När ska vi svenskar lära oss?

Medlem
Skrivet av w4rhog:
Skrivet av Notumforce:

Vad är guzz?

resultatet av en misslyckad integrationspolitik

[http://sv.wikipedia.org/wiki/Shobresvenska]

Precis.

Ingen kan på allvar påstå att guzz och tjobre är vidare sofistikerat.

Ok, låt fotfolket använda detta språk, men börjar statliga tidningar, nyhetsbyråer, affärer etc, använda detta språk då är det inte bra. Än
sålänge är det bara privata skittidningar som Gringo som använder det. För att inte nämna resten av alla andra slagord de dagligen skriver.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av w4rhog:
Skrivet av Notumforce:

Vad är guzz?

resultatet av en misslyckad integrationspolitik

[http://sv.wikipedia.org/wiki/Shobresvenska]

Precis.

Ingen kan på allvar påstå att guzz och tjobre är vidare sofistikerat.

Ok, låt fotfolket använda detta språk, men börjar statliga tidningar, nyhetsbyråer, affärer etc, använda detta språk då är det inte bra. Än
sålänge är det bara privata skittidningar som Gringo som använder det. För att inte nämna resten av alla andra slagord de dagligen skriver.

Ordet "tjej" kanske inte låter så sofistikerat det heller men det är definitivt verdertaget och det har inte adopterats av oss pga havererad invandrar- eller integrationspolitik.*

Ordet "tjej" är romani och betyder egentligen "dotter". Sug på den.

*Inte för att vår integrationspolitik är någonting att ha. Rena skräpet imo.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag stör mig också på särskrivningar (gamla FZ-forumiter vet nog det vid det här laget). Varför? Jo, det handlar om två saker.

Det ena är att bli förstådd, vilket är själva poängen med att skriva ngt i huvud taget, så skriv inte alls - om man blir missförstådd så finns det en risk att man gör mer skada än nytta.

För det andra så handlar det om att ge ett seriöst intryck. Som tidigare nämnt, så finner jag en advokatbyrå som inte kan stava ej trovärdig och jag skulle undvika en sådan jurist. Nu är det kanske inte lika farligt med en särskrivning på skylten utanför, men skulle de dyka upp på deras hemida eller i en informationsfolder inne på kontoret så backar jag ut därifrån.

När man går i affärer så kan man ibland undra om alla som inte kom in på gymnasiet pga IG i svenska har blivit anställda inom livsmedelsbranschen. Särskrivningar högt och lågt (bokstavligen) på både förpackningar och skyltar. "Fryst kyckling lever" är en klassiker, men trots att alla har hört och skrattat åt den så finns den fortfarande kvar där ute bland. Tyvärr.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

jag reagerar inte på när det är felstavat.
märker/ser det inte förens nån påpekar det.

tänk, vi får leva i ett land där massor stavar fel!
tsss och sen gnällde dom under WW2, tänk, Judarna, Polackerna, Romer skulle bara veta hur bra dom hadde det!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Var glad att det inte står:

Advokat
By

Själv är jag inte så petig när det gäller chatt och annat vardagligt, det går faktiskt att förstå det mesta bara det tänks till lite. Om du sitter på ett jobb och skriver dokumentation å andra sidan...

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Själv är jag inte så petig när det gäller chatt och annat vardagligt, det går faktiskt att förstå det mesta bara det tänks till lite. Om du sitter på ett jobb och skriver dokumentation å andra sidan...

När det gäller chatt och SMS där det antingen skall gå snabbt (för att texten skall sändas i ungefär samma hastighet som ett långsamt telefonsamtal) eller pga platsbrist (det går inte att ha hur många tecken som helst i ett SMS/MMS) så är det klart smidigare med förkortningar - även om de inte alltid är med i ordlistan. I forum eller andra ställen där man har mer tid på sig att skriva ett inlägg och har utrymme för det, så finns det ingen anledning att hålla på så. Jag väntar hellre ett par minuter extra och får ett välformulerat svar än att inom 30 sek få ett svar som måste förklaras i efterhand pga stavfel, särskrivningar eller annan "litterär brist".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Hur lång tid tar det att föra en diskussion via SMS jämfört med att slå nuffrorna och prata med personen?

Bara undrar över folk som sitter i flera minuter för att skicka en text som går att säga på några sekunder

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Hur lång tid tar det att föra en diskussion via SMS jämfört med att slå nuffrorna och prata med personen?

Bara undrar över folk som sitter i flera minuter för att skicka en text som går att säga på några sekunder

Det kan man undra, men ändå finns det folk som skickar SMS fram och tillbaka i timmar istället för att ringa och samtalet tar tio minuter. Det är väl charmen som är grejjen... (?)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av Ichinin:

Hur lång tid tar det att föra en diskussion via SMS jämfört med att slå nuffrorna och prata med personen?

Bara undrar över folk som sitter i flera minuter för att skicka en text som går att säga på några sekunder

Strålning mina vänner, strålning.
Och så tror jag folk tycker det är lättare att förmedla sina åsikter, tankar, synpunker eller vad det är i skrivft då det blir mindre personligt än ett telefonsamtal eller ett vanligt samtal.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Bella - ramla
Tjabon - killen
Blischa - luras (stavning?)
devon - Grabben, karlen...
Skiron - Polisen
Klysingar - Nycklar
Nascha - springa (stavning?)

Never heard any of 'em before.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av w4rhog:
Skrivet av Notumforce:

Vad är guzz?

resultatet av en misslyckad integrationspolitik

[http://sv.wikipedia.org/wiki/Shobresvenska]

Precis.

Ingen kan på allvar påstå att guzz och tjobre är vidare sofistikerat.

Ok, låt fotfolket använda detta språk, men börjar statliga tidningar, nyhetsbyråer, affärer etc, använda detta språk då är det inte bra. Än
sålänge är det bara privata skittidningar som Gringo som använder det. För att inte nämna resten av alla andra slagord de dagligen skriver.

kanske för Gringo är en tidning för folk som använder detta ''språk'' och slang brukar inte direkt vara menat för att vara ''sofistikerat''

fattar inte varför folk har så himla problem med slang, bara för vissa ord kommer från andra länder eller?
tänk på vad alla dessa dator-ord som datanördarna använder? är inte det också slang?
vad har egentligen slang med integrationspolitiken att göra?

snällt att du kallar oss för fotfolk ialf..... haha sjukt:\

Inaktiv
Skrivet av PC Gamer:

Skum släckare

Citatet säger allt!

Vilket land ni lever i, va? Tack gode Gudrun att det är annorlunda i Senilien!

PS: Subliminal propaganda! Gwaahahaha!


signatur

I would rather be infamous than not famous at all!

Medlem
Skrivet av Budolicious:
Skrivet av CastorFiber:

Bella - ramla
Tjabon - killen
Blischa - luras (stavning?)
devon - Grabben, karlen...
Skiron - Polisen
Klysingar - Nycklar
Nascha - springa (stavning?)

Never heard any of 'em before.

Precis, här i jönköping används orden dagligen och främst av de som är lite äldre. Poängen var att det betyder inte slutet för ett språk bara för att det tillkommer nya ord, så har det alltid varit och kommer alltid att vara... Även om det låter förjävligt rent ut sagt... rinkebysvenska alltså.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Citat:

snällt att du kallar oss för fotfolk ialf..... haha sjukt:\

Det var inte menat som en förolämpning. Den store massan, det "vanliga folket" förort eller ej, var målet med min redogörelse. Pöbeln kan hålla den här såkallade språkutvecklingen för sig själva.

När SAOL ger legitimitet åt ord som kategoriserar med falsk beskrivning, så undrar jag vart vi är påväg.

Inaktiv
Skrivet av Chief Red Cloud:

Ingen kan på allvar påstå att guzz och tjobre är vidare sofistikerat.

Knulla och kuk låter heller inte så sofistikerat.

Skrivet av Chief Red Cloud:

Ok, låt fotfolket använda detta språk, men börjar statliga tidningar, nyhetsbyråer, affärer etc, använda detta språk då är det inte bra. Än
sålänge är det bara privata skittidningar som Gringo som använder det. För att inte nämna resten av alla andra slagord de dagligen skriver.

Varför är inte det bra? Och på vilket sätt är Gringo en skittidning?

Det handlar ju bara om vad man är uppväxt med, eller van vid, en invandrarunge, eller för den delen helt svenska undomar tycker säkert inte att det är något fel med de orden, ordet "gamer" är ju knappast svenskt det med, men endå så används det ofta, utan några klagomål.

Sen kan jag tycka att man ska prata svenska, men att nya ord kommer det får man nästan räkna med, även fast det inte är ord som man tycker om - de är ju endå en del av Sverige.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

[quote=reset2]

Skrivet av Chief Red Cloud:

Ingen kan på allvar påstå att guzz och tjobre är vidare sofistikerat.

Citat:

Knulla och kuk låter heller inte så sofistikerat.

Det kommenterar jag inte, känns bara dumt att göra det när du letar och läser mellan raderna.

Uppenbarligen har vi olika syn på denna fråga.

Citat:

Varför är Gringo en skittidning?

Det är en skittidning då den innehåller skitprat. Att avskaffa integrationen är ju ett av deras krönikörs främsta mål. Man kan dessutom inte skriva artiklar. Fruktansvärda meningsuppbyggnader, barnsliga ord, samt MASSOR med kränkande svärord, både mot svarta, asiater och vita.
Att Adami fick det svenska journalistpriset är ett gott tecken på att detta landet är påväg käpprätt åt helvete. Åtminstånde dess journalistik.

Det skall också tilläggas att jag är minst lika mycket emot användning av "datorspråk" i offentliga kretsar. Vid tidningar, nyheter, affärer etc, ska det vara ett språk som vi alla förstår, inte något hippie-påhitt som alla ska följa efter.

Inaktiv

De "kränkande svärorden", antar jag, är bara ironiskt menat. Knappast något de menar... men vad vet jag...


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Hela grejen med Gringo är ju att de vill avdramatisera "kränkningarna" mot olika folkgrupper. Sedan kan man ju diskutera legitimiteten att vissa kan skriva sånt och inte andra. Och eftersom det skulle ta hus i helvete ifall Johan Hakelius eller jag skulle skriva att vi sett ett gäng Svartskallar nere på plattan, så överlåter vi detta åt Gringo. De tillhör ju minoriteten och kan därför med enkelhet häva ur sig det mesta. Vilket de gör. På gott och ont.

Generellt ska allmän media ge fan i att hänge sig åt särskilt mycket slang alls. Även fast förortskidsen säkert skulle förstå, så är det långt ifrån alla som gör det. Kan inte påminna mig att man pratar om tjejer, utan antingen är det kvinnor eller flickor i nyheterna. Detta trots att tjej antagligen använts så länge i Sverige att i princip alla vet vad som menas. Vad sedan AB gör är en helt annan sak.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Blomkrukan - Om du skall klaga på svenskens språkbruk så se till att inte göra fel själv, för din egen skull...

Det var ju ironiska fel men aja..

edit:
Sen har även solen fläckar. Det går att skriva fel ibland. Att däremot inte "upptäcka" en felstavning när du gör STOR reklam eller liknande, det är lite smått sjukt.

Medlem

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=575&a=561706&previou...
Läs den texten och förfasas. Och detta från en av de största "riktiga" tidningarna vi har,

Medlem

baah, den som tog in pengar i idrott är ett fån.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=575&a=561706&previou...
Läs den texten och förfasas. Och detta från en av de största "riktiga" tidningarna vi har,

Har sett värre - och svenska är antagligen inte Nizar Chakkours modersmål - men ibland undrar man om de korrekturläser innan de släpper sina artiklar.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem
Skrivet av w4rhog:
Skrivet av Karmalicious:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=575&a=561706&previou...
Läs den texten och förfasas. Och detta från en av de största "riktiga" tidningarna vi har,

Har sett värre - och svenska är antagligen inte Nizar Chakkours modersmål - men ibland undrar man om de korrekturläser innan de släpper sina artiklar.

Ja, korrekturläsningen måste i detta fallet varit obefintlig. Imo kvittar det om han har svenska som modersmål eller inte, en skribent måste kunna skriva svenska, alternativt får han väl skriva för en tidning som är i hans modersmål.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Ni skulle bara veta hur många av våra vardagliga "jättesvenska" ord som kommit hit med invandrare. Det är bla så ett språk förblir levande, det är inte fråga om någon regresion, det är en utveckling av språket.

I jönköping har vi massa exempel på ord som är tagna från invandrare sedan länge tillbaka i tiden... några exempel är:

Bella - ramla
Tjabon - killen
Blischa - luras (stavning?)
devon - Grabben, karlen...
Skiron - Polisen
Klysingar - Nycklar
Nascha - springa (stavning?)

Detta är ord som används flitigt och förstås av de flesta... Eftersom jag studerat på annan ord har jag lärt mig den hårda vägen att man inte förstår dessa och andra liknande ord i övriga sverige.

Men nu cyklar du fel och ramlar i diket...

Import av ord sker främst när man inte har ett vedertaget ord för det som man menar. Se tex amerikanskans bruk av 'ombudsman'.

Att bruka utländska ord för ord som redan finns är inte att berika språket, det är att tala ett utländskt språk. Det är en viss skillnad där.

Och hela din poäng går ju förlorad när du själv skriver att just de orden 'används flitigt' men att det är 'lokalt'. Just det, bort man i ett område med hög andel 'annan-språkliga' så kommer de att bruka sina egna ord, allt som oftast pga lathet.

Det har inget med utveckling av språket att göra, snarare utblandning...

Medlem
Skrivet av Karmalicious:
Skrivet av w4rhog:
Skrivet av Karmalicious:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=575&a=561706&previou...
Läs den texten och förfasas. Och detta från en av de största "riktiga" tidningarna vi har,

Har sett värre - och svenska är antagligen inte Nizar Chakkours modersmål - men ibland undrar man om de korrekturläser innan de släpper sina artiklar.

Ja, korrekturläsningen måste i detta fallet varit obefintlig. Imo kvittar det om han har svenska som modersmål eller inte, en skribent måste kunna skriva svenska, alternativt får han väl skriva för en tidning som är i hans modersmål.

Helt rätt.

Skrivet av Zarkow:

Att bruka utländska ord för ord som redan finns är inte att berika språket, det är att tala ett utländskt språk. Det är en viss skillnad där.

Kunde inte sagt det bättre själv


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem
Skrivet av Zarkow:

Import av ord sker främst när man inte har ett vedertaget ord för det som man menar. Se tex amerikanskans bruk av 'ombudsman'.

Att bruka utländska ord för ord som redan finns är inte att berika språket, det är att tala ett utländskt språk. Det är en viss skillnad där.

Kan inte mer än att hålla med.

Medlem
Skrivet av Zarkow:

Men nu cyklar du fel och ramlar i diket...

Lika smidig som alltid...

Skrivet av Zarkow:

Import av ord sker främst när man inte har ett vedertaget ord för det som man menar. Se tex amerikanskans bruk av 'ombudsman'.

Främst... visst. Ta "tjej" som exempel istället, menar du att det inte fanns något svenskt ord för tjej innan?

Skrivet av Zarkow:

Att bruka utländska ord för ord som redan finns är inte att berika språket, det är att tala ett utländskt språk. Det är en viss skillnad där.

Det handlar ju inte om att ersätta ett ord med ett annat, att "slang" blir "riktiga" ord är väl inte så ovanligt? Om dessa slangord råkar vara utländska, eller rövarspråket spelar väl ingen roll...

Skrivet av Zarkow:

Och hela din poäng går ju förlorad när du själv skriver att just de orden 'används flitigt' men att det är 'lokalt'. Just det, bort man i ett område med hög andel 'annan-språkliga' så kommer de att bruka sina egna ord, allt som oftast pga lathet.

Då har du nog inte fattat min poäng om jag nu hade någon.

Skrivet av Zarkow:

Det har inget med utveckling av språket att göra, snarare utblandning...

Semantik.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Blomkruka:
Skrivet av CastorFiber:

Blomkrukan - Om du skall klaga på svenskens språkbruk så se till att inte göra fel själv, för din egen skull...

Det var ju ironiska fel men aja..

edit:
Sen har även solen fläckar. Det går att skriva fel ibland. Att däremot inte "upptäcka" en felstavning när du gör STOR reklam eller liknande, det är lite smått sjukt.

Ironiska fel?!

Visst är det skillnad på att snacka i ett forum och att stava fel i en annonskampanj.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Notera att jag skrev 'främst' att det tas in [när man saknar egna direkt beskrivande ord].

Ang 'tjej':
Svenskt uppslagsord
tjej tjejen tjejer subst.
flicka, kvinna (vardagligt)

Engelsk översättning
girl

Det är ett ord som fortfarande anses vara ett lågklass, arbetarord, mycket på grund av den gruppering som främst brukar den.
I lite modernare betydelse har den kommit att passa in i glipan mellan flicka och kvinna, dvs en tonåring av kvinnliga könet - med lättare åldersglidning både upp och ner beroende på användaren.

Man kallar till exempel inte en äldre dam för tjej.

Ordet är därmed inte ett direkt typ-fall av de orden Gringo-folket försöker föra in (vilket är direkta översättningar), även om den fortfarande bär på sig en viss stämpel av hur den infördes.

Behöver vi verkligen fler ord för 'knulla' [verb, icke vardagligt, stötande] i det svenska språket?

Gringos kampanj är inte frågan om att låta språket naturligt utvecklas.

123
Skriv svar