Högsta skattetrycket...

MFC
Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av MFC:
Skrivet av IceMan:

tycker att vi får för lite för den summan vi betalar för, vi har inget som är "världens bästa" tex värdens bästa skola, sjukvård.
om vi har världens högsta skatter borde vi ju ha världens bästa av mycket

Sverige är ledande inom många områden. Nä, man kan inte säga "vi är bäst på vård" för det är ju ett generellt begrepp .. men ta diabetesforskning, cancerforskning (vissa områden).. där är vi ju världsledande. Fast.. det återstår ju att se hur länge........

Håller med om att skolan suger.. jag kan inte ens säga vilken ende man ska börja förbättra! Men jag vet att det stoppas pengar både här och där som är vettigt men sedan har vi ju svarta hål så..

men vi är bra på mycket, som vi inte tänker på.. vägverket lägger ner mycket resurser på trafiksäkerhet (även om vi inte tänker på det eller tycker om det). Försäkringkassan (tycka vad man vill om dom) lägger ner mycket på utbetalningar av det som vi kallas sociala skyddsnätet, likaså sociala myndigheter.. sedan finns det en hel del annat som det stoppas pengar i så visst.. man undrar ibland men om man kollar runt i europa så kanske vi ligger efter i vissa avseenden med i andra är vi faktiskt ganska bra på.

Vilka områden är vi världsledande på?

Ska man som skattebetalande svensk medborgare nöja sig med ganska bra när vi har det högsta skattetrycket i världen?

till och börja med är vi inte så många i detta landet.. sedan kan man alltid diskutera vad vi är "bäst" på.. men jag kan ibland känna samma sak, att jag undrar var fan mina skattepengar går vägen.. men sedan vet man (iaf sedan jag fick barn har jag lärt mig detta) att det finns en massa saker man "får" och nu snackar jag INTE om vårdbidrag och sjukersättning utan VÅRD, OMSORG och annat som jag och min familj åtnjuter som faktiskt håller en hög kvalitet. Jag kan inte ta upp allt, tveksam om jag ens kan påvisa att vi har det så bra men jag är otroligt glad att Sverige är ett av de bästa länderna på att vårda diabetiker.. iaf barn, sedan finns det en massa annat som jag känner också tillkomer.. orkar inte ge några konkreta förslag. spelar dessutom ingen roll, jag tycker också det suger ibland. Ibland känns det som vissa saker är fel och kunde varit bättre medan andra saker är bra osv osv.. går ju alltid att diskutera


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

123
Skriv svar