Switch kopplad till router funkar inte

Medlem
Switch kopplad till router funkar inte

Jag har en router D-Link DI-704P, från den har jag kopplat (bland annat) en sladd till min dator (se sign.) Nu har jag några frågor angående både ämnet i rubriken och några relaterade saker.

1. Eftersom internet och allt annat funkar som det ska funkar (nästan, se nedanstående frågor), så borde det väl bara vara så enkelt som att haka på en switch på den sladden som går till min dator, för att kunna koppla in datorn, Wii och PS2 samtidigt till routern?
Har provat att koppla in datorn till switchen (D-Link DES-1005D) men då funkar inte internet. Har provat att koppla ihop två datorer med switchen, och det funkar, så den är det inget fel på. Har även provat två andra switchar med samma resultat.
Behöver prylarna nån tid på sig att ställa in sig? Eller ska det bara gå att koppla in och så funkar det på sekunden?

2. Provade att ställa in Wii:t till exakt samma inställingar som datorn, men när jag kopplar in det (med samma sladd som går till datorn) så hittar den inte internet. Om jag inte ens får det att funka genom samma inst./koppling som datorn funkar med, hur ska jag då få det att funka med switchen...?

3. När jag startar datorn så händer det ibland att den inte kommer åt internet. Kvittar hur lång tid man än väntar så händer det inget. Det man kan göra är att starta om den, så kanske det funkar.
Eller så kör man igång ett program som följde med moderkortet (ja, nätverkskortet är integrerat) kallat "Attansic Giga Ethernet Utility" i det finns det en flik som heter "Diagnostic" under den finns det en knapp som heter "CDT Test", där kan man mäta hur långa kablarna är (antar att det är det det handlar om eftersom det står "Line" 1,2,3 osv i en kolumn och sen en kolumn med "Status" short, normal, invalid och en sista kolumn som heter "Meter"). När man trycker på knappen "Run Test" där så tappar windows kontakten med nätet en sekund eller nåt, och man får fram olika värden på ovanstående kategorier. Kör man det testet några ggr så får man kontakt med internet i 9 fall av 10. Men varför funkar det inte så fort man startar datorn, okej det gör det ibland men för det mesta så gör det inte det.

Kan kanske ha nåt samband med att ibland går inte ens datorn igång när man trycker på strömbrytaren. Power-dioden och HDD-dioden lyser konstant men inget annat händer. Man får helt enkelt hålla inne Powerknappen i några sekunder till datorn slocknar och sen försöka igen. Detta händer oftast om jag bara trycker till strömbrytaren lite snabbt, håller jag däremot inne den i 2-3 sek. så brukar den gå igång som den ska.

Blev en jävla massa text (en del offtopic, men som kanske har ett samband), men om nån vänlig själ orkar läsa igenom och ge några tips så vore jag väldigt tacksam.

Mitt chassi och nätagg (fick inte plats i sign.)
Kan kanske vara till nån nytta för den tredje frågan/problemet, om nån har hört nåt om några problem med dem. De har fått väldigt bra betyg i de tester jag läst iallafall.

Chassi

Nätagg

Medlem
Skrivet av peter_lovgren:

Har provat att koppla in datorn till switchen (D-Link DES-1005D) men då funkar inte internet. Har provat att koppla ihop två datorer med switchen, och det funkar, så den är det inget fel på. Har även provat två andra switchar med samma resultat.
Behöver prylarna nån tid på sig att ställa in sig? Eller ska det bara gå att koppla in och så funkar det på sekunden?

Troligen behöver du en korsad kabel mellan routern och switchen.


signatur
Medlem

Provade med en skarv, som är korskopplad...samma resultat, om det nu inte är så att man ska stänga av allting, koppla in prylarna och sen starta upp allt igen, eller om det som sagt behöver typ nån minut på sig att komma igång.

Eftersom allting funkar direkt när jag kopplar tillbaka sladden från routern till datorn, utan omstart eller liknande, så tycker jag det borde funka utan väntetid när jag kopplar via switchen.

Inaktiv

Den enda av dina två "prylar" som kanske behöver tid på sig är din router. Switchen är bara en del som dirrigerar om signalerna. Men vad för sorts kabel är det du har mellan din router och switch ?

Medlem
Skrivet av wepper:

Den enda av dina två "prylar" som kanske behöver tid på sig är din router. Switchen är bara en del som dirrigerar om signalerna. Men vad för sorts kabel är det du har mellan din router och switch ?

Vad det är för sorts kabel? En vanlig nätverkssladd, som jag satt på kontakterna själv på. Om det var det du menade.
Den är som sagt "rakkopplad", för att testa med korskoppling så kopplade jag på en skarv som är korskopplad, men det hände inte mycket då heller som sagt...

Testpilot

Kollade data på switchen o den klarar både korsad och rak kabel (Autosense) så detta har ingen inverkan.
För mig luktar detta som strul med din router , du säger ju också att du inte får Wii'n att funka oavsett med eller utan switch.

Testa att koppla datorn på switchen och sen in i routern , kör sedan START/RUN och CMD och tryck enter - skriv sedan IPconfig.
Funkar switchen har du fått en ip av typen 192.168.x.x vilket är standard vad en router ger ut.

En sak som jag misstänker starkt är MAC passthrough är påslaget i routern , dvs routern har tagit samma MAC adress som ditt nätverkskort har.

Detta gör att routern får spel då du jackar in Wii eller switch , switch har ju ingen MAC adress i normal mening = error
En Wii har ju en annan MAC och därmed kommer routern att byta och då skiter sig hela din uppkoppling tills du fått en ny av din operatör , denna tid kan variera från 15 min till timmar berooende på operatör.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Kollade data på switchen o den klarar både korsad och rak kabel (Autosense) så detta har ingen inverkan.
För mig luktar detta som strul med din router , du säger ju också att du inte får Wii'n att funka oavsett med eller utan switch.

Testa att koppla datorn på switchen och sen in i routern , kör sedan START/RUN och CMD och tryck enter - skriv sedan IPconfig.
Funkar switchen har du fått en ip av typen 192.168.x.x vilket är standard vad en router ger ut.

En sak som jag misstänker starkt är MAC passthrough är påslaget i routern , dvs routern har tagit samma MAC adress som ditt nätverkskort har.

Detta gör att routern får spel då du jackar in Wii eller switch , switch har ju ingen MAC adress i normal mening = error
En Wii har ju en annan MAC och därmed kommer routern att byta och då skiter sig hela din uppkoppling tills du fått en ny av din operatör , denna tid kan variera från 15 min till timmar berooende på operatör.

Eftersom jag kör med statisk ip så får jag inget ip av routern och det där med mac adress ska väl inte vara nåt problem då man kör med fast ip? Tänkte inte på detta då jag svarade innan...

Några fler tips?

Medlem

Om du har statiskt IP måste du ju ha ett/apparat.
Switchen delar ju inte ut några IP till skillnad från routern?

Switchen är ju bara en dum kopplingsstation medan Routern Masqueradar som "Ett" IP fast den delar upp det på flera interna IP. Routern är ju en switch i sina interna LAN-portar och en router bara mot sin WANport.

Borde det inte vara smartast att fimpa Switchen och köra alla apparaterna i Routern som går direkt ut på linan med ditt statiska IP? Då får varje apparat sitt eget IP och du får iofs Firewall på varje ingång vilket kanske strular med PS2 och Wii.

Varje port på Routern ger ju bara ett Fake-IP. Om du stoppar in Switchen i en LAN-kontakt på Routern och 3 apparater i Switchen kommer dom allihopa att försöka få samma IP.

Om du sätter Switchen mot WAN så kommer den att släppa ut allt som sitter i den och dom kommer att begära varsitt IP via DHCP vanligen (vet inte hur Wii och PS2 etc kommunicerar ut på nätet) Det funkar ju om du har fixa IP till varje apparat och kan ställa in det i dom och inte har behov av en brandvägg.

MAC-adressen är ju ett "unikt" hårdvaruId som är specifikt för att identifiera sig med nätverket. Om du har statiskt eller Dynamiskt IP har inget med MAC att göra.

Vad du kan göra i Routern är ju att låsa specifika MAC-adresser till ett visst internt IP t ex
Wiins MAC till 192.168.0.3,
PS2ns MAC till 192.168.0.4,
PCburkens MAC till 192.168.0.5

Din Router har ju då 192.168.0.1 typiskt i det interna Nätet och ditt Statiska IP utåt mot internet.

Vad har du för ISP och uppkoppling?

Edit:Hittade en Wii-länk
http://nintendo.okayblog.net/how-to-connect-your-wii-to-the-i...

En PS2länk:
http://www.thinkdigit.com/forum/showthread.php?t=6452


signatur

"You can't make a deal with him. Even if you gave him the money he'd still kill you. He's a peculiar man."

Medlem
Skrivet av Horza:

Om du har statiskt IP måste du ju ha ett/apparat.
Switchen delar ju inte ut några IP till skillnad från routern?

"ett/apparat", vad menar du?
Har inte statisk IP från min isp kör bara statisk IP i mitt LAN. Kör jag med statisk IP så delar väl inte routern ut något?

Citat:

Switchen är ju bara en dum kopplingsstation medan Routern Masqueradar som "Ett" IP fast den delar upp det på flera interna IP. Routern är ju en switch i sina interna LAN-portar och en router bara mot sin WANport.

Borde det inte vara smartast att fimpa Switchen och köra alla apparaterna i Routern som går direkt ut på linan med ditt statiska IP? Då får varje apparat sitt eget IP och du får iofs Firewall på varje ingång vilket kanske strular med PS2 och Wii.

Kan inte skippa switchen eftersom alla andra utgångar på routern är kopplade till andra datorer och det går bara en lååång kabel till min dator, därför måste jag haka på en switch för att kunna koppla in allt samtidigt.

Citat:

Varje port på Routern ger ju bara ett Fake-IP. Om du stoppar in Switchen i en LAN-kontakt på Routern och 3 apparater i Switchen kommer dom allihopa att försöka få samma IP.

Så även om jag ställt in vilket IP varje maskin ska ha så kommer de att bråka om samma IP?

Citat:

Om du sätter Switchen mot WAN så kommer den att släppa ut allt som sitter i den och dom kommer att begära varsitt IP via DHCP vanligen (vet inte hur Wii och PS2 etc kommunicerar ut på nätet) Det funkar ju om du har fixa IP till varje apparat och kan ställa in det i dom och inte har behov av en brandvägg.

Är inget alternativ för mig tyvärr...

Citat:

MAC-adressen är ju ett "unikt" hårdvaruId som är specifikt för att identifiera sig med nätverket. Om du har statiskt eller Dynamiskt IP har inget med MAC att göra.

Jag vet det var det jag skrev i nåt av de andra svaren här.

Citat:

Vad du kan göra i Routern är ju att låsa specifika MAC-adresser till ett visst internt IP t ex
Wiins MAC till 192.168.0.3,
PS2ns MAC till 192.168.0.4,
PCburkens MAC till 192.168.0.5

Din Router har ju då 192.168.0.1 typiskt i det interna Nätet och ditt Statiska IP utåt mot internet.

Har funderat på att låsa de olika MAC-adresserna, men tyckte, som sagt, att det borde funka lika bra med att bara ställa in på varje maskin vilket IP de ska använda.

Citat:

Vad har du för ISP och uppkoppling?

Glocalnet 8/1Mbit.

De länkarna gav inte mycket tyvärr. Visste redan allt som stod där, framförallt i Wii-länken, var väldigt basic-info.

Kanske låter gnällig och negativ men jag är tacksam för alla tips här, förr eller senare kommer det säker fram nån bra lösning på mitt problem.

Medlem
Skrivet av peter_lovgren:

"ett/apparat", vad menar du?
Har inte statisk IP från min isp kör bara statisk IP i mitt LAN. Kör jag med statisk IP så delar väl inte routern ut något?

Ett ip per apparat.
Ok trodde du menade statisk på WAN.

Citat:

Kan inte skippa switchen eftersom alla andra utgångar på routern är kopplade till andra datorer och det går bara en lååång kabel till min dator, därför måste jag haka på en switch för att kunna koppla in allt samtidigt.

Ajdå. Då är jag med.

Citat:

Så även om jag ställt in vilket IP varje maskin ska ha så kommer de att bråka om samma IP?

Nej, inte om du kör statiskt i LANet. Det är ju bara när du kör DHCP, så det borde inte strula då.

Citat:

Har funderat på att låsa de olika MAC-adresserna, men tyckte, som sagt, att det borde funka lika bra med att bara ställa in på varje maskin vilket IP de ska använda.

Jo, statiska IPn borde funka det också.

Citat:

De länkarna gav inte mycket tyvärr. Visste redan allt som stod där, framförallt i Wii-länken, var väldigt basic-info.
Kanske låter gnällig och negativ men jag är tacksam för alla tips här, förr eller senare kommer det säker fram nån bra lösning på mitt problem.

Det är lugnt, det är alltid svårt att veta vilken nivå folk har på sitt kunnande så ibland blir det ju lite Basic råd.


signatur

"You can't make a deal with him. Even if you gave him the money he'd still kill you. He's a peculiar man."

1
Skriv svar