Warhammer Online: Age of Reckoning

Medlem

Kritik mot recensionen:
Jag förstod inte riktigt vad det var som gjorde det här spelet så bra. Jag antar att det har att göra med att det har ett större spelare mot spelare-utbud (vad betyder rvr?) än konkurrenterna.

Jag förstår inte hur, baserat på det som står i artikeln, spelet kan få fyra av fem i betyg. Det står nästan inget positivt i hela artikeln?
Mindre buggigt än konkurrenterna? 4/5!
Halvdan grafik? 4/5!
PVP-system som inte är "på något sätt unikt och känns igen från tidigare onlinespel"? 4/5!

Har månne herr Granström trott att skalan går till 10?

Medlem

Spelet är skitkul och jag bryr mig inte så mkt om grafik jag gillar denna stilen jag har inte haft något lagg förutom pvp 100 vs 100 och aldrig crashat eller så. inga köer längre heller,

Medlem

Kör man det på högsta nivån så är grafiken riktigt svhysst...inga klagomål där....enabla AF och AA via grafikdrivrutinen så får du se på snygg grafik.


signatur

"You can't make a deal with him. Even if you gave him the money he'd still kill you. He's a peculiar man."

Inaktiv
Skrivet av MB?:
Skrivet av flippp:

Sen när motiverade "låga systemkrav" ett högt betyg..?

känns lite fel ute då många gamers sitter på allt annat än dåliga grejer. Visst spel för den stora massan med halvtaskiga burkar.

Plastig recension för övrigt. Hur vore det med en rejäl genomgång av vad som finns i spelet?

Håller med, vanligtvis brukar ju uråldrad grafik vara ett minus i betyget (även i FZs betyg i tidigare spel), konstigt att man just i detta spelet ser det som ett plus, de flesta spel med uråldrad grafik har nämligen låga systemkrav.

Låga systemkrav och åldrad grafik är två olika koppar te som inte nödvändigtvis behöver höra ihop. Det kan handla om optimering såväl som design. Mäter man det visuella i hårdvarukraft som krävs kan t.om. jag programera världens "snyggaste" spel tack vare att jag kodar klumpigt.

Medlem
Skrivet av Snake:

Recensionen är bristfällig.

Att i stort sett endast beskriva sidor av spelet som det delar med många andra MMOs är beklagligt, eftersom det ger läsarna en skev bild av själva grundidén bakom spelet.

Warhammer är ett RvR spel, och då skall man också kunna förvänta sig en utförlig beskrivning av RvR elementen i recensionen. Visst är det bra att Public Quests, Tomb of Knowledge och alla de olika Scenariona nämndes, men att inte nämna ett ord om RvR, den del som särskiljer Warhammer från sina konkurrenter är ett märkligt beslut.

Speciellt eftersom RvR är kärnan i spelet, och något man som spelare kan ta del av redan från låg rank. Jag ser fram emot en del 2 av din recension, där du kompletterar med dina intryck av de olika RvR zonerna, Keep sieges, Battlefield objectives, Fortress zones och City Siege, samt en utförlig beskrivning på den viktiga roll som gillena har i sammanhanget och hur de i sin tur kan utvecklas och bidra med olika förmågor som kan påverka kriget mellan realmerna.

Detta är delar som särskiljer Warhammer från många andra MMOs, och i synnerhet det vars namn jag inte tänker nämna.

Håller helt med
Tror helt enkelt inte att recensenten provat på RvR särskilt mycket (om än alls?)

Personligen har jag dröjt med min egen recension för att jag helst vill nå en hyffsad nivå av RvR med ett par olika karaktärer, innan jag kan skapa mig ett omdöme av vad spelare förväntas genomlida.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Skribent
Skrivet av HYBRiS:
Skrivet av Snake:

Recensionen är bristfällig.

Att i stort sett endast beskriva sidor av spelet som det delar med många andra MMOs är beklagligt, eftersom det ger läsarna en skev bild av själva grundidén bakom spelet.

Warhammer är ett RvR spel, och då skall man också kunna förvänta sig en utförlig beskrivning av RvR elementen i recensionen. Visst är det bra att Public Quests, Tomb of Knowledge och alla de olika Scenariona nämndes, men att inte nämna ett ord om RvR, den del som särskiljer Warhammer från sina konkurrenter är ett märkligt beslut.

Speciellt eftersom RvR är kärnan i spelet, och något man som spelare kan ta del av redan från låg rank. Jag ser fram emot en del 2 av din recension, där du kompletterar med dina intryck av de olika RvR zonerna, Keep sieges, Battlefield objectives, Fortress zones och City Siege, samt en utförlig beskrivning på den viktiga roll som gillena har i sammanhanget och hur de i sin tur kan utvecklas och bidra med olika förmågor som kan påverka kriget mellan realmerna.

Detta är delar som särskiljer Warhammer från många andra MMOs, och i synnerhet det vars namn jag inte tänker nämna.

Håller helt med
Tror helt enkelt inte att recensenten provat på RvR särskilt mycket (om än alls?)

Personligen har jag dröjt med min egen recension för att jag helst vill nå en hyffsad nivå av RvR med ett par olika karaktärer, innan jag kan skapa mig ett omdöme av vad spelare förväntas genomlida.

Jag har testat RvR. Dock alldeles för lite på grund av tidsbrist. Jag hade behövt längre tid än en vecka att göra en djupdykning i allt vad Realm-strider har att erbjuda. Som sagt, en uppföljningsrecension kommer baserat på ett par månaders spelande.

Jag lirade Eve Online rätt intensivt för några år sedan innan jag beslutade mig för att sluta på grund av beroendet. Jag lirade från release till början av 2006, en period på ca 3 år. Nu är kanske Eve Online ett dåligt exempel men ibland tar det år innan man börjar greppa hur mycket innehåll det finns i ett onlinespel.

Nu är Warhammer Online betydligt enklare att komma in i och ta del av, men att klämma in bedömningar tillsammans med fakta på två sidor blir ofta inte ett bra resultat.

Det här att recensera ett MMO är baske mig inte det lättaste. Och när man har så kort tid på sig är det svårt att göra en djupade bedömning på allt som spelet har att erbjuda. Det bästa man kan göra är att nämna funktioner och egenskaper och spå framtiden utifrån det.

Medlem
Skrivet av bastard:

Jag har testat RvR. Dock alldeles för lite på grund av tidsbrist. Jag hade behövt längre tid än en vecka att göra en djupdykning i allt vad Realm-strider har att erbjuda. Som sagt, en uppföljningsrecension kommer baserat på ett par månaders spelande.

Jag lirade Eve Online rätt intensivt för några år sedan innan jag beslutade mig för att sluta på grund av beroendet. Jag lirade från release till början av 2006, en period på ca 3 år. Nu är kanske Eve Online ett dåligt exempel men ibland tar det år innan man börjar greppa hur mycket innehåll det finns i ett onlinespel.

Nu är Warhammer Online betydligt enklare att komma in i och ta del av, men att klämma in bedömningar tillsammans med fakta på två sidor blir ofta inte ett bra resultat.

Det här att recensera ett MMO är baske mig inte det lättaste. Och när man har så kort tid på sig är det svårt att göra en djupade bedömning på allt som spelet har att erbjuda. Det bästa man kan göra är att nämna funktioner och egenskaper och spå framtiden utifrån det.

Jag håller med.
"Rollspel" i sig är mer tidskrävande och MMO i synnerhet kräver garanterat mer tid än de 1-2 veckor som många redaktörer hetsar fram recensioner till.

Tycker ni skribenter på FZ ska stå på er. Att skapa en hyffsat nyanserad recension av MMOs på 1 vecka är omöjligt.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Inaktiv

Nu för tiden så läser man inte recensionen utan läser allt gnäll på recensionen istället, då får man ändå reda på det som stog och inte stog i recensionen ändå ^^

Jag föredrar video recensionerna istället, vill se lite ingame samtidigt som spelet beskrivs, mycket bättre enligt mig.

Skribent

Kommentarfunktionen till artiklarna är det bästa som hänt sedan treo på tub. Bra kritik är bra, så länge den inte är dålig

Medlem

Tror nog dom flesta bryr sig om grafiken men på lite fel sätt. Grafiken i just det här spelet är dålig på både den artistska delen och den mer teknologiska biten. Det är dessutom väldigt krävande även fast det ser ut som skit rent ut sagt.

Men spelet i sig tyckte jag ändå var bra men att säga att WoW också har dålig grafik tycker jag är fel ,vi ska heller inte prata om WotlK som ser helt fantastiskt ut på sina ställen. Det får det här spelet att se ut som quake 1.
Men visst PQ och all world-pvp är helt fantastiskt som sagt.

Medlem

EVE-Online *knarka mer*


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Mångaklagosånger här i kommentarerna. Recensionen var inte fullständig, självklart inte, spelet har funnits på hyllorna dryga veckan.

Detta inlägg är riktat mot er som har vissa förbehåll inför en eventuell period med WAR.

Först och främst, ja, spelet ser ut ungefär som WOW och jag skulle faktiskt vilja anta att det är med flit. Många känner sig hemma med den typen av grafik och Mythic försöker med stor sannolikhet sno lite spelare från WOW över till WAR. Grafiken är okej, och jag tycker Mythics designers ska ha en eloge för omgivningarna de skapat, de är bedårande.

Till er som säger att grafiken är tråkig och saknar stil blir jag lite besviken. Lite utforskning av världen visar många vackra omgivningar och imponerande landskap.

Det är lite dumt att jämföra två MMO-spel baserat på en väldigt bred grund term, PVP. Den säger egentligen ingenting mer än att det är spelare mot spelare. PVP i WAR är mycket, mycket mindre beroende av utrustning. Självklart spelar den roll, men i mycket mindre utsträckning jämfört med t.ex. WOW. (Vilket för övrigt är det enda fantasy MMO jag spelat!)

WAR handlar precis som DAoC mycket mer om teamplay och hur klasser kompleterar varandra. PVP elementen i WAR är mycket mer "dynamiska" och kräver betydligt mer kontroll och skicklighet än WOW. Här gäller det att maximalt utnyttja den karaktär tillsammans med dina medspelare och balans råder inte mellan ensamma spelartyper utan snarare mellan två olika lag.

Teamplay och lagmedlemmars skicklighet spelar betydligt större roll i WAR än i WOW. WAR är också ett PVP spel i grunden till skillnad från WOW som ursprunligen var fokuserat nästan uteslutande på PVE. Detta skapar en enorm skillnad i spelen då WOW försökt implementera PVP efter PVE, men samtidigt behålla en balans mellan PVE och PVP elementen. Detta är ett enormt åttagande och en stor eloge till att de försökt. De har inte misslyckats, inte alls, men långt ifrån lyckats heller. PVP i WOW är mindre omfattande och "sjukt" mycket enklare.

I WAR ligger grunden i RVR (realm vs realm) vilket generellt kan beskrivas som destruction mot order. Detta är mycket tydligt i spelet då du redan från början kan börja spela scenarios (ungefär som en instans fast helt PVP baserad, battlegrounds!). Du kan även direkt börja kriga i RVR zoner där man kan köra PVP quests, och kämpa för att ta över keeps, eller "viktiga" punkter. När dessa tillhör någon ges den sida de tillhör en viss bonus.

PVE i WAR är inte alls lika bra som WOW, och detta skall poängteras. Tro inte att WAR är ersättning om du gillar att köra instanser och grinda gear. Detta finns inte alls i lika stor utsträckning som i WOW. WAR är och kommer troligen alltid vara ett PVP-baserat spel och detta är viktigt att veta.

Nu finns det betydligt mer att göra i spelet som t.ex. city capture, men detta är ännu inte direkt tillgängligt eftersom väligt få spelare befinner sig i tier4. Som tidigare kokmmentarer redan beskrivit finns det flera olika tiers i spelet vilka bestämmer vilka typer av scenarion du kan spela. Precis som i battlegrounds där en viss maxlevel finns. En egenskap som gör det lite enklare som låglevel spelare i din tier är att dina stats ökar till ungefär 3 nivåer under max för din tier. Du får inte skillsen, men alla dina stats ökar så att du spelar som om du t.ex. vore en level 8.

WAR är riktigt roligt för PVP-spelare, och antagligen mindre roligt för PVE-spelare. Men precis som WAR inte kan jämföras med WOW i PVE, kan inte WOW jämföras med WAR i PVP. De fokuserar helt enkelt på två helt skilda saker. Om WOW skulle "enkelt" kunna slänga in PVP för att likna WAR, gäller exakt det omvända. Det är med andra ord löjligt att trivialisera spelen på så sätt att det ena eller det andra skulle kunna implementera vad det andra spelet har, riktigt så enkelt är det inte.

WOW kommer sannolikt aldrig kunna leverera en riktigt bra PVP känsla, precis som WAR troligtvis aldrig kommer att kunna leverera en bra PVE känsla.

WAR == PVP
WOW == PVE

Medlem

Har spelat WAR i en ca en vecka nu och tycker att det är riktigt skoj.
Det enda jag inte riktigt gillar är att animationerna på NPC:er och spelare är otroligt stela på avtsånd, ser nästan ut som att FPS:en droppar drastiskt när en NPC eller spelare är utanför en viss gräns.

Annars är WAR ett av de bästa MMO jag spelat(har spelat en hel del) mest på grund av PQ och RVR.
Tycker att spelet förtjänar 4/5.

Skrivet av zaphiren:
Skrivet av rolle90:

EDIT zaphiren: - kör du x32 Vista ska det nog inte vara några problem

Gott!

Fungerar lika bra med Vista 64-bitars också.

Skrivet av Mathias:
Skrivet av skribb:
Skrivet av KlosterKatten:

Precis som WoW, tecknat, åldrad grafik, PvP/RvR som end-game, samla epics tills du blir galen. Ser verkligen ingen skillnad. Och att påstå "WoW snodde ju idéer från warhammer" håller inte.

Finns det nåt MMO som är snyggare än WAR?

Age of Conan?

EVE-Online är riktigt snyggt imho.


signatur

Korvspad.

Medlem

njae ok


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av dcxs:

Men spelet i sig tyckte jag ändå var bra men att säga att WoW också har dålig grafik tycker jag är fel ,vi ska heller inte prata om WotlK som ser helt fantastiskt ut på sina ställen. Det får det här spelet att se ut som quake 1.
Men visst PQ och all world-pvp är helt fantastiskt som sagt.

Ta och aktivera AA/AF på ditt grafikkort och du kommer snabbt se hur Warhammer definitivt inte behöver skämmas inför WotlK. Tvärt om.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

[quote=[ThreeZool]"]Nu för tiden så läser man inte recensionen utan läser allt gnäll på recensionen istället, då får man ändå reda på det som stog och inte stog i recensionen ändå ^^
[quote]

STOD...inte stog.

Men ja, det ligger väl något i vad du säger.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

haha , nu finns det tydligen en ras som heter Destrucion också ^^

Faction=Destruction
Rasen= Chaos

Medlem

bra skrivet


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Sluta upp och envisas med att lägga betyget högst upp i en recension!!!!! Blir tokig, argh.

Medlem

Detta med att "grafiken ser ut som skräp"

Min teori är att;

Grafiken ser ut PRECIS som det är tänkt!

Jag tror man strävat just efter den där lite "tecknad-film" looken.
Se bara på orginal Warhammerfigurerna, de är ju heller inte direkt skapade för att se så realistiska ut som möjligt, utan istället en väldigt speciell lite komisk stil

Man har medvetet struntat i dom mer grafiskt realistiska AoConan el. Vanguardutseendena skulle jag tro.

Medlem
Skrivet av X-TroNiC:
Skrivet av kossan12:
Skrivet av Preed:

Överskattat lir tycker jag. P.S. att kalla WoWs grafik allt annat än bedårande är ju galet, det är ju precis det den är. Även fast WoW kanske inte har lika många polygoner som WAR vill jag påstå att det är snyggare i effekter, animationer och estetik. Det som gör WAR värt att spela skulle WoW kunna slänga in i en patch (lvla av enbart pvp, public quests och achievements. Gillar du fortfarande WoW finns det ingen anledning att byta till WAR.. IMO.. vart lång P.S.... Tju

Om du tycker att WoW har snyggare effekter än WAR så bör du verkligen införskaffa dig ett par glasögon snarast. För då har du synfel.

Undra vem som ska skaffa glasögon, har du ens sett spellserna i war? Jag har då inte sett sämre effekter på många år, och jag som tyckte wow hade dåliga, men ändrade mig ganska snabbt efter inköpet av war. Sen att man kan kasta spellserna när dom är på cd osv är en annan sak, det har ju trots allt nyss kommit så.

HAHAHA skojjar du med mig? öö rank 1an kom över 10 så får du se effekter iaf, wows effekter ser inte riktigt lika balla ut faktiskt =S frost nova och (vet inte vilken klass det är och vad den heter)'s frost nova trööökigt mycket snyggare det är i war (bara ett exempel, ta det lugnt ungar!)

Medlem

Inte sluta knarka EVE!
Har spelat i snart 5 år (började decmeber 2003).

Köpte War på release men kommer inte att fortsätta spela det. Kanske om 6-12 månader när dom hunnit putsa mer på spelet.

Får hålla mig till EVE och WOW just nu
(Förutom COD4, DOW, COH, WIC, TF2)


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

När det gäller köer så var det likadant i WoW under dom första veckorna då servrar dog etc och även i warhammer så finns det alternativ utan kö genom att välja Realm där populationen är medel. När det gäller grafiken så är det förmodligen en bra lösning på att inte hotta upp kraven på tok förmycke då ibland 100 personer om inte mer strider om en borg som faktiskt händer titt som tättl (hardcore ;D).

Kommer ihåg att vi lyckades sänka WoW servern Ravencrest vid första release veckan då vi raidade stormwind med 50st. Så där kan jag säga att warhammer lyckats bra men att lagg självklart förekommer men enbart vad jag märkt i Scenarios.

Eight peak - order

Medlem

Såg på när en polare lirade det lite... Såg mest ut som WoW 2.0

Medlem

Håller med tidigare kommentarer, är väl inte så mycket att gnälla över om du får stå 10minuter i kö? När jag började spela wow så var det 1 timme och 30minuter för att bara komma in på servern.
Samma sak när bgs kom och 1-2timmar kö för att komma in i alterac valley..
Efter att ha spelat både Daoc och closed och open beta av WAR så vet jag inte ifall jag vill ha så mycket bättre grafik, vilken värstigdator måste man inte ha då för att få det att flyta på någorlunda bra.
Fighter där över 200 personer var ju inte direkt ovanligt i daoc, även om de var lite mindre på open beta av WAR kändes det som att det hade blivit för mycket.
Jag spelar hellre ett MMORPG med feta strider som flyter på bra och med lite sämre grafik. Än ett MMORPG med bra grafik, där antingen antalet spelare på samma plats är begränsad så att det ska flyta på eller att de inte är nån begränsning och allt bara hackar.

Medlem

Jag tror inte folk gnäller på 10 minuters kö. På Karak Hirn/Destruction var det tydligen också en timme och trettio minuters kö i går kring 22-snåret. Själv loggar jag ofta på såpas tidigt att jag missar köerna.

Köerna är, i mitt tycke, det enda riktigt stora problemet i WAR.

Betyget 4/5 håller jag med om. Normal PvE är helt ok om inte revolutionerande förutom PQ's som är väldigt trevliga. RvR och scenarion är i princip hur kul som helst.

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av dcxs:

Men spelet i sig tyckte jag ändå var bra men att säga att WoW också har dålig grafik tycker jag är fel ,vi ska heller inte prata om WotlK som ser helt fantastiskt ut på sina ställen. Det får det här spelet att se ut som quake 1.
Men visst PQ och all world-pvp är helt fantastiskt som sagt.

Ta och aktivera AA/AF på ditt grafikkort och du kommer snabbt se hur Warhammer definitivt inte behöver skämmas inför WotlK. Tvärt om.

Allt på max aa af aktiverat i 1920x1200... spelet ser fortfarande på sin höjd mediokert ut... tyvär. Många texturer är under all kritik, min tankar vandrar iväg till paintshop.

Effekter på spells är ju riktigt fattiga i många fall, roligt nog är att casters har de fulaste effekterna. Flygande bajskorvar har jag läst någon skriva någonstans, tyvär väldigt sant tycker jag. Frost novan är ju gräsligt ful för övrigt. Antar han som skrev det menar den med is klorna som kommer upp ur marken. Textureringen på den effekten o ambienteffekten runt den fick mig ett tag att fundera på om det va Quake2 jag spela. Men icke... det va WAR. Min gissning är att WAR kommer hålla tills WotLK kommer tror enbart de inbitna brädspelstöntarna kommer stanna... verkar vara gott om dem, för pvp skillsen allround hos spelarna är KATASTROF.

Inaktiv

Blir intresserad av WAR efter recensionen och allt rosande om dess PVP. Spelade DAoC lite smått för något år sedan och har längtat efter ett spel som replikerar RVR-striderna. Ska fundera på om jag har tid för ett MMO. Så många tidigare har jag bistert fått inse att det inte hinns med om man vill ha lite progression eller valuta för pengarna...


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Medlem
Skrivet av Chris:

Väldigt mycket

Håller med om allt du skrev in i minsta detalj. Böjade spela igår faktiskt och har under den lilla tiden funderat på att lägga ner WoW efter ca 2 år. Jag som egentligen inte ens gillar PVP rycktes direkt med i WAR. PvP'n i WAR var så mycket mer intensiv (jämfört med WoW) och det stora pluset för min del var att det inte krävdes någon grinding av gear och liknande.

Skrivet av larante:

Jag spelar hellre ett MMORPG med feta strider som flyter på bra och med lite sämre grafik. Än ett MMORPG med bra grafik, där antingen antalet spelare på samma plats är begränsad så att det ska flyta på eller att de inte är nån begränsning och allt bara hackar.

WORD!

Dessutom så var recentionen inte alls så dålig som vissa vill påstå, därför att (som tidigare nämnt) en vecka att täcka ett helt nytt MMO är på tok för lite. Och som Bastard skrev tidigare (och även vid flera andra tillfällen) så kommer det en efter-recention på spelet, som jag iaf ser mycket fram emot då vi kanske kan få lite mer inblick i det hela efter att mer utförliga tester gjorts. På det hela taget, bra recention och keep up the good work.:up:

Och nu till alla grin-ollar som lusar ner forumet, ifall ni nu inte tycker om WAR/WoW/MMO, snälla säg så, men gör det för guds skull lite roligare att läsa än bara genom kommentaren: WoW suger, därför suger WAR


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av totte:

Jag tror inte folk gnäller på 10 minuters kö. På Karak Hirn/Destruction var det tydligen också en timme och trettio minuters kö i går kring 22-snåret. Själv loggar jag ofta på såpas tidigt att jag missar köerna.

Köerna är, i mitt tycke, det enda riktigt stora problemet i WAR.

Betyget 4/5 håller jag med om. Normal PvE är helt ok om inte revolutionerande förutom PQ's som är väldigt trevliga. RvR och scenarion är i princip hur kul som helst.

Du vet att Kark Hirn är clonad va? De e ju som tanken med det att ni ska flytta dit om ni vill slippa kö...

Fortfarande är det ju total övervikt av Destruction på den servern, så ta gärna med dig kompisarna och flytta, så det blir lite mer balans

(Orderspelare på Karak Hirn)

Skriv svar