. Människan är BÄST på att lura sig själv och dess utom dra ner andra i samma fördärv, de är bara rädda och det tro f*n det med flera tusentals års snack om att hamna i helvetet för minsta naturliga handling i ens liv! Btw, hur många djur tror på gud? Kanske ska ta å frälsa hunden innan det är för sent, annars kanske han hamnar som ett grill spett i helvetet bara för att han inte visste om att det fanns sådan galenskap! Bah!

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Edelweiss:

Är mycket väl medveten om hur mycket lidande etc. som de flesta religioner orsakat men också hur mycket de förhindrat, hur de utgör grund i länders författningar, FN:s deklarationer, EU:s principer med mera...

Så utan religion hade länders författningar och konstitutioner inte funnits? Alternativt varit inhumana eller på annat sätt dåliga? Skitsnack om du frågar mig. Religion är ett sätt att kontrollera människor och om det blir rätt en gång av 10 betyder inte det att det är ok...

Ge gärna exempel på det du pratar om ovan.

Som du mycket väl vet - eller bör kunna läsa - har jag inte påstått att författningar etc. inte skulle ha existerat utan religion.

EU:s nuvarande grundfördrag har influerats av kristendom och diskussionen pågår just nu hur vi skall kunna inkludera både värderingar och markera kristendomens betydelse för europas historia, kultur och därmed vår civilisations framväxt i kommande fördrag i både Tyskland och Framkrike. Kristen etik och kultur finns också i vårt eget statsskick och författning. Vill inte låta elak men detta ligger uppenbarligen långt utanför ditt kunskapsområde och jag sätter punkt för mina repliker här.

Mitt första och sista lästips: Introduction to intercultural communication, Managing across cultures, The Clash of Civilisations eller varför inte Making Democracy Work av D. Puttnam som nyligen fick pris vid Uppsala Universitet.

Sedan drar du återigen in saker och ting i diskussionen som är helt irrelevanta - vad du tycker "... ett sätt att kontrollera människor". Var kommer detta i från och vad har det med disk. jag fört att göra??

- Möjligen är det du säger relevant om man ser på fr.a. den muslimska världen där jag också jobbat med kulturer och konflikthantering, och då kommer vi in på den intressanta frågan om, hur och varför vi ska låta kristendomen ständigt kliva åt sidan emedan islam får breda ut sig i Norden och inom EU...

Skrivet av Edelweiss:

I stället för att vara så pigg på att angripa föreslår jag att du återvänder till universitetet och läser till exempel kulturgeografi, statsvetenskap, juridik etc. Därefter kan vi ta det där förhöret...

Det var dagens dummaste förslag. Jag har för övrigt pluggat så länge på högskola att jag inte får låna mer pengar... jobbar du på CSN eller vill du bara förmedla att du läst på universitet?

Skrivet av Edelweiss:

Och på vilket sätt har jag(!) försökt trycka ner något i halsen på någon?

Det första stycket var avsett för dig, resten för alla, inte bara dig. Jag uppskattar också svenska kyrkan som kulturbärare och är döpt, konfimerad och hela baletten. Jag har till pluggat ekonomi i en skola tillhörandes svenska missionsförbundet... Jag vill påstå att jag känner till "det kristna sverige" väl - allt kring svenska kyrkan vi tar för givet och tycker är så bra väger inte upp all skit som kyrkan ligger bakom genom tiderna.

Hur världen hade sett ut utan religion kan vi bara sia kring eller förhoppningsvis se i framtiden. Vi snackar övertolerans, världsfred och ett universell brödraskap liksom... men du kanske föredrar dina dopfuntar? Jag vet precis vad en kulturgeograf läser, jag var tillsammans med en under hela utbildningen, jag har läst en hel del av det hon släpade hem... vad är det du tänker på? Vad är det jag skall lära mig så att jag kan prata med dig?

Skrivet av Edelweiss:

För enbart en akademisk disukssion men uppenbarligen når det inte fram i ett sådant här forum.

Det går alldeles utmärkt att prata på vilken nivå som helst här, vi är alla sorters människor här - det finns alltid någon att prata med...

men...

...om du har läst hela tråden, kanske läst lite i de andra trådarna och vad de handlar om... om du gjort det och tänker "detta verkar vara en bra plats för en akademisk diskussion"... då kanske du behöver plugga lite till?

Vad menar du med "... förhoppningsvis se i framtiden" och "övertolerans... universellt brödraskap"?

- Ska jag tolka det första som att du eftersträvar en värld utan religioner, den form av ateism som decennier av socialism i detta land verkligen lyckats trycka ner i halsen (för att använda ditt eget språkbruk) på stora delar av folket?

- Är du dessutom alls medveten om att religion fått ökad betydelse i Mellanöstern, Nordafrika, Kina, Östeuropa (och nej jag säger inte att det är bra)?

Inaktiv
Skrivet av Edelweiss:

- Ska jag tolka det första som att du eftersträvar en värld utan religioner, den form av ateism som decennier av socialism i detta land verkligen lyckats trycka ner i halsen (för att använda ditt eget språkbruk) på stora delar av folket?

Vilken form av ateism menar du?

signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Avstängd
Skrivet av IceMan:

ska vi slå vad att han kommer inom 10år?

btw skulle inte jesus komma år 2000, eller som en del sa vad som skulle hända, att världen skulle gå under år 2000.
hände nått av det? nej.

Det som har spekulerats i var att Jesus kommer under 2000-talet, inte år 2000.

För att fortsätta med mitt inlägg:

Bibelordet jag citerade var från 1 Kor 7:13. Att jorden går mot sin undergång och har kommit in i det skedet är bekräftat. Att blunda för det är idiotiskt.
Tony Blair kommenterade klimatrapporten: "Det råder ingen tvekan om att om vetenskapen stämmer så blir konsekvenserna för vår planet bokstavligen katastrofala. Och det gäller inte en katastrof i någon avlägsen framtid, utan under vår livstid".
Fakta som talar för detta: under de senaste 40 åren har naturkatastroferna ökat med 400 %, 96 % av världens glaciärer smälter, ozonhålet över Antarktis motsvarar en yta 60 gånger Sveriges. Redan om tre år uppskattas antalet flyktingar på grund av klimatförändringarna till 50 miljoner.

Fler profetior:

Skrivet av Luk 21:25:

På jorden skall folken gripas av ångest och stå rådlösa vid havets och bränningarnas dån

Finns det något som tyder på att detta kommer att slå in? Smältande glaciärer som leder till att vattennivån stiger. Om glaciärerna kollapsar i den västra halvan av Antarktis, vilket forskarna är djupt oroade för, kommer havnivån att stiga med minst 5 meter.

Skrivet av Upp 8:9:

och en tredjedel av allt liv i havet dog

Ovanstående Bibelord handlar om den sista tiden, när jorden möter katastrof på katastrof.
En internationell forskargrupp förutsäger att redan år 2048 så är världshaven tömda på all fisk som vi äter och den 3 november fanns följande rubrik att finna på TV4:s texttv: "Fisken i haven slut inom en livstid".

Skrivet av Jesus:

Det skall bli hungersnöd.

Vad är det som händer? Allt fler och fler lider av hundernöd. FN:s jordbrukarorganiosation FAO beslutade för tio år sen att försöka minska hungersnöden som istället har ökat. Siffrorna uppskattas idag till 845 miljoner, alltså lika många som bor i EU, USA och Kanada tillsammans.

Skrivet av CastorFiber:

Jag skall lätt försöka få med honom i vår UT-klan. Haja att kunna ha Jesus som klanledare liksom... Autoheal på hela klanen.

Hehe.

Citat:

Varje år är det någon sekt som får byta åskådning när jesus inte kommer - jag antar att du byter datum när han inte kommer 2012?

Jag tror Jesus kommer mellan 2007 och 2012. Hur som helst verkar det som att något viktigt ska hända då, om man ska tro den profetiska drömmen som den här personen hade. Kanske kommer han senare, men ett som är säkert är jag inte kommer att hinna dö av ålder (och det var det jag menade när jag skrev det du just svarade på).

Citat:

Det är så man distribuerar sin religion - genom att skrämma sina anhängare. Om man inte föds in i religionen så tror jag att man hittar till religionen för att söka skydd för något, inte för att man vill byta livsstil. Alla religösa mynt har en bra sida och en dålig. Tro på mig och du kommer till himelriket, om inte skall du brinna i skärselden. Lek med tanken...

Lite så är det faktiskt, men det handlar inte om att du ska tro på Jesus för att slippa komma till helvetet - det är bara en enorm bonus - utan det handlar om att Gud vill ha gemenskap och en relation med varje människa.

Skrivet av Kungbla:

Jesus älskade ju alla; prostituerade, homosexuella, tjuvar o.s.v. Det är bara hans anhängare efter hans död som har stått för terrosrism och utpressning.

Korrigering: folk som har gjort det i Guds namn

Citat:

Och även om det har funnits några meningar i Hitlers personliga dagbok om gud, så var han nog inte världens mest religiösa person.

Hitler är religiös på samma sätt som Djävulen - han tror på Gud men följer honom inte direkt. Hitler använde, som så många andra, lösryckta Bibelord för att visa att han har sant.

Skrivet av Ariath:

Det jag undrar är var Adam och Eva blev till? Var blev de gjorda någonstans? Följdfrågor kommer..:)

I Edens lustgård någonstans i Mellanöstern, men försök inte hitta den för den finns inte på jorden längre. Om jag inte minns fel tog Gud upp den till himlen.

Skrivet av aske:

Det finns ingen religion eller gud i hela världen som har skapat mer lidande, alkoholism, självmord, mord, drogberoende, hat, sekretion osv. än gud eller att "tro" på en. Nej, det finns ingen gud.

Varför drar du den slutsatsen? Och varför kopplar du ihop religioner med alkoholism och drogberoende? De andra kan jag förstå.

Citat:

Btw, hur många djur tror på gud?

Inga djur "tror" på Gud. De har inte samma typ av medvetande som oss och, vad jag vet, ingen själ.

Medlem
Skrivet av EliasN:

I Edens lustgård någonstans i Mellanöstern, men försök inte hitta den för den finns inte på jorden längre. Om jag inte minns fel tog Gud upp den till himlen.

Det var ungefär det svaret jag ville ha. Om nu vetenskapen gång på gång bevisat att att de första människorna har sitt ursprung från centrala afrika med omnejd hur kommer det sej då att en ca: 5000 (GT inkl med Torarullarna) år gammal sagobok säger att de första människorna kommer ifrån mellanöstern?

Det är ju lätt att säga att Gud plockade bort något som aldrig fanns. Det gäller även Sodom och Gomorrah de två syndens nästen. De har heller aldrig hittats då "Gud" förintade dem.

signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Avstängd
Skrivet av Ariath:

Det var ungefär det svaret jag ville ha. Om nu vetenskapen gång på gång bevisat att att de första människorna har sitt ursprung från centrala afrika med omnejd hur kommer det sej då att en ca: 5000 (GT inkl med Torarullarna) år gammal sagobok säger att de första människorna kommer ifrån mellanöstern?

Bevisat säger du? Ge mig ett bevis. Jag gillar inte ordet bevis, eller rättare sagt - jag gillar inte dagens användning av ordet bevis. Det är ett missbrukat och misshandlat och nu betyder det snarare argument än bevis.
Hur som helst, det de har hittat är tvivelaktiga skelett eller bara enstaka delar som de genast kallar bevis.
Dessutom används många grejer som har blivit motbevisade flera gånger av forskare som argument för evolutionteorin (ett exempel är hästen och dess föregångare).

Citat:

Det är ju lätt att säga att Gud plockade bort något som aldrig fanns. Det gäller även Sodom och Gomorrah de två syndens nästen. De har heller aldrig hittats då "Gud" förintade dem.

Jo, det är lätt att säga det, men många människor göra ofta samma fel i verkliga livet som i matten: ett tal är alldeles för enkelt och man hoppar över talet då det måste vara något skumt med det - det kan ju bara inte vara så enkelt.

Edit: För att ge en förklaring till varför Gud gjorde som han gjorde: Eftersom människan blev syndig fick hon inte längre komma in i Edens lustgård, och varför då ha kvar den på jorden bara för att retas?

Medlem

Med bevis menar jag att religiösa känner sig trampade på tårna pga vetenskapens framfart. Kyrkan hävdade stenhårt att jorden var platt. Ja men vad fan det är den ju kom jag på nu:) Att vetenskapen får fram så mycket fakta m m skrämmer er. Det är inte längre något skräckherravälde där religionen styr och tutar i oss vad som är sant och falskt. Människan har blivit för intelligent för att tro på amsagor.

Obs. Detta är inget påhopp på dej som person på något sätt EliasN, du verkar vara en trevlig prick..:)

En sista fråga bara. Hur skulle dina föräldrar reagera om du tog avstånd helt från religion?

signatur

Medlem

den där siten är falsk, testa att läsa om deras utsände "pastor" som är lego knekt i israel/palestina konflikten.

signatur

P.L.U.R

Avstängd
Skrivet av Ariath:

Med bevis menar jag att religiösa känner sig trampade på tårna pga vetenskapens framfart. Kyrkan hävdade stenhårt att jorden var platt. Ja men vad fan det är den ju kom jag på nu:) Att vetenskapen får fram så mycket fakta m m skrämmer er. Det är inte längre något skräckherravälde där religionen styr och tutar i oss vad som är sant och falskt. Människan har blivit för intelligent för att tro på amsagor.

http://www.bibelsajten.nu/visaFraga.asp?id=9003

Jag är inte skrämd av vetenskapen. Verkligen inte. Jag älskar vetenskap, men jag kan inte tåla att evolutionsteorin lärs ut som fakta. Det är en sak som det lärs ut som teori, men att det framhålls som fakta och att kreationismen helt skyfflas undan är fel.

Citat:

En sista fråga bara. Hur skulle dina föräldrar reagera om du tog avstånd helt från religion?

De skulle bli chockade och ge mig ett ordentligt kok stryck för att sedan skicka mig till Bibelprogrammering och få mig att bli kristen igen. Nä, allvarligt talat så skulle de antagligen bli ledsna.

Inaktiv
Skrivet av EliasN:

Jag tror Jesus kommer mellan 2007 och 2012. Hur som helst verkar det som att något viktigt ska hända då, om man ska tro den profetiska drömmen som den här personen hade. Kanske kommer han senare, men ett som är säkert är jag inte kommer att hinna dö av ålder (och det var det jag menade när jag skrev det du just svarade på).

Tja, det är väl bara att vänta och se? Under tiden kan man ju alltid göra sitt bästa för att undvika en miljökatastrof av apokalyptiska mått. Om allt ändå går åt fanders så bokar jag ett bord för att inte missa showen.

Å andra sidan har det funnits många domedagsprofeter genom tiden och än finns vi kvar.

signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem

Jag är ledsen EliasN men jag fick mig ett asgarv utav den länken. Det är precis som med alla sekter, de har skapat sin egna tolkning av bibeln och alla hävdar de att deras är den som stämmer.
Kristendomen är heller inget annat än en sekt, det är den största men dock en sekt.

Det var väl tur att dina föräldrar bara skulle bli ledsna. Annat är det i diverse mindre sekter, Jehovas Vittnen, Guds Eld, Livets Ord och en stor del av kristendomen runt om i världen. Folk blir utfrysta om de lämnar. Sekten har sett till att deras gemenskap ska hållas till likasinnade. Lämnar man gemenskapen har man ingen att umgås med i många fall. Ensamhet skrämmer nog många och det är nog också den största anledningen till att man blir kvar. Tyvärr.

signatur

Medlem
Skrivet av EliasN:

Hur som helst, det de har hittat är tvivelaktiga skelett eller bara enstaka delar som de genast kallar bevis.
Dessutom används många grejer som har blivit motbevisade flera gånger av forskare som argument för evolutionteorin (ett exempel är hästen och dess föregångare).

I det senaste numret (nr 11) av illustrerad vetenskap finns det en väldigt intressant artikel. Bl.a. står det

Citat:

Både genetiska undersökningar och arkeologiska fynd visar nu att alla jordens sex miljarder människor kan härledas till bara några tusen, som levde i Östafrika för 75000 år sedan.

I artikeln står det sen om alla arkeologiska och paleosoliska fynd som bevisar teorin. Om du har tillgång till illustrerad vetenskap någonstans kan jag rekommendera att du läser den artikeln.

Skrivet av EliasN:

Inga djur "tror" på Gud. De har inte samma typ av medvetande som oss och, vad jag vet, ingen själ.

Enligt samma IllVet nr jag talade om ovan finns det en artikel där rubriken lyder:

Citat:

Djur har moral
Är moral en kulturyttring, förbehållen människan, eller har djur också någon form av moralkänsla? På senare år har forskare gjort flera upptäckter, som pekar på det sistnämnda. En rad arter verkar till exempel kunna visa empati och hjälpsamhet.

Skulle inte förvåna mig om många djur är mer medvetna om sin existens än vi tror.

----------------------------------------------

Tillsist angående "profetiorna", är det verkligen en profetia att säga "Det skall bli hungersnöd."? Man behöver knappast vara "guds son" för att kunna förutsäga det. Likaså med många andra såkallade "profetior" i bibeln verkar det handla om mycket sånt, "profetior" utan tidstämpel och som inte direkt går in på detaljer så att dom kan tolkas på många olika sett så att man för eller senare kommer att peka på nånting som har minsta liknelse med "profetian" och säga att den slagit in.

signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Skrivet av Ariath:

Det är precis som med alla sekter, de har skapat sin egna tolkning av bibeln och alla hävdar de att deras är den som stämmer.

Jag undrar lite över hur man kommer fram till hur man ska tolka bibeln. Varför vet man att vissa delar ska tolkas bildligt och andra ordagrant?

Till exempel det här med att jorden är fyrkantig och platt, eller att himlen är en tältduk som spänts över oss som ett tak. Jag kan förstå att det var enkelt att göra misstaget att tolka det ordagrant innan vi hade en bättre förklaring. Det hela får mig att undra vilka andra texter ur bibeln som kommer att tolkas på ett bildligt sätt, eller som poesi, i takt med att vetenskapen avancerar.

Alla dessa olikheter i hur man tolkar bibeln kan inte vara lätta att navigera bland för en ärlig kristen som verkligen försöker hitta den rätta enda vägen. Tolkningsproblematiken leder till splittring, när det egentliga målet borde vara att samla (kan man tycka). Enligt Dante straffas de som är ansvariga för splittring i helvetets åttonde krets där en svärdbärande djävul hackar på dem, men det är såklart poesi och inget annat.

signatur

Avstängd

Argh. Hata Internet Explorer. Jag hade skrivit på ett svar bytte jag sida tvärt och bytte tillbaka, och när jag klickade i rutan igen så försvann texten. Jag är rädd att ni får vänta en stund till på ett svar.

Medlem
Skrivet av wiseguy:

Jag undrar lite över hur man kommer fram till hur man ska tolka bibeln. Varför vet man att vissa delar ska tolkas bildligt och andra ordagrant?

Ren och skär gissning i båda fallen om du frågar mig. Jag kan läsa bibeln och tolka den helt annorlunda än vad t. ex. du skulle göra.

signatur

Medlem
Skrivet av EliasN:

Argh. Hata Internet Explorer. Jag hade skrivit på ett svar bytte jag sida tvärt och bytte tillbaka, och när jag klickade i rutan igen så försvann texten. Jag är rädd att ni får vänta en stund till på ett svar.

Det är ingen fara Elias så länge FZ finns kvar är vi kvar:)

signatur

Medlem
Skrivet av EliasN:

Hitler använde, som så många andra, lösryckta Bibelord för att visa att han har sant.

Ja, som du gör t.ex.

signatur

Butt!

Skriv svar