FZ Poll: Kommer piratkopiering döda pc-formatet?

Medlem
Skrivet av Fenix:

Förr så var det ju inte ovanligt att snes spel kostade upp emot 800kr. Var det piiratkopiering då som gjorde att de var tvungna att ha så höga priser?

Nej, det var ju enbart Nintendo som ockrade rätt rejält där. Med sin löjliga kvalitetsmärkning osv.

Inaktiv

Inte döda men minska ENORMT. PC Spelen minskar, ungefär som det är att hitta NYA Ps2 spel idag kommer PC spelen bli om ingenting vänder.

Skrivet av Fargo:

Men å andra sidan. Mafia 1 sålde väl rätt bra till pc? Måste det ha gjort. Annars skulle dom väl inte kunnat göra en uppföljare.

Jo, men då var inte piratkopiering så vanligt..


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Tror att vi kommer att se en stor minskning av singleplayer spelen till PC. Däremot tror jag multiplayer, fps & mmorpg kommer att dominera PC-marknaden framöver.
Skulle dock gärna se en bättre utveckling inom emulering (spela konsollspel på PC), men jag tror att den som försökte skulle bli mäkta stämd hårt och fort.

Medlem
Skrivet av Frisky:

Har man lyckats göra ett bra PC-spel är det bara synd om man inte tar en månadsavgift. Titta bara på t.ex. World of Warcraft, Lingeage, Dark Age of Camelot med flera. Är spelet tillräckligt bra så tvekar inte folk på att betala för det.

Med tanke på att piratkopiering är så utbrett i dagens samhälle skulle jag vilja säga att det är omöjligt att stoppa, precis lika omöjligt som att göra alkohol eller cigaretter till otillåtna droger.

Tss nonsens, inte så konstigt med alla speltimmar du får för spel som WoW att folk betalar. Lite skillnad på mmo och ett simpelt fps.

Priserna är ju iaf en av anledningarna till att jag inte köper spel.(köper faktist spelen sen som jag tyckte var bra) Liksom, halva studiebidraget går ju åt för ett nytt spel och vad får jag för det? Ca 10 timmar speltid.

Att piratkopieringen skulle döda PC marknaden tror jag dock inte. Oblivion till exempel. Ett riktigt kanonlir som sålde som smör! Tänk om dagens spel kunde hålla sådan klass?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av nudelsdesign:

"Hot linking banned"

Ja visst säger det allt

Vad, bubblar du om nu?


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Oblivion till exempel. Ett riktigt kanonlir som sålde som smör! Tänk om dagens spel kunde hålla sådan klass?

Oblivion är ju ett multiplattformsspel. Nu vet jag inte längre vad vi diskuterar men det är väl framförallt pc exklusiva spel som ligger dåligt till, inte att spel släpps på pc.

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av nudelsdesign:

"Hot linking banned"

Ja visst säger det allt

Vad, bubblar du om nu?

Den kanske fungerar för dig, men jag tror inte den gör det för någon annan.

Icke fungerande länk

Medlem

Säg mig när senast BRA PC spel kom. Det är bara 1 enda spel i år som jag ser i fram imot och det är GTA4:a och det säger en HEL DEL om PC marknaden. Och om man vill så kan man köra pirat konsol spel också så det är bara rent skit snack samt ett enkelt sätt att peka finger på något som alla vet är inte bra, billig ursäkt.

Medlem
Skrivet av Tpiom:

Jo, men då var inte piratkopiering så vanligt..

Vad yrar du om?

Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av nudelsdesign:

"Hot linking banned"

Ja visst säger det allt

Vad, bubblar du om nu?

Den kanske fungerar för dig, men jag tror inte den gör det för någon annan.

Icke fungerande länk

Precis - jag sa ju att det stod Hot linking banned. Trodde inte det skulle vara så svårt att förstå Herr Nudeldesign


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Tpiom:

Jo, men då var inte piratkopiering så vanligt..

Vad yrar du om?

Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av nudelsdesign:

"Hot linking banned"

Ja visst säger det allt

Vad, bubblar du om nu?

Den kanske fungerar för dig, men jag tror inte den gör det för någon annan.

Icke fungerande länk

Precis - jag sa ju att det stod Hot linking banned. Trodde inte det skulle vara så svårt att förstå Herr Nudeldesign

Det var ju synd för det var en skojig inscannad artikel om just crysis

kan ju googla :

nasa comes closer to running crysis at maximum settings

(och ja, artikeln är säkert fake, men skoj ändå)


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

kan ju googla :
nasa comes closer to running crysis at maximum settings
(och ja, artikeln är säkert fake, men skoj ändå)

Hehe ja den var lite rolig faktiskt
Men som sagt den är med största sannolikhet fake.

Medlem
Skrivet av darkfate:

Säg mig när senast BRA PC spel kom. Det är bara 1 enda spel i år som jag ser i fram imot och det är GTA4:a och det säger en HEL DEL om PC marknaden. Och om man vill så kan man köra pirat konsol spel också så det är bara rent skit snack samt ett enkelt sätt att peka finger på något som alla vet är inte bra, billig ursäkt.

Supreme Commander Forged Alliance släpptes för ett halvår sen är enligt mig det bästa strategispelet någonsin och jag kommer antagligen att fortsätta lira det tills uppföljaren släpps om ett par år.

Tbh så bryr jag mig inte om att spel som t.ex Assassin's Creed blir konsollexklusiva, jag skulle aldrig betala 400kr+ för ett spel som inte räcker mer än i ett par dagar.
Men faktiskt så ser inte jag heller fram emot så många PC-spel för tillfället, jag har alla som jag behöver

Inaktiv

om dem dissar att släppa bra spel som GTA IV... så vet jag inte vart jag tar vägen
det finns spel som man faktiskt vill köpa.. dessa kommer från Rockstar, Blizzard och Valve...


signatur

/nkembo - fest i himmel och på jord

Medlem

Ge mig en snabb torrentlänk till bra spel så betalar jag gärna 200-250kr. Steam är jättebra men de har för höga priser på nya spel. Köpte Bioshock sist genom Steam men tyckte det var för dyrt. Kostar det 400+ då vill man ha spec. edition med fin kartong och lite extra grejer i.

Medlem

Funderar mest på hur Crytek tänkt sig, de skulle ju inte göra nått crysis till konsoll på grund av att konsollenra inte är tillräkligt kraftiga. Men de kanske skall göra en nintendo och nedgradera motorn ett par år så den funkar i en PS3 eller 360.

Hade de inte vatt så teknik kåta hade nog fler köpt crysis, inkl mig själv. Men varför betala för något som inte går att spela på en normal dator.


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Spelen idag som kommer inriktar sig på Online Spelande
och många företag gör så kallade Officiella servrar och på dem kan man tex öppna upp nya vapen. och om man då använder en stulen CD Key till detta så får man räkna med att inte kunna spela efter ett tag. då cd keyn kan komma att spärras.

så om man gör ett spel man skall spela online på så är problemet inte lioka stiort som för låt säga 15 år sedan då Nästan ingen hade en tanke på att spela över Internet.

så de som säger att Piratkopiering dödar pc marknaden är ju lite knepiga då det går att chippa Consollerna och ta hem Pirat spel till dem med.

Medlem

Jag tycker nog att man skulle börja sälja spelen billigare och sedan ha någon prenumerering. Även på singel. Då kanske utvecklarna slutade göra skit spel. inga prenumeranter, ingen lön. nu får man ju till 90% köpa grisen i säcken. Hur skulle det se ut om det vore en bilhandlare. Näää du får inte provköra bilen först. Men den kostar 200 0000


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Inaktiv

om utvecklarna anpassade sina spel after va folk har hemma
och inte va dom tror kommer att köpa i dator kraft men folk har blivit så jävla grafik kåta de är de som är de fina med xbox ps3 de finns en
ram för hur mycket du kan kräva av lådan
sedan så tror ja inte pc kommer att dö utan de kanske som vissar har sakt gå åt indie hållet och de ser ja bara som något bra
då kanske för en gång skull vi får något nytt och bara samma skräp om och om igen

Medlem
Skrivet av zijn:

om utvecklarna anpassade sina spel after va folk har hemma
och inte va dom tror kommer att köpa i dator kraft men folk har blivit så jävla grafik kåta de är de som är de fina med xbox ps3 de finns en
ram för hur mycket du kan kräva av lådan
sedan så tror ja inte pc kommer att dö utan de kanske som vissar har sakt gå åt indie hållet och de ser ja bara som något bra
då kanske för en gång skull vi får något nytt och bara samma skräp om och om igen

Det är sant!!!


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

BTW, var det inte Crytek som dömdes till saftiga böter för att ha använt piratkopierad mjukvara på kontoret?

tfp
Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Gud vilken tråkig debatt.
Det är allmänt känt att PC-spelen säljer hur bra som helst, den enda skillnaden är att Konsolmarknaden har vuxit och att det är mycket lättare att göra spel till en konsol än till en PC.

Fakta: Det går att modifiera sin konsol så man kan spela piratspel på den. Jag skulle vilja höra argumenten från spelindustrin om alla började flasha sina konsoler och ladda ner spel till dem.

Fakta: PC spelen kommer alltid att kunna ligga ett steg före konsolspelen då en PC utvecklas konstant, medan en konsol endast utvecklas med x antal års mellanrum.
Jag personligen tror att detta är största skälet till att många spelföretag går över till konsol, då det blir billigare och enklare för dem att producera fula men roliga spel till Wii, än utveckla high-tech grafikmotor (typ Crysis motor) för senaste hårdvaran till en PC.

Att skylla dålig försäljning på piratindustrin är ganska blåögt. Mest troligt är att spelet i sig själv är dåligt och att ingen vill köpa det.
Dagens spelindustri är fruktansvärt oinovativt och det är få som vågar vara inovativ och prova något nytt, så det är kanske inte så konstigt om vi spelare inte vill köpa den femhundrade klonen av Command and Conquer eller Doom bara för att vi vet att det kommer vara presis samma sak som i de övriga fyrahundranittionio klonerna som kom ut innan dess.
Jag köpte Company of Heroes direkt, ett spel som var inovativt och provade något nytt. Jag kommer inte att köpa Command & Conquer 3 då jag sett att det inte skiljer sig från vare sig ettan eller tvåan (förutom grafiken) eller från något av alla andra C&C kloner som kommit ut innan.
Jag kanske köper Starcraft 2, men jag är fullt medveten att det kommer vara en klon av ettan, men jag älskar storyn och vill gärna få fortsätta följa den i tvåan.

Spelindustrin behöver inte skylla på piratkopiering, den behöver bli mer kreativ och få frihet från alla sviniga aktieägare att prova nya idéer. Enligt min mening är nog största boven just aktieägarna som bara vill se vinst och styr spelbolagen att bara få producera "sånt som funkar" (typ ännu en C&C klon etc).

Håller med delvis. Klart det finns piratkopiering men inte är det någon större orsak till pengabortfall. Tror heller inte att PCn håller på att dö ut. Snarare är det Konsollernas framfart och mainstreamspel som vi redan lessnat på, på PCn som leder till minskad inkomst på PC exclusive lir.

Vad gäller dumbing down håller jag med fullt.

Bioshock versus System Shock 2.

Deus Ex 2: Invisible War (rätt tidigt exempel på dumbing down) versus Deus Ex

Fallout 3 Versus Fallout 2. (ta en sån sak som dialogerna eller en av bethesdas nya selling points: 500 slut i f3.... wow! Om man antar att det är 500 olika kombinationer av slut så hade fallout 2 över en million slut, finns 1000 saker till men detta är fel ställe för just den diskussionen).

Deus Ex 3 är på väg, och Deus Ex-spelserien tillhör trots 2:ans brister, en av mina favouritserier. Inte lär det vara lika avancerat som första spelet.
Mycket tack vare att pc-marknaden inte är lika stor jämfört konsollmarknaden som det var när Deus Ex släpptes. Idag måste man "konsollanpassa" liren för att få in mer stålar.

OBS!
Notera att jag inte gnäller på konsollspel i allmänhet. finns många exempel på spel som lämpar sig skitbra på konsoll samt bra konsollspel. Bara det att pc-spelen som var de var, anpassas för konsoll så att man får en bredare marknad leder till en "dumbing down"-effect jag inte gillar.

Medlem
Skrivet av fnotte:

BTW, var det inte Crytek som dömdes till saftiga böter för att ha använt piratkopierad mjukvara på kontoret?

Hehe, säger en del om hur jävla lätt det är att klättra upp på en pedistal och vara skenhelig.


signatur
Gen
Medlem

Angående priser och att kidz inte har råd att köpa sina spel. Visst...personligen så köper jag fler spel nu när jag jobbar än jag gjorde tidigare. Och antagligen är det majoriteten av pirater just kidz. Frågan är hur man får bukt med det.

* Sälja PC spel rabatterat till folk under 15 år? Antagligen kommer detta att missbrukas (langning)
* Få föräldrar att inse problemet om piratkopiering och på så sätt ge dem en "knuff" om att kanske sponsra PC köp till deras söner/döttrar?
* Inkludera kuponger med PC spelen som ger någon sorts refund om man är under en viss ålder med strikt legitimationskontroll som sköts nationellt så att fusk kan undvikas?

Pirat är på gott och ont, då det på ett sätt så fungerar det som ett sorts überdemo. Har det inte hänt er att ni tankat ett spel, spelat det lite och tyckt så mycket om det att ni köpt det? Sen känns det bättre att äga originalet då man får med förpackningen, inst bok, kan patcha det o.s.v.

Medlem

Så länge de släpper bra spel som folk vill spela online lr någe så brukar det inte koppieras så mycket ..

ett halvsunket SP spel ligger dock illa te : /

Gen . Jupp Uberdemo ...


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem
Skrivet av fnotte:

BTW, var det inte Crytek som dömdes till saftiga böter för att ha använt piratkopierad mjukvara på kontoret?

Dom anklagades för det i samband med farcry, men dom friades för det var inte sant.

Geez. Spelindustrin är verkligen korkad ibland. Varför Crysis inte hade så bra försäljningsiffror kan min enbente halvbrors lillasyster räkna ut.

1. Spelet har väldigt höga systemkrav; vilket helt klart skrämmer bort potentiella köpare.

Speciellt med tanke på hur dyrt det är att ha en bra speldator i dagsläget. (ok inte överdrivet dyrt, men det är endå en stor faktor om man jämnför mot konsoller...)

2. Crysis nådde aldrig upp till sin egen hype.

3. PC spel har väldigt höga lanseringspriser - speciellt "heavy hitters" som Crysis. 600kr vid release känns sällan motiverat.

4. Marknadsföring och Hyping på den nivå som Crysis har härjat med kostar deg, klart som fan att försäljningsifforna inte är så bra som de hoppats på när skiten väl lanserats.

De skulle förmodligen ha behövt sälja 10ggr så många spel för att uppnå önskad vinstmarginal. Särskilt eftersom företag rent generellt anser om de inte vinster xxx antal miljoner på en produkt istället för bara xx miljoner så har de gjort en dålig deal.

5. Trist MP mode. Ja, pc marknaden är fortfarande mer eller mindre beroende av fläskiga MP modes för FPS spel.

6. FPS spel produceras i större utsträckning än någon annan typ av spel, även om spelet är helt ok kommer inte folk att vara toktaggade på att bränna 600kr för att köpa det vid release.

Riktigt bra FPS spel har aldrig haft några problem att sälja. Titta bara på HL2.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av fnotte:

BTW, var det inte Crytek som dömdes till saftiga böter för att ha använt piratkopierad mjukvara på kontoret?

Dom anklagades för det i samband med farcry, men dom friades för det var inte sant.

I stand corrected.

Medlem
Citat:

Säg mig när senast BRA PC spel kom. Det är bara 1 enda spel i år som jag ser i fram imot och det är GTA4:a och det säger en HEL DEL om PC marknaden. Och om man vill så kan man köra pirat konsol spel också så det är bara rent skit snack samt ett enkelt sätt att peka finger på något som alla vet är inte bra, billig ursäkt.

Uhh?

1. Bia Hell's Highway
2. Codename Panzers Cold War
3. Gird
4. Alien Colonial Marines
5. Mass Effect
6. Mercenaries 2
7. Alone in the dark

Jao du jag kan räkna upp ett 10 tal till om det är nödvändigt...

Medlem

Det var ju en jäkla massa förståsigpåande och sandlådekommentarer i den här tråden.

Att just _du_ tycker att där bara är 1 spel som är värt att köpa betyder inte att alla andra spel är skräp.

Att just _du_ köper spel du tankat hem om de är bra betyder inte att alla andra gör det.

Att just _du_ tycker att det är roligare på konsoll betyder inte att folk inte vill spela på PCn.

Att folk kopierar på konsoller också betyder inte att det är samma problem där som på PCn - än sålänge är det en liten andel konsollanvändare som kopierar spel och när den växt om några år så kommer där andra konsoller och andra plattformar helt enkelt - men det leder inte till någon mindre PC-död.

Förövrigt så spelar det ingen jäkla roll vad ni tycker. Anser utgivarna att PC-spelmarknaden är död så är den det sedan kan ni stå där och gnälla och undra varför där inte kommer bra spel.

Faktum är ju att det har redan börjat bli så och ni säger det själva.
"Där kommer bara ett bra spel i år på PC"-gnället handlar ju just om att många utgivare redan börjat skita i PC-marknaden.

Utgivare ser på COD4 som ett skräckexempel. Varför ska de spendera miljoner för att utveckla spel på PCn som ändå bara blir piratkopierade i stora mängder, när de kan tjäna miljoner på att utveckla spel på konsoll?

Hur mycket tror ni ett spel kostar att utveckla egentligen och hur många kopior måste säljas för att gå jämnt ut?
Tar vi några big hitters som garanterat gått med vinst så kostade WoW ungefär en miljard kronor och GTA4 100-miljoner dollar.

Ett AAA-spel idag kostar runt 100-miljoner kronor i snitt att utveckla och får inte utvecklarna igen det så får studion smälla igen helt enkelt.

Skriv svar