Sverige är dåligt, allt annat är bra?

Medlem

Att börja jiddra om att Sverige slog ihjäl folk under t ex trettioåriga kriget är lite löjligt, eftersom det är något som alla stater inblandade i kriget sysslade med. Att sen svenskarna var tillräckligt klyftiga för att föra krig i andra länder kan man väl snarare betrakta som klyftigt istället för barbariskt.

Att dessutom dra upp det i den här tråden när Reinfeldt anklagar svensk historia för att vara barbarisk är lite ironiskt, då herr Reinfeldt något populistiskt gör detta uttalande i en mycket invandrartät kommun. Dessa invandrare kommer, kan man anta, från länder som sysselsätter sig med barbari av samma slag fast nu, år 2006 istället för historiskt. Med det resonemanget kan man ju dra slutsatsen att Sverige faktiskt är jäkligt bra nu, jämfört med många andra länder, det kanske är det Reinfeldt ville göra?!?

Nä, tror jag inte. Det är inne att slå på Sverige när man är svensk. Allt är skitdåligt här, vår historia ska vi inte vara stolt över och hur det är nu ska vi inte vara stolta över och allt vi gör är fel eller otillräckligt. När vi var ute och krigade så var det fel och när vi inte krigade så var det också fel.

Påståendet om lera är intressant. Källhänvisning?

Inaktiv
Inaktiv

att sverige sålde lera låter rätt ironiskt. det var så vitt jag vet skog och malm varan främst järnmalm vi livnärde oss på. visst tog skog och malm exporten ett rejält kliv framåt på 1800-talet, men vi kunde våra saker redan innan det. anledningen till att den ökade på 1800-talet var väl att många andra nationer hade förbrukat större delar av sina skog och malm tillgångar?

Medlem

Sverige var framstående på skeppsbyggande redan under bronsåldern och hade egentligen en framstående position ända fram till efter medeltiden.
Detta innebar att Sverige kunde ha en framgångsrik handelsflotta, detta såg vi redan på vikingatiden. Influenser spreds och hämtades.
Det Reinfeldt ville framhäva var väl att inget vettigt kommit från Sverige utan importerats vilket är komplett ignorant sagt.
Självklart har Sverige influerats mycket av invandrare, det har alla länder, det är så trender har spridits.
Men reinfeldt menar att husmanskost, midsommar, sill och allt annat som vi tycker är svenskt bara är skit. Ge honom en spark i arslet snälla.

Och du, Namron, lera? Vad snackar du om??


signatur

yolo

Medlem

Personligen håller jag med M0rfar här, det är inne att klanka ner på Svergie som svensk, jag personligen är glad att jag är svensk, jag tycker vi har ett bra land här med en fin historia och fler bra saker än dåliga, skulle kunna vara bra mycket värre än vad det är, Reinfelt hängde väl på den här populismen och drog en känga åt våran historia, men också vilket land har inte blivit influerat utifrån?

Medlem

Beror lite vem du frågar eller var du kollar efter fakta.

Som jag ser det började inte sverige som riktigt handelsnation förrän under stormakts tiden var ju då som sverige var förvånansvärt starkt handelsland tyvärr slogs ju det hela i slint när man tog dåliga beslut som tvingade kungamakten att belåna stora belopp som därav tvingade dom att starta krig.

Sen förlorade man flera (krig/slag) som tvingade dom att belåna ytterligare jättebelopp på den tiden.

järnmalm började exporteras i stor mängd från ca 1550 o framåt och sen när Gustav vasa kom till makten så fördubblades järnmalms exporten .bla

Mellan 1250 o 1300talet var det tyska kömän som dominerade handeln..

iaf så ser jag inga beläg att sverige var direkt framstående under bronsålder däremot hade man en ganska utvecklad bronsålders kultur det kan man ju tolka lite som man vill egentligen..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

varje land har ju sina upp och nedgångar, vikatiden, stormakts tiden, är sveriges stora tider beroende på hur man ser det...
bara en sån sak att vi för 100år sedan var rena rama medel tiden om man ser på många andra länder, men idag står vi på många områden #1 när det gäller hi-tec prylar och utveckling gör att vi nu på sätt och vis är världs ledande "igen"
jag är stolt svensk och vet att mycket av det vi kan idag kommer ifrån tyskland och andra länder runt om, även idag lär vi nog oss ett och annat, men säg ett land som kan säga "det här är vi" det går nog inte.
Nordkorea då kanske


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Fasiken, jag höll på att missa detta påhopp på min person... Vill du prata om det föreslår jag tråden du tänker på - är du inte intresserad så gå vidare i stället, k?:|

jag hade inte den minsta tanke på dig, och kan inte heller minnas att vi debatterat det. har vi?
det var bara en brandfackla (illa) förklädd till allmän reflektion över begreppsförvirring och problemen sådan medför.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

yaaaaawn

om det är nåt som är inne är det att säga "svenskar tycker så här!" "jantelagen!"


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Kan påpeka att Reinführer har skrivit en bok där han tar upp hur sverige är, mycket fint skrivet om hur urusla vi är osv


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Inaktiv
Skrivet av dosman:

Jag tycker det är bra att vi till skillnad från andra länder har lite självkritik.

Ja, och roligt nog är det nasisterna som är mest kritiska!:P


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av dosman:

Jag tycker det är bra att vi till skillnad från andra länder har lite självkritik.

utan självkritik kan man inte bli bättre, men det här är inte självkritik - det är masochism.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Nasiterna är inte mest självkritiska.
Däremot enligt dom är invandringen sveriges största problem och det enda proeblem dom fokuserar på.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Inaktiv

..och få sexuell njutning av det samtidigt?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

precis. *lappkast* av politikerna är det ju hittils bara lars ohly som gett utlopp för sina drifter i tv.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

hahaha ja
that's why he got my vote!


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Alla som var emot konverteringen till kristendomen kallades för "barbarer".


signatur
Inaktiv
Inaktiv
Skrivet av dosman:
Skrivet av aar88:

Alla som var emot konverteringen till kristendomen kallades för "barbarer".

En barbar (latin barbarus, av grekiska ???????? (barbaros) ?person som inte har grekiska som modersmål?) är en ociviliserad person. Har ingenting med kristendomen att göra.

Order barbar hade kanske en annan innebörd då som nu?

Inaktiv

hedningar kanske?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

12
Skriv svar