Piratkopiering - vad tycker utvecklarna?

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Tror iofs... att spel utvecklarna är dom som har & lever med fakta medans vi andra "konsumenter" och självutnämda" experter är bra på att dra våra egna slutsatser..

YAAY! Äntligen en kille som kan tänka i andra banor än kollektivet. Puss.

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av BearClaw:

det är spelutvecklarna/utgivarna som bara drar slutsater direkt ur röven. ..du tror förstådd på "en nerladda piratkopia är lika med en förlorad kund" också. jo tjenare

Tror iofs... att spel utvecklarna är dom som har & lever med fakta medans vi andra "konsumenter" och självutnämda" experter är bra på att dra våra egna slutsatser..

jag kan gärna bli övertygad av deras fakta. men så länge den säger "förra månaden laddades vårat spel ner i en miljon exemplar, därför ha vi nu förlorat 400 miljoner i intäkter" så är mitt svar. tror du jag är dum eller?


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem

Bra artikel fz!

Medlem
Skrivet av Forcie:
Skrivet av BearClaw:

SNES gick väl inte att kopiera?
de kostade ju ca 600 kr om jag inte minns fel.

Åjo, visst gick det. Med fina små maskiner som hette Super WildCard och som hade 3,5tums diskdrive och senare gick att ansluta ZIP/JAZdrive till.
Hur tror du alla SNES-roms kom ut på nätet och ännu tidigare, på alla BBS:er under 90-talet?

men det var inget som "alla" sysslade med. så jag tvivlar på att det var något som nintendo och sega satt och grubblade över.

poängen är fortfarande att priserna är samma med eller utan kopiering


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Va bra, då kan de som stulit information inte vara brottslingar heller, som t.ex. spioner och hackers. De "tar" ju inget

Intressant liknelse!

Inaktiv

Det är piratkopieringens förtjänst att spel till PC är billigare än konsol.
Låt oss ladda hem spelet till 50% rabatt istället.

Medlem
Skrivet av aGEnT_eBOLa:
Skrivet av PurreSnurre:

Va bra, då kan de som stulit information inte vara brottslingar heller, som t.ex. spioner och hackers. De "tar" ju inget

Problemet med detta är dock att vissa utav dessa tjänar pengar på det och bryter därmed rätt grovt mot upphovrätten och/eller en stats eller företags hemligheter.

Huruvida någon tjänar pengar på det eller inte har ingenting med saken att göra, och att säga att man därmed bryter mot upphovsrätten är felaktigt.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av hest:

Självfallet inte...blablabla

Du missade nog hela poängen med mitt inlägg. Har du några trovärdiga källor till dina påståenden eller tillhör du de som sitter och gissar hej vilt?

Oj, sorry! Blev lite fel där, läste för hastigt. Hängde upp mig på:

Skrivet av slartibartfast:

Hela den här tråden är väl ända fylld med påståenden som "det kan absolut inte vara piratkopieringen som höjer spelpriserna"...

Men läs gärna resten av inlägget. Jag ville bara poängtera att det inte är alla som tror som du antog. Och i samma veva förklarade jag hur jag uppfattar situationen, så du förstod hur jag resonerade. Visst spekulerar jag, men all sanning börjar med spekulationer och antagande, därimellan kommer diskussionen.

Och om du nu inte är öppen för diskussion om piratkopiering. Varför postar du i denna tråden? Skapa en ny tråd där du kan predika om källkritik, och kanske även om hur klipsk du är?

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Hänger inte med. Är det av egositiska skäl eller ekonomiska?
Ekonomiska kan jag förstå, men egoistiska?

Nej, gratis är inte godast. Senast jag kollade var det bara ett humoristiskt uttryck och inget man borde leva efter. Visst, du kan "krita" ett spel men inte i all evighet

Jo.. egoistisk för att jag inte vill betala och inte pallar med att gå till affären. Egoistisk för att jag tankar spel till mig själv, inte åt andra.

Och ja, gratis är godast.

Medlem

Förresten. Kom precis på att jag tidigare har samlat på mig ett par tillsägningar och censureringar av inlägg här på FZ för att ha diskuterat det här ämnet, och sagt att jag vid några tillfällen har laddat ner spel för att sedan köpa dem.

Så jag antar att man nu får prata om piratkopiering på FZ, eller gäller detta endast i specifika diskussionstrådar? Bara så man vet i fortsättningen hur det ligger till, för tidigare hette det ju att allt prat om piratkopiering var förbjudet.

Skrivet av Kyraal:

Förresten. Kom precis på att jag tidigare har samlat på mig ett par tillsägningar och censureringar av inlägg här på FZ för att ha diskuterat det här ämnet, och sagt att jag vid några tillfällen har laddat ner spel för att sedan köpa dem.

Så jag antar att man nu får prata om piratkopiering på FZ, eller gäller detta endast i specifika diskussionstrådar? Bara så man vet i fortsättningen hur det ligger till, för tidigare hette det ju att allt prat om piratkopiering var förbjudet.

Well Andman (FZ) gör klart i att Antipirat byrån lever farligt i att göra liknelsen kopiering = stöld, och att du bara "möjligtvis kränker upphovsmakarens exklusiva rätt att framställa kopior.".. så
det är nog tillåtet att diskutera det ... möjligtvis alltså..

Skrivet av Andman:

Precis som väntat kommer "kopiering = stöld" med "Jag är personligen förtjust i att grilla kött, men jag smyger mig inte in i varje hage jag ser och slaktar kor för det råkar vara lättillgängligt". En liknelse som ligger lite närmare sanningen (men som fortfarande inte stämmer helt) är att man kopierar grannens recept på dennes jättegod kaka och framställer sin egen "kopia"..

Kopiering är per definition inte stöld. Definitivt inte i juridisk mening. Upphovsrätt är en tidsbegränsad exklusiv rätt att framställa exemplar av något. Kopierar du något utan tillstånd snor du ingen egendom. Däremot kränker du möjligtvis upphovsmakarens exklusiva rätt att framställa kopior.

Om man sen tycker att det är rätt eller fel med upphovsrättsintrång är en annan femma, men jag tror att det är väldigt farligt att likt Antipiratbyrån, RIAA & co försöka sudda ut distinktionen mellan kopiering och stöld.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Ser att vissa påstår att kopieringen aldrig är stöld. Men det är klart det kan vara, iaf enligt saob, bara att söka på stöld.

Att det görs mycket spel betyder inte att branchen inte har problem med piratkopieringen. Det finns en hel del företag som bara släpper ett spel för att sedan gå i konkurs. Problemet är att ni(piratkopierare) bara ser de stora giganterna och hur mycket pengar de tjänar, medans det är de små aktörerna som är de verkliga förlorarna. Visst det är en hård branch och en hel del av de företgen skull nog ändå gå i konkurs, men piratkopieringen underlättar inte för dem.

Vad som irriterar mig mest är inte själva piratkopieringen utan alla jäkla dumma bortförklaringar alla nu för tiden skall ha. Allt för att försöka lätta på sitt eget samvete, psykologer har säkert att bra namn för det beteendet. På min ungdoms dagar så höll man inte på med en massa fjantiga bortförklaring...

Medlem
Skrivet av high:
Skrivet av PurreSnurre:

Va bra, då kan de som stulit information inte vara brottslingar heller, som t.ex. spioner och hackers. De "tar" ju inget

Intressant liknelse!

Spioneri är ett brott i sej. Du blir inte dömd för stöld utan för spioneri. Likaså kan en "pirat" bli dömd för brott mot upphovsrättslagen, det är inte stöld.


signatur

yolo

Inaktiv

Som nämt ovan.
Frågan är ju om spelutvecklarna själva går särskilt mycket back alls? Det är väl ändå utgivaren som gör uppskattningen om hur många materiella ex som ska släppas och skickas ut i butik. Det är alltså utgivares förlust och fel.

Till alla er som hakat upp er på priserna:
De kommer troligen inte att dala förns utgivarnas kontrakt med spelutvecklarna går ut.

Vilket inte kommer att ske än på ett tag. Det är utgivarna som gör detta med antipiratverksamheten till en sån stor grej - eftersom de lever på att spelutvecklarna släpper materiella varor och kommer knappast låta spelutvecklarna bli sina egna utgivare via internet.

Så:
Alla utgivare har nog mardrömmar om nätterna gällande framtiden. Steam borde skrämt slag på de flesta. (Kommer ihåg en debatt där utgivaren för exempelvis HL2 blev rasande ;p.)
Alla spelutvecklare drömmer nog om framtiden när man kommer att kunna köpa allt online via deras hemsidor.


signatur

/nkembo - fest i himmel och på jord

Medlem

Ok nu börjar jag snart gråta.

Varje gång denna dusskussion dras igång hittar man alltid sådana personer som:

"... det skadar inte deras försäljning, snarare tvärtom..."
"...inte så farligt som man tror..."
"...de flesta köper ju ändå spelet sedan de testat det, palla med ett demo bla bla bla..."

För att få en bättre bild på vad jag menar läs detta ni som tankar spel och tänk efter lite:

Hur många olagliga utgåvor finns det av ett kännt spel som nästan alla spela ala tex Doom 3 i jämföelse med som sålts?
Samtidigt kolla upp hur många som köpt spelet efter de har tankat en full fungerande version från nätet.

Börjar verkligen gråta av den inkompetens många personer visar genom att inte fatta en sådan enkel grej som att piratkopiering är stöld.

Bara för att det inte känns så farligt att "sno" (göra en kopia av) ett spel betyder ju inte att det är fel.

Genom att du tankar ner spelet förlorar företaget pengarna som du gett och om du samtidigt sprider spelet vidare så förloras även där intäkterna för den personen.

strax efteråt med 99% chans skickas kopian vidare och helt plötsligt har de förlorat intäckter för en miljon (1000000) kopior.

Jo det är sant och inte särskilt ovanligt.

Kom precis på en kul sak som kanske inte kan tillhöra ändå men det skapar en tankeställare.

Om man kunde spela World of Warcraft utan att betala för det hade Blizzard då haft en bra bit över 5 miljoner användare...

Haha, det är ju så glasklart så man svimmar av bara tanken.
Ja, att 5 miljoner personer spelar ett visst spel är långt ifrån omöjligt.

------------------
ok nu har jag kommit bort mi och jag ber om ursäkt om det kluddiga inlägget men vad jag anser är självklart.
Har själv piratkopierat spel och är inte stolt över det. För mig beror det på att jag är lat och snål.

Och jag tror det är väldigt troligt att de flesta "Svensson" kopierar spel bara för att det är så fruktansvärt enkelt att få ner spelet gratis och nästan anonymt.

Tänk om spelens kvalité försämmras för att utgivare tar mindre chanser, utvecklare har strängare regler och mindre pengar och tillslut så försvinner företagen.

tex hur kan en division som "Black Isle" gå under som gjort episka stortitlar som Baldur´s Gate, Planescape Torment och Fallout.

Det gör verkligen ont att det kan vara dålig försäljning av spelen som orsakar att det lades ner, men det finns tusentals andra faktorer som måste spela in för att ett företag ska fungera.

För vem har inte spela BG och kännt den magiska kraften?

---------------
jaja, nog med blablabla från mig nu ska jag gå och stirra bort mot framtiden till den tid då alla spel kostar 100 spänn, är oknäckbara och vi har 100tals små utvecklare som vågar och har råd att ta chanser.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

En liten bonusfråga för de som vill testa sina kunskaper: Hur stor del av den summa du betalar i butiken går till de som gör spelet? Vem snor resten?

Om du hade läst tråden istället för att disskreditera forumanvändarna så hade du insett att frågan om att minimera mellanhädner redan har addreserats, men du var tydligen för upptagen.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Natsuko... alltså stiligt jobbat. du är så förbannat insnöad på vad lagar och intresseorganisationer säger så du missar problemet totalt.

Vi är konsumenterna, det är vi som msåte förändra företagen om vi vill ha bättre och billigare spel. Hur pressar man ett företag? Jo genom att markera att markera att vi ogillar.
hur gör konsumenterna det? Jo genom att inte köpa produkterna!

Jag säger inte att det är fritt fram att priatkopiera, men jag tycker att om inte företagen börjar lyssna på sina kunder så är det inte mer än rätt att folk statuerar sin åsikt, gärna där det gör ont också, ja just det i plånboken!

hur hade du annars tänkt att vi skulle få billgiare spel?

genom att köpa fler spel, mjo pyttsan, dom kommer alltid att ta ut så mycket som dom tror att vi är viliga att betala.


signatur

P.L.U.R

Westwood


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Flakmonkey
Skrivet av SorbP:

Natsuko... alltså stiligt jobbat. du är så förbannat insnöad på vad lagar och intresseorganisationer säger så du missar problemet totalt.

Vi är konsumenterna, det är vi som msåte förändra företagen om vi vill ha bättre och billigare spel. Hur pressar man ett företag? Jo genom att markera att markera att vi ogillar.
hur gör konsumenterna det? Jo genom att inte köpa produkterna!

Jag säger inte att det är fritt fram att priatkopiera, men jag tycker att om inte företagen börjar lyssna på sina kunder så är det inte mer än rätt att folk statuerar sin åsikt, gärna där det gör ont också, ja just det i plånboken!

hur hade du annars tänkt att vi skulle få billgiare spel?

genom att köpa fler spel, mjo pyttsan, dom kommer alltid att ta ut så mycket som dom tror att vi är viliga att betala.

Tror nog extremt få av de som piratkopierar gör det av någon sorts politisk övertygelse. Och visst, man pressar företag genom att bojkotta deras produkter, men då får man väl bojkotta dem helt istället? alltså inte spela dem överhuvudtaget, annars är det ju bara en låg bortförklaring.

Har man inte råd att köpa spelen, så spelar man dem inte. Svårare än så är det inte, att spela datorspel/tv-spel tycker iaf jag inte är någon mänsklig rättighet, även om många verkar tycka det.

Skrivet av SorbP:

Vi är konsumenterna, det är vi som msåte förändra företagen om vi vill ha bättre och billigare spel. Hur pressar man ett företag? Jo genom att markera att markera att vi ogillar.
hur gör konsumenterna det? Jo genom att inte köpa produkterna!.

Hehe.. "vi som måste förändra företagen.."

Stilla fråga; ..hur praktiserar du denna taktik på några andra konsumtionsvaror som du ser dig berättigad till att diktera priserna på ..annat än sånt som du kan "sno/kopiera" och använda gratis ?
:evil:

Skrivet av Nosnos:

..Och visst, man pressar företag genom att bojkotta deras produkter, men då får man väl bojkotta dem helt istället? alltså inte spela dem överhuvudtaget, annars är det ju bara en låg bortförklaring.

..klockrent !


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

...kan någon här inne säga vad som är ett bättre pris en gratis ??


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

W2k
Medlem

Jag tänker inte ta ställning i själva debatten, men jag måste påpeka det korkade i att påstå att piratkopiering är stöld.

Brottsbalken (1962:700) definierar stöld. Definitionen av stöld innehåller inte "göra kopior av data som någon annan äger upphovsrätten till". Att man inte får fritt kopiera och distribuera data som någon annan äger upphovsrätten till står i Upphovsrättslagen (1960:729). Att göra detta kallas "brott mot upphovsrättslagen" och är något helt annat än stöld.

Det enda sättet att "stjäla" data, t ex ett spel, är att bryta sig in i någons hus eller butik, ta själva CD:n eller hårddisken där datan ligger och sedan springa iväg med den. Att kopiera kan aldrig vara stöld, åtminstone inte enligt Svensk Lag.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Skrivet av W2k:

Jag tänker inte ta ställning i själva debatten, men jag måste påpeka det korkade i att påstå att piratkopiering är stöld. .

Va bra då vet vi att vi inte begår stöld gentemot Dice mm.. utan bara istället begår ett brott ..vad korkade vi är !!..


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

W2k
Medlem

Säg vad du vill, det är ganska fet skillnad på stöld, som är ett ganska allvarligt brott, och piratkopiering (brott mot upphovsrättslagen). Fråga nån som blivit bestulen i sitt hem eller rånad på gatan om du inte tror mig. Piratkopiering är en skitsak i jämförelse.

Att kalla brott mot upphovsrättslagen för "stöld" är ett PR-trick för att överdriva problemet och den uppfattade skadan av brottet. Någon i artikeln liknade också piratkopiering vid att "gå in i en hage och slakta kor". Vem som helst med fler än två hjärnceller inser nog hur skadat det är att jämställa piratkopiering med att döda oskyldiga tamdjur.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Skrivet av W2k:

Säg vad du vill, det är ganska fet skillnad på stöld, som är ett ganska allvarligt brott, och piratkopiering (brott mot upphovsrättslagen). Fråga nån som blivit bestulen i sitt hem eller rånad på gatan om du inte tror mig. Piratkopiering är en skitsak i jämförelse.

Att kalla brott mot upphovsrättslagen för "stöld" är ett PR-trick för att överdriva problemet och den uppfattade skadan av brottet. Någon i artikeln liknade också piratkopiering vid att "gå in i en hage och slakta kor". Vem som helst med fler än två hjärnceller inser nog hur skadat det är att jämställa piratkopiering med att döda oskyldiga tamdjur.

Nu får du väl ta o ge dig.. vad är det du gentligen försöker säga? Eftersom detta egentligen inte är något större brott utav betydelse så kan vi ju likagärna glömma bort det? Eftersom det inte är stöld det är frågan om utan bara ett smärre brott gentemot upphovsrätt lagen?

PR-Trick? ..vem pratar jag med nu? Piratpartiet eller?

Du sade något om korkat förut ..ja ..hur kan du då ta jämförelsen med djuren på ett sådant allvar och vända det till otillåten massaker på tamdjur ??

Det var bara en poäng i att det som händer idag med folkets uppfattning om sina oskrivna rättigheter om att konsumera upphovsrätts skyddat material inte fungerar logiskt i något annant sammanhang än just piratkopiering,fildelning osv..

Varför jobbar du för FZ om du tom. anklagar spelutvecklarna för överdrift då det kommer till deras egna synpunkter på piratkopierandet?

....


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Varför känns det som det är lönlöst att skriva nått i den här tråden då alla redan har en uppfattning som de inte släpper?

Just for the record, jag anser att piratkopiering är fel, hur man än vrider och vänder på problemet med märkande av ord, användandet av mer eller mindre vettiga liknelser och dylika aktiviteter så är det i slutändan hårt arbetande människor som blir snuvade på pengar. Hur kan man tycka att detta är "befogat"?

Finns det någon här som skulle vilja jobba väldigt hårt med ett projekt med delsyftet att skaffa pengar till plånboken för att sedan få det kopierat med pengaförlust som följd?


signatur

<3 #komsi - where teh galenskap is

Inaktiv
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Nu får du väl ta o ge dig.. vad är det du gentligen försöker säga? Eftersom detta egentligen inte är något större brott utav betydelse så kan vi ju likagärna glömma bort det? Eftersom det inte är stöld det är frågan om utan bara ett smärre brott gentemot upphovsrätt lagen?

Misstänker att han menar att det aldrig kan röra sig om ren och skär stöld när man tankar ned ett spel eller dylikt ifrån internet.

Det kan omöjligtvis klassificeras som en stöld sålänge den rättmätiga ägaren fortfarande har kvar original produkten. Att det däremot rör sig om en otillåten kopiering utav upphovsrättsskyddat materiell tror jag nog inte att någon här inne motsätter sig.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, - Håll isär begreppen för bövelen!

Varför kalla ett brott för ngt det inte är? Det finns inga som helst likheter mellan piratkopiering och en stöld så varför är det så många som säger det?

Om jag t.ex. snor din plånbok när du inte ser, då stjäl jag utav dig. Om jag däremot tar den ifrån dig under hot, då är det ett rån. Två olika brott, två olika straffsatser. Inte fan skulle ngn härinne kalla ett rån för en stöld, eller? Så varför fippla med begreppen när det klart och tydligt står definerat i Svea Rikes Lag vad som skiljer dem åt.

aGEnT_eBOLa,

Jag håller isär begreppen, du får läsa igen.
Brott ja eftersom det är ett brott mot uppovsrättlagen som du själv säger ..eller du får det till slut till "otillåten kopiering utav upphovsrättsskyddat materiell" ..som är ett brott.

Sen är det väl en stor grå zon om defenitionen utav utebliven inkomst pga. kopieringen ifråga eller det otillåtna nyttjandet utav produkten.

..men varför vrida och vända och älta med detta, som egentligen inte har så stor betydelse under detta topic?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Nu får du väl ta o ge dig.. vad är det du gentligen försöker säga? Eftersom detta egentligen inte är något större brott utav betydelse så kan vi ju likagärna glömma bort det?

Det är ett brott som inte ska jämställas med andra grövrebrott ja t ex , bara kolla på hur mycket resurser som lagts på att leta fildelare istället för att lägga dom där det behövs.

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Nu får du väl ta o ge dig.. vad är det du gentligen försöker säga? Eftersom detta egentligen inte är något större brott utav betydelse så kan vi ju likagärna glömma bort det?

Det är ett brott som inte ska jämställas med andra grövrebrott ja t ex , bara kolla på hur mycket resurser som lagts på att leta fildelare istället för att lägga dom där det behövs.

Hmm dom tog några servrar i beslag och folket gick ut på gatorna i ren protest ja.. jag kommer ihåg.. hemska saker.
Självklart finns det vansinnigt mer relevanta och "viktigare" saker att lägga resurser på javisst!
Men i denna tråd blir det bara en vinkling till:
"..inget att bry sig om ingen lider, varför hetsa upp er, låt mig ladda vad-f-n jag vill gå o fånga några våldtäcks män istället."

Jag tycker att det skall läggas resurser på detta, inte i att jaga studiemedels beroende fildelare... utan att fatta ett beslut en gång för alla. Antingen tillåtet eller inte inget mittemellan eller som nu när det inte är det ..men ingen bryr sig.

Om inte! ..så får det bli hårdare tag, eller något nytänk. tex: "multimedia skatt" vi får alla betala högre skatt men får allt som produceras i Film musik och mjukvaruväg gratis.

Om tillåtet! ..måste ju alla affärer och webshoppar ta bort alla spel o DVD'so musik eftersom det skulle bli olagligt att ta betalt för dom. FZ skulle bli en fildelar sajt och hela scenen skulle dö ut inom en vecka..

Som det är nu när några laddar allt och andra köper är i min värld ett inte fungerande koncept, speciellt när partnerna tror båda två att dom gör helt rätt men utav helt olika värderingar.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Skriv svar