Redaktör
Skrivet av Schtraider:

Fan va jobbigt det skulle vara om han valsade in i morgon bitti, tog en klunk kaffe, lade benen i kors, läste igenom alla inlägg och levererade ett gäng blytunga argument som gör att man sitter i stolen och tänker "aha" och skäms för att man inte förstår något

Haha. Ja jävlar, då hade vi nog blivit tvungna att ge Micke heltidsanställning. Fast det skulle väl gälla i princip varje recension det inte går att ha åsikter om. Hursomhelst, många vettiga (och mindre vettiga) argument i denna diskussionstråd, intressant att läsa. Jäkligt skoj att många underbygger sina argument och inte gapar "Skittext!" rakt ut.


signatur
Inaktiv

Smaken är som baken... ALLA tycker o tänker inte likadant. Inse det. En person som recenserar kanske tycker det här är det bästa som gjorts medans någon annan tycker motsatsen.

Skulle jag göra det själv så får det bottenbetyg... för det var inte mycket o hänga i granen det här heller. Man är bara glad att det fanns tillgängligt för nedladdning och inte var ett dåligt köp.

Medlem

@Famest

Jag förstår inte varför du tar så illa upp för att folk inte håller med recensenten. Dessutom ogillar jag verkligen din "gillar du det inte så håll käft och hävda dig inte" mentalitet. Tycker du att vi ska strypa alla diskutioner så fort någon kommer med något negativt att säga? Vad fan ska vi med ett forum till om vi inte får diskutera, kritisera och hävda våra åsikter?

Det är inte så att vi vill störta FZ, jag tror alla här älskar denna hemsida men gör det oss skyldiga till att hålla med alla recensioner? Om du inte tål negativa kommentarer så tror jag att nätet är helt fel plats för dig.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Jabuba:

Först och främst för att sådan kritisk dialog har förts till döddagar i de närmsta trettio-förttio åren. WE GET THE POINT. Det är modernt och medvetet tankesätt, detta med jämlikhet, men det måste ju tillåtas andra infallsvinklar och utrycksformer än moraliserande viktigpetterprat.

Och därmed är det fel av recensenten att uppfatta huvudpersonen som en mansgris? Kritik får inte framföras igen när den redan förmedlats?

Det är ett ökänt tröttsamt och korkat sätt att föra en diskussion med enbart frågor.

Jag anser mig själv ha förklarat mig tillräckligt bra.

Det är min åsikt att CD Projekt har använt sig av den här kvinnosynen av följande anledningar:

- Det hör i högsta grad hemma i spelets värld, och utökar och bidrar starkt till den klichémättade och charmiga känslan. Det handlar inte om en kvinnosyn utan om en fantasyvärld. Precis som alver och dvärgar har stereotyper, så har kvinnor och män det.

- De har använt den också medvetet som ett typiskt tidsmässigt och postmodernt debattinlägg, där de faktiskt delar rescensentens rödkindade åsikter, men på ett mycket mer sansat och intelligent sätt. Nämligen genom ironi och pastich. Jag begriper inte att det är så svårt för vissa att se detta i The Witcher. Samlarkorten i sig är ju en sån absurditet att det inte går att ta på allvar, utan snarare nästan är en stor fet skylt som vrålar ironi.

Så ja, det är min åsikt att rescensenten är helt ute och cyklar när det gäller rescensionen.

Och för att han ska uppfatta Geralt som en mansgris kräver det ju att han själv spelat honom som en, vilket säger det ena och det andra om rescensenten.

Han får tycka hur han vill, det är inte fel att tycka. Men åsikten är fel, för att den bygger på de felaktiga uppfattningar han fått om spelet, då han uppenbarligen missat ironin och tagit allt på allvar istället.

Medlem

Jag anser att det är på tiden att det kom ett spel som inte är så censurerat. Att kunna slå skallen av sin motståndare och få rasistiska glåpord flygande efter sig förefaller mig mycket korrekta i den miljö som speltillverkarna vill skapa. Den 1200 tals miljön som råder i spelet skulle var helt fel om den baserades på dagens värderingar och anti-diskriminerings beslut.

Många andra spel som tex Oblivion har saknat denna känsla pga att de är för "Barnvänliga"och rumsrena. Om jag vill ha ett så censurerat spel kan jag fara å köpa bygg båtar med mulle meck istället.

Är det medeltid så ska det vara det också med svordommar, skitiga gator, rasism, rädsla för det okända, prostituerade i varannat hörn och dålig dåtida kvinnosyn. Man måste komma ihåga att det var under denna tid som många kvinnor korsfästes för häxeri och kyrkan deltog i "korståg i guds namn".

Och kom inte med nå snack om att det förstör dagens ungdom för det är föräldrarnas ansvar att se till att ungarna på 10 år inte får tag i ett sådant spel.


signatur

Intel I6800K, Geforce 1080gtx, 16GB RAM, Vattenkylning processor + grafik-kort, 65 Tums 4k TV

Medlem
Skrivet av Jabuba:

Det är ett ökänt tröttsamt och korkat sätt att föra en diskussion med enbart frågor.

Jag anser mig själv ha förklarat mig tillräckligt bra.

Det är min åsikt att CD Projekt har använt sig av den här kvinnosynen av följande anledningar:

- Det hör i högsta grad hemma i spelets värld, och utökar och bidrar starkt till den klichémättade och charmiga känslan. Det handlar inte om en kvinnosyn utan om en fantasyvärld. Precis som alver och dvärgar har stereotyper, så har kvinnor och män det.

- De har använt den också medvetet som ett typiskt tidsmässigt och postmodernt debattinlägg, där de faktiskt delar rescensentens rödkindade åsikter, men på ett mycket mer sansat och intelligent sätt. Nämligen genom ironi och pastich. Jag begriper inte att det är så svårt för vissa att se detta i The Witcher. Samlarkorten i sig är ju en sån absurditet att det inte går att ta på allvar, utan snarare nästan är en stor fet skylt som vrålar ironi.

Så ja, det är min åsikt att rescensenten är helt ute och cyklar när det gäller rescensionen.

Och för att han ska uppfatta Geralt som en mansgris kräver det ju att han själv spelat honom som en, vilket säger det ena och det andra om rescensenten.

Han får tycka hur han vill, det är inte fel att tycka. Men åsikten är fel, för att den bygger på de felaktiga uppfattningar han fått om spelet, då han uppenbarligen missat ironin och tagit allt på allvar istället.

Mycket väl utryckt!
Så väl att jag skulle föreslå att (om du inte redan är det) du skulle ta dig en funderar på en karriär som recensent

Om personen som skrev recensionen hade brytt sig det minsta lilla om att göra lite research (t.ex. i FZ filarkiv och kollat Making Of filmerna) hade han kanske kunnat utala sig om "kvinnosynen" i spelet.

Medlem

Tycker inte ens fz försöker vara objektiva.
Grymt orättvist bedömt, tycker det är det bästa rollspelet på år och dar.

Medlem
Skrivet av kozzak:

Tycker inte ens fz försöker vara objektiva.
Grymt orättvist bedömt, tycker det är det bästa rollspelet på år och dar.

Edit: skulle tro att det går att lira igenom spelet utan att ha sex en ända gång.

QRT
Medlem

Ingen vidare recension detta :/ Tycker du även att Fallout 2 är sämre spel pga dess "kvinnosyn".

Inaktiv

Jag var så upprörd över denna recension att även jag bestämde mig för att regga mig o svara.

Vad kvinnosynen beträffar så måste recensenten missat något. Varken bökerna eller spelet objektifieras kvinnan nämnvärt. Tycker att oftast så är det kvinnan som tar till initiativet. Det spelet vägar att göra är att avbilda kvinnan som något slags helgon som tolkien gjorde. Här får du en kvinna en människa med ett sexliv.

Det finns ett tillfälle i spelet där en kvinna erkänner att hennes make slår henne. Det måste vara första gången där ämnet bara nämns i ett spel, varför skriver ni inget om detta?

Vad spelet dock inte lyckas att förmedla är hur grym kall och ond världen runt gerald är. Hur rasism, hat, självgodhet, avund och ambition födder ännu mer hat och ondska(i den världen så uppstår monster inte av sig själv). Och hur viktigt det är för gerald när han nu hittar dessa stunder av kärlek eller vänskap med en annan, hur viktigt det är för honom att hålla fast vid dessa stunder. (storyn med abigail är nog den ända jag kan komma på i spelet)

Medlem

Tycker spelet har sanslöst bra delar samtidigt som det på vissa plan suger nåt helt otroligt. Kvinnosynen är, som sagt helt bedrövlig, och jag är glad att recensenten tog upp den. Utan att generalisera för mycket så kan man nog säga att misogyni är rätt populärt i forna östeuropa.

Laddningstiderna och det faktum att man inte kan avvaktivera autosparandet retar mig till förbannelse, men det senare har iaf tillverkarna lovat att fixa. Att man inte kan klicka sig förbi filmsekvenser som man redan sett är rätt irriterande också.

Spelet har inte hängt sig en enda gång för mig än så länge, så där ligger nog inte problemet i spelet. Har inte haft något problem med att Geralt fastnar på ngn mob heller under strid och inte kan byta target snabbt nog.

Det som gör att jag har överseende med ovanstående är den underbara storyn, som jag känner att bara gamla Biowareprodukter kan konkurrera med. Får lite Planescape:Torment känsla över spelet, och det är ett bra betyg. Hade svårt med combatsystemet i början, men nu känns det klockrent.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Mikael Löfgren:

Kombinationen sex och våld låter kanske inte som det bästa upplägget i underhållningssammanhang..

Det är väll fan den perfekta kombinationen eller är det bara jag?

Spelet äger för övrigt.. Bara hunnit till Act 3 men jag älskar varje minut som gått förbi.. sexscenerna är ju fan bara ett plus.. alla minigames är underbara.. ÄLSKA nytänkande! 4 av 5 från mig!

Medlem
Skrivet av Wingu:

Jag tycker det är lustigt att folk klagar på FZ:s recensioner. Recensioner är ändå SUBJEKTIVA. Learn to live with it.

Proffessionella recensioner BÖR även innehålla en hel del kvalitetsbaserad kritik, inte enbart "asså jag gillar inte horhous i mina RPG".

Jag måste också få tillägga en fråga. Hur kan recensenten kalla detta för porr? Det är inte direkt meningen att man ska onanera till spelet.


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem

Måste bara skriva igen, FYFAN va detta spel äger.. längesen jag fastnade för en story som denna... verkligen djup och engagerande!

Medlem

Jag tycker som många andra att det är ett underbart spel, ÄNTLIGEN ett spel som inte är gjort bara för 10-14 åringar. Tycker det är bedrövligt med Action-RPG spel som det inte ens finns en droppe blod eller lite vågat språk i.
Angående buggarna så så blev det bättre efter patchen, + att spartiderna nästan halverades på min dator, nu är det inte ens störande längre. Har varit med om att man fastnar max 3 ggr, och att man blir låst på en fiende. Spelade för övrigt ca 10 timmar i sträck utan krash. Tycker det är stabilt nog. Betyg 4.5 / 5 från mig, det som drar ner betyget är att man måste springa runt som en galning ibland, fram och tillbaka, fram och tillbaka mellan questerna, kunde varit lite mer stridbaserat.

Inaktiv

Det finns en del anledningar som jag inte riktigt förstår varför man väljer att klanka ner spelet på. Som att spelet har långa laddningstider, eller att spelet inte har multiplayer.
Att spelet har långa laddningstidet är pga 2 saker.
1 det är stora kartor med massor av personer och byggnader per inladdning och 2 för att datorn som du sitter på är inte snabb nog.

Och angående att det inte finns någon multiplayer, det är ett spel som fukuserar på story och stämning för att förstära bilden av storyn, varför skulle man vilja ha multiplayer? Spelet går inte ut på att tävla eller klara av utmaningar genom att besegra en cp-svår boss av ngtslag, dom som tror det har missuppfattat spelet helt och hållet.

Men men, det har varit mkt gnäll på kvinno synen när det gäller det här spelet och därefter sängt betyget på spelet, då skulle jag vilja nämna ett spel som har mkt värre syn på kvinnor och som fick tip betyg på fz: gta:san andreas
http://www.fz.se/artiklar/article.php?id=925

Inaktiv

Håller med alla som skriver att recensionerna blir mer och mer sämmre. och klanka ner spel på tex kvinnosyn... uhm det är bara ett spel. det är inte verklighet.. för övrigt är spelet bra, men som sagt buggar finns det.


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem

Suck ytterligare en recension där könsrollerna tas upp... Anyway jag förstår mig inte alls på recensionens problem. Jag har varken haft problem med kameravinklar, fightingsystemet eller buggar/krashar. Att mini-gamesen är för lätta kan jag dock hålla med om. Jag gillade liknelsen med Jamesbond, på sätt och vis är Geralt lite sådan. Därmed förstår jag inte klagan på alla kvinnor han omger sig med.. Personligen tyckte jag det var uppfriskande med lite "porr" i spelet dessutom var det ofta kvinnorna som tog för sig vilket alltid är trevligt

Storyn och miljöerna finer jag underbara och musiken därtill. Jag håller inte alls med om att karaktärerna käns stela, tvärt om, framför allt om man tar sig tiden att läsa om karaktärerna i journalen. Röstskådespelandet är väl sådär, inte dåligt men kunde varit bättre.. Att Geralt är "lika stel som Seagal" tror jag är mer av ett karaktärsdrag än en supermiss av voiceactingen.

Men det är säkerligen en tolkningsfråga

Våld+Sex = Vinst varje gång

PS. Död åt Telitubbies/Carebears/happy rainbow fairys!


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Medlem

Ska va så jävla mycket gnäll också...

Avstängd

Får man fråga vad i h-e FZ recensenter tänker med? Spelet har en 18års gräns pga sitt nakna innehåll, personligen tänkte jag "äntligen!!!" lite sex och samliv i ett spel. Hur kan man ta upp "kvinnosynen" i ett spel??, är recensenterna ett gäng 20 åringar som läser kvinnovetenskap på universitetet? Kanske ni borde gnälla över våld i spel också? Eller är det mer okey att slå ihjäl människor än att ha sex med dem??
Visst har spelet en del buggar men är man inte född under en sten så vet man att de flesta spel skeppas med dem idag (hört talas om patch)? Nej nu ska jag spela The Witcher.
För övriga sista gången jag läser en recension på FZ, adjöö!

Medlem

Citat:
"Vem Geralt är som person är alltså upp helt och hållet till dig..."

"Och ändå får du det att låta som om Geralt automatiskt hoppar i säng med varenda kjoltyg han kommer åt, utan att spelaren har något att säga till om... "

Hahahahaha!!! Så jävla klockrent!
Klagar på knullandet och så är det kvinnobeskyddaren själv som klickar sig till det, hmmm...

Dåligt betyg! Riktigt orättvist!
Storyn är ju hur bra som helst, skön känsla i miljöerna och överlag bra!
Så jäkla bra spel!

Enda felet är, som sagt, att kameran är lite dålig. Den borde inte bli påverkad av omgivningen. Kameran borde dimma boar allt som är i vägen, inkl väggar.

Härlig att det är röst dialog i alla samtal.
Dock håller jag med om att de kunde ha lagt in lite fler ansikten då många ickeviktiga dialoger är med samma ansikte. tex lodisen och gumman med vårtan.

Ska spela om spelet nu, har suttit 10 timmar om dagen i en vecka och spelat. Sjuksriven som jag varit

Jobb i morgon igen haha.

ps. Sluta med det där kvinnotjafset, det är humor i spelet ang sexet. Lev med det. Så trött på alla killar som ska börja leka feminister helt plötsligt för att det ligger i tiden.
Innehållet i spelet gör inte killar till kvinnoförnedrande monster i verkligheten.
Och är det inte rätt skumt att man i samma mening som man säger kvinnoförnedring säger att en kvinnokropp är vidrig...?:heart:


signatur

Det var inte jag...

Medlem

Woah, en anstormning av folk som registrerat sig för att kommentera

Jag menar, att klaga på

Skrivet av Mikael Löfgren:

Ofta hamnar du i fel position jämfört med din fiende vilket hindrar dig från att attackera över huvud taget.

är lite som att klaga på att man ibland i till exempel Gears of War sitter i en utsatt position. Du som spelare har försatt dig i läget, det är ju knappast något som kan skyllas på spelet, eller?

Dålig stil, FZ.

Inaktiv

En joke recension. Har inte spelet själv men jag tror att spelet erbjuder mer än bara "vidriga nakenbilder"...

Medlem

Det luktar typiskt amerikansk dubbelmoral av den här recensionen. Det är helt fel att ha sex med många kvinnor men när det kommer till att slakta folk med svärd så är det helt ok.

Medlem

Hörde att man ska kunna slakta kvinnor med svärd i nästa patch.

Alltså ta ett exempel, vilket är bäst.
Att vara lite romantisk med de tre vampyr-tjejerna eller hugga huvudet av dem istället?


signatur

Det var inte jag...

Medlem

härrejävlar vilket gnäll ni pressat ur er, tom mer än vad jag lyckas med ibland

recensionen är vad han tycker och tänker, och som ni vet så tycker ibland person A att ett spel är bra medan person B tycker att det är däligt, vad är det som är så svårt att förstå? han gillar inte spelet, han gillar inte de saker som han rabblat upp som negativa. han fick ingen trevlig upplevelse av spelet och gav det ett lågt betyg, vad är det som är fel med det?

sluta böla nu och spring iväg och skriv en egen recension om denna inte stämmer med era tankar kring spelet

Medlem

Jag håller verkligen inte med recesionen, tycker det är av de bättre RPG spelen som finns, precis brevid Baldur's Gate och Planescape Torment.

Recensenten verkar ha fått massa buggar som inte jag har upplevt, och inte någon av mina kompisar heller. Kan det vara nån problem med hans dator eller spelets kompabilitet?

Recensenten verkar inte heller ha mage för att klara av en lite mer grov värld än Forgotten Realms (där ingen svär, alla är snälla eller totalt onda, och barn dyker upp av sig själva utan nån behöv för människo kontakt...)

Porrbilderna var iofs verkligen önodiga, men om man är bekant med böckerna (som finns tillgängliga på engelska) så vet man att Geralt är verkligen den sortens kille. Man måste inte gilla det, men det går att förstå att en ofertil kille är lite mer populär än alla andra i de gamla goda tiderna där preventivmedel inte fanns...

Jag är i alla fall glad att se att många andra läsare tyckte också om spelet och ger den en mer rättvis betyg. Kan varmt rekomendera gå över till metacritic och läsa andra reviews som tar upp andra grejer än den här.

Medlem

Angående buggarna.

Om jag köper en produkt så vill jag att det ska fungera felfritt, i värsta fall störningsfritt. Att ett spel krashar 6 ggr på 10 timmar skulle jag se som helt oförlåtligt. Men det är ju min åsikt.

Angående recensioner.

Alla har olika åsikter om vad som väger tyngst när man recenserar ett spel. I det här fallet "Crappiga" mini-spel, undermåttligt slagssmålssystem, brist på flerspelarläge och erotiska inslag. Det är hans åsikt.

Det man bör komma ihåg också är att det inte är en samlad grupp bestående av samtliga på FZ som skrivit recensionen, utan en recensent. Så att förkasta samtliga recensioner bara för att man inte håller med om en handfull är bara orimligt.

Sen får man ju som sagt tycka vad man vill om hur han väljer att recensera, men uppenbarligen så har han gjort sitt jobb rätt eftersom han har genererat en hel del läsare.

Personligen så tycker jag inte man ska klaga på frivilligt material som inte har någon större vikt i det stora hela, såsom småspelen (då dom lika gärna inte kunde varit där), eller det faktum att det inte finns flerspelarläge.

Har inte spelat spelet, men antar att det är disclaimers i början om naket, våld och grovt språk. Borde avskräcka om man anser sig moraliskt beklämd av att spela dylikt.

Tycker att spelet verkar intressant dock, får avakta några patchar innan jag köper det.

Opinions are like assholes.. everyone's got one.

Medlem

jo spelet har ju fått bra betyg på de flesta stora sidor som gametrailers, IGN osv, ska bli kul att testa o se vad det är värt mödan.

Inaktiv
Skrivet av Grimhild:

Angående buggarna.

Om jag köper en produkt så vill jag att det ska fungera felfritt, i värsta fall störningsfritt. Att ett spel krashar 6 ggr på 10 timmar skulle jag se som helt oförlåtligt. Men det är ju min åsikt.

Två krascher/frysningar på 30+ timmar som som jag haft i spelet känns däremot förlåtligt.

Några andra buggar kan jag inte ens minnas att jag stött på.

Skriv svar