Sony: bakåtkompabilitet togs bort för att sälja PS3-spel
Det är skillnad på PS2 och Xbox med tanke på bakåtkompabilitet, det finns inte så många spel till Xbox som är värda att spela om och biblioteket av spel är avsevärt mycket större till PS2.
Jag som aldrig ägt en PS2 ville köpa en PS3 så jag kan spela God of War serien 1-3 (3:an ska komma på PS3)
men nu kommer jag inte kunna spela GoW 1 & 2 för att bakåtkompabiliteten är borttagen. Så när de tillkännager re-makes av GoW1-2 + Final Fantasy IX-XII till PS3 då kan jag köpa enheten.
"Få bra spel + Högt pris på konsol = Dålig försäljning"
Och ta bort yttligare fler saker gör ju sällan saken bättre, de borde ärligt talat insett att det är inte så vidare många som har lust att punga ut en hel förmögenhet för en konsoll, och sedan betala hutlöst mycket mer per spel.
Granted det är bara Europa av alla länder som konsoll spel kostar en förmögenhet, alla andra länder kostar PC spel lika mycket som konsoll, och jag undrar fortfarande varför detta stämmer in här.
Först hymmlet om rumble, och nu det här. Om Sony tycker att internetmedvetna gamers är en så liten målgrupp att det inte gör något att gång på gång ljuga öppet för dem, varför besvärar de sig då att "förklara" något för dem över huvud taget?
Håller med fullständigt. Problemet med (specielt) de japanska spelhusen är hymlandet inför sina konsumenter.
Sony försöker i ett bästa switch trick-manér att försöka få konsumenterna att handla spel de, uppenbarligen, inte vill ha lika gärna som det som skapats till deras mastodont till maskin. Ojdå.. det där *pekar på shadow of the colossus, resident evil 4, god of war 2* är visst "past-gen" (korkat uttryck förresten).
Nintendo ser till att vi särskilt i Europa får hållas med spelen ca 1 år efter release i Japan. Undrar när de fattar att vi hör talas om dem samtidigt som de kommer ut i Japan, eller långt innan. Allt är inte som det var 1987.
sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir
jag hade köpt en om stöder fär ps2 spel hade funnits kvar
Se tycker jag att det är en diskussionsfråga om det finns ngra bra spel till xboxen heller iofs.
Jag skulle personligen ha svårt att hitta ett spel jag verkligen skulle vilja spela om jag köpte en 360 idag, men det är ju bara jag, en ps3a vill jag ha för blurayspelaren och extremt få spels skull...
Splinter cell serien, Assassins creed, Mass effect, GTA 4, Halo 3, The darkness, Guitar hero serien, Alan wake, Bioshock, Clive barkers jericho, Oblivion, Fable 2, Gears of war 1-2... behöver jag fortsätta? Få konsoller genomtiderna som har så pass stark line-up som 360 har/kommer ha, en konsoll som kan konkurera är just PS2.an.
rätta mig om jag har fel men stödet i sig är är väl mjukvara,
och med möjlighet att uppdatera med firmware så borde det inte vara några problem att få med det i ett senare skede.
rätta mig om jag har fel men stödet i sig är är väl mjukvara,
och med möjlighet att uppdatera med firmware så borde det inte vara några problem att få med det i ett senare skede.
Är möjligt men som allt så lär man ha licens eller betala(ganska mycket pengar) för att göra spelen BC för en annan konsol än vad de är gjorda för.
Se tycker jag att det är en diskussionsfråga om det finns ngra bra spel till xboxen heller iofs.
Jag skulle personligen ha svårt att hitta ett spel jag verkligen skulle vilja spela om jag köpte en 360 idag, men det är ju bara jag, en ps3a vill jag ha för blurayspelaren och extremt få spels skull...
Det är ingen diskussions fråga då det finns många mer titlar släppta till 360 plus att många av dom har mycket högre poäng i genomsnitt på gamerankings än ps3an.
Sen om du ska börja jämnföra dom med t ex ps2an, ps1an eller snes så är det ju en helt annan sak. Men det låter bara långsökt.
Splinter cell serien, Assassins creed, Mass effect, GTA 4, Halo 3, The darkness, Guitar hero serien, Alan wake, Bioshock, Clive barkers jericho, Oblivion, Fable 2, Gears of war 1-2... behöver jag fortsätta? Få konsoller genomtiderna som har så pass stark line-up som 360 har/kommer ha, en konsoll som kan konkurera är just PS2.an.
Finns till PC, kommer till PC, rollspel inte intressant för mig, kommer till PC men är inte övedrivet intresserad,
inte intresserad men demot var riktigt dåligt på ps3, inte intresserad, Kommer till PC, finns på PC, behöver jag fortsätta?
Xboxen är väldigt lik en PC så de stortitlar som den får kommer till PC ändå.
Det enda spel jag kan tänka mig att spela på konsol före PC är assassins creed, och det är för att det släpps till 360 och PS3 långt innan det kommer till PC, och då köper jag hellre en PS3 eftersom jag är filmköpare och vill ha bluray.
Och huruvida xboxens spel får högre poäng på gamerankings är föga imponerande, både recensenter och spelare idag är imo ALLDELES för villiga att rulla över på rygg och tycka att vad som helst är bra.
Kolla bara på betygen som deus ex 2 fick, ett härkespel men ändå bra betyg.
Jag håller med om att PS3ans lineup är svag, men PS3an känns som om det är så mkt mer än bara en konsol, ngt som inte 360n lyckas med.
Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!
Det förstår man ju helt och hållet. Man vill ju ha ut de gamla och ha in det nya, right? För dom andra så är det bara att rota fram sin PS2:a.
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT
Finns till PC, kommer till PC, rollspel inte intressant för mig, kommer till PC men är inte övedrivet intresserad,
inte intresserad men demot var riktigt dåligt på ps3, inte intresserad, Kommer till PC, finns på PC, behöver jag fortsätta?
Xboxen är väldigt lik en PC så de stortitlar som den får kommer till PC ändå.
Det enda spel jag kan tänka mig att spela på konsol före PC är assassins creed, och det är för att det släpps till 360 och PS3 långt innan det kommer till PC, och då köper jag hellre en PS3 eftersom jag är filmköpare och vill ha bluray.
Klart det är en sak om du inte gillar spelen, men som jag såg det sa du att xbox line-up är dålig (ur generell synpunkt), vilket jag verkligen inte håller med om, sedan får du tänka på att det kanske inte är så många som har så bra datorer att dem kan köra spelen på sin dator, jag menar vad hjälper det Kalle 15 om gears of war finns till pc om han sitter på 1.6 ghz:are med geforce 4 kort i? Jag har själv en high-end dator så det problemet har inte jag, men jag köpte mig en xbox nyligt enbart för mass effect, assassins creed (känns som ett konsollspel) samt GTA 4 som kommer säkert ta minst ett halv-år/år innan det kommer till PC
Sedan så ska det tydligen komma lite nya saker till xbox som intresserar mig, nämligen att man kan köpa och ladda ner spel/filmer direkt via live till xboxen, borde väll göra spelen billigare än om man köper den i affär?
Det förstår man ju helt och hållet. Man vill ju ha ut de gamla och ha in det nya, right? För dom andra så är det bara att rota fram sin PS2:a.
Man vill ju kunna spela sinna gamla spel utan att ta upp en plats till i sin tv, mindre sladd, bättre placeringsmöjligheter.
Till skillnad från Sony så har ju Microsoft aldrig sagt att de har någon bakåtkompalitet förutom de uppdateringarna som kommer med xbox live. Dessa kan man även läsa om på xbox hemsida.
Det är rättvist mot användarna.
Helt rätt tycker jag. Löjligt att sitta o lira past-gen spel på en next-gen konsol.
En next-gen maskin ska vara så bra att den kan använda äldre och sämre speccade spel.
Den regeln har jag missat, vart finns den?
Helt rätt tycker jag. Löjligt att sitta o lira past-gen spel på en next-gen konsol.
Om det inte kostar att ha med det i konsolen så varför inte bara låta det vara kvar?
Inte kostar något? Det tar tid att lägga in och alla vet ju att tid = pengar.
Sony säger ju själva att det inte är kostnaden det sitter i... Jag tror att de sålt _ännu_ fler "light" modeller om båkatstödet fått vara kvar...
Och huruvida xboxens spel får högre poäng på gamerankings är föga imponerande, både recensenter och spelare idag är imo ALLDELES för villiga att rulla över på rygg och tycka att vad som helst är bra.
Kolla bara på betygen som deus ex 2 fick, ett härkespel men ändå bra betyg.
Jag håller med om att PS3ans lineup är svag, men PS3an känns som om det är så mkt mer än bara en konsol, ngt som inte 360n lyckas med.
Så din åsikt --> en stor mängd erfarna professionella spelrecensenter? Common, köper du verkligen din logik själv? Gillar verklingen hur du drar alla oss "gamers" över en kam och snackar mest själv om hur ps3an är mer än spelkonsol. Du kanske borde skaffa en duel blu-ray och hd-dvd spelare istället.
Dues ex 2 fick 83.3% på gamerankings, så det är inget mästerverk.
Bra för mig iaf, äger inte ens Ps2. Så nu kanske jag ska inskaffa mig ett Ps3
Hur kan du resonera så där? Eftersom det inte kostar Sony något att lägga in det så är du snarare en konsumet som förlorar på en uppgraderad produkt som helt enkelt kunde varit gratis ;>. Istället får du en nedgraderad version för samma pris...
nu har jag inte mega koll på läget men är det inte bara borttaget i den nya 40gb modellen? toppmodellen kommer väl fortfarande att vara bakåtkompatibel...
sen förstår jag inte riktigt allt liv, vill man lira ps2 spel så har man förmodligen en ps2a, skulle vara om ens ps2 har gått sönder totalt som det skulle vara bra att ha en bakåtkompatibel ps3 men somsagt skaffa en 60gb version då?
Allt liv är handlar om att Sony far runt som en vindflöjel. Först säger dom att "nej, men vi ser inga skäl att sänka priset på konsollen, kunderna tycker den är värd så mycket", sen går det några månader och dom sänker priset med en massa marknasfloskler som ackompanjerar. Dom säger "rumble suger", sen inkluderar dom rumble. Dom säger "Bakåtkompatibilitet är jätteviktigt för oss och varumärket" sen tar dom bort den.
Jag har funderat på en PS3aa, bland annat för att spela PS2-spel, eftersom jag inte äger en PS2:a. Jag spelar för närvarande 2 Zeldor och ett Metroid på mitt Wii eftersom jag inte ägde en Gamecube (och jag erkänner att Nintendo inte direkt släpper spel i nån vidare takt heller, men dom har iaf bakåtkompatibilitet). Etc.
Bra för mig iaf, äger inte ens Ps2. Så nu kanske jag ska inskaffa mig ett Ps3
Hur kan du resonera så där? Eftersom det inte kostar Sony något att lägga in det så är du snarare en konsumet som förlorar på en produkt som helt enkelt kunde varit helt gratis ;>.
Ja exakt hur kan man sitta och resonera på det viset. För övrigt lirar man ju fortfarande resident evil 2 till PS1 på ps2:an. Jag lär ju knappast köpa en konsol som blivit strippad. Detta är ju extremt löjlig t:down:
som jag har fått höra så tjänar inte sony på att sälja konsollen de tjänar på att man köper spelen... tillverknings värdet på varje ps3konsoll är för dyrt idagens läge(gissar jag då)
det är bara nintendo som går + på varje såld Wii.
både ms och sony går back på varje såld konsol.
nu har jag inte mega koll på läget men är det inte bara borttaget i den nya 40gb modellen? toppmodellen kommer väl fortfarande att vara bakåtkompatibel...
sen förstår jag inte riktigt allt liv, vill man lira ps2 spel så har man förmodligen en ps2a, skulle vara om ens ps2 har gått sönder totalt som det skulle vara bra att ha en bakåtkompatibel ps3 men somsagt skaffa en 60gb version då?
Men de ska sluta sälja 60gb-versionen. Så snart kommer bara den strippade varianten utan bakåtkompabilitet finnas i affärerna.
varför sänker dem bara inte priset på ps3 spelen istället. för nu blir ju många arga och kommer inte att köpa ps3:an för att den inte har bakåtkompabilitet. då förlorar dem på andra saker ändå. dåligt drag och väldigt dumt att säga det också