PC-marknaden allt svagare i USA
Alla skyller på piratkopiering som om det enbart laddades ner PC-spel och inte konsolspel?
Någon som har siffror på att det piratkopieras fler PC-spel än konsolspel?
Håller med om att det låter troligt men vill ändå se siffror. Vet nämligen folk som skaffar konsoler enbart för att det är så enkelt att piratkopiera spelen.
Alla skyller på piratkopiering som om det enbart laddades ner PC-spel och inte konsolspel?
Någon som har siffror på att det piratkopieras fler PC-spel än konsolspel?
Håller med om att det låter troligt men vill ändå se siffror. Vet nämligen folk som skaffar konsoler enbart för att det är så enkelt att piratkopiera spelen.
In a speech on the subject at GDC 2006, id Software?s Todd Hollenshead said that the growth of videogame piracy and file-sharing meant that his company had no choice but to go multi-format with its next game, Quake Wars: Enemy Territory, which will be released on the 360 and the PS3 as well as the PC.
Other developers are considering pulling out of the PC market entirely, as code leaks are gradually becoming regular features of the landscape
Hade däremot problem att hitta några siffror på hur mycket det piratkopieras på konsol. Vore kul om någon kunde hitta det.
Men har en känsla på att det är mycket mer utbrett på PC.
PSNid: Hjod
XBLID: Hjod
Saken är den att PC är dyrare, och det faktum att många länder
hade Hem-PC som gjorde att väldigt många hade bra maskiner
hemma plötsligt gav PCn ett uppsving under 15 år.
Tror den kommer falla tillbaka där den låg på NES, Sega MS,
och C64:ans tid med fps och nischade spel som Civilization
och andra spel som är svåra att göra på konsoll.
Mus och tangentbord till konsollen? Då är det la ingen konsoll
längre! Det är en icke IBM kompatibel dator isf.
PC-spel är mer tillgängliga, än vad Konsoll-spel är känns det som...Alla som har en PC kan pirata...Dom som har konsoll måste chippa eller dyl. Inte alla som vill eller orkar göra sånt.
Men siffrorna är som sagt förväntade...
Du har tydligen ingen erfarenhet av piratade konsol spel. Man kan köpa sådana för runt en 50-lapp om man bara vet var man ska titta.
Du har tydligen ingen erfarenhet av piratade konsol spel. Man kan köpa sådana för runt en 50-lapp om man bara vet var man ska titta.
Sjävklart, men det är en väldig skillnad mellan konsol och PC-användare. Många av de som äger en konsol har inte det intresset som ändå krävs för att ta reda på hur man piratkopierar och hur du får tag på spel. Det ser man ju även till PC där topplistorna domineras av spel som riktar sig till en klientel där PC-kunskapen inte är alltför hög. Förutom MMOs förstås, men de måste man ju betala för.
Kan säga att detta har jag känt på mig länge, speciellt då jag har sett i mitt dagliga arbete att det säljs på tok för lite PC spel. Jag hör dessutom gnäll från folk som är tvungna att köpa spel för att kunna köra MP eller MMO...kan man bli mer än arg av denna utveckling som piratkopiering har påverkat moralen hos folk...?
- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.
Du sa det själv. Man måste veta var man ska titta. Det gör inte folk i fallet konsollspel, därför piratas det inte särskilt mycket där.
Du sa det själv. Man måste veta var man ska titta. Det gör inte folk i fallet konsollspel, därför piratas det inte särskilt mycket där.
det blir snart som PS tid då det var öppet över allt fanns det om man bara vill få det chippat. genom att priset sjunker så är folk mindre rädda att få sina konsoler chippade i fall det blir fel. vänta något år till så är det samma veva. då börjar de att gå till pc igen.
Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram
Antar att piratkopior har en stor del i att PC spel säljer sämre nuförtiden, känns som att alla laddar ner spel..
Piratkopieras ju lika mycket till konsol nuförtiden (kanske inte exakt lika mycket, men det görs).
Däremot släpps det ju till 90% (jag bara höftar ett procenttal, jag är inte utbildad inom ämnet och gissar bara på ett tal) bara skräpspel till PC, så det är inte så konstigt om folk inte köper.
Och de bra spelen som släpps till PC är de ju dumma nog att även släppa till konsol.
WTF?! Jag blir så jävla förbannad! Jag är inte förvånad precis! Jag är riktigt jävla förbannad! Ett riktigt jävla bra exempel är Lucasarts!!!! Så jävla förbannad på dom! Dom ska släppa Star Wars The Force Unleashed till alla konsoler och till och med PSP och PS2!! Men inte till PC! Jag blir så jävla förbannad!
Lucasarts som gjort i princip alla sina star wars spel till dator förut! Jävla dolk i ryggen må jag säga!
All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!
Piratkopiering hit och dit, nej nej i själva verket är det så att folk har redan köpt WoW och ser det därför inte nödvändigt att köpa anda pc spel eftersom WoW endå tar all tid.
Tycker det e ganska skrattretande med alla siffror som flyger omkring här, sen när blev fzs användare experter inom piratkopiering?
Att ta siffror ur luften och sen använda dom som fakta kan väl knappast godkännas i en diskussion?
Om man nu inte gör klart att man bara gissar en siffra, vilket iaf en människa gjort..
Aja, nu e det iaf dags å kila till jobbet..
At first glance it appears there may have been little change in 2005 as a
result of global efforts to reduce software piracy. The worldwide personal
computer (PC) software piracy rate stayed the same at 35 percent while
losses increased by over $1.6 billion.
Third Annual BSA and IDC Global
Software Piracy Study, May 2006
The median piracy rate is 64 percent
meaning half the countries studied have a piracy rate of 64 percent or
higher. The global rate has remained low because it is still weighted by
large developed regions and countries ? the United States, Western
Europe, Japan and a handful of other Asian countries.
Third Annual BSA and IDC Global
Software Piracy Study, May 2006
Är medveten om att det handlar om "software" som också är OS, Photshop osv. Men tyckte det var intressant läsning.
Källa: här PDF-dokument.
PSNid: Hjod
XBLID: Hjod
Icke-nyhet egentligen. Går inte säga spelmarknaden minskar och samtidigt undvika helt räkna den snabbast växande delen.
Social gaming är det som brukar anses vara framtiden, har aldrig släppts så många coop spel som nu. Guitar Hero säljer som smör. Folk viftar i grupp med plastbatonger framför Wii'n. Det öppnas behandlingscenter för World of Warcraft bereonde. Folk vill lira tillsammans helt enkelt. Skulle onlinespelen med månadskostnader räknas in misstänker jag starkt en uppgång i försäljningen.
Detta verkar också sidan som länkas till insett då de lagt till:
"The NPD Group has chimed in, attributing the low percentage of PC software sales to the growing shift towards digital distribution, which the firm does not track."
Att pc-spelmarknaden minskar är ingen slutsats man säkert kan dra. Att piratkopieringen gjort att vinsten inte ökar lika fort som spelbolagen önskar är mycket möjligt.
Mest nerladdade spelet på en stor torrent sida där jag har ett konto:
Xbox360: Assassins Creed PAL X360-Allstars Downloaded: 7,566 times
Playstation3: Unreal Tournament III USA PS3-MRN Downloaded: 80 times (Mest för att man inte kan kopiera till PS3 ens, men spelen rippas fortsvarande)
Wii: Super Paper Mario USA Wii-QwiiF Downloaded: 3,814 times
PSP: Burnout Dominator USA PSP-pSyPSP Downloaded: 5,084 times
PC: Command And Conquer 3 Tiberium Wars Kane Edition DVD9-FLT Downloaded: 41,436 times
Bara för att ge ett exempel på hur mycket större det är med piratkopiering till PC(jag använder inte sidan till olagliga grejor och jag förespråkar inte piratkopiering)
En styck signatur.
PC: Command And Conquer 3 Tiberium Wars Kane Edition DVD9-FLT Downloaded: 41,436 times
Bara för att ge ett exempel på hur mycket större det är med piratkopiering till PC(jag använder inte sidan till olagliga grejor och jag förespråkar inte piratkopiering)
Jo men just den releasen var det ju också fel på, folk som förbokade (mig själv inkluderad) fick en ej spelbar skiva. I princip var man tvungen att ladda ner en crack för att kunna spela. Stor mening att köpa då. Många returnerade givetvis men många var lata (jag). Sedan strulade online registreringen för åtminstone tusentals och då blev det inget onlinespelande under lång tid.
Så detta spel hör inte hemma i den statistiken.
Sen är det en av dom mest köpta också...
Ja exakt så det jämnar iaf ut sig
Konsol är enligt mig mycket bättre än PC.
Argumenten för PC är att tekniken är bättre. Men den är även mycket mer komplicerad, vilket gör att många yngre, eller de som inte har lust att lära sig (vilket för övrigt är väldigt svårt för den som inte är insatt från början) söker sig till konsolerna. Det är helt förståeligt enligt mig, kalla det lathet om ni vill, men det är inte mycket som talar för att man ska läsa på massa skit bara för att kunna använda PC:n
Dessutom så måste man hela tiden uppgradera sin PC, vilket kan vara dyrt och svårt. Med konsol så behöver man inte uppgradera någonting, förutom de själv-installerande patcharna.
Ett annat argument är att mus och tangentbord spöar handkontroller, men det håller jag inte med om. "Det är lättare att sikta i FPS", visst det är det, men därmed är det betydligt mer orealistiskt när man med en M1 Garand kan pricka huvuden på hundratals meters håll. På konsolerna implenteras nu cover-system i många TPS och FPS, något där PC hamnar på efterkälken. Enligt mig så förhöjer dessutom handkontrollerna närvarokänslan rejält, man känner sig mer som ett med karaktären man styr (Flummigt, ja vet, men ändå). Visst kan du köpa en handkontroll, men det kostar, och dessutom så är konrollerna oftast gjorda för mus å tangentbord.
Konsolerna är också betydligt mer sociala än PC. Jag är en av dom som anser att wow inte är särskilt socialt, då man kanske inte ens beter sig som sig själv, de man pratar med kanske inte heller gör det och man kommer aldrig att kunna uppnå en särskilt hög nivå av kommunikation om man sitter själv och ser in i en skärm. På en konsol kan man köra Tekken, Guitar Hero (tror inte att PC någonsin kommer bli en partyplattform, trots GH 3), och massor av wii-spel är askul att sitta i en soffa med kompisar. Tom dåliga spel kan va kul om det finns coop.
Men vissa spel tycker jag hör hemma på PC. Jag älskar Football Manager 08, Civ 4, Company of Heroes och The movies. Skulle inte vilja köra dessa på konsol. Sen är PC grymt för indiespel och låg-budget. Men jag kommer alltid ha bäst minnen från konsol. Tyvärr tror jag att PC kommer att fortsätta minska, med de nya konsolerna som får grymma exklusiva spel, piratkopiering och utvecklat online-stöd på konsolerna. PC kommer inte att dö ut, men de stora budgetprojekten kommer hamna på konsol.
Remember when you were young? You shone like the sun