Toshiba lägger ner HD-DVD-satsningen

Robot
Toshiba lägger ner HD-DVD-satsningen
Medlem
Toshiba lägger ner HD-DVD-satsningen

Detta var ett dumt inlägg. lagt in yrvaken och bakfull....:O

Medlem

Öka pixelcount?
Båda formaten delar videospec, 1080p24 i båda fallen, det pågår ingen "miniscule touching up" och det tar inte produktionsmässigt längre tid att mastra en BD mot en HD DVD.

Det finns orsaker att kritisera BD, men du tog inte upp ngt av det...


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

Jag kanske e dum i huvudet nu såhär på morronen, men jag fattar ingenting av ditt inlägg.

edit: hero_swes inlägg alltså

Inaktiv

Jag höll på blue-ray ... ja menar.. bara namnet är ju så mkt coolare

Medlem
Skrivet av Hero_Swe:

i mean, if a HD-DVD looks great and only takes the space of HD-DVD, then why have massive more space, and only increase in the quality by increasing the pixel count and miniscule touching up...increasing time of the releases of the blu ray versions of movies

Copy paste av min opinion från IRC om detta krig

Även om det inte syns någon direkt skillnad mellan formaten så är det väl ingen nackdel att kunna få plats med mer material med samma kvalitet på samma skiva?

Båda formaten har små för- och nackdelar men inget som gör att något av dem är direkt bättre än det andra.

För mig spelar det ärligt talat ingen roll vilket format som hade vunnit men det är skönt att det nu bara "finns" ett kvar. Nu blir det lättare för både producenter och konsumenter att ta till sig HD.

Medlem

Ganska klart att man inte
kan slå Bluray med ett namn som
"HD-dvd". Det går ju knappt att uttala,
jag menar "Hå-de-devedee".

Alldeles för krångligt.

Gå in i en butik och säg "var har ni era
bluray-filmer" låter bra mkt enklare.

"Var har ni era hå-deedeedvevedee ..." wth?

Medlem
Medlem
Skrivet av gigurra:

Ganska klart att man inte
kan slå Bluray med ett namn som
"HD-dvd". Det går ju knappt att uttala,
jag menar "Hå-de-devedee".

Alldeles för krångligt.

Gå in i en butik och säg "var har ni era
bluray-filmer" låter bra mkt enklare.

"Var har ni era hå-deedeedvevedee ..." wth?

Kan bara instämma, var troligen därför bluray vann med, hehe.

Inaktiv
Skrivet av Hero_Swe:

i mean, if a HD-DVD looks great and only takes the space of HD-DVD, then why have massive more space, and only increase in the quality by increasing the pixel count and miniscule touching up...increasing time of the releases of the blu ray versions of movies

Copy paste av min opinion från IRC om detta krig

Du får nog renskriva det där, det snurrar i mitt huvud när jag tittar på meningsuppbyggnaden och alla syftningsfel.

Men vad jag förstår så tycker du det används för lite av lagringsminnet på skivorna?

Medlem
Skrivet av Rave:

Jag höll på blue-ray ... ja menar.. bara namnet är ju så mkt coolare

Det heter dock Blu-ray.

Medlem

Blu-ray ftw!


signatur

Meep!

Medlem
Medlem

Skönt. Då gjorde man rätt val från början

Medlem

Bra det.. har ju redan en ps3 så då behöver jag inte köpa några fler spelare.

Medlem

HD-Dvd blev aldrig nån riktigt standard.. får se om Blu-Ray lyckas med det.

finns ingen anledning att starta krig om 2 format, anses ett vara bättre.. varför köra med det andra?

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Rave:

Jag höll på blue-ray ... ja menar.. bara namnet är ju så mkt coolare

Det heter Blu-Ray, även om man får för sig att säga blue.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

skönt, bort med ett format så blir det ett kvar bara.. var ändå drygt när vissa filmer fanns bara på hd dvd.. nu är jag glad alla fall.

Medlem

Jag som kanske tänkte köpa en. Har juu HD box till Canal Digital och tycker inte det är så värst snyggt. Det ligger på 720p. Viasat visar nu också någon match i Champions League i HD får se vad det kostar.

Medlem

Har personligen inte orkat bry mig om detta format ännu det är något som kommer påverka oss mer i framtiden inte nu.

Medlem

HD-DVD är dött, LÄNGE LEVE HD-DVD

Medlem
Skrivet av zauii89:

Har personligen inte orkat bry mig om detta format ännu det är något som kommer påverka oss mer i framtiden inte nu.

Det påverkar oss i högsta grad just nu faktiskt. Tänk hur många familjer det är som har gått in på Siba och fått för sig att köpa en HDTV utan att ha någon användning av den. Nu när Blu-ray är ensam herre på täppan(tack för det förresten, sitter med ett PS3 här hemma), så kommer bergis marknadsförningen av det öka, och då kommer fler och fler svenssons bli intresserade av vad det är och köpa HD film till sin nya TV. Om den här nyheten hade kommit för 1 år sedan så hade jag hållt med dig, men just nu är vi uppe i ombytet från SDTV - HDTV så den här nyheten är viktig just nu.
Om inte annat så gör den allt så mycket enklare för vanliga konsumenter som inte följer med i utveckling speciellt mycket.

(förlåt om det blev rörigt, är nyvaken )


signatur

En styck signatur.

Medlem
Skrivet av Night Hawk:
Skrivet av Rave:

Jag höll på blue-ray ... ja menar.. bara namnet är ju så mkt coolare

Det heter Blu-Ray, även om man får för sig att säga blue.

Korrektion: Blu-ray

Edit: Och länge leve Blu-ray, smöghöll faktiskt på det när konkurrensen fanns. :3

Medlem

Bra att det äntligen är över så man kan pusta ut över att ha gjort ett bra val med PS3an^^

jag tycker dock synd om alla som köpt MS HD-DVD tillägg till Xboxen...>_<


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Enda nackdelen nu är väl bara att priserna kan komma att ligga kvar på en hög nivå ett tag till för BR-spelare och filmer. Annars är det skönt att det bara finns ett HD-format.


signatur

I fart in your general direction

Skrivet av Verdurakh:

jag tycker dock synd om alla som köpt MS HD-DVD tillägg till Xboxen...>_<

Är man så dum att man köper antingen en HDDVD- eller en standalone bluray-spelare innan kriget var avgjort så får man skylla sig själv. Folk måste ju vetat att en av sidorna skulle bli den dominanta.

Medlem

Gör inte som jag och köp en FULLHD då du knappt använder den till något!!! Bättre att köpa en vanlig jättebra tv eller en HD-Ready.

Medlem

ursäkta? om du nu ska satsa på hd så måste det vara höjden av dumhet o satsa på hd ready istället för full hd med tänka på att prisrna är på väg ner och imo en 47tums hd full är ju relativt billig idag.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

jag tycker dock synd om alla som köpt MS HD-DVD tillägg till Xboxen...>_<

Varför är det synd om oss. Spelaren fungerar fortfarande, likaså filmerna. Nu kan man se fram emot rea på HD DVD när återförsäljarna ska tömma sina lager. Det ryktas redan om en extern blu-ray drive till 360 så tidigt som i maj.

Det vi antagligen kan se framåt med BD är BD+, regionskodning, fortsatt höga priser på HW, ICT activeras på alla skivor. Komma med profile 2.0 spelare som måste uppgraderas till profile 2.1 som är under utveckling. Sony har även börjat prata om "pay-to-upgrade". 2.0 ska visst vara gratis på PS3 sen kan det börja kosta.

Jag hoppas att detta inte stämmer men om man känner Sony rätt så är det nog dit de vill. Även filmbolagen.

123
Skriv svar