Topp 5 musik som kopplats till spel

Medlem

Om jag får rätta till titeln ovan så torde den bli något i stil med

Topp 5 musik som jag på något vis spelat samtidigt som spel men som i grunden inte har ett dyft med varandra att göra.

Det är givetvis tack vare Jonas Högberg jag skriver.

5. Rally/Limp Bizkit - Super Mario Kart
Det blir lite av en tråkig femteplats. Ett dött lopp (haha 1) mellan Limp Bizkit's Chocolate Starfish and the Hot Dog Flavoured Water och Rally's (haha 2) fjärde skiva. De införskaffades ungefär samtidigt och var med på den tiden jag hade ett SNES stående som jag och en vapendragare körde (haha 3) brännhett med Mario Kart. Hamnar på femteplats för att minnena är vaga och jag har lyssnat på just dessa två album till så mycket annat icke-TVspelsrelaterat, men jag vill minnas att vi citerade fula ord från Rally samtidigt som vi sköt gröna skal på frilansarbanan.

[ia=13174 Det stora antalet gröna skal gav namn åt denna bana]

4. Kings of Leon, Because of the Times - #Pokémon Pearl
Mer ett res-minne än spelminne. Köpte båda två snudd på exakt samtidigt på en resa till Australien i höstas. När arbetsdagen tog slut tog man sig gärna en grogg på vår värdinnas gröna köksbänk och spelade lite Pokémon. Jag och min reskamrat var duktiga monster-bytare och vi kom upp i ca 300 fångade exemplar innan resan var slut vill jag minnas. Det inledande spåret "Knocked Up" är fantastikst på alla sätt men påminner just mig om sol, alldeles för mycket värme och en del Pokémon. Men mest påminner det nog faktiskt om vårt dåvarande kök och god sprit.

3. Creed, Weathered - #World of Warcraft
En återfalls-historia som kan läsas i större helhet på den andra bloggen. Hade sommaren 2006 ett litet återfall av Azeroth och samtidigt en ny och spännande bekantskap som jag hade lånat en skiva av. Med begränsad underhållning hos Farmor ooch sommarjobbet så var hennes grannes trådlösa ett nöje så gott som något. Skivan gick samtidigt som jag skördade rykte hos någon oviktig organisation för att få tillgång till något föremål. Ni vet ju hur det funkar i det spelet. Mycket monotont spelande och ett album i spellistan gör att saker fastnar och kopplas samman.

2. The Killers, Hot Fuss - #Metroid Prime
Fick skivan och hade en liten återförälskelse i spelet samtidigt antar jag. Den här skivans inlyssnande skedde alltså till ett spel jag redan kunde. Tyvärr fastnade jag nog längre än jag hade tänkt mig för det är svårt för mig att lyssna på vissa låtar och inte se Phendrana Drifts framför mig. Såhär i efterhand kan jag t.o.m. tycka att ljuden från spelet sammanfaller onödigt bra med vissa spår.

• Jenny Was a Friend of Mine - de inledande ljuden passar med introt. Syntarna i själva låten sedan återfinns även de i spelets ambiens-låtar.

• Smile Like You Mean It - bakgrunds-gitarren i verserna är lite smygig som när man precis landat med skeppet på planeten några minuter in i spelet. Refrängen klingar för mycket Metroid för en förklaring.

• Midnight Show - det räcker att lyssna på första synt-anslaget.

1. Spice Girls - Donkey Kong Country
De två första bra skivorna med kryddflickorna från England var förutom mina första album även de skivor som gick samtidigt som jag spelade Donkey Kong Country till SNES. En konstig kombination kan tyckas, men som med de flesta skivor så vill jag lyssna in mig på musik. Jag gör så bäst när jag lyssnar på den samtidigt som jag gör något annat. Nu kan jag inte lyssna på dem alls utan att se den kraftiga håriga apan som heter "Åsna" framför mig. De första banorna tänker jag på särskilt ofta eftersom det var de som var roliga (faktum). I fallet Donkey Kong-Spice Girls är det även tvärtom. Jag kan inte se apan utan att tänka "Who Do You Think You Are?" eller "The Lady is a Tramp". Både spännande och ganska irriterande på samma gång.

Bubblare:
N.E.R.D., Lapdance - användes i den första hemmagjorda videon jag sett till World of Warcraft.
Queens of The Stone Age - jag spelade onödigt mycket sånt till Halo 3 när jag spelade på internet ett tag. Men eftersom jag har starkare minnen till dem live än till Team Deathmatch så fick de inte vara med på lsitan.
Band of Horses, The Funeral - Skate. Bästa låten det året. Bästa spelet det året. De råkade också sammanfalla med ett visst införskaffande av hemmabiosystem.

#blogg

- Ät mig levande.

List-tisdag smittar av sig!

Själv tycker jag att det är ett märkligt fenomen att lyssna på musik till tv-spel, kan inte minnas att jag nånsin gjort det. Men listan var grym!

Kittens are for real!

Medlem

Bara Kings of Leon jag tycker om där ;P

Listan var rolig. Keep it awp.

Inaktiv

Åh, jag har också många sådana här associationer.

Medlem

Jadå. Det blir en del sånt när man tröttnat på spelets egen musik.

- Ät mig levande.

1
Skriv svar