Carmack: Pc:n inte längre viktigast

Medlem

Haha, vilken jävla drama!

Men jag tycker fan att folk har hakat upp sig på piraterna på tok för mycket. Efter lite diskutioner i veckan med en polare så kom vi snarare fram till att den gamla goda fps-skaran som köpte alla pc-spel för 8 år sedan idag är mer eller mindre uppdelad på de tre olika plattformarna, PC, PS3 och 360. Alla har ju inte råd att lira på flera plattformar, så om utvecklarna bara gör sina spel tillgängliga på en plattform så går dom ju miste om många köpare. Det logiska är så klart att bredda ut sig på fler plattformar, och då börjar knäppt nog folk direkt konstatera att PC'n är döende. Detta samtidigt som att utvecklarna skyller sina sämre försäljningssiffror på piraterna, som egentligen alltid har funnits ända sedan vi satt och kopierade disketter med varann på 90-talet. Larvigt i min värld. Detta är resultatet av den snea utvecklingen av konsollerna (Främst 360 och PS3 då) där dom tar över spel från PC'n och splittrar marknaden. Det blir kostsamt och frustrerande både för utvecklarna och spelarna.

Nä, jag tror fan mer på denna teorin än detta otroliga "piraterna sänker PC'n"-tjaffset. Det är nästan så man kan jämföra det med jude-hatet i andra världskriget. "Det är deras fel, så är det bara.". Majoriteten köper fortförande de spel de gillar, och laddar främst ner för att prova. Detta gäller dock inte på konsollerna, där det snarare laddas ner för att spelen är så jäkla dyra och lackar på kvalitee. Jag hade iaf aldrig velat lägga ut pengar på något jag inte tycker är värt det. Kan utvecklarna inte göra tillfredsställande spel så får dom skylla sig själva.

Den lilla mängden av PC-spelare som inte köper de spelen de gillar tror jag lätt kan jämföras med de som bränner ut sina konsoll-spel.

Inaktiv

haha roligaste tråden nånsin..

jag ska iaf njuta av min både min nyköpta tjockdator och kexbox ^__^

Och sluta med era " ta ditt liv, idiot" ,, Tycker FZ är värd en högre nivå : x

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Speltoppen:

PC Jan-Jun
1. Age of Conan
2. Counter-Strike 1: Anthology
3. World of Warcraft: The Burning Crusade
4. The Sims 2 Fritid
5. World of Warcraft
6. Call of Duty 4: Modern Warfare
7. Warcraft III Reign Of Chaos
8. Warcraft III Frozen Throne
9. Counter-Strike Source
10. World of Warcraft Battlechest

PC-spelare vill ha bra multiplayerspel. De flesta företag som klagar på sin PC-försäljning har inget sådant.

Vi nöjer inte oss längre med ett spel som är slut efter 50 timmar och sedan har en taskig multiplayerdel. När vi kan få ett spel som håller i kanske 5000 timmar.

Har Valve, Blizzard/Activision eller Funcom gått med att konsolerna konkurrerar ut PC? Nej, de satsar på PC precis som tidigare.

Id har precis som många andra företag inte lyckats på den hårdare PC-marknaden och vill inte inse varför.

(Undantaget här är The Sims som ja... säljer i alla fall)

Håller med.
Bästa inlägget i den här tråden.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tönt, ta sitt liv, konsolnörd... jag vill be alla som häver ur sig sådant att lugna ner sig lite, tänka till och försöka föra en någorlunda vettig diskussion. Annars låser jag tråden.

Vill man övertyga en motpart om att ens egen ståndpunkt är den rätta är det så inihelvete fel att börja kasta smädesord och göra påhopp.

Om vi tar två exempel...:

"Anders, min vän! Linux är bra på A, B och C, men jag tycker ändå att Windows är mycket bättre på grund av X, Y och Z."

eller

"Anders, din långhåriga patetiska terminalnörd! Skaffa dig ett liv och inse att Windows är ÖVERLÄGSET ditt jävla ooh-titta-på-mig-jag-behöver-inte-använda-musen-Linux! Det har X, Y och Z. Idiot! Du har säkert dålig hållning också."

Vilket av ovanstående exempel tror ni får mig att faktiskt fundera på motpartens argument och ifrågasätta min egen ståndpunkt och kanske till och med förändra den?

Vilket av ovanstående exempel tror ni får mig att bli ännu mer aggressiv och orubblig i min ståndpunkt?

(RETORISKA FRÅGOR)

Medlem
Skrivet av darknshy:
Skrivet av HinduTimes:

-Knock knock
-Whos there?
-Boo
-Boo who?
-Crybabies...

Jag gav upp PC för ett tag sedan. För mycket skit med systemkrav och allmän krånglighet. Och de trodde att just det var PC-plattformens styrka.

Men oroa er inte, ni får fortfarande försenade portningar och MMORPG.

Lul, därför du sitter och skriver på en hemsida? Eller haru köpt tangentbord och grejer för att betala månadskostand på ditt 360 för att vara uppkopplad.

Om du hade spenderat lite mer tid på att tänka och lite mindre på att bara skriva av dig så kan du nog komma fram till att HinduTimes menar att han har gett upp PCn som spelplattform


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Men herregud, nu har väll inte Carmack sagt att PC-marknaden är oviktig heller? Jag förstår inte riktigt vad som händer med diskussionsnivån här hos FZ, jag kan inte relatera nått alls längre.

Skrivet av anon_38597:

Kan du inte bara ta ditt liv?

... helt ofattbart.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Sålänge som det inte finns några mods till konsol-spel är PC-spel klart överlägsna. Tribes 2 Classic, Desert Combat och Forgotten Hope är bara några exempel på hur fantastiska PC-spel kan bli.
Tro fan att det går bra för konsolerna när dom har ett företag bakom sig som köper exclusives för miljoner, och sen att ett konsolföretag självt ansvarar för OS och DirectX till PC, ja det är ju en komisk situation där Microsoft håller PC-gamers gisslan. Äcklande.

MFC
Medlem

lördag... alla fattar ju att han är bakfull!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

rekommenderar popcorn till denna forum tråd, är snart risk för meltdown för vissa personer. Mycket underhållande


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv

...Men bäst.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av gryzor:

Självklart är han inte en svikare på något sätt, en sann PC-hjälte som gjort ett ENORMT arbete med ID. Att ens påstå sådant dravel känns oerhört pinibelt.

Fick ni en dator av pappa i julas och hittat till fragzone, där ni spammat 10 inlägg i forumen per dag sedan dess?

Nej, har du?

*nyp i kinden*


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Som jag sagt tidigare...

Datorn som spelmaskin kommer vara kvar av den simpla anledningen att vi behöver datorn till annat än spel. Att speltillverkarna går från PC till konsol enbart pga piratkopiering är nog ganska långt från sanningen. Det är ju betydligt lättare att ha koll på siffrorna till en konsol. Man kan "optimera" sättet man tjänar pengar på.

Ex:
Företag X kan avgöra om ett spel skall bli exklusivt för en viss konsol eller inte. Detta kan nog ge en ganska bra summa, beroende på hur man gör. Stor garanterad summa eller satsa på att flera köper det om det släpps på flera plattformar.

Företag X kan ganska lätt räkna ut hur många som köper ett visst spel beroende på typ och antalet tillgängliga konsoler osv.

Jag gillar både datorn och konsolen som spelmaskin men ibland blir jag lite "irriterad" på de olika sidorna. Att konsolen är så pass mycket billigare än datorn är sant om man ser till HELA datorn men i praktiken så fungerar det ju inte så... Lägger man sen till att konsolspelen är ganska mycket dyrare så blir det inte bättre. För att förtydliga kan jag ta ännu ett exempel:

Alternativ 1:
Person X har varken dator eller konsoll. Personen i fråga vill skaffa en maskin ENDAST avsedd för spel, dvs personen har ingen nytta av en "bra" dator för vardagliga saker, exkl spel.

*Här bli det billigare att köpa en konsoll.

Alternativ 2:
Person Y sitter på en normal dator (som vi behöver för dagligt bruk). En Core 2 duo/X2/Phenom, ett vettigt moderkort, 2/4GB minne osv är inte speciellt dyrt men ger ganska bra skjuts i vardagliga applikationer. En normal (inte super-low-end) dator helt enkelt.

Personen har ett integrerat grafikkort som inte räcker till (790GX hann denne inte skaffa ) och vill nu spela. Denna har nu att välja på att köpa ett grafikkort (typ 4850 för 1300:-) eller en konsol. Till konsolen behöver man en TV som klarar iaf 720p (360 eller PS3a @ 576 är mindre kul). Har man inte redan än så blir det dyrare men det räknar vi inte med nu...

*Här blir det billigare att köpa grafikkortet. För de som säger att konsolen räcker längre så man jag ju bara påpeka att man sparar pengar varje gång man köper ett spel till datorn och att den förmodligen kommer uppdateras även om man inte spelar. Mellanskillnaden i spel samt att man säljer grafikkortet betyder att man kan köpa ett nytt graffe i framtiden utan större förlust så att säga.

Så frågan är vad som är bäst, alternativ ett eller två? Jag anser att man måste ha en dator i dagsläget...

Så summan av kardemumma är som vanligt - det handlar om vad man är van vid/personlig smak...

Medlem

Skoj att det alltid blir samma sorts diskussion vilket format det än handlar om. PC är en förlegad spelplattform nuförtiden och det är endast på grund av att systemkraven ökas nått enormt för varje år. Se bara hur hypen kring crysis och far cry 2 ser och såg ut. Min PC som ändå är rätt kraftig klarar inte de nyaste spelen på de finaste inställningarna och jag känner oftast då att vad är det då för mening att spela, om jag bara kan få hälften av vad produkten erbjuder.

I och för sig har jag alltid varit ett konsolfreak, har alla next-gen konsoller, 50" hd-tv och hemmabiosystem men spelar fortfarande de bästa spelen, oavsett om det är till konsol eller PC, så anser inte att jag är partisk eller har tagit parti. Men att köpa en konsol för 4000-6000 vart fjärde år känns mer attraktivt än att lägga ut stora summor varje år till min PC för att hänga med i den branschen. Jag uppgraderar min PC kanske vartannat år och då till den grad att den håller högsta måttet. Dessutom är ju konsolerna (främst 360 och ps3) rena mediemaskinerna nu så man behöver knappt pc:n till medieplattform heller.

Sen en sista sak, piratkopiering till konsol är inte alls lika frekvent nu som det var till ps1, ps2 och xbox. Detta måste ju synas i någon statistik vilket gör att många spelföretag kommer med såna här uttalanden.

Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det mest sansade inlägget hittills.

Inaktiv

PC är multiplayer, så enkelt är det. MMO, FPS, RTS. De genrer som har väldigt bra spel med extremt bra multiplayer till PC. PC, där man endast spelar dem bästa spelen.

GTA IV har en multiplayer, en bra multiplayer vad jag har hört. Det gör att jag tror att de kan få fina försäljningssiffror när det kommer till PC.

Medlem

Mja, det handlar väl mer om för och nackdelar. Jag anser inte att man kan får uppleva spel fullt ut på konsoll, jämfört med PC. Du har liksom knappt några valmöjligheter alls för att anpassa spelen efter hur du själv vill ha det. Inga grafikinställningar, inga alternativa kontroll-don (Bortsett från ratt då), inga mod-möjligheter, inga hårdvaru-uppgraderingar (Prestandamässigt och bekvämlighet), inga klockmöjligheter, osv. Du får vad du betalar för helt enkelt, en billig och ruskigt förenklad variant av PCn, där du fortförande kan spela, surfa, chatta, osv. Väldigt basic.

Ser man på det så här så blir PC-användare snarare en form av "power-users". Du får samma möjligheter, plus mycket mycket mycket mycket mer, och då snackar vi fortförande bara om de områden konsollen täcker. Jag känner inte att jag behöver rabbla upp alla fördelar, men du får nästan alla valmöjligheter du kan tänka dig, och spelen du köper kan hållas i liv mycket längre och du får ut mer nöje av allt. Dessutom finns alltid möjligheten till högre prestanda, beroende på din kunnighet/hårdvara/kreativitet/ekonomi.

Men visst, med mer avancerade prylar tillkommer alltid mer eller mindre strul. Detta är väl PC'ns nackdel från en synvnkel. Men är man lite kunnig och villig att offra några minuter på att googla fram svar på sina frågor så är det sällan långvariga problem. Personligen har jag dock ytterst sällan problem med mitt spelande på PC'n, och jag förstår inte hur vissa kan ha ett sånt evigt strul med sina datorer. Undvik märkes-datorer, billig hårdvara och klåfingriga syskon/päron är mina bästa tips.
Har man dessutom datorer som en hobby/intresse, så faller självklart valet ganska säkert på just PC'n, då du är villig att hela tiden lära dig och eventuellt felsöka utan att gapa ut hela svenska språkets baksida 2cm från skärmen.

lef4dead: Håller ej med. Visst är multiplayer oftast alltid större och bättre på PC än konsoll, men jag anser att det finns mycket bra SP-lir tillgängligt på PC också. Särskillt iom att man ofta kan hålla dom vid liv med moddar. Sen har vi ju alla hobby-spel och dylikt man hittar på internet. Det räknas också, som det i jämförelse ytterst begränsade "arcad"-utbudet på konsollerna.

Medlem

PC är flyg, så enkelt är det

Det är en genre som inte passar något annat än PC idag, tycker jag iaf.... så meningen "Pc:n inte längre viktigast" stämmer inte helt för min egen del.

Medlem

Vår kodknackare Carmack är ju som sagt en ikon inom spelbranschen, men är ju på senare tid/år rätt överskattad. Det finns ju i dagsläget lika bra/ bättre kodare, det var det dåligt med för 10-12 år sedan.

Att han sedan har blivit mer midial på senare år är ju positivt tycker jag. men han kan bli rätt dryg att lyssna på ibland!


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Synd att många utvecklare går konsollvägen först nu.
Jag som är konsoment ser inget lockande med konsoller alls nu förtiden.

Pc, pc och pc är vad jag spelar mina spel på.

Jag var naiv i början av min pckarriär och ansåg att vissa spel gjorde sig bättre på konsoller, så som racing, vilket är min huvudgenre. Vad fel jag hade. Nu har jag både handkontroll OCH ratt till pc och det funkar fint.

FPS spel till konsoller är hemskt. Det funkade bra i Doom till första playstation.

Antar att jag gnäller... men jag tänker inte köpa nån leksak att ha framför min tv.


signatur

Spelar mest: State of Decay 2

Medlem

Konsollerna hade gått om PC även utan all piratkopiering.
Konsoller är helt enkelt mer tilltalande på nästan alla sätt för mainstreamen. Enklare, billigare, större spelutbud.

Jag är en PC gamer i roten och jag spelar fortfarande alla mina FPS spel på datorn (av principskäl så bojkottar jag alla konsollexklusiva fps spel), men nuförtiden missar man helt enkelt på tok för mycket genom att vara envis och inte köpa sig en konsoll. Jag uppdaterar fortfarande min dator med senaste hårdvaran eftersom det finns spel jag ser fram emot att spela på dumburken, men största delen av mitt spelande görs numera på min PS3a.

Och till de otacksamma kidsen som dissar Carmack, ni borde skämmas. Han är en av få i branschen som verkligen vet vad han snackar om, och som någon sa tidigare så är han utan tvekan den person som gjort mest för PC scenen.

Medlem
Skrivet av Zebulone:

Jag var naiv i början av min pckarriär och ansåg att vissa spel gjorde sig bättre på konsoller, så som racing, vilket är min huvudgenre. Vad fel jag hade. Nu har jag både handkontroll OCH ratt till pc och det funkar fint.

Absolut. Jag har också en gamepad till min dator och att köra PC spel på en 42" full hd tv med maxad grafik är grymt. Problemet är bara att på tok för få av alla dessa "konsollvänliga" spel släpps till PC. I dessa dagar tjänar man inget på att vara envis.

Inaktiv
Skrivet av Gogge:
Skrivet av kraaa:

Kan du inte bara ta ditt liv? Bara för att man spelar på konsol så är man "amatör-spelar-ibland-typen"?
Sen tror jag inte folk bryr sig ett skit om ditt upphov till att köpa pc-spel, nej pcn är död (om du nu inte sitter och spelar MMORPG och Sims varje dag) inse det din jävla bakåtsträvare.

Kan lika bra säga att konsollerna är döda (om du inte sitter och spelar halo eller gta varje dag). Du kan kolla in några av trådarna som varit tidigare om PC'ns död så ser du att den ensam står för nästan 50% av all revenue för spel i USA, och den är starkare i princip överallt övrigt, med undantag för Japan.

PC'n funkar bra för vissa spel, konsollerna för andra. Jag tycker personligen att fightingspel och ex. GH/Rockband funkar bra mycket bättre på konsoller, eller "partyspel" som på Wii'n, medans vanliga FPS/RTS/MMO gör sig bättre på PC.

Omväxling förnöjer, jag fördrar att ha många alternativ, både PC och konsoll. Det som suger lite är när företagen går in för att låsa utvecklarna till vissa konsoller, bungie - halo, lionhead - fable, 2k boston - bioshock, etc.. Jag tror det bara hindrar utvecklingen. Om något kommer döda PC'n så är det att MS/Sony går in för att se till att spelen inte släpps, eller släpps senare, på PC'n.

Visst pcn drar kanske in pengar men hur många pc-exklusiva spel finns där eller är på väg som verkar bra?... Crysis? Det jag menar med att pcn är på väg att dö, konsolerna får alla grymma spel antingen exklusiva eller till pc också.

Skrivet av SuperTank:

Men herregud, nu har väll inte Carmack sagt att PC-marknaden är oviktig heller? Jag förstår inte riktigt vad som händer med diskussionsnivån här hos FZ, jag kan inte relatera nått alls längre.

Skrivet av kraaa:

Kan du inte bara ta ditt liv?

... helt ofattbart.

Ja det är ofattbart, jag blev så jävla lack på honom han skriver det hela tiden att alla som spelar konsoler suger och de som spelar på pc är proffs. Han beter sig som en jävla tolvåring som precis fått spela en timme på sin brors dator. Stör mig något otroligt på dessa individer.

Inaktiv
Skrivet av SuperNova:

massa text

Eller så kopplar han in sin ps3/360 till datorskärmen och spelar därifrån? Men det du säger är sant.

Skrivet av redmac:

[b]rekommenderar popcorn till denna forum tråd, är snart risk för meltdown för vissa personer. Mycket underhållande[b]

Vi har sett roligare inlägg från dig där popcorn knappast har varit nödvändiga för att kunna njuta

Medlem

Men säkert att PC'n är påväg att dö, ta en titt hur många som spelar WoW, Sims, Civ, Oblivion osv.. det enda som är påväg att dö på PC är halvtråkiga FPS-spel. Epic har ju uttalat sig likadant och UT3 (som jag köpte för ett tag sen) var verkligen skit, så ingen direkt förlust.


signatur
Medlem

Fps (multi) genern har ändå evolverat till nån "see I can frag! mommy" dynga. Ungefär som snabbmat *fast*instant*noskillneeded* ;D


signatur

"No pit would be complete without the Freeman climbing out of it."

Skrivet av Molotov:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Speltoppen:

PC Jan-Jun
1. Age of Conan
2. Counter-Strike 1: Anthology
3. World of Warcraft: The Burning Crusade
4. The Sims 2 Fritid
5. World of Warcraft
6. Call of Duty 4: Modern Warfare
7. Warcraft III Reign Of Chaos
8. Warcraft III Frozen Throne
9. Counter-Strike Source
10. World of Warcraft Battlechest

PC-spelare vill ha bra multiplayerspel. De flesta företag som klagar på sin PC-försäljning har inget sådant.

Vi nöjer inte oss längre med ett spel som är slut efter 50 timmar och sedan har en taskig multiplayerdel. När vi kan få ett spel som håller i kanske 5000 timmar.

Har Valve, Blizzard/Activision eller Funcom gått med att konsolerna konkurrerar ut PC? Nej, de satsar på PC precis som tidigare.

Id har precis som många andra företag inte lyckats på den hårdare PC-marknaden och vill inte inse varför.

(Undantaget här är The Sims som ja... säljer i alla fall)

Håller med.
Bästa inlägget i den här tråden.

läs denna artikel http://www.pcgamer.se/nyhetsarkiv/?id=26747

Det är tragiskt att ni kan vara så inihelvete djävla duma i huvudet. Ni menar alltså att dessa 700 000 personer som väljer att ladda ner spelet utan att betala för sig gör detta för att det är FEL PÅ SPELET....

INSE att sålänge det ser ut såhär så kommer företag som vill tjäna pengar i allt större utsträkning strunta i PC marknaden .

Stå då för i helvete inte å whina om detta i d.v.s forum inse istället hur det ligger till och betala för er ...

alla spel på listan är onlinespel dessa är lättare för bliz och andra att se till att de är legala exemplar som används ..... duh

:evil:

p.s 10 seconds to meltdown ........


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

visst Carmack har gett PC´n väldigt mycket men vad fan

så länge bra spel kommer till PC så spelar jag men spelar ju 360 och PS2 också men PS3 har jag inte ännu inte vet jag om jag köper det heller hinner kanppt spela 360 än minder PS3 omm jag hade en men det är en annan sak.

klart spel kommer till PC inte har jag hört att konsoller kan användas till spel utveckling /tillverknin?

men att MP och online rollspel tar över PC´n mer o mer sånt är livet antar att det är enkalre med MMOPRG än vanliga SP spel vad vet jag men .

Inte tror jag PC som spel konsoll? är död knappast kommer ju spel i massor till PC´n GOW 2 kommer säker så småningom

Long live the PC

Medlem
Skrivet av MacNille:

När tvättade du munnen senast konsolnörd?
Hur vågar du säga så till Iceman som är kungen på Fz. Iceman har rätt att man ska köpa och inte tankna ner spel på PC

"Hur vågar du säga..."

Om några år kommer du antagligen också skratta åt den kommentaren..

Medlem
Skrivet av Fenix:

visst.. jag laddar ner, men samtidigt köper jag spelen jag gillar som t.ex. NOLF2, System Shock 2, X-Wing Alliance, Deus Ex och Mass Effect för att nämna några.

De som laddar ner bara för att det e "gratis" borde pryglas.

Lite roliga exempel du tog upp dock. Två spel från 99, ett från 00, och ett från 02. Sen kommer utstickaren Mass Effect från 08.
Vet att du bara gjorde ett urval, men urvalet du gjorde fick det att se ut som du köpt ett spel dom senaste 6 åren.

Skrivet av Earth and Wind:

läs denna artikel http://www.pcgamer.se/nyhetsarkiv/?id=26747

Det är tragiskt att ni kan vara så inihelvete djävla duma i huvudet. Ni menar alltså att dessa 700 000 personer som väljer att ladda ner spelet utan att betala för sig gör detta för att det är FEL PÅ SPELET....

Ett problem med en sån här jämförelse är dock att AC är en konsolportning som kom senare till pc.
Spelet är också skulle jag säga mer ett konsolspel än ett pc spel (för det spelas bäst med handkontroll).
Det är inte omöjligt att dom som var intresserade av att köpa spelet redan gjorde det till en konsol.
Samma sak med Devil may cry 4 som också sålt dåligt till pc.
Det kommer alltid finnas dom som laddar ner spel oavsett om dom var intresserade av att köpa det eller ej från början.

Call of duty 4 sålde också sämst på pc av dom plattformar det kom på, men här skulle jag säga att pc versionen borde vara den bästa versionen. Det var ingen portning som kom senare, mus och tangentbord är bästa kontrollen till fps och det finns möjlighet för snabbare patchar och mods.
Anledningen till att det sålde sämre till pc kan man ju diskutera och ha olika åsikter om.

Medlem

signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Skriv svar