Fantasy - Böcker

Medlem
Skrivet av Rissan:

Harry Potter funkar för alla åldrar

Hoppas att sista boken kommer nästa år

Rowling hoppas på att få ut boken i slutet av nästa år! massor av HP nyheter på HPANA!

Medlem
Skrivet av Olivaw:
Skrivet av Tony:

Själv är jag grymt sugen på att läsa Wheel of Time men det känns jobbigt att börja. Kommer det några mer böcker i den serien?

Har ryktats om att det skall bli 15 böcker på engelska..Ingen vet väl riktigt..
Tydligen så kommer det ett antal böcker som handlar om tiden innan den första boken.
Tycker de 5 första var grymt bra sen blev de tråkigare och tråkigare. Nu har jag lagt ner den tillsvidare, skall läsa hela klabbet när/om det blir klart.
Död åt Nynaeve förresten, en mer osympatisk "hjälte" har jag aldrig läst om, hennes personlighet skulle få en sten att börja gråta....

15 böcker? Vad jag har läst så blir nästa bok den sista. Förresten är det inte säkert att det blir något mer då Robert Jordan har någon sjukdom så det är inte säkert att han kommer hinna skriva klart (har för mig att han inte hade så många år kvar i livet enligt hans läkare), samt att den tar mycket kraft så att han inte kan skriva så mycket som förr.

Inaktiv

Bara jag som rekomenderar warcraft böckerna?

Warcraft: Day of the Dragon (Har läst och är mycket bra)
Richard A. Knaak

Warcraft: Lord of the Clans (inte läst än)
Christie Golden

Warcraft: The Last Guardian (inte läst än)
Jeff Grubb

Warcraft: War of the Ancients Trilogy:
Richard A. Knaak

Book One: The Well of Eternity (Har läst, dock lete seg i början dock)

Book Two: Demon Soul (Har läst och är klart läsvärd)

Book Three: The Sundering (har inte läst klart den än)

Jag läser nästan aldrig böcker, men dessa fastna jag vid direkt.

Medlem

Om ni inte redan gjort det och är redo för en tungviktare så kolla upp Steven Eriksson, första boken heter Gardens of the Moon.

Annars är väl Jordan och R.R Martin som redan nämnt här de hittilsl bästa författarna.

Eddings går på kopiering nuförtiden, så undvik hans senaste alster. Belgarion och sparhawk böckerna håller klass dock.

Salvatore är för den som gillar action med mycket "light" story. Killen har jobbat som dörrvakt, märks att han kan slåss när han skriver 8)

Terry Goodkind skrev två enormt bra böcker i Sword of Truth serien, sedan går det sakta utför. Och handlar mest om hans sätt att trycka in anti-kommunistisk propaganda på sin läsare.

Ian Irvings senare serie kan rekommenderas, den som börjar med Geomancer. Tidigare böcker är av klart sämre kvalité, här märks det att författaren har utvecklat sitt skrivande med åldern. Snarare än tvärtom annars när de börjar sakna inspiration.

Rowlings och Pratchet rockar givetvis

Medlem

anti kommunisk propaganda i Terry Goodkind ?

Inte som jag kunde utläsa och jag har läst alla böcker.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jodå, nu ballar det iofs ur och blir off-topic, men jag håller med om vissa tendenser som kan uttolkas som anti-kommunistisk propaganda i Sword of Truth. Elakingarna framställs väldigt mycket som nåt som kan tolkas som kommunister i sin världsåskådning. Sen är det lite propagerande för dödsstraff osv också och rättvisa och grejs och en del intressanta moraliska ställningstaganden men tyvärr har det blivit alldeles för mycket transportsträckor - tycker jag - i de senare böckerna.

Pratchett 4 teh winn!

Medlem
Skrivet av yarre:
Skrivet av Olivaw:
Skrivet av Tony:

Själv är jag grymt sugen på att läsa Wheel of Time men det känns jobbigt att börja. Kommer det några mer böcker i den serien?

Har ryktats om att det skall bli 15 böcker på engelska..Ingen vet väl riktigt..
Tydligen så kommer det ett antal böcker som handlar om tiden innan den första boken.
Tycker de 5 första var grymt bra sen blev de tråkigare och tråkigare. Nu har jag lagt ner den tillsvidare, skall läsa hela klabbet när/om det blir klart.
Död åt Nynaeve förresten, en mer osympatisk "hjälte" har jag aldrig läst om, hennes personlighet skulle få en sten att börja gråta....

15 böcker? Vad jag har läst så blir nästa bok den sista. Förresten är det inte säkert att det blir något mer då Robert Jordan har någon sjukdom så det är inte säkert att han kommer hinna skriva klart (har för mig att han inte hade så många år kvar i livet enligt hans läkare), samt att den tar mycket kraft så att han inte kan skriva så mycket som förr.

Tråkigt att höra..
Vad jag sa om 15 böcker är som sagt bara rykten. Fast om han skall bli klar med storyn så blir det nog 15 böcker med det enormt låga tempo de håller nu på slutet..

Medlem

Vad jag har hört om Wheel of time är att Jordan skriver på sista boken, A memory of light, nummer 12 i serien just nu. Han har någon sjukdom i ryggmärgen dock, så frågan är om han dör innan han är klar.

Inaktiv

Jag blir ju ledsen när ingen ens nämner Draklanskrönikan av Tracy Hickman och Margaret Weis


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

dem har jag läst för många år sedan, även draklandslegenderna (hette de så). lättläst och spännande. anledningen till att jag inte nämnde dem tidigare är att jag var ~14 när jag läste dem, så jag vet inte hur jag skulle uppfatta dem idag...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

dem har jag läst för många år sedan, även draklandslegenderna (hette de så). lättläst och spännande. anledningen till att jag inte nämnde dem tidigare är att jag var ~14 när jag läste dem, så jag vet inte hur jag skulle uppfatta dem idag...

Bättre än någonsin?


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

hehe, kan vara så. jag har dem ju hemma så jag kanske skulle ta och läsa om dem...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Jodå, nu ballar det iofs ur och blir off-topic, men jag håller med om vissa tendenser som kan uttolkas som anti-kommunistisk propaganda i Sword of Truth. Elakingarna framställs väldigt mycket som nåt som kan tolkas som kommunister i sin världsåskådning. Sen är det lite propagerande för dödsstraff osv också och rättvisa och grejs och en del intressanta moraliska ställningstaganden men tyvärr har det blivit alldeles för mycket transportsträckor - tycker jag - i de senare böckerna.

Pratchett 4 teh winn!

Extrem ot

Men håller inte med alls finns inget kommunistiskt tänkade i böckerna det kanske finns snarlika paralleller om man jämför med modern tid men eftersom det är fantasy anser jag inte man kan göra det ställningstagande.

Att brottslingar bör få dödstraff eller grym död etc är ju klassigt för standard evil vs god.

Jag tycker sword of truh har väldigt intressant teser som handlar mer om vad är god eller ond.

iaf man bör inte säga att en bok säger si eller så utan låt folk upptäcka böckerna själva..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Well, jag håller inte med dig Notumforce. Lite OT fortsättning här då

Jag rekommenderade de två första böckerna i sword of truth, sedan anser jag att de sakta faller i kvalité ju längre man kommer i serien. (har dock inte läst den sista, Phantom, och lär aldrig göra det.)

Jag anser att Goodkind efter en tid med sin serie använder den som grund för att samtidigt förespråka sin politiska synvinkel. Vilken är mycket extremt liberal, och eftersom det är hans egen lilla värld kan han ta bort obekväma exempel ifrån verkligheten som skulle fungera som motargument.

Jag kan instämma med dig om att hans framställningar av ondska stämmer, men argumenten för vad som skulle vara god (dvs absolut frihet) känns för extrema.

Det kanske bör påpekas att jag aldrig någonsin har röstat vänster, röstade på alliansen i år och anser mig vara klart åt höger politiskt.

Sedan så känns det som serien hållt på för länge, huvudkaraktären är en superhjälte som i princip kan krossa vad som helst. Förutom ett nytt "om inte" som råkar inträffa med varje ny bok.

Till sist, om man inte får säga sin åsikt om en bok, så kan man ju inte heller rekommendera den. Vilket stjälper hela denna tråden. Och som tidigare nämnt, de första böckerna i serien är faktiskt bra...

Medlem

Mer OT

Säga sin åsikt absolut men det jag tyckte var att man var lite för hård mot han och säga att det är anti kommuniskt proganda är det jag inte riktigt håller med om.

Själv vill jag veta så lite om en bok som möjligt när jag läser den just för att jag inte ska ha förutfattade meningar eller hypat upp boken för mycket, Lite som med film.

Nu när du förklarade bättre så lät det bättre än första gången .
Kanske är lite petig med nyanserna men det är jag det

Men visst alla giller inte att det kan upplevas samma styk i alla böckerna dock så är det lite charmen med dom.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Trevliga tips.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Samma som alla andra sagt tidigare,

Wheel of Time serien ( går väldigt mycket upp och ner i kvalitet )

Det mesta av Gemmel ( berättelserna om Druss, Skilgannon och han vars namn jag inte kommer på just nu.. smygande gubben )

Katherine Kerrs Deverry serie

Eddings Belgarion samling, samt om tjuven Arthas.

Stephen Donaldsons krönikor om Thomas Covenant.

Gå till bibloteket, låna lite böcker ur olika serier, se vad du tycker om och läs därefter.. enklaste sättet att hitta något som man själv tyckler om..

Glider själv ner ibland och ser om man kan hitta något nytt.

Sen lite OT:
Letar efter 2 olika bokserier...
Första serien: tja det jag minns är en pojke Erik som är en bastard, som blir legoknekt efter han gör något mot någon av sina "ädla adliga" bröder..
Han har en vän som blir en mäktig köpman.
Finns också med någon halvgalen übermäktig magiker som var på väg att bli en gud etc etc.. ringer några klockor?

Andra serien: Handlar om nå shapechanging drakfolk som letar efter sina perfekta själsfränder,
Handlar om den "ensamma" av deras folkslag,
dvs han som föddes senast och vars själfrände alldrig föddes?


signatur

Jobbdatorn och dess tillhörande uppkoppling tycker inte så mycket om nya FZ ; /

Medlem
Skrivet av Olivaw:

Visst är Harry Potter bra, senaste är helt suverän.

Tycker böckerna har blivit sämre och sämre,:( men dom håller fortfarande vääldigt hög klass.

EDIT: 3, 4, 1, 2, 5, 6 den ordningen går det för mig.

Tyckte dom förstörde serien lite när Dumbledore dog.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

VA? Tvåan var ju sämsta boken i serien hands down. I mitt är sexan bäst följt av fyran, ettan, trean, femman, tvåan.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

theante2edition:
Första serien du letar efter är nog skriven av Raymond E feist. Är en fortsättning på Riftwarsagan, minns inte namnet på första boken dock. Har för mig det var något i stil med "Knights & Merchants".

Ah stämmer nog bra, ringde en klocka när du sa / skrev det!
Tackar Sargath!


signatur

Jobbdatorn och dess tillhörande uppkoppling tycker inte så mycket om nya FZ ; /

Inaktiv

Hmmm verkar inte som att sagan om paksenarrion går att köpa längre. Jag har iaf inte hittat den... Saknar bok 2 och 3... hade dom som pocket förut men dom försvann

Medlem

Kolla scifi bokhandeln , Där kan du beställa alla 3delarna.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av Olivaw:

Visst är Harry Potter bra, senaste är helt suverän.

Tycker böckerna har blivit sämre och sämre,:( men dom håller fortfarande vääldigt hög klass.

Jag tycker att det enda som är dåligt med dom är att det går på tok för snabbt att läsa klart dom. Och sen måste man vant minst ett år på nästa!


signatur

Hette förut :FRAGstealer

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

Kolla scifi bokhandeln , Där kan du beställa alla 3delarna.

Mjooo fast det verkar bara vara på engelska tyvärr

12
Skriv svar