Obligatorisk A-kassa.

MFC
Medlem
Skrivet av Rissan:

Sant, som sagt lite konstigt att det inte står om det nån annanstans.

Dom sa redan innan valet att dom skulle höja a-kasseavgiften. Fast det tonade dom ner givetvis.. precis om det faktum att skattesänkningen knappt kommer över 1000:- för de flesta..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Youtube-proffs
Skrivet av cammo:

Blir ju en skattesänkning, men alla andra höjningar gör ju så att man förlorar pengar allafall tyvärr.

Jag håller med.. det är sjukt, dom sänker skatten med ett visst antal kronor per månad, så man tänker weeeii jag har 500 kronor extra i månaden... men va fan? höjer dom bensinskatten? va fan? höjjer dom akassa avgiften och gör den obligatorisk? va i helvete!? jag får betala 1500 kronor extra om året ?

Va i helvete, är alla i moderaterna korrupta och anställer svart hit och dit?
Va ju en jävla storm angående reinfeldt då han hade sagts ha svart städhjälp typ för ett tag sedan.. nu gör alla andra likadant.. gah detta är katastrof.

GG sveriges befolkning, G fucking G

dom rika är dom ända som tjänade på det här.. tror om detta hade sagts innan valet så hade Göran suttit kvar..


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Jag får bara 450kr i jobbavdrag. Det är bara de som tjänar över 30.000kr i månaden som får närmare tusenlappen i avdrag, dessa personer har iregel fina bilar etc och med de höjda avgifterna i akassa och bilförsäkring så går tom dessa personer minus.

Kan tänka mig att det finns nåra enstaka miljonärer i Djursholm etc som tjänar på detta iom att fastighetsskatten tas bort.

Det sjuka är att en som bor i en kåk värd 300.000 skall betala lika mkt i fastighets avg som en som har en kåk för 20 miljoner.

Bra politik?? Ja kanske för dem som är mkt förmögna!

MFC
Medlem

Med vår politik får alla behålla 1000 mer i månaden av sin lön.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Med vår politik får alla behålla 1000 mer i månaden av sin lön.

Det är inte sant. Jag har sett tabellen. Bara de med inkomster över 30k får det avdraget.

Sänkt inkomstskatt: Jobbavdraget ger skattesänkning. Se i tabell hur stor skattesänkningen blir vid din inkomst. Tjänar du under 31 800/år så betalar du ingen skatt.
Tjänar du 8 300/månad - får du 432 kronor mer.
Tjänar du 16 700/månad - får du 626 kronor mer.
Tjänar du 25 000/månad - får du 890 kronor mer.
Tjänar du 33 300/månad - får du 935 kronor mer.
Tjänar du 41 600/månad - får du 935 kronor mer.
(Det är vid en kommunalskattesats på 31,6 procent)

Medlem

Detta ger dig mindre i plånboken

• Högre priser: SkandiaBanken räknar med att priserna ökar med 1,8 procent nästa år. Ta din månadsinkomst efter skatt, inklusive eventuella bidrag, dra bort ditt månadssparande och multiplicera summan med 0,018.

• Försämrad a-kassa: Om du tjänar över 20 000 kronor i månaden och tar ut dina första hundra a-kassedagar förlorar du 50 kronor per dag, det vill säga 1 000 kronor per månad. Lägre inkomster ger lägre försämring.

• Sänkt tak i sjukförsäkringen: Tjänar du mer än 24 800 kronor per månad. Ta mellanskillnaden mellan din lön och 24 800 och multiplicera med 0,8. Så mycket förlorar du per månad när du är sjuk (dock kan kollektivavtal täcka en del av förlusten).

• Slopad skattereduktion för fackföreningsavgift och a-kassa: Se på lönebesked eller inbetalningar du gjort hur mycket du betalar. En fjärdedel av fackavgiften måste du betala själv i fortsättningen. Och en summa motsvarande 40 procent av a-kasseavgiften måste du betala själv.

• Höjd tobaksskatt: Handlar du snus, cigaretter eller andra tobaksvaror?
Snuset kommer att kosta tre kronor mer i skatt per dosa för portionssnus och det dubbla för lössnus.
Ett cigarettpaket kommer att kosta 1,60 kronor mer i skatt

MFC
Medlem
Skrivet av Niethrel:
Skrivet av MFC:

Med vår politik får alla behålla 1000 mer i månaden av sin lön.

Det är inte sant. Jag har sett tabellen. Bara de med inkomster över 30k får det avdraget.

klart det inte är sant.. jag citerade bara Moderaternas kampanjsida


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

jag vet inte vad jag ska tycka om detta, får se...


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Niethrel:

Det sjuka är att en som bor i en kåk värd 300.000 skall betala lika mkt i fastighets avg som en som har en kåk för 20 miljoner.

Det sjuka är att samma hus kostar 20 miljoner på ett ställe och 300 000 på ett annat. Ska man då betala mer för samma hus för att man bor på ett visst ställe?

Medlem

Egentligen, en stor del av dessa 770 000 människor har har väl suttit på en pedistal, i tron om att de aldrig skulle kunna bli av med sina jobb. Det är väl i första hand dem som drabbas.

Nåväl.

EDIT: Man kanske kan vända på det åt andra hållet också och fråga sig varför alla vänsterorienterade helt plötsligt är emot att vi gemensamt och solidariskt skall dela på dessa kostnader.

MFC
Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Egentligen, en stor del av dessa 770 000 människor har har väl suttit på en pedistal, i tron om att de aldrig skulle kunna bli av med sina jobb. Det är väl i första hand dem som drabbas.

Nåväl.

EDIT: Man kanske kan vända på det åt andra hållet också och fråga sig varför alla vänsterorienterade helt plötsligt är emot att vi gemensamt och solidariskt skall dela på dessa kostnader.

För "borgerliga" existerar inte ordet "solidariskt".. faktum är att man hatar det ordet.. så varför ska vi dela kostnaderna?


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

crc skjuter mitt i prick. det är väl jättebra om man kan se till att så många som möjligt omfattas av ett fungerande och pålitligt socialt skyddsnät?
precis som trafikförsäkringar är obligatoriska, och tandvårds/sjukvårdsförsäkringar borde vara det...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Egentligen, en stor del av dessa 770 000 människor har har väl suttit på en pedistal, i tron om att de aldrig skulle kunna bli av med sina jobb. Det är väl i första hand dem som drabbas.

Nåväl.

EDIT: Man kanske kan vända på det åt andra hållet också och fråga sig varför alla vänsterorienterade helt plötsligt är emot att vi gemensamt och solidariskt skall dela på dessa kostnader.

För "borgerliga" existerar inte ordet "solidariskt".. faktum är att man hatar det ordet.. så varför ska vi dela kostnaderna?

Därför att ni i vänsterlägret inte är sena med att försvara höjda skatter med argumentet:"Det får vi tillbaka i välfärden, tänk långsiktigt".

Säger samma sak.

Däremot så kan man med råge konstatera att moderaterna sedermera är ett mittenparti, förmodligen mer än både centern och folkpartiet.

MFC
Medlem

Det som "moderaterna" gör nu är vansinne..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Det som "moderaterna" gör nu är vansinne..

Javisst, man borde alla tvingas teckna egna arbetslöshetsförsäkringar, och sedan inte ha något statligt säkerhetsnät. Håller helt med dig MFC.
Var och en betalar för sig och så struntar vi i de andra. Jag är helt på din linje.

Inaktiv

en sådan reform genomför man helst inte över en natt. detta är ett bra mellansteg, där staten ger en grundläggande social trygghet, (som jag tycker borde bantas ner ytterligare) och de som vill får teckna en inkomstförsäkring.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

12
Skriv svar