Piratkopiering innebär slutet för Eastside Hockey Manager

Inaktiv

hahaha släng inte dynga på piratkopierarna....dom är gratis marknadsföring....

Den kassa marknadsföringen kan ha varit deras död i.s.f.

haha så sant så... never heard of this game..

och kollar man på antal nedladdningar på en välkänd site som polisen antastade....så har 2007 versionen laddats ned 400 gånger och 2005 700 gånger....
ååå vad populärt...
inte som med quake 4... 1.5 miljoner nedladdningar...

såå....sports interactive....hitta på en annan förklaring...tex..för lite hockey fans?


signatur

*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...

Medlem

Det här var nog det dummaste jag hört. Statistik, tack! Påminn mig att aldrig mer köpa spel som den mannen står bakom.

Spel jag tycker om att spela köper jag, allt annat är inte värt att slösa tid eller pengar på. Try-before-buy ser jag inget fel med däremot eftersom nästan alla speldemos släpps månader efter spelet gått guld. Varför är det inte som förr i tiden då demot kom före själva spelet? Då visste man ju om man skulle köpa eller ej direkt plus att det skapande en nice hype om man gillade demot


signatur

Nue maste jea geå å tjeöpa maej ein seirapslimpae

Medlem
Skrivet av 0wing:
Skrivet av skribb:

Oavsett hur bra spelet är finns det fortfarande en risk/chans att bara (exempelvis) 10 personer köpte det. I spelindustrin är hype en oerhört viktig del i marknadsföringen och försäljningen. Utan något som helst "news coverage" är det stor sannolikhet att inte mången gamer kommer att höra talas om det spelet. Att ha piratkopieringen som syndabock är bara fånigt, ogrundat och lågt.

Och att skylla på piratkopieringen när spelet inte ens finns i piratversion, då ingen har lagt/velat lägga ner tid på att cracka det, är ju ganska fånigt också.

Är det såpass? Haha, herregud. Nog trodde jag allt att det fanns NÅGON grund i uttalandet.


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem

Varför skulle just de vara hårdare drabbad än någon annan? Om vi antar (inte riktigt sant, men bra nära) att piratkopiering drabbar alla (singleplayspel) lika hårt, så innebär det att just de gjort något fel. Antagligen att de hade för liten upplaga, var för smala, eller var för små...

Medlem
Skrivet av MacCoy:

och kollar man på antal nedladdningar på en välkänd site som polisen antastade....så har 2007 versionen laddats ned 400 gånger och 2005 700 gånger....
ååå vad populärt...

Hahaha så sant 416 nedladdningar. Det kallar jag källkritik.
Gå till källan och kolla, det finns ju Videosnuttar med avvikande sex som laddas hem oftare än det här spelet. Pinsamt för dom.


signatur

"You can't make a deal with him. Even if you gave him the money he'd still kill you. He's a peculiar man."

Medlem
Skrivet av Horza:

Hahaha så sant 416 nedladdningar. Det kallar jag källkritik.
Gå till källan och kolla, det finns ju Videosnuttar med avvikande sex som laddas hem oftare än det här spelet. Pinsamt för dom.

LOL. De borde kanske ha satsat på att göra ett "Porn Video Manager"-spel istället. Sex säljer ju, sägs det.

Medlem

Hela 416 nedladdningar!?

Någon borde maila den siffran till dem...

Medlem
Skrivet av MacCoy:

hahaha släng inte dynga på piratkopierarna....dom är gratis marknadsföring....

Den kassa marknadsföringen kan ha varit deras död i.s.f.

haha så sant så... never heard of this game..

och kollar man på antal nedladdningar på en välkänd site som polisen antastade....så har 2007 versionen laddats ned 400 gånger och 2005 700 gånger....
ååå vad populärt...
inte som med quake 4... 1.5 miljoner nedladdningar...

såå....sports interactive....hitta på en annan förklaring...tex..för lite hockey fans?

lägg till ett par tusen sidor till samt ftp:er mm, så blir det en hel del.....

Tror det finns en hel del grund i uttalandet. För några månader sedan var det en artikel om support och att EA eller liknande företag fick in fler samtal från personer som använt ett piratkopierat spel än lagliga. Så nog finns det "snattare" som inte betalar för sig fast de tycker om spelet...det är därför små företag som drabbas hårdast eftersom de har en liten budget.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Vi kan ju ta och diskutera piratkopiering ett tag. Så länge som spel företagen runt om i världen tror att de kan tjäna miljoner och inte sänker priserna på ett spel som i sig aldrig skulle behöva kosta mer än 2-300 kr, inget spel borde kosta mer än det. jag har definitivt inte tänkt betala deras miljonvillor överdrivet överbetalda snobbar som skyller allt på piraterna. Lär er jobba för en normal lön så skulle nog inte utvecklibgskostnaderna bli så dyra.

Tror ju knappas herr carmack på id software skulle ha råd med varken sina bilar eller sitt rymdprjojekt om de inte tagit ut bra summor för sina produkter. Ok ID i all ära men det här med piratkopiering är ju fan löjligt. Anpassa er efter efterfrågan och hoppa ner från era höga hästar. Passar det inte så skaffa er ett vanligt jobb och sluta hyckla. Giriga idioter.

För övrigt har jag aldrig någon sin hört talas om varken snubben eller spelat. Skicka han till en industri någonstans eller kan ni ju be han söka jobb hos herr Romero. kan de ju göra Daikatana 2 ihop. Framgången verkar ju likvärdig i alla fall.


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

En intressant artikel i piratdebatten där Adam Martin argumenterar för att småutvecklare som inte har möjlighet att distrubera och marknadsföra sina spel - eftersom stora distrubtörer som EA och Ubisoft är så dominerande - i stället borde utnyttja pirater och piratnätverken:
http://www.gamasutra.com/features/20051005/martin_01.shtml

Hade EHM utnyttjat piraterna som Adam Martin förespråkar så hade de kanske överlevt. Men för att det skall fungera så måste spelet förstås vara bra så att ryktet om det sprids.

Själv hade jag aldrig hört talas om det, men den sortens spel intresserar mig inte. Med tanke på att det finns flera populära liknande browserbaserade onlinespel som är gratis så kan det inte vara en lätt genre att få lönsamhet i.

Och MacKay Salisbury argumenterar i ett annat inlägg för att kopierade spel och musik kan räknas som en form av marknadsföring. Personligen så tycker jag nog att det är lite naivt att tro att alla skulle köpa så många kopior av WarCraft och uppföljare senare som han baserar sin argumentation på, men han har ändå en poäng.
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=12072

Oavsett - piratkopiering innebär att utvecklarna förlorar pengar som de rättmätigen skulle haft. Men det är ingen lätt fråga, och det finns inget lätt svar på den.

Medlem
Skrivet av RazorShard:

En intressant artikel i piratdebatten där Adam Martin argumenterar för att småutvecklare som inte har möjlighet att distrubera och marknadsföra sina spel - eftersom stora distrubtörer som EA och Ubisoft är så dominerande - i stället borde utnyttja pirater och piratnätverken:
http://www.gamasutra.com/features/20051005/martin_01.shtml

Hade EHM utnyttjat piraterna som Adam Martin förespråkar så hade de kanske överlevt. Men för att det skall fungera så måste spelet förstås vara bra så att ryktet om det sprids.

Själv hade jag aldrig hört talas om det, men den sortens spel intresserar mig inte. Med tanke på att det finns flera populära liknande browserbaserade onlinespel som är gratis så kan det inte vara en lätt genre att få lönsamhet i.

Och MacKay Salisbury argumenterar i ett annat inlägg för att kopierade spel och musik kan räknas som en form av marknadsföring. Personligen så tycker jag nog att det är lite naivt att tro att alla skulle köpa så många kopior av WarCraft och uppföljare senare som han baserar sin argumentation på, men han har ändå en poäng.
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=12072

Oavsett - piratkopiering innebär att utvecklarna förlorar pengar som de rättmätigen skulle haft. Men det är ingen lätt fråga, och det finns inget lätt svar på den.

"piratkopiering innebär att utvecklarna förlorar pengar som de rättmätigen skulle haft. "

hahaha, tillåt mig små le, det var nog det dummaste argumentet jag någonsin hört. både musik och film branchen har kört med de argumenten. jagh betalar för det som jag tycker är värt pengarna, resten skulle jag knappast köpt. poängen med att utveckla en produkt är väl ändå att den når ut till så många som möjligt oavsett pirater eller inte. Det är ju ändå ett tecken på att man har lyckats. Men visst ge Tom hanks 200 miljoner dollar och skyll det på piraterna sedan. för det jobbet han gör är ju värt den lönen... eller inte. Ge han 20 000 i månaden som en normal person tjänar så tror jag nog balansen i ekvationen hadde varit mycket bättre oavsett pirater eller inte


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

han sa klart o tydligt "rättmätigen skulle haft". Läs om läs rätt.

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

Så länge som spel företagen runt om i världen tror att de kan tjäna miljoner och inte sänker priserna på ett spel som i sig aldrig skulle behöva kosta mer än 2-300 kr, inget spel borde kosta mer än det. jag har definitivt inte tänkt betala deras miljonvillor överdrivet överbetalda snobbar som skyller allt på piraterna.

Men okej, nu förhastar du dig allt. Såvida du inte kan komma med underlag för ditt påstående att spelutvecklare i allmänhet är överbetalda snobbar som lever i miljonvillor och skyller allt på pirater, vill jag gärna se att du lägger ner det här... skitsnacket.

Skrivet av nudelsdesign:

Lär er jobba för en normal lön så skulle nog inte utvecklibgskostnaderna bli så dyra.

Du verkar inte ha någon praktiskt erfarenhet, eller någon faktisk förståelse av mekanismen bakom utvecklingen av ett spel, så var snäll och sluta flame:a.

Skrivet av nudelsdesign:

Tror ju knappas herr carmack på id software skulle ha råd med varken sina bilar eller sitt rymdprjojekt om de inte tagit ut bra summor för sina produkter.

Återigen, det här med förståelsen...

Skrivet av nudelsdesign:

Ok ID i all ära men det här med piratkopiering är ju fan löjligt. Anpassa er efter efterfrågan och hoppa ner från era höga hästar. Passar det inte så skaffa er ett vanligt jobb och sluta hyckla. Giriga idioter.

Nu börjar du göra mig riktigt förbannad...

För det första; Piratkopiering är inte löjligt, utan allvarligt. Argumentet att anpassa sig efter efterfrågan fungerar inte. Du ser inte juvelerare sänka priset på smyckena på grund av juvelstölder, eller?

Om DET inte passar DIG att köpa produkter (Vilket människan har gjort i ett par hundra år nu) så ska du hålla dina giriga händer från illegala kopior av spel. Du kan skaffa dig ett jobb, och betala för spel, som resten av oss ärligt, hyfsade folk.

Jag skulle vilja se dig anklaga varenda en av de tusentals svenska spelutvecklarna i Sverige för att vara en girig idiot.

Det finns INGEN ursäkt för piratkopering. Ingen. Det är i min mening, likgiltligt med stöld.

Inaktiv

Jag tror det ligger mer i att spelet inte är nyskapande och dåligt än piratkopieringen. Det stora probemet idag med spel är tyvärr att dom är tråkiga och intetsägande. Folk kanske har tröttnat på managerspel som i grund och botten är likadana med statstik och grejjer, jag gjorde då det nån gång på 90 talet och har haft något sporadiskt försök att lira ett igen med kommit underfund med att det är samma sak med en rosett på sidan istället för en fluga.

Spel som bevisligen är bra överlever även fast de piratkopieras, det finns många exempel på detta. Men just nu är singelplayerlir inte så tilltalande för spelarna, folk vill komma ut och umgås på nätet i spelform med sina vänner och om industrin inte kan leverera är det inte konstigt att företag dyker under. Bara hela wow hysterin lär ha tagit massor med kunder från diverse spelföretag eftersom dom sitter fast i det träsket istället för att köpa nya spel. Allt detta är faktorer som de borde ha med i sina analyser.

Piratkopieringen är ju i stort sett procentuell till den verkliga försäljningen, är det ett populärt spel kopieras det mycke, mindre poppis lite. Tycker grejjen med piratkopiering = snattning som nämdes är ett bra sätt för företag att tänka. Visst kan man säga att det är dåligt och inte borde förekomma och klaga på den när det sker. Men vi lever troligtvis i samma verklighet (vissa av oss iaf) och i den verkligheten existerar piratkopiering och att inte räkna på någonting som existerar och som påverkar ett företags försäljning låter ganska dumt tycker jag. Så oavsett om piratkopiering är bra eller dålig, är det dåligt att inte räkna på den för ett företag eftersom det existerar.

Om piratkopiering innebär att företag går i konkurs borde man kanske bilda närverk som inriktar sig på detta, samla ihop en jättestor organisation och ladda hem flera miljoner exemplar av ett spel och sedan vänta på den oundvikliga konkursen.. Sen när deras spel piratkopieras så många gånger att dom är nära en konkurs erbjuder man att köpa företaget för en krona och vänta. Det är det bara en tidsfråga innan man kontrollerar hela medieindustrin!

*obs detta inlägg kan innehålla ironi och dumheter *

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

"piratkopiering innebär att utvecklarna förlorar pengar som de rättmätigen skulle haft. "

hahaha, tillåt mig små le, det var nog det dummaste argumentet jag någonsin hört. både musik och film branchen har kört med de argumenten. jagh betalar för det som jag tycker är värt pengarna, resten skulle jag knappast köpt.

Nu skall vi hålla isär begreppen här. Jag argumenterar inte om priserna på spelen (för dem tycker jag är för höga), utan att om en vara ger tillverkaren X kronor i inkomst per såld enhet och du stjäl/kopierar den så förlorar tillverkaren X kronor som de skulle fått om du skaffat varan på laglig väg - eller hur?

Vad som komplicerar det hela är så klart att många som kopierar ett spel inte nödvändigtvis hade köpt det eller ens varit intresserade av det om det inte funnits "gratis" och lättillgängligt för dem, ett faktum som flera speltillverkare och distrubtörer "förbiser" när de visar upp sin statistik över hur mycket de förlorar på piratkopiering.

Skrivet av nudelsdesign:

poängen med att utveckla en produkt är väl ändå att den når ut till så många som möjligt oavsett pirater eller inte. Det är ju ändå ett tecken på att man har lyckats.

Eh, javisst har du rätt. Om man nu har ett Open Source projekt eller hobbyutveckling (typ moddare) utan ekonomiskt vinstintresse.

Men för resten av världen så gäller vissa ekonomiska grundregler. För att kunna jobba på heltid med att utveckla en produkt så måste man också ha en inkomst som man kan försörja sig på.
Det kvittar om ett spel skulle blivit kopierat av alla i hela världen - om inte tillverkaren får betalt för vad de har utvecklat så kan dem inte betala sina räkningar och löner - och kan inte fortsätta verksamheten.

Medlem

Piratkopiering, av vad?

never heard of the SHEIT!

/S


signatur

Denon / Pioneer

Skrivet av nudelsdesign:

Lär er jobba för en normal lön så skulle nog inte utvecklibgskostnaderna bli så dyra...

Hittar du på "faktan" bakom resten av dina inlägg också?

Inget illa menat, men du har då inte många rätt i den här diskussionen.

Om du skulle ha ansträngt dig och gjort lite efterforskningar (man behöver ingen insiderinformation, den relevanta faktan finns på nätet), så ser du att marginalerna inte alls är stora inom spelbranschen.

Jag hoppas verkligen att folk inte är så puckade att de tror att alla utvecklare tjänar lika mycket som huvudpersonerna på ID eller Epic...

Medlem
Skrivet av the wookiee:
Skrivet av nudelsdesign:

Så länge som spel företagen runt om i världen tror att de kan tjäna miljoner och inte sänker priserna på ett spel som i sig aldrig skulle behöva kosta mer än 2-300 kr, inget spel borde kosta mer än det. jag har definitivt inte tänkt betala deras miljonvillor överdrivet överbetalda snobbar som skyller allt på piraterna.

Men okej, nu förhastar du dig allt. Såvida du inte kan komma med underlag för ditt påstående att spelutvecklare i allmänhet är överbetalda snobbar som lever i miljonvillor och skyller allt på pirater, vill jag gärna se att du lägger ner det här... skitsnacket.

Varför ska han behöva komma med "belägg" när inte din "sida" gör det?

Alltid lika kul när företag häver ur sig fantasisiffror om vad dom "tror" dom förlorat på piratkopior men i självaverket aldrig någonsin kan veta ELLER bevisa...

Medlem
Skrivet av RazorShard:

Oavsett - piratkopiering innebär att utvecklarna förlorar pengar som de rättmätigen skulle haft. Men det är ingen lätt fråga, och det finns inget lätt svar på den.

Jag är beredd att hålla med till viss del. Visst, det finns dom som tankar, spelar och aldrig betalar för sig. Men denna skara människor, skulle dom verkligen köpt spelet om det inte fanns en piratad version?

Samtidigt måste man beakta det faktum att spelet får gratis PR ju mer det sprids. Om en polare till mig har slangat ett spel som han tipsar mig om så testar jag det och om jag gillar spelet kanske det blir ett köp. Jag i min tur tipsar andra kompisar som köper osv.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tycka. Klart att utvecklarna ska ha sina pengar men samtidigt är mitt spelintresse inte så stort att jag låter det få kosta tusentals kronor i månaden. Distribuera digitalt, sänk priserna och sluta behandla potentiella kunder som förbrytare.


signatur

Nue maste jea geå å tjeöpa maej ein seirapslimpae

Flakmonkey

För mig är det hela rätt enkelt... om jag vore utvecklare och hade lagt ner otroligt mycket tid, blod, svett och tårar över ett spel med mina medarbetare så skulle inte jag vilja att folk piratkopierade det... Så varför ska jag piratkopiera någon annans spel om jag inte skulle gilla att folk piratkopierade mitt?

Skrivet av danielj:

Det här var nog det dummaste jag hört. Statistik, tack! Påminn mig att aldrig mer köpa spel som den mannen står bakom.

Spel jag tycker om att spela köper jag, allt annat är inte värt att slösa tid eller pengar på. Try-before-buy ser jag inget fel med däremot eftersom nästan alla speldemos släpps månader efter spelet gått guld. Varför är det inte som förr i tiden då demot kom före själva spelet? Då visste man ju om man skulle köpa eller ej direkt plus att det skapande en nice hype om man gillade demot

Exakt, minns när Blizzard släppte Warcraft 2 demot med en tidning och man jobbade i en butik med fin dator. Jag lade in det demot i hårddisken och vips satt alla med förlängd fika paus :D! När spelet väl släpptes stack precis alla och köpte spelet.


signatur
Skrivet av the wookiee:

För det första; Piratkopiering är inte löjligt, utan allvarligt. Argumentet att anpassa sig efter efterfrågan fungerar inte. Du ser inte juvelerare sänka priset på smyckena på grund av juvelstölder, eller?

Visar ju hur mycket du vet!


signatur
Inaktiv
Skrivet av Nosnos:

För mig är det hela rätt enkelt... om jag vore utvecklare och hade lagt ner otroligt mycket tid, blod, svett och tårar över ett spel med mina medarbetare så skulle inte jag vilja att folk piratkopierade det... Så varför ska jag piratkopiera någon annans spel om jag inte skulle gilla att folk piratkopierade mitt?

För mig är det också enkelt. Så länge jag tjänar pengar på att sälja mitt spel skulle jag inte gråta blod över att folk piratkopierade spelet.

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Exakt, minns när Blizzard släppte Warcraft 2 demot med en tidning och man jobbade i en butik med fin dator. Jag lade in det demot i hårddisken och vips satt alla med förlängd fika paus :D! När spelet väl släpptes stack precis alla och köpte spelet.

Härliga tider!

Det var bättre förr... när man verkligen fick spela demot före släppdatum och då nötte man banne mig ut det så in i bänkens Samma bana om och om igen...

Jag vet inte hur det är med er men då räckte spelen längre på något vis. Numera stressas det med allt. Releasegrupper släpper kopieringsskyddsfria spel veckovis före gulddatum och habegäret kittlas. Demo finns ej att tillgå, köpe-versionen kan man ge sig tusan på innehåller StarForce eller annan smörja och valet är kanske för många inte så svårt då.

Tyvärr är det så att många i min umgängeskrets endast tycker det är värt att köpa spel som kräver att man har orginal, dvs. online-spel. Allt annat tankas. En tråkig utveckling.


signatur

Nue maste jea geå å tjeöpa maej ein seirapslimpae

Medlem

"Piratkopiering innebär slutet för Eastside Hockey Manager"

Jag tror inte det faktiskt, jag tror det berodde på att spelet i sig inte reklamerades / var bra nog. Jag har aldrig hört talas om spelet förrens nu. Men det är ju klart, lätt för företaget att lägga all skuld på piratkopiering istället för att inse att folket kanske inte var intresserade av deras spelkoncept, iaf. inte tillräkligt.

Medlem

Spel ska köpas, try-before-you-buy men om man gillar det och tänker spela det en längre tid så ska man deffo betala för sig!


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem
Skrivet av Philip:

"Piratkopiering innebär slutet för Eastside Hockey Manager"

Jag tror inte det faktiskt, jag tror det berodde på att spelet i sig inte reklamerades

Om jag ägt det spelet hade jag reklamerat det


signatur

Nue maste jea geå å tjeöpa maej ein seirapslimpae

Medlem

Tyvärr är det såhär nuförtiden;

- Gemene man köper det han/hon tycker om eller tycker är värt pengarna. Jag köper ofta DVD-filmer men i 95% av fallen har jag redan sett filmen jag köper. Detta är för att jag tycker filmen är värd att köpas, för att den var så fruktansvärt bra helt enkelt. Självklart köper jag också filmer jag inte sett, men då är det filmer jag _vet_ att jag ionte kommer bli besviken av att se.

Och mitt herrskap, självklart måste ju så också vara fallet med Spel, och mycket annat. Man köper en sak för att saken är bra, inte f*n vill man köpa något som är sunkigt och inte håller mer än 1 timme?.

Ett exempel är att jag har alltid lirat Resident Evil serien, och nu ville jag lira fyran, problemet var att jag inte hade någon GCube. Men se där! Här inhandlar man en GCube, resident evil 4 och sätter sig ner och toklirar. Vilken känsla! Köpet underlättade ju samtidigt när spelet fått tokbra betyg och massa underhållande timmar till andra.

Hoppas någon förstår min teori.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv

imo så kan man se piratkopiering som att "låna ett spel av en kompis". Antar att ni med den höga moralen tycker det är lika olagligt att låna ett spel av en polare och klara det för att sen lämna igen spelet och inte köpa det. Som det är om man skulle ladda hem spelet kasta det/klara det om det nu inte är skit vilket de flesta spel idag är.


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem

Testade demot av spelet och det var riktigt dåligt. Grund idén var bra men de lyckades inte få till det riktigt. Tror nog att piratkopieringen har spelet in lite men också att kvaliten var låg på detta spel.

Skriv svar