Medlem

NWN är snarare ett undantag som bekräftar regeln att rollspel inte brukar ha multiplayer, så det var ju lite att ta i att kräva. Sen att dom flesta förmodligen köper rollspel för att uppleva en historia snarare än att köra med polare eller dylikt är ju en annan sak.

edit: Måste säga att jag blir väldigt intresserad av att prova det här spelet när många påstår att det är bättre än NWN2 och dess expansion vilket jag gillade.

Medlem

nää måste bara skriva lite med haha jag skrattar åt denna recentionen. Vadå porr?? haha men det är okej att slakta folk? är du möjligtvis amerikan och kristen?? och kvinnokropp äcklig ja det får stå för dej men jag brukar lägra 3-4 olika brudar i månaden och det tycker jag är normalt. Så mikael hade det kommit fram en het brud till dej och ville nuppa hade du sagt nej??? ähh lite person påhopp men blir så frustrerad över sådant här larvigt...
Spelet iövrigt var helt okej. har haft några små crasher bra men annars flyter det bra

*edit* Jag vill diskutera mikaels kvinnosyn och hur det kan sänka ett spel från hans sida..


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

måste skratta åt dig jisses .
Detta är ett forum du kan använda skallen innan du skriver inlägg som seriöst får en att undra om du växt ur blöjorna än.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av the_maxx:
Skrivet av Petah:

Tycker nästan synd om recensenten, typ 10 sidor med klagomål ^^

Håller iof med de som klagar, gillade inte alls recensionen. Men som sagt, det är vad han tycker.

Tyck inte synd om mig. Jag står fast vid vad jag skrivit och hur jag tycker. Tycker bara det är roligt att läsa alla kommentarer här i tråden. Keep em comming.

Roligt är det också att läsa om alla som nu tydligen ska sluta besöka sidan bara för min lilla artikel.

FZ redaktionen ärligt talat hur kan ni till låta en medarbetare skriva att han tycker det är roligt när folk slutar att komma till eran spel site bara för hans skull:down::down:


signatur

centurion 534,msi k9n neo,2gb ram,gforce 8600 GT,amd dual core 64 x 2 5200+.
Eget bygge.

Medlem

Nja att klaga på att det inte finns multiplay i ett singelspels rpg är kanske lite dumt. Singelspels rpg brukar vara de som är de bästa med en genuin berättelse som för spelet framåt.

Buggar finns i alla spel men att släppa det med så många som recencenten skriver är klantigt, även om det finns en patch redo samma dag det släpps.

Men de delade meningarna har åtminstonde fått mig intresserad av spelet, så kanske man har ett brutalt rpg att leka med i höst.

Inaktiv
Skrivet av Clabbe:

Buggar finns i alla spel men att släppa det med så många som recencenten skriver är klantigt, även om det finns en patch redo samma dag det släpps.

Recensenten påstår att det finns "många" buggar, men nämner inte närmare vad de skulle bestå av, förutom krasher. Tre krasher och något skriptfel och en gång kunde jag inte plocka upp en slumpmässigt generad sak. Inte värre än många andra spel.

Medlem

Att dra ner betyget på grund av att det saknas mulitplayer del när spelet är skapat för att ej vara det är dumt. Varför måste alla spel vara anpassade för multiplayer?

Flera av de grava buggarna är fixade i den senaste patchen, några är kvar dock.

Sen så tycker jag inte navigeringen är så svår, så länge du inte tror detta är ett FPS det vill säga.

Medlem
Skrivet av Famest:

Recensionen är fortfarande the_maxx tolkning, istället för att bara spy ur sig massa hatiska meningar mot honom som vissa gör här(inga namn nämnda) så kan man ju testa spelet själv och sedan vara nöjd med sin EGEN åsikt om spelet. Sen så är det klart att många av er faktist ger konstruktiv kritik, tack & lov att det finns folk som er på nätet :D.

Problemet är bara att det här är en recension, jag tycker FZ har en skyldighet mot spelutvecklarna och publiceringsföretaget att ge en rättvis bild av produkten. Markus recension är inte rättvis och den belyser inte spelets svaga och starka punkter på ett bra sätt.

Vad du också missar är att folk tenderar att lyssna på recensioner. Tycker du det är ok att CD Project förlorar kunder för att FZ publicerar en recension som är orättvis? Jag tycker det är ganska klart från läsarnas reaktioner att den här recensionen inte uppskattas.


signatur

???????????????

Medlem

Jag stödjer recensenten till fullo eftersom han har all rätt i världen att skriva en recension på det sättet som han vill. Sen är det med sorg jag ser alla påhopp som han får på grund av det. Tyvärr är det ett vanligt fenomen i internetvärlden att småpojkar som inte kan uttrycka sig använder sig av det hemska språk vi sett prov på bland kommentarerna här. Eftersom det är internet så behöver de heller inte ta ansvar för sina påhopp vilket gör att de brer på med extra många fula ord de nyligen har lärt sig. Det är sorgligt att se.

Sen är den allmänt aggressiva stämning som ligger över dessa kommentarer väldigt talande för den manliga kulturen, vi blir lika aggressiva som våldsamma fotbollssupportrar som står och skriker saker i kör på läktarna där de inte behöver ta ansvar för vad de säger. Jag trodde faktiskt datorspel skulle kunna få vara en fristad där vi kunde behandla varandra med respekt, för det handlar ju trots allt bara om datorspel. Men det verkar som våldskulturen även nått datorspelskulturen där småpojkars aggressivitet får ta över istället för passionen för spel och det är så sorgligt att se.

Skribent
Skrivet av Deadflag:

Jag stödjer recensenten till fullo eftersom han har all rätt i världen att skriva en recension på det sättet som han vill. Sen är det med sorg jag ser alla påhopp som han får på grund av det. Tyvärr är det ett vanligt fenomen i internetvärlden att småpojkar som inte kan uttrycka sig använder sig av det hemska språk vi sett prov på bland kommentarerna här. Eftersom det är internet så behöver de heller inte ta ansvar för sina påhopp vilket gör att de brer på med extra många fula ord de nyligen har lärt sig. Det är sorgligt att se.

Sen är den allmänt aggressiva stämning som ligger över dessa kommentarer väldigt talande för den manliga kulturen, vi blir lika aggressiva som våldsamma fotbollssupportrar som står och skriker saker i kör på läktarna där de inte behöver ta ansvar för vad de säger. Jag trodde faktiskt datorspel skulle kunna få vara en fristad där vi kunde behandla varandra med respekt, för det handlar ju trots allt bara om datorspel. Men det verkar som våldskulturen även nått datorspelskulturen där småpojkars aggressivitet får ta över istället för passionen för spel och det är så sorgligt att se.

Jo, det är jävligt dålig stil att bemöta andras åsikter med glåpord och personangrepp. Jag respekterar Mikael, hans åsikter och hans recensioner. Om jag inte håller med honom är ju en helt annan sak.

Däremot tycker jag att Mikael inte tog upp de saker som gör att jag tycker spelet är bra. Om hans spelupplevelse av The Witcher förstörs av porren, krångliga kontroller och buggar är det hans problem. Vi andra får helt enkelt lära oss att leva med det.

Medlem
Skrivet av Deadflag:

Jag stödjer recensenten till fullo eftersom han har all rätt i världen att skriva en recension på det sättet som han vill. Sen är det med sorg jag ser alla påhopp som han får på grund av det. Tyvärr är det ett vanligt fenomen i internetvärlden att småpojkar som inte kan uttrycka sig använder sig av det hemska språk vi sett prov på bland kommentarerna här. Eftersom det är internet så behöver de heller inte ta ansvar för sina påhopp vilket gör att de brer på med extra många fula ord de nyligen har lärt sig. Det är sorgligt att se.

Ett vanligt fenomen som också är återkommande är individer som stämplar folk med "småpojke" stämpel och förkastar deras inlägg även fast det innehöll bra kritik och vettig diskussion, bara för att folk har uttryckt sig lite illa här och där så ska vad de sagt inte förkastas. Många här är registrerade med både namn och personuppgifter för att kunna delta i FZ diverse tävlingar, Så "gömma-dig-bakom-dator" argumentet håller inte här.

Bryr mig inte om FZ recensioner längre. men tycker det är kriminellt att han inte nämnde det största verkliga problemet i denna recension, laddningstiderna.

Medlem
Skrivet av aegd:

Problemet är bara att det här är en recension, jag tycker FZ har en skyldighet mot spelutvecklarna och publiceringsföretaget att ge en rättvis bild av produkten. Markus recension är inte rättvis och den belyser inte spelets svaga och starka punkter på ett bra sätt.

Vad du också missar är att folk tenderar att lyssna på recensioner. Tycker du det är ok att CD Project förlorar kunder för att FZ publicerar en recension som är orättvis? Jag tycker det är ganska klart från läsarnas reaktioner att den här recensionen inte uppskattas.

Mycket riktigt, om det slår hårt ekonomiskt för en mindre aktör på spelutvecklarmarknaden så är det väldigt orättvist, och allt för att någon totalsågar spelet på en av de mest trovärdiga (förr iaf) sidorna för svenska gamers, genom PK-poängplockning och tunna argument att backa upp det med.

Har ni fått pengar av Schyman eller har recensentens flickvän/tjejkompis precis börjat surfa här månne?

Nej nån måtta får det vara på personliga åsikter om genusperspektiv i fiktiva spelvärldar. När det gäller en professionell recension för en större publik så ska man inte lägga i för mycket sådant annars är det inte vidare professionellt längre.

Att recensenten även uppträder arrogant mot sitt community är ett lågvattenmärke. FZ har varit perfekt i många anseenden hittils, men jag kommer nog aldrig mer ta en recension på allvar här längre, om ens läsa en.

Sen får ni skratta så mycket ni behagar, åt mig och andra läsare eller entusiaster som erat community består av, men många bäckar små...
Surfa hit kommer jag fortsätta med ett tag till, men den enda anledningen varandes att jag inte anser att det finns nåt vettigt substitut vad gäller svenska gamingnyheter på nätet. Ännu.

Medlem

Inte ofta jag kommenterar recensioner faktiskt. De flesta har jag läst med nöje genom åren men den här gjorde inget annat än att irritera mig, och det grovt.

Kvinnosynen under medeltiden, torde de flesta av oss som klarade av mellanstadiet veta, var ganska avskyvärd. Hur kan det förvåna recensenten att ett spel, som utspelar sig under denna tid och dessutom är trogen originalmaterialet innehåller en tämligen tveksam kvinnosyn???

Måste dessutom säga att det är rent ut sagt skrattretande att ens TILL EN LITEN DEL antyda att man baserar ett betyg på ett vuxenspel i den här genren, med att försöka vara könskorrekt, bläh.

the_maxx, att ens antyda glädje i att era läsare överväger att ge upp fz p g a denna recension är totalidiotiskt. Du skjuter dig själv i foten. Charmen med fz, det vi alla älskar, är ju att vi direkt kan diskutera allting som skrivs och rapporteras. Oavsett om vi samtycker eller inte, i slutändan så borde ni veta att vi såklart står er trogna och gladeligen kommer tillbaka igen. Släng aldrig ur er så patetiska kommentarer igen tack.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

en alternativ version av recensionen skriven av en upprörd recensent på FZ.
http://www.fz.se/bloggar/bastard/p=2662

En recension handlar inte främst om att underhålla läsare utan om att leda dem till ett beslut om huruvida en produkt är lämpad för dem eller inte. Skriver du att det är skit för att du tycker att det är underhållande kommer 9 av 10 inte att intressera sig för produkten.

Och som tidigare inlägg säger så har du en skyldighet mot det företag som har lagt ner sin själ i att göra spelet att ge en rättvis bild av spelets bra och dåliga sidor. Jag kan inte finna några positiva sidor utan bara negativa i din recension.

Om du är så less på spelvärlden kan du ju ta å låta nån annan skriva recensioner och istället skriva nyheter eller nå liknande. jag och många andra tycker faktiskt om att läsa recensioner och finner dem väldigt nyttiga när vi funderar på att inhandla ett nytt spel. Sorry men jag känner att du har svikit oss på den fronten i denna recension på grund av att den inte alls beskriver samma spel som jag har spelat när jag spelat the witcher.


signatur

Intel I6800K, Geforce 1080gtx, 16GB RAM, Vattenkylning processor + grafik-kort, 65 Tums 4k TV

Inaktiv
Skrivet av FL3JM:

Bland dom sämsta recentionerna jag läst.

"direkt vidrig, nakenbild" <-- Sen när är en naken kvinnokropp vidrig? Även om man skulle vara bög lär man ju inte tycka att en kvinnokropp är "vidrig".

Haha, bra sagt

Vad har den där micke under luvan? ^^,

Medlem

Spelets långa laddningstider och att det hackar,, på er feting spel dator ni har. Då måste ni ha fått ett söndags exemplar.
Funkar fin fint på min dator och den är inte en grymme burk, kan köra maxat på alla inställningar i 1600x1200. Visst hackar det lite då, men inget allvarligt, drar man ner lite på instllningarna så är spelet fortfarande sketa snyggt och flyter på fint. Språket, klart fan att de ska svära, skulle en stor brutal benknäckar brutalix börja snacka utan att förolämpa en precis innan han ska försöka köra näven genom skallen på en vore det wierd tycker jag, en sådan person är vad han är. Mer svordommar åt folket, är ju ändå bara ord. Sedan ycker jag tjej biten är helt ok, för mig hade det vare helt ok om det vore ombytta roller, tjej hjältinna som förför ala killarna hon ser, inte lika roligt för mig men helt ok. Bästa om man fått välja kön i början, då hade min flickvän kunna röjt runt å prylat skiten ur monster å fä för att sedan svära loss i sänghalmen med nån stackars slimjim he he... Är ju ändå bara ett spel. Nä, das å spela lite till.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Frågan är vad spelet hade fått för betyg utan nakenhet och all form av kompatibilitet mellan könen omnämnts...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag kan bara instämma i vad de flesta verkar tycka, en mycket dåligt skriven recension. Att recensenten - eller någon annan från redaktionen - inte kan ta sig tid att bemöta kritiken på ett värdigt sätt är bara sorgligt och får hela situationen att bli värre än vad det är. Tompa försökte men lyckades inget vidare. Som Jabuba sa:

[http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=26197&page=5#post_279700
Det är ett ökänt tröttsamt och korkat sätt att föra en diskussion med enbart frågor.]

Jag har på grund av flera orsaker, inte bara den här, kraftig dragit ner på mina besök på FZ den senaste tiden. Men när en recensent/forum admin skriver saker som

Skrivet av the_maxx:

Roligt är det också att läsa om alla som nu tydligen ska sluta besöka sidan bara för min lilla artikel.

och

Skrivet av the_maxx:

Om de ändå ska lämna sidan hjälper jag dem gärna till dörren.

så finns det bara en sak att säga: Jag hittar ut själv. Hej då.

Inaktiv

Min fråga är endast: Varför är bristen på multiplayer ett minus och vilka buggar? Flyter på bra och fint tycker jag.

Medlem

Hmm, om man nu ska jämföra äpplen med päron så tycker FZ att Thrillville är ett bättre spel än The Witcher 8)

Medlem

Gillar spelet skarp än så länge, finns dåligt med bra "western"-rpgs om du frågar mig och personligen så tycker jag det slår Oblivion på många punkter.
Det må vara långt ifrån flawless, men det är knappast direkt dåligt.

Medlem

Alla som kört engagerande rollspel på datorn (Fallout, Planescape: Torment osv och även Deus Ex) vet att bland det viktigaste ett rollspel ska ha är valmöjligheter och konsekvenser för dem.

Här har vi ett spel som erbjuder just det, och är bland annat pga av det ett av de bättre rollspelen som släppts till PC på flera år.

Men denna recension belyser inte detta på något sätt, utan istället klagar på bröst och brist på multiplayer. Att klaga på bristen av multiplayer är oförståligt. Det är som att klaga på Thief, Fallout, Bloodlines, Bioshock osv att inget av dem har multiplayer, och klaga på att WoW, Lineage II osv inte har single player. Extremt omoget. Kan lika gärna klaga på att Witcher inte är ett rallyspel.

Att jämföra spelet med NWN bara visar hur helt fel man är, då NWN i stort sett inte ger några valmöjligheter alls, utan allt går som en räls. NWN är gjort för multiplayer och huvudkampanjen är ett riktigt förutsägbart bottennapp.

Jag tycker fz.se är en väldigt bra spelsida, speciellt med spelnyheter, och besöker den rätt ofta. Skulle gärna se sidan förbättras så jag rekommenderar att ge nästa rollspelsrecension till någon som gillar och kan datorrollspel och som stigit utanför enkelspåriga actionspel i fantasymiljö. Någon som kan skriva hysat objektiva spelbedömningar och belysa positiva/negativa aspekter av ett spel, istället för att försöka vara en komiker och skriva den för att "underhålla".

Medlem
Skrivet av rocagil:

Hmm, om man nu ska jämföra äpplen med päron så tycker FZ att Thrillville är ett bättre spel än The Witcher 8)

hihi, där tyckte iaf recensenten och övriga medlemmar ungefär lika...

Medlem

Håller med Kazutoyo, det är ju oerhört viktigt att personen som recenserar ett spel faktiskt uppskattar gengrén.. <-- usch vad svårstavat ord.

Medlem

vilken genre pratar vi om? , sen är det väldigt sällan du har en recencent för varje genre .

Det verkar som folk har väldigt svårt o ta att recensionen tar an sig spelet med en stor portion svart ironi istället för att ta spelet på blodigt allvar.

Istället för att bli så provocerade för ingenting läs andra recensioner för att se ifall de har en annan uppfattning

Sen får man göra en bedömning köper man spelet ja eller nej.
Finns inga recensioner som gör alla lyckliga acceptera det och gå vidare.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Har bara spelat nån timme och tycker det verkar helt OK. Lite missnöjd blev jag angående striderna trodde först det var på grund av nån konsolifiering lite snabb o döma där när det enbart ser ut att släppas till pc. Aja lite bättre fighter hade inte skadat men det är klart ett spel som kommer att liras av mig!


signatur

"No pit would be complete without the Freeman climbing out of it."

Inaktiv

Först Conan och nu det här.. vilken ***** misär till rescensenter.. håller väl med de övrigas kritik och tycker det är beklagligt att inte redaktionen hört av sig om hur de ska gå tillväga efter dom här bottennappen. För om ni väljer att blunda nog länge så kommer ni förlora läsare (iofs kanske ni inte bryr er som maxx tycker)

Inaktiv

Nu har säkert FZ slagit tittar rekord dom här dagarna.
synd bara att inte nån i redaktionen kommer hit och kommenterar både vad vi har sakt och om recensentens vilja och glädje att se folk försvinna här i från.


signatur

centurion 534,msi k9n neo,2gb ram,gforce 8600 GT,amd dual core 64 x 2 5200+.
Eget bygge.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

vilken genre pratar vi om? , sen är det väldigt sällan du har en recencent för varje genre .

Det verkar som folk har väldigt svårt o ta att recensionen tar an sig spelet med en stor portion svart ironi istället för att ta spelet på blodigt allvar.

Istället för att bli så provocerade för ingenting läs andra recensioner för att se ifall de har en annan uppfattning

Sen får man göra en bedömning köper man spelet ja eller nej.
Finns inga recensioner som gör alla lyckliga acceptera det och gå vidare.

Jag tror att det är du som har missuppfattat recensionen och tagit det som en stor portion svart ironi, men det har väl aldrig slagit dig? Det är en dålig recension som inte på långa vägar håller Fz normala standard, så är det konstigt att folk klagar när det faktiskt finns folk som köper spel efter FZ recensioner?
Jag tror inte var du än läser på nätet kommer hitta en seriös gamingsites som lägger 1 sida på endast feministiskt propaganda dravel.

Jag vet inte om du försöker få plus poäng hos FZ eller om du bara försöker vara en röst i mängden av andra åsikter bara för att.

Inaktiv

Ja tror bestämt vi måsta fixa en kris grupp, ni svenskar e ju bra på sånt , spelet e ju baserat på en bok, så läs den först fören du hackar på spelets atmosfär och sexistiska inslag, personligen tycker ja spelet e super

M.

Skriv svar