Piratkopiering - vad tycker utvecklarna?

Medlem

Att piratkopiera kan jämföras med att stjäla någon annans idé, alltså patent.

Om jag lagt ned, säg 2 år, på att utveckla en ny revolutionerande produkt och någon annan får se vad jag gjort och snabbt kopierar idén och själv producerar och säljer denna vara utan att ge mig betalt skulle jag bli fruktansvärt arg.

Piratkopiering är samma princip.

Medlem

Jag ska fatta mig kort, då det jag ska skriva antagligen redan diskuterats tidigare i denna tråd:

1. Piratkopiering är inte stöld. Det är, som namnet bevisar; olovlig KOPIERING. Inte stöld. Kopiering. Som att sno grannens bullrecept för att man älskar dennes bullar, som det klassiska exemplet säger.

2. Om fler spel hade skapats med lika mycket passion som Dreamfall eller Vice City (vilka jag köpt) så kan jag garantera att fler personer skulle köpa spel.

3. Om spel var längre skulle fler köpa spel.

4. Om spel inte kostade 400-700 kronor skulle fler köpa spel. (T.ex 300 för fysiskt spel, 100 för digital version).

5. Jag uppmanar alla speltillverkare, RIAA, Antipiratbyrån och andra fjantar att sluta gnälla över något så abstrakt som upphovsrätt och Intellectual Property.

6. Regeringen/polisen borde lägga mer ner tid på att fånga våldtäktsmän än Pelle Olsson som ville lyssna på Britneys nya skiva utan att köpa skiten (läs låna, provlyssna, etc.).

Yarr

Ovanstående inlägg: Piratkopiering handlar inte om att sälja stöldgods eller stulna patent. Det är en helt annan sak, var god uteslut detta ur denna diskussion.


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem
Skrivet av jonas:

haha den här diskutionen är rolig.
Skulle nästan vilja veta hur många som sitter och förespråkar att man INTE ska kopiera har ALLT lagligt på datorn, säg bara Windows, hur många har det lagligt?
Bara för ni köppte en dator med Home så säger det inte att du får göra Pro..

Tror nog att folk som jobbar på DICE eller EA eller nått annat jäkla spelföretag piratkopierar själv, aldrig i livet att dom ALDRIG har gjort det och har ALLT lagligt på datorn, det finns inte i denna värld.
Ska man köppa allt man har på en dator så skulle man typ ha ms dos och typ nått eget skapat spel.

Skulle inte folk ha piratkopiera i första taget, så skulle Spelutveklarna ha nått att göra för att några få skulle bara ha Windows.

Så det blir lite kaka på kaka att säga att piratkopiering gör allt dåligt, för så är inte fallet.

Jovars, till och med Microsoft använde ju en piratkopia av SoundForge för att göra vissa ljudeffekter.


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem

"Dock så tar det här arbetet upp mycket tid som kunde ha spenderats på att göra våra spel ännu bättre." Ja tack Dice, det har vi märkt. måste tagit jävligt mycket tid allså.

--
Men för att svara helt ärligt om piratkopiering så tankar jag spel, musik och film hela tiden. Inte för att "pröva på" inte för att jag tycker det är rätt utan just därför att min plånbok är liten och det är riktigt enkelt att bara dra hem spelet istället för att springa ned till butiken och köpa det. Jag bryr mig inte om utvecklarna eller producenten förlorar pengar utan tankar av rent egoistiska skäl. Det skulle väl vara steam och andra online-baserade spel jag kan tänkas köpa (eller om spelet ifråga är jävligt bra). Men jag tror att de flesta "piraterna" tankar just därför det är gratis, och gratis är godast. Inte sant?

Medlem
Skrivet av redmac:

Bra skirvet och jag förstår din poäng. Dock bör lagen skrivas om då den inte täcker denna "nya" teknik. Samt håller jag med om att det blir en utenbliven försäljning av piratkopieringen. Just för att betydligt fler skulle ha köpt spelet om det inte fanns möjlighet att tanka hem det.

Om möjligheten till att tanka hem spelet som demo eller kopia inte funnits och om någon av mina vänner inte haft det skulle jag inte ens överväga ett köp. Förmodligen hade jag inte ens vetat om att spelet existerar.
Varken FEAR demot och Condemned demot var tillräckligt bra för att få mig att köpa spelen. Hade kanske blivit ett annat utfall om man testat fullversionerna... Tyvärr så är ju nedladdning av spelkopior olagligt så frågan blir obesvarad och jag behåller mina pengar.

Utebliven försäljning på grund av kopiering (då syftar jag på nedladdning från nätet och enstaka skivor man kan få av vänner) är rent ****snack.
Försäljningen borde ju snarare öka kan jag tycka. Den mängd människor som sprider information om det senaste elitigaste spelet kan inte vara annat än bra för ett företag.
Det kopieras kanske nu, men så om en vecka/månad står dessa tjuvar, samhällets avskum och betalar för spel de gillar. Katastrof! Eh...

Medlem
Skrivet av KEFF:

"Dock så tar det här arbetet upp mycket tid som kunde ha spenderats på att göra våra spel ännu bättre." Ja tack Dice, det har vi märkt. måste tagit jävligt mycket tid allså.

--
Men för att svara helt ärligt om piratkopiering så tankar jag spel, musik och film hela tiden. Inte för att "pröva på" inte för att jag tycker det är rätt utan just därför att min plånbok är liten och det är riktigt enkelt att bara dra hem spelet istället för att springa ned till butiken och köpa det. Jag bryr mig inte om utvecklarna eller producenten förlorar pengar utan tankar av rent egoistiska skäl. Det skulle väl vara steam och andra online-baserade spel jag kan tänkas köpa (eller om spelet ifråga är jävligt bra). Men jag tror att de flesta "piraterna" tankar just därför det är gratis, och gratis är godast. Inte sant?

Hänger inte med. Är det av egositiska skäl eller ekonomiska?
Ekonomiska kan jag förstå, men egoistiska?

Nej, gratis är inte godast. Senast jag kollade var det bara ett humoristiskt uttryck och inget man borde leva efter. Visst, du kan "krita" ett spel men inte i all evighet

Medlem

De kan ju börja med att göra spelen bättre ;P Hur ofta har man inte tankat ett spel och sedan 10 minuter senare slängt bort det igen? Tänk om det var ett spel ni hade spenderat 500 spänn på, kul? Njäe..

Medlem

Spelen är för dyra. Jag skiter ju personligen i att att ett företag har problem med piratkopiering. Vad ska jag göra åt det, köpa fem kopior av varje spel så att förtjänste ökar så att spelen sedan sjunker i pris? Nej. Jag köper spel som är värda pengarna och tyvärr är få spel värda 500 spänn för mig, och då har jag ändå relativt gott om pengar jämfört med t.ex. en studerande eller ungdom (som jag antar är två stora grupper inom kategorin "gamers").

Att spelen är för dyra är ett gammalt argument och jag är säker på att lägre priser inte automatiskt betyder mer sålda spel, i synnerhet inte så att det i slutändan generar mer pengar åt företaget. Det kan man ju se på DVD filmer som laddas ner i stora masstal trots att filmen finns att köpa för 59 spänn på Konsum eller Statoil. Men personligen vet jag att jag hade köpt fler spel om dom kostade mindre. Köper ibland spel som jag redan spelat klart när dom kommer på rea bara för att ge mitt stöd.

Sen är det som så att ett företag tar precis så mycket betalt som det kan. Att spelen skulle bli billigare om fler köpte det är helt enkelt en extremt förenklad verklighet. Spelet skulle ENDAST bli billigare om företaget på så sätt räknade med att få in mer pengar. I fallet musikindustrin har ju deras girighet lett till deras fall.

En annan aspekt som dom flesta verkar bortse ifrån är att ett företag inte har ett existensberättigande bara för att dom "finns". Vi pratar ju inte nyfödda babies här. Igen, jämför med musikindustrin; skivbolag går nu i konkurs för att dom inte kan upprätthålla dom enorma vinster dom hade innan Mp3-revolutionen. Ett sätt att se på det är ju att dom hade oförtjänt höga vinster innan och att kunderna bara fick finna sig i det. Jag tror bra spel och bra musik kommer alltid att produceras och dom kommer alltid att hitta sätt att tjäna pengar på det. Doom var ett av dom bästa spel jag testat när det kom och det fick jag gratis av utveklaren, vars ägare knappast lever i fattigdom idag. Al denna fokus på att ge piraterna (dvs gemene man, som påpekat i artikeln) dåligt samvete är bara ett sätt att försöka skylla ifrån sig av sin egen oförmåga att ge kunderna det dom vill ha på ett sätt (och pris) som kunderna finner rimligt. Kanske tyckte någon att 500,- var rimligt för Quake 2 när det kom, men när Quake 4 kom så har uppenbart klimatet förändrats pga piratkopiering. Om det är rätt eller fel spelar ju ingen roll, industrin måste anpassa sig till rådande klimat, det är inte jag som kund som ska behöva göra det.

Den andra stora, kanske ännu större, anledningen till att jag inte köper spel är kopieringskyddet. Det är ju helt absurt att jag som ärlig kund måste krångla mer än om jag laddar ner det. Inte bara det att det tar längre tid att gå till butken och fysiskt köpa spelet, jag måste sedan krångla med CD-skivor och pitatskydd. Steam är helt klart ett steg i rätt riktning men jag är enormt besviken på deras priser, dom sparar enorma pengar på direktdistribution men när HL2 släpptes kostade det mig lika mycket att ladda ner liret från dom som att köpa det i affären. Halva priset hade varit rimligt. Bevisar bara vad jag skrev längre upp.

End rant.

//LD <- "skivbolagsdirektör"

Medlem

Kunde inte ha sagt det bättre själv. "SPELEN ÄR FÖR DYRA." Så enkelt är det. Sänk priserna på spelen och fler kommer att köpa dom och kom inte med bullshit om att prishöjningen är tack vare den ökade piratkopieringen.

Playstation skryter som satan på sina presskonferenser om va många miljoner konsoller/konsoll-spel dom sålt förra året. ÄNDÅ så höjjer dom priserna nu på sina PS3 spel. Varför? JO! för att folk kommer ändå att köpa skiten oavsett pris.

Medlem

Håller med om att en ökad försäljning aldrig kommer att märkas hos slutkund, fast det är väll ändå inte Sony ("Playstation") som sätter priserna på PS3-spelen?


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Spelen är visserligen dyra eller väldigt dyra vid release men tacksamt nog faller priserna eter ett tag till en mer överkomlig nivå. Hade detta inte skett skulle även jag känna att priserna är galet satta.
Men just nu finns det faktiskt inte så mycket att klaga över på den punkten.

Medlem

Jag tror att det fungerar precis likadant med spel som det gör med musik: folk köper den skivan vars artist de verkligen gillar och som de tror att de kommer lyssna på långt in i framtiden.

På samma sätt köper folk oftast de spel som de bedömer kommer ge mycket spelvärde för en lång tid framöver, inte bara genom att spelet i sig är välgjort och innehållsrikt, utan även att det har potential för lång livslängd genom t.ex. genom moddar, nya banor osv.

En av anledningarna till att många speltillverkare blir så rasande är att folk tankar deras spel för att utvärdera det, finner att spelet saknar djup och förlorar sitt spelvärde efter bara några timmar, och sedan inte köper spelet. Detta beror nog dock mer på spelet än på konsumenterna
Sen kan man titta på utvecklare som StarDock och Paradox som är förvissade om att kvaliteten, innehållsrikedomen och således livslängden på deras spel borgar för god försäljning ändå, och skiter i kopieringsskydd av olika slag när de kan pga att det bara gör livet surt för köparen av spelet och ändå inte är ett hinder för piraten.

_Bra spel_ säljer. Sen finns faktumet att många piratkopierar utan att köpa ett enda spel i sitt liv, men det är inte så troligt att dessa människor skulle köpa fler spel om man tog bort deras möljlighet att kopiera dem.

Samma urkorkade argument från båda sidor i debatten...inget nytt här.
Spelbolag som drar likhetstecken mellan stöld och kopiering.
Kids som sitter hemma och hävdar att de vet mer om bolagens ekonomi än bolagen själva.

Var ska det här sluta? En fredlig lösning verkar helt otänkbar.

Medlem

Jag köper alla spel jag gillar... och som någon sa tidigare så är "DEMO" i högsta grad en kopierings sänkande idé. Tar man hem en demo man inte gillar så tar man banne mig inte hem spelet när det sprids på nätet... så är det och då minskar oxå spridningen. Men spelutvecklarna har så stressande milstolpar så att dom verkar inte vara så sugna på att göra demos...

Sen är det som alltid.. KOSTANDEN på spelen är absurda!

Sen har jag alltid irreterat mig på att ett PC spel alltid är billigare än xbox och ps2 versionerna..


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem

Jag har köpt mycket mer spel/filmer efter att jag fick bredband än jag gjorde innan. Så jag köper inte att varje piratkopiering ska vara en "förlorad" affär.
Sen så anser jag att man inte kan åtala folk för piratkopiering då man redan betalat för detta svinn när lagringsmedia inköpes.

//Just my 5 cents


signatur

PC load letter? WTF is that!?!

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Spelbolag som drar likhetstecken mellan stöld och kopiering.

Ja det där har man hört till leda. Stöld är det ju först när en person som tänkt köpa spelet väljer att inte köpa det efter att ha funnit en illigal kopia. Men då ska det ju sägas att en del av dessa "uteblivna inkomster" är från folk som faktiskt är missnöjda efter att ha testat spelet. Förr hände det att jag köpte spel på chans och sedan ångrat mig bittert efter att mina förväntningar inte uppfyllts, då blev jag sur på spelets utgivare som dragit mig bakom ljuset med superlativ. Så i det fallet blir det ju 1-1 så at säga.

Vidare ska det ju påpekas att hela det här argumentet med "stöld" som sabbar hela branchen skulle tyda på att branchen i stort är i kris, men så är ju inte fallet. Spel är en enorm industri som är större än någonsin.

Skrivet av slartibartfast:

Kids som sitter hemma och hävdar att de vet mer om bolagens ekonomi än bolagen själva.

Hmm, det argumentet har jag aldrig hört. Har du exempel på detta påstående?

Skrivet av slartibartfast:

Var ska det här sluta? En fredlig lösning verkar helt otänkbar.

För att "få fred" antas det ju att det "råder krig" men det känns verkligen som en långdragning att nedladdningen ska ses på som ett krig... På den ena sidan har du ju i stort sätt varenda människa i den utvecklade delen av världen som genom PASSIV handling väljer bort att betala för en vara eller tjänst (av olika anledningar som pris, tillgänglighet, ställningstagande eller vad det måtte vara). På andra sidan (som antagligtvis till stor del utgörs av människor i den första kategorin, som oxo antyds i artikeln) människor som försöker skydda sin "intellektuella egendom" men som alltså på det stora hela går ekonomiskt bra.

//LD

Medlem

Om någon tankar hem ett spel blir ja iaf inte lack på honom, men va e poängen om man inte kan spela online Men spelen är för dyra, ett spel som kosttar ~450kr anser ja vara för dyrt, men sen finns de konsol spel som kosttar upp till 650kr :S

Inaktiv

(detta är min uppfattning av detta problemet... jag är säkert inte fullt informerad... etc)

Okay, om man skulle vinkla det såhär:

"Piratkopiering" är väl endast i situationer när någon köper spelet och sen "rippar" det - Att man liksom tar orginalskivan och sen skapar en modifierad kopia. (Eftersom oftast, så måste kopian vara skild från orginalet för att kunna fungera.)

Jag är ingen som är väldigt informerad juridiskt sett, men läste ovan om någon som sa att man genom att få tag i en "release" äger något som är identiskt med orginalet... detta lär ju vara fel isåfall. så..

Lagstifningen/myndigheternas försök borde riktas om för att fokusera på något annat!
______________________________________

Vem avser lagstiftningen egentligen?

-De mycket få personer som gör det möjligt för alla andra att få tag i den modifierade versionen av spelet. (Detta har jag fått för mig är organisationer/grupper med "hackers".)

Citat:

Slår man ut dessa så blir det som går under piratkopieringens tecken utslaget. Det är fel att slå till mot distributerar av sånt som dessa grupper "skapar" eftersom det kommer ändå alltid att nå ut.

Siter som piratebay inte är ensamma: min egen uppfattning är att thepiratebay inte är särskilt stort/välanvänt.

Jag och typ 99% av dem som får tag på en sån här kopia skulle aldrig kunna skapa den själv...

Felet ligger i att myndigheterna INTE kan nå dessa grupper... utan ger sig på de som egentligen inte gör något alls. (Juridiskt sett så bryter inte de som laddar hem, installerar och spelar en kopia skapad av dessa grupper mot någon lag. Jag har iallfall inte läst/sett/blivit informerad av något som tyder på detta. Det är även helt omöjligt att bevisa detta som ska definieras som brott.)

-Någon som inte tänkt köpa spelet men genom dessa rippare fått tag på det och kan spela det (ofta i en lite mera låst version - inget onlinespel etc).

-De som köper spelet i butik (18+, förälder)

Svar: Ingen av dem?

______________________________________

Sen är det väl ändå så att om man ska vara helt ärlig; så kommer ingen med en 18-årings ekonomi, eller under, köpa ett spel (om det nu inte sparar ihop pengarna från lördagsgodiset under en längre period).
Under min barndom (
Då jag hade en dator inköpt av föräldrarna - eftersom jag inte ens nära på skulle kunnat köpa den själv.
) köpte jag ETT spel, resten fick jag av föräldrarna (8st under en period på 6 år).

Den ekonomiska situationen idag är väl ändå identisk med dåvarande.

Barn är inte konsumenter punkt. - Iallfall i det avseendet att man ska köpa alla spel som kommer ut. Det är praktiskt taget omöjligt om man inte får bidrag från sina föräldrar i form av presenter etc.

Studenter har inte råd att köpa 20 000 spel. Jag personligen har bara råd att köpa något enstaka spel som är kul att spela online och under en längre period. Det argumentet som används i moraldiskussioner - jag skulle ändå inte köpt spelet eftersom jag anser mig inte ha råd - är ytterst berättigat.

Föräldrar köper spel till sina barn om de anser att det är värt det. - Men med all antigamingpropaganda som samhället sprutar ut så blir det inte så mycket av här heller. (Det är förresten barns övertalningsförmåga som marknadsför spelen hos föräldrarna - inte marknadsföringskampagnen.)

Det finns så många spel... för många för att marknaden ska fungera som producenterna vill... konsumenterna kan/kommer inte köpa alla.

_
Nä, nu ska jag installera och spela något jag hävdar är en "personlig kopia" eller något som jag ändå skulle ta bort inom 24h eller något som någon annan laddat hem på "denna datorn" (bara för att den står hemma hos mig behöver den ju inte vara min) eller något jag egentligen inte har någon aning om vad det är ;o..........
För pengarna jag skulle spenderat på detta något-jag-inte-vet-vad-det-är, kommer jag att måsta köpa en tjock bok under kategorin studiemedel.
_

Jag är förövrigt väldigt less på allmän bristande insikt ^_^...


signatur

/nkembo - fest i himmel och på jord

Medlem

Intressant artikel av FZ.se, mycket intressant.

Medlem

Väl skrivet nkembo.

Jag vill tillägga om ingen redan gjort det.

Utvecklarna vill göra så bra spel som möjligt med så storavisntmarginaler som möjligt och nå en så stor publik som möjligt, sant?

Spelarna vill ha så bra spel som möjligt, till så bra priser som möjligt med så stor spelar-bas som möjligt och med betryggelser om att spelet kommer att fortsatt underhållas (speciellt om det rör sig om ett online-spel), sant?

Som ni ser så sammanfaller de bådas önskemål förutom på en punkt, finanserna.

Det kostar mycket pengar att skapa ett spel idag, sant!

men måste det göra det? Steam är ju ett steg åt distribution med mindre mellanhänder, dock så har jag inte märkt några större prissänkningar där jämmfört med att köpa spelen i butik.

Men jag tror att skala bort mellanhänderna är en utav dom viktigaste sätten att sänka omkostnadnerna vilket antingen stävjer piratkopieringen p.g.a lägre pris, eller frigör mer medel till "piratkopierings-budgetten".

Sen måste nog många utvecklare inse att bara för att dom har jobbat 3 år med en produkt, så är den inte på långa vägar solklart värd 400kr


signatur

P.L.U.R

Medlem

Som många andra har sagt så skulle jag personligen köpa fler spel om dom var billigare, även musik och film. Ta till exempel dom här tipsen som dyker upp ibland från FZ om billiga spel, senast en sån kom köpte jag 2 spel bara för att det var så billigt. Om dom som gör musik och spel osv skippade mellanhänderna och giriga chefer, och hade nån sorts form av nerladdningsservice (typ steam) där priserna var lägre men dom fick en större del av kakan, då skulle jag absolut köpa fler spel. Om priset var rätt. Nu säger jag inte att dom ska jobba gratis men att sälja ett spel för 500 spänn känns helt orealistiskt när det faktiskt skulle kunna vara billigare.

Edit: Ser att SorbP hann skriva samma sak precis innan

Skrivet av Lord Darkness:
Skrivet av slartibartfast:

Kids som sitter hemma och hävdar att de vet mer om bolagens ekonomi än bolagen själva.

Hmm, det argumentet har jag aldrig hört. Har du exempel på detta påstående?

Hela den här tråden är väl ända fylld med påståenden som "det kan absolut inte vara piratkopieringen som höjer spelpriserna" o.s.v.
Hur många har empiri som stöd för sina uttalande och hur många sitter och drar slutsatserna direkt ur röven?

Medlem

JAG HÅLLER MED OM ATT STEAM HAR EN BRA LÖSNING FÖR NEDLADDNIG! OM ALLA SPEL VAR SÅ SÅ SKULLE DET MINSKA PIRATKOPIERINGEN! ojs, caps på! orar inte skriva om!

Medlem

Yay! Ännu en kopieringstråd.
Alla verkar ha sina bestämda åsikter om detta och innan det kommer ett ultimat kopieringsskydd så tror jag inte det blir mycket ändring ute i stugorna.


signatur
Medlem

Det jag funderade på är om utvecklarna verkligen inte vill att jag laddar ner spelet om jag inte har råd att köa det?
De förlorar inga pengar på mig på just det spelet men kan , om spelet är bra nog, tjäna pengar på uppföljaren eller nästa spel ifrån samma utvecklare + att de kan tjäna pengar på att jag säger att spelet är bra, och min vänner, forumpolare, ect köper spelet.
Om jag vore utveckalre och inte kunde tjäna mer pengar på ett spel så skulle jag släppa det fritt, (om det var ett bra spel ) så att det spreds och gav reklam för andra spel som fortfarande är möjliga att sälja. Det är förvisso inte samma sak som att ladda ner ett helt nytt spel, men om jag inte har råd att köpa det (som student har man väldigt begränsad ekonomi) vore då det verkligen inte bättre att jag laddade ner spelet än att jag inte testade det alls?

Sen så tykcer jag givetvis att det är fel att piratkopiera ALLT, nåt måste man väl har råd att köpa...
Det är spelevolution
Bara de starkaste överlever (läs de bästa spelen)

Inaktiv
Skrivet av Conana:

man inte kan åtala folk för piratkopiering då man redan betalat för detta svinn när lagringsmedia inköpes.

fan det har jag inte tänkt på men det stämmer ju, ingen i sverige kan bli åklagad efter att det infördes "kassetersättningsavgift" då "vi" redan betalt piratkopieringen. Då slipper man ju oroa sig för RIAA/MPA iaf. Och självklart är stöld är stöld oavsett om det är kossor, bullar, eller ett spel i form av ettor och nollor.

Medlem

Är så trött på allt tjat om piratkopiering.
Att det skulle vara ett hot mot industrin bla bla. Skitsnack säger jag. Hade kopiering skadat spelindustrin hade ingen gjort PC-spel. Men gissa vad? Det görs fortfarande en hel del spel, trots att folk kopierat spel sen C64 tiden. Uppenbarligen finns det fortfarande pengar att tjäna. Dessutom, hade man inte kunnat piratkopiera hade de som gör det knappast köpt särskilt många spel, då priserna är så jävla höga. Så vad whinar alla i branschen om? Ju, såsom i skräpmusikbranschen vill man ha mer pengar än vad man redan vältrar sej i. Man vill att folk ska köpa deras ofärdiga skitspel också och inte bara de (ibland icke färdigutveklade) bra spelen.


signatur

yolo

Medlem

Alltså, spel är väl relativt billiga. Hur ska man värdesätta spel? Jo hur mycket nöja man får ut av dem. Finns det en multiplayerdel som man uppskattar skulle jag vilja säga att spel är billiga, dividera själv spelets pris med de timmar du spelar spelet så får du en pris per timme siffra som du kan jämföra med andra saker här i världen.

En öl på krogen t ex. Tar 10 min att dricka upp om man tar det lugnt och kostar, säg 50:-. Det blir 300:-/timma...

Därför räcker det med att spela ett spel i mer än en timma för att då ut mer värde ur det...

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Hela den här tråden är väl ända fylld med påståenden som "det kan absolut inte vara piratkopieringen som höjer spelpriserna" o.s.v.
Hur många har empiri som stöd för sina uttalande och hur många sitter och drar slutsatserna direkt ur röven?

Självfallet inte, piratkopiering skapar rädsla för utebliven inkomst hos spelproducenterna, därmed höjer dem priserna för att fortfarande kunna kamma hem mer kosing. Men problemet är snarare på så vis att producenterna förgäves försöker konkurrera ut en gratismarknad genom att höja priset. Resultatet av det är rätt uppenbart, även om det gång på gång kommit både lyckade och misslyckade försök att ändra grundlagar till egen fördel. Om de stora spelgiganterna ska överleva och göra "big business" på en kulturmarknad, så måste dem skärpa sig och åtminstone erbjuda lyhördhet och service till sina kunder.

Medieproducenters envishet kommer blir deras fall. Sades det inte att det vore omöjligt att ta betalt för musik på nätet? Så vitt jag vet så går det rätt bra för iTunes.

Det har blivit på tok för mycket business i kulturen!

Medlem

Det skulle vara intressant att se en korrekt gjord undersökning på hur mycket spelbolagen egentligen förlorar på piratkopiering, om det skulle vara möjligt. Även hur det ser ut för film- och musikindustrin. Många som kopierar gör det, som tidigare sagts, för att prova på i brist på ett demo, för att sen eventuellt köpa spelet. Är övertygad om att många som väljer att inte köpa spelet, men ändå fortsätter använda sin piratkopia, ändå aldrig skulle köpt spelet, oavsätt om de skulle haft tillgång till piratkopian eller inte.
Jag har laddat ner min beskärda del av spel, musik och filmer senaste 10 åren, men så här i efterhand så kan jag säga att jag bara skulle köpt en minimal bråkdel av allt, om jag inte kunnat ladda ner. Dock så har jag ändå som mål att i framtiden köpa både filmer och musik som jag laddat ner och ansett vara värt att spara. Men det får bli när ekonomin tillåter det.
På spelsidan så var det senaste spelet jag köpte var bf1942, men sedan dess har moddning till det tagit upp i stort sätt all min fritid. Jag har laddat ner och testat några andra spel sedan dess, men inget har varit värt min tid och mina pengar. Nästa spel jag köper kan eventuellt bli qw:et och crysis, om jag som sagt anser att de är värda min tid och mina pengar... Priset på spel påverkar inte mig direkt. När jag väl köper ett spel, så är det för att jag tänkte att använda det en längre tid och då kan jag tänka mig att betala upp till 500:- utan problem.

Det kommer alltid finnas folk som väljer att spela med piratkopior, även om det tycker att spelen är bra. Det kommer vi inte ifrån. Men siffrorna för hur mycket pengar som förloras är bra mycket högre än vad piratkopieringen orsakar. Piratkopiering är ett stort problem, men jag tror inte att det är så stort som branchen vill få oss att tro.
Risken är att det blir mer övervakningsfunktioner, begränsningar och jobbiga kopieringsskydd (i både spel och OS) som i slutändan drabbar de lagliga kunderna mest.

Skriv svar