Piratkopiering - vad tycker utvecklarna?

Medlem

Wörd, Lyhörd komsumentkontakt och bra support på _BRA_ spel, är vad osm kommer generera pengar åt företag, inte paladium o gud vet vad dom har i malpåsen,

signatur

P.L.U.R

Skrivet av hest:

Självfallet inte...blablabla

Du missade nog hela poängen med mitt inlägg. Har du några trovärdiga källor till dina påståenden eller tillhör du de som sitter och gissar hej vilt?

Inaktiv

Kul att han säger att priserna skulle sänkas om folk köpte mer spel, menar kolla bara på xbox 360 spelen som inte går att piratkopiera de kostar ändå 600-700? Medans ett pc-spel går på max 500 inte ens det.

signatur

/_\_/_\
/_\

Inaktiv

Själv köper jag spel på samma sätt som jag köper filmer. Jag bryr mig inte ens om att kolla på "nyheter" hyllan, då priserna är på tok för höga. Istället går jag till "Rea" el. dyliket där det är lite mer överkomliga priser (<250). Om det inte är så att jag letar efter ett specifikt spel (planerar till exempel att köpa Quake World & NWN2 när de kommer ut).
Igår beställde jag 6 spel från CDON igår, har kopierat samtliga vid ett tidigare tillfälle, men jag tyckte de var bra och nu när priset passar mig så köper jag dem gärna. Några andra spel jag laddat ner var däremot inte alls lika bra, och följdaktigen kan företagen som gjorde dem lika gärna gå i konkurs, det bekommer inte mig.

Medlem
Skrivet av snyft:

Kul att han säger att priserna skulle sänkas om folk köpte mer spel, menar kolla bara på xbox 360 spelen som inte går att piratkopiera de kostar ändå 600-700? Medans ett pc-spel går på max 500 inte ens det.

Xbox 360 går att piratkopiera!

signatur

P.L.U.R

Medlem

Att spel köps mer om dom skulle bli billigare är ingen nyhet, det intressanta hur mycket mer.

Det är där skon klämmer tror jag från spel företagens sida.

Sen att spel demos/recensioner inte kan avgöra om det är köpvärt är ju helt personligt dvs inget man kan använda i debatten..

I dom fall som ett demo släppts har jag kunnat med recensioners hjälp kunnat avgöra om spelet är köpvärt.

Sen verkar det vara nått krav att ungdomar ska kunna köpa ex antal spel i månaden.

Trist men sanningen är att har man inte råd får man vackert vänta tills man har råd.

Om vi bortser från debatten om det är stöld eller ej så
, Kan man inte ta genvägar bara för att det går..

Har sagt det tidigare men procentiellt så tror jag och vad jag upplevt är att dom flesta tar ner material olagligt gör det i egoisktiskt syfte men man skyller gärna på andra saker.

signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

om spelen kostade runt 300kr hade knapt nån laddat ner men när spelen kostar 649kr laddar nästan alla ner

Medlem

What?!
"Galactic Civilizations 2 utvecklat av det svenska företaget StarDock."
På starDock's hemsida:
"Stardock is privately owned and is based primarily in Plymouth Michigan."

signatur

---
Boo!

Inaktiv

Han menar kanske Starbreeze, eller vad de nu heter.

signatur

Just Another Noob
Jocke

Medlem
Skrivet av snyft:

Spel till Xbox, Playstation mfl kostar mer på grund av att de som tillverkar hårdvaran också ska ha betalt när det säljs spel.

Inaktiv

Inte alla men förvånande många här säger att det är fel att ladda ner.. Jag låter min åsikt vara osagd men jag tar ett gammalt citat
"Practise what you preach"

signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Medlem
Skrivet av Phosphor:

What?!
"Galactic Civilizations 2 utvecklat av det svenska företaget StarDock."
På starDock's hemsida:
"Stardock is privately owned and is based primarily in Plymouth Michigan."

Fel, fel, FEL av mig!

Nu är det rättat i artikeln, jag ber om ursäkt till alla som tog illa upp

signatur

Robin,
Frilansare

Medlem

PUH!
Jag blev riktigt illa berörd

signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av hest:

Självfallet inte...blablabla

Du missade nog hela poängen med mitt inlägg. Har du några trovärdiga källor till dina påståenden eller tillhör du de som sitter och gissar hej vilt?

Finns något som heter logiskt tänkande, och jag tror inte ens att företagen som du snackar om har trovärdiga "källor" det är ekonomi det handlar om, du hittar inte företags ekonomi i en wiki. Ganska självklart att piratkopiering inte är ända faktorn som driver ett företag i botten, Dåliga spel säljer sämre och sen skyller dom alltid på piratkopiering. Det är ingen ursäkt för att göra dålig "kultur". Folket bestämmer vad som är värt att köpa, inte företagen själva.

Inaktiv
Skrivet av Orbek:
Skrivet av Conana:

man inte kan åtala folk för piratkopiering då man redan betalat för detta svinn när lagringsmedia inköpes.

fan det har jag inte tänkt på men det stämmer ju, ingen i sverige kan bli åklagad efter att det infördes "kassetersättningsavgift" då "vi" redan betalt piratkopieringen. Då slipper man ju oroa sig för RIAA/MPA iaf. Och självklart är stöld är stöld oavsett om det är kossor, bullar, eller ett spel i form av ettor och nollor.

Wow, jag visste inte ens att det fanns kassettavgift. Som vanligt är det väl staten som lyckats roffa åt sig hela kakan...

Men staten ska väl ha något för alla momspengar som uteblir genom att folk laddar ner spel

Fredrik (Paradox)

signatur

Our generation has had no Great War and no Great Depression. Our war is spiritual - our depression is our lives.

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Finns något som heter logiskt tänkande, och jag tror inte ens att företagen som du snackar om har trovärdiga "källor" det är ekonomi det handlar om, du hittar inte företags ekonomi i en wiki. Ganska självklart att piratkopiering inte är ända faktorn som driver ett företag i botten, Dåliga spel säljer sämre och sen skyller dom alltid på piratkopiering. Det är ingen ursäkt för att göra dålig "kultur". Folket bestämmer vad som är värt att köpa, inte företagen själva.

Du missar fortfarande en del av poängen eftersom du fortfarande försöker tala om för mig varför piratkopiering är bra. Jag är inte intressead av att argumentera för eller emot pirater.

Dock tycker jag att folk ärligt kan fråga sig: Vem vet mest om ekonomin bakom spelutveckling? Jag eller företagen? Vem skall man lita på: pelle, fjorton år, som anonymt postar på ett internetforum eller chefer från spelbranschen?

En liten bonusfråga för de som vill testa sina kunskaper: Hur stor del av den summa du betalar i butiken går till de som gör spelet? Vem snor resten?

Medlem

Du missar fortfarande en del av poängen eftersom du fortfarande försöker tala om för mig varför piratkopiering är bra. Jag är inte intressead av att argumentera för eller emot pirater.

Dock tycker jag att folk ärligt kan fråga sig: Vem vet mest om ekonomin bakom spelutveckling? Jag eller företagen? Vem skall man lita på: pelle, fjorton år, som anonymt postar på ett internetforum eller chefer från spelbranschen?

En liten bonusfråga för de som vill testa sina kunskaper: Hur stor del av den summa du betalar i butiken går till de som gör spelet? Vem snor resten?

Jag lyssnar hellre på kunniga personer på ett diskutions forum än på chefer över ett spelföretag eller har en ledande position i spelbranschen, eftersom dom har VINST intresse. Vilket gör dom ganska opartiska men det har du väl inte tänkt på? Du sväljer väl inte allt dom säger deras spel t ex? Spel för gallerian är det som vanligt. Här förs iallafall en disktution, istället för tävla om vem som gör sämst jämnförelser gällande piratkopiering.

bonus frågan kan inte jag svara på, för jag tror det är information inte vi ska konsumenter ska veta, T ex är det väldigt svårt att få tag på inköpspriser på många varor. Dock tror jag det finns folk som jobbar i spelbutiker på fragzone som kan svara på det.

Flakmonkey

För mig är det hela rätt enkelt, jag respekterar spelutvecklares slit såpass mycket att jag köper alla de spel som jag lirar. Jag vet att jag själv skulle bli rejält besviken om jag fick reda på att många människor spelade igenom ett spel jag gjort utan att köpa det. Sen om det är stöld eller inte kvittor imo. Handlar om respekt för en annan människas arbete och vilja.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

För mig är det hela rätt enkelt, jag respekterar spelutvecklares slit såpass mycket att jag köper alla de spel som jag lirar. Jag vet att jag själv skulle bli rejält besviken om jag fick reda på att många människor spelade igenom ett spel jag gjort utan att köpa det. Sen om det är stöld eller inte kvittor imo. Handlar om respekt för en annan människas arbete och vilja.

Men om detta du har köpt i godtro är ett rent skit spel? betalat 499-699 kr för en riktig nitlott? tänka bättre lycka nästa gång jag köper ett spel! Håller med dig om att man ska betala för spelen man verkligen lägger tid på att köra, dock så är informationen och demon man oftast får innan spelets release så bristfälliga att det inte ger en bra bild av slutvaran.

Flakmonkey

Jag tror inte jag köpt ett skitspel sedan 90-talet någon gång. Det är inte svårt att undvika de kassa spelen genom att göra en liten bakgrundskoll på dem Man får läsa rätt recensioner, se filmer, titta på vilka det är som utvecklat det etc etc... Visst finns risken alltid där, men som sagt, har jag lyckats undvika nitlotter de senaste 10 åren så kan andra det... jag köper ju ändå bra många spel också, så risken att jag köper kassa spel borde ju vara större bara genom det...

Jag lyssnar hellre på kunniga personer på ett diskutions forum än på chefer över ett spelföretag eller har en ledande position i spelbranschen, eftersom dom har VINST intresse. Vilket gör dom ganska opartiska men det har du väl inte tänkt på? Du sväljer väl inte allt dom säger deras spel t ex? Spel för gallerian är det som vanligt. Här förs iallafall en disktution, istället för tävla om vem som gör sämst jämnförelser gällande piratkopiering.

bonus frågan kan inte jag svara på, för jag tror det är information inte vi ska konsumenter ska veta, T ex är det väldigt svårt att få tag på inköpspriser på många varor. Dock tror jag det finns folk som jobbar i spelbutiker på fragzone som kan svara på det.

Hur sorterar du ut dessa kunniga personer från anonyma Pelle, 14 år? Lyssnar du på de som har ett moget språk eller på de som berättar för dig det du vill höra?

Visst har de som sitter på ledande poster i spelbranschen vinstintresse. Men kan du ärligt och med eftertanke säga att den genomsnittlige piraten INTE har ett vinstintresse? Jag vet iallafall att min egen personliga ekonomi skulle gå med större vinst om jag slapp utgifterna för underhållning.

Medlem

Hur sorterar du ut dessa kunniga personer från anonyma Pelle, 14 år? Lyssnar du på de som har ett moget språk eller på de som berättar för dig det du vill höra?

Visst har de som sitter på ledande poster i spelbranschen vinstintresse. Men kan du ärligt och med eftertanke säga att den genomsnittlige piraten INTE har ett vinstintresse? Jag vet iallafall att min egen personliga ekonomi skulle gå med större vinst om jag slapp utgifterna för underhållning.

Som sagt, är öppen för att diskutera och vad har ÅLDER för betydelse? Finns väl för fan 14 åringar med vettiga åsikter också så lägg ner sånt snack. Jag lyssnar på dom som har något vettigt att säga och har antingen en logisk tanke eller bevis som jag kan relatera till. DU där imot är inte öppen för diskution, för du har sagt samma sak typ 2 gånger nu. Så ser ingen poäng i att fortsätta svara på dina poster.

Företag drivs endast för att få in vinst därimot är inte det målet för en personlig ekonomi. Men som sagt, du tar ju upp personliga åsikter och det är ju din och inte min eller andras. Jag laddar hem spel först för att testa dom så jag inte slösar pengar, sen vilken anledning andra gör det för skiter jag i och tänker inte dömma dom för det.
Är det något jag vill betala pengar för så köper jag det.

p.s kolla in min spellista, det är spelen jag köpt genom åren genom att mestadels testa dom först, utan stora titlar som fick jätte bra recenstioner och visade sig vara mindre bra "kultur"

Som sagt, är öppen för att diskutera och vad har ÅLDER för betydelse? Finns väl för fan 14 åringar med vettiga åsikter också så lägg ner sånt snack. Jag lyssnar på dom som har något vettigt att säga och har antingen en logisk tanke eller bevis som jag kan relatera till. DU där imot är inte öppen för diskution, för du har sagt samma sak typ 2 gånger nu. Så ser ingen poäng i att fortsätta svara på dina poster.

Nej, jag är inte öppen för diskussion inom ämnet piratkopiering då jag inte är intresserad av att diskutera detta. Här kommer mitt budskap en tredje gång (förhoppningsvis i ännu mer lättuggat format):
Var källkritisk och se upp med vilka "fakta" ni använder för att grunda era åsikter.

Varför svarar du då fortfarande? Varför argumentera emot någon som bara försöker predika sunt förnuft?

Medlem

Vad gör du på ett forum som är till för just detta då? om du inte är öppen för det? Du predikar din åsikt, inte sunt förnuft.

För att om folk skulle lyssna på min åsikt (tänk efter själva och var källkritiska), så tror jag att kvaliteten på debatten skulle höjas. Håller du inte med om det?

Ähh allt ska vara gratis självklart, våran rättighet som människor att konsumera dyra kultur konsumtionsvararor gratis. Fattar inte varför dom bara inte skippar att prissätta varorna.. ge mig, ..ge mig! stöld ..kopia ..va-f-n sluta jiddra vem lider ..ärligt !?

Starta lagliga sponsrade fildelnigsajter överallt där alla kan få tag i allt både i Film musik och spel direkt så fort det är skapat.
Piratbyrån kan ju hjälpa till att förklara och sprida kunskap och omvända alla betalande idioter i Sverige.

Andman, har du inga fler bra länkar till Piratbyrån, kom igen hjälp till här..

signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Hela den här tråden är väl ända fylld med påståenden som "det kan absolut inte vara piratkopieringen som höjer spelpriserna" o.s.v.
Hur många har empiri som stöd för sina uttalande och hur många sitter och drar slutsatserna direkt ur röven?

SNES gick väl inte att kopiera?
de kostade ju ca 600 kr om jag inte minns fel.
vad är det nu konsollspel kostar idag?
jovisst ja, ca 600 kr.

det är spelutvecklarna/utgivarna som bara drar slutsater direkt ur röven.
du tror förstådd på "en nerladda piratkopia är lika med en förlorad kund" också. jo tjenare

edit: när jag gör inlägg i såna här diskussioner är inte målet att få alla att tycka "piratkopiering är bra!". jag blir så irriterad av alla löjliga ideer om att piratkopiering är den stora boven som får spelföretag att gå dåligt. när dåligt gjorda spel är en mycket mycket större orsak.
jag tror att de bara vill ha något att skylla de röda siffrorna i bokföringen på och felet kan ju absolut inte vara ett dåligt utfört arbete. åååh nej

signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Skrivet av BearClaw:

det är spelutvecklarna/utgivarna som bara drar slutsater direkt ur röven. ..du tror förstådd på "en nerladda piratkopia är lika med en förlorad kund" också. jo tjenare

Tror iofs... att spel utvecklarna är dom som har & lever med fakta medans vi andra "konsumenter" och självutnämda" experter är bra på att dra våra egna slutsatser..

signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Skrivet av Nosnos:

Men om detta du har köpt i godtro är ett rent skit spel? betalat 499-699 kr för en riktig nitlott? tänka bättre lycka nästa gång jag köper ett spel! Håller med dig om att man ska betala för spelen man verkligen lägger tid på att köra, dock så är informationen och demon man oftast får innan spelets release så bristfälliga att det inte ger en bra bild av slutvaran.

...du får väl sälja spelet så fort som möjligt då om du vart missnöjd efter ha spelat igenom hela spelet. Visst får du inte nypris för det, men det är ju begnat vara också..
Sen är ju "nitlott" en helt personlig bedömning och inte en generell marknads bedömning?
Kanske skall det in i konsumentköps lagen en ny paragraf där det står att om du inte tycker at spelet du köpt är vart 500kr så har du all rätt att lämna tillbaka det efter du spelat klart.
..Film också; ..alla som går ifrån salongen och säger "j.vla skitfilm" får pengarna tillbaka och dom som säger f-n va bra den var! ..får inte pengarna tillbaka. ...hmm kanske ja ..

signatur

Medlem
Skrivet av BearClaw:

SNES gick väl inte att kopiera?
de kostade ju ca 600 kr om jag inte minns fel.

Åjo, visst gick det. Med fina små maskiner som hette Super WildCard och som hade 3,5tums diskdrive och senare gick att ansluta ZIP/JAZdrive till.
Hur tror du alla SNES-roms kom ut på nätet och ännu tidigare, på alla BBS:er under 90-talet?

Skriv svar