Piratkopiering - vad tycker utvecklarna?

Medlem
Skrivet av BearClaw:

SNES gick väl inte att kopiera?
de kostade ju ca 600 kr om jag inte minns fel.
vad är det nu konsollspel kostar idag?
jovisst ja, ca 600 kr.

Vilket i så fall innebär att spelen ÄR betydligt billigare idag.

Inaktiv
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

...kan någon här inne säga vad som är ett bättre pris en gratis ??

Tillfredställelsen man får när man betalar för något man inte behöver betala för. Att spela ett mycket bra spel utan att göra rätt för sig när man har möjlighet att göra det känns inte bra för mig.

Trots detta förespråkar jag ett totalt upplösande av all immaterialrätt inklusive upphovsrätt och patent. Att dock påstå att man har författat/producerat något man inte gjort faller under bedrägerilagstiftningen.

Anledningen till att jag vill avskaffa upphovsrätten är att ingen har rätt att bestämma över andras egendom. Om jag gör en cykel bestämmer jag över den cykeln. Om jag skriver en novell bestämmer jag över min novell men jag har ingen rätt att bestämma över andras OCR-mjukvara och dylikt.

Jag avslutar med ett av mina favoritcitat:
"[T]o begin seeing why, observe
that property of land confers the right to use and dispose of your land as you see fit, while intellectual property over an idea confers the right to prohibit others from using their copies of the idea."

NB: Om ni vill argumentera utilitaristiskt så går det bra men då får det bli antingen eller. Bemöt inte mina principiella argument med utilitära argument.

EDIT: Det smög sig in roliga tecken i citatet vid copy/paste.

Medlem
Skrivet av SorbP:

Natsuko... alltså stiligt jobbat. du är så förbannat insnöad på vad lagar och intresseorganisationer säger så du missar problemet totalt.

Vi är konsumenterna, det är vi som msåte förändra företagen om vi vill ha bättre och billigare spel. Hur pressar man ett företag? Jo genom att markera att markera att vi ogillar.
hur gör konsumenterna det? Jo genom att inte köpa produkterna!

Jag säger inte att det är fritt fram att priatkopiera, men jag tycker att om inte företagen börjar lyssna på sina kunder så är det inte mer än rätt att folk statuerar sin åsikt, gärna där det gör ont också, ja just det i plånboken!

hur hade du annars tänkt att vi skulle få billgiare spel?

genom att köpa fler spel, mjo pyttsan, dom kommer alltid att ta ut så mycket som dom tror att vi är viliga att betala.

Men att piratkopiera och inte köpa spelen är exakt samma sak.
Visst är inte alla företag snälla och goda och de vill ju självklart tjäna så mycket pengar som möjligt.

Så antingen kan vi sitta här och tjafsa eller gör vi nåt åt piratkopierarna sedan kan vi diskutera företagens prisstrategi. Två helt olika problem.

Men håll med om att spelen är inte som förr, det tillverkas nästan bara "säkra" kort idag

W2k
Medlem

Nu får du väl ta o ge dig.. vad är det du gentligen försöker säga?

Det jag försöker säga är att brott mot upphovsrättslagen, ett förhållandevis ringa brott, misrepresenteras som stöld, eller likvärdigt med stöld, och det är en lögn som sprids av företag och individer i vars intresse det ligger att blåsa upp problemet.

PR-Trick? ..vem pratar jag med nu? Piratpartiet eller?

Jag röstar borgerligt, kthx.

Du sade något om korkat förut ..ja ..hur kan du då ta jämförelsen med djuren på ett sådant allvar och vända det till otillåten massaker på tamdjur ??

Det var inte jag som sa det, det var spelutvecklaren i texten. Även om man antar att hans kommentar var på skämt är det en överdriven jämförelse som visar att hans perspektiv på problemet kanske är en smula vridet. Inte så konstigt egentligen.

Varför jobbar du för FZ om du tom. anklagar spelutvecklarna för överdrift då det kommer till deras egna synpunkter på piratkopierandet?

FZ bestämmer inte över sina medarbetares åsikter. Att jobba för FZ innebär heller inte att man automatiskt är allierad med spelbranschen. Lite oberoende är vi faktiskt (fortfarande)...

signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Sluta lek lagmän ^^

Och för att få slut på papegojjan, vi vet att det inte är stöld, det är likväl ett brott. Orka...

signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Nu orkade jag inte läsa dom två sista sidorna i den här tråden. men jag ger er mitt bidrag ändå, enjoy

För egen del så kan jag erkänna att vissa spelföretag har förlorat inkomst på mig. Vissa spel som jag laddat hem har jag haft svårt att slita mig från... Tills jag tröttnat efter några timmar (betydligt mer än 10h). Spel jag faktiskt varit redo att köpa men inte haft självkontroll att sluta spela (vilket måste vara ett bra betyg åt utvecklaren). Har svårt att tänka mig att jag är ensam om det också.
Men faktum är att båda sidor vill stoppa/fortsätta nerladdningen för egen vinning.
Jag tror att utvecklarna måste försökta minska antalet som vill ha del av kakan. Laglig nerladdning. Såg nyss att webhallen fått en downloadsida. Ladda ner ett spel för mellan 59kr-379kr. Mer sånt vore bra tror jag. Och dom som vill ha fodral, fysisk manual o.s.v får betala lite extra. Utvecklarna måste hacka på utvecklingen. Det funkar inte att sova sig igenom ett decenium och sen få panik och starta antipiratbyrån och likande. Kopierning kommer alltid att finnas, men dom måste försöka få ner det på ett vettigt sätt.

Skrivet av W2k:

Nu får du väl ta o ge dig.. vad är det du gentligen försöker säga?

Det jag försöker säga är att brott mot upphovsrättslagen, ett förhållandevis ringa brott, misrepresenteras som stöld, eller likvärdigt med stöld, och det är en lögn som sprids av företag och individer i vars intresse det ligger att blåsa upp problemet.

Ja vad kan själet vara till att dom vill "blåsa" upp problemet egentligen??, kanske för att folk skall få en annan syn på problemet än att det är bara ett litet smärre brott mot upphovsrättslagen, inte så farligt egentligen ..inget att gnälla om?
Om vi snackar om att "blåsa" upp ett problem så ta motreaktionen mot tillslaget på Piratebay ..där kan man ju snacka om att blåsa upp...

Skrivet av W2k:

Du sade något om korkat förut ..ja ..hur kan du då ta jämförelsen med djuren på ett sådant allvar och vända det till otillåten massaker på tamdjur ??

Det var inte jag som sa det, det var spelutvecklaren i texten. Även om man antar att hans kommentar var på skämt är det en överdriven jämförelse som visar att hans perspektiv på problemet kanske är en smula vridet. Inte så konstigt egentligen.

Well hans perspektiv på frågan var ju det som hela reportaget gick ut på eftersom han blev tillfrågad själv hur han såg på det. Klart att du får påsta att hans perspektiv är vridet gentemot din egen uppfattning utav problemet ..eller du kanske inte ens ser ett problem. iofs.

Vad då "inte så konstigt?"

Skrivet av W2k:

Varför jobbar du för FZ om du tom. anklagar spelutvecklarna för överdrift då det kommer till deras egna synpunkter på piratkopierandet?

FZ bestämmer inte över sina medarbetares åsikter. Att jobba för FZ innebär heller inte att man automatiskt är allierad med spelbranschen. Lite oberoende är vi faktiskt (fortfarande)...

Ok, vad FZ har för bestämmelser vet jag ju inte och att ni är oberonde är väl helt ok. Men lite konstigt låter det i mina öron om man har ett jobb som går ut på att recensera olika nya spel och får göra intervjuver och spela "hands-on " om man har en uppfattning som egentligen tycker att spelföratagen blåser upp problemen med Piratkopiering för deras egen vinning på något sätt och när det egentligen inte är ett stort "problem" i överhuvudtaget.

Om du nu är "oberonde" svara då vad du tycker om problemet:

- Betala eller äta gratis?

signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

W2k
Medlem

Ja vad kan själet vara till att dom vill "blåsa" upp problemet egentligen??, kanske för att folk skall få en annan syn på problemet än att det är bara ett litet smärre brott mot upphovsrättslagen, inte så farligt egentligen ..inget att gnälla om?

Huvudet på spiken. Fast i min mening är det inget fel på åsikten att piratkopiering är ett förhållandevis litet problem. Det löses med nya affärsmodeller, inte lagstiftning eller häxjakter. STEAM tycker jag är skitbra, billigare spel, inga jobbiga CD-skivor och ingen piratkopiering (nästan).

Vad då "inte så konstigt?"

Du svarade själv på frågan, som spelutvecklare har han ett visst perspektiv på frågan, och det är fullt naturligt.

Ok, vad FZ har för bestämmelser vet jag ju inte och att ni är oberonde är väl helt ok. Men lite konstigt låter det i mina öron om man har ett jobb som går ut på att recensera olika nya spel och får göra intervjuver och spela "hands-on " om man har en uppfattning som egentligen tycker att spelföratagen blåser upp problemen med Piratkopiering för deras egen vinning på något sätt och när det egentligen inte är ett stort "problem" i överhuvudtaget.

Hur menar du? Jag ser inte problemet. Bara för att jag och spelföretagen inte har samma åsikt i en fråga betyder det inte att vi inte kan ha nåt samröre alls. Förresten är jag inte i första hand spelrecensent, utan utvecklare.

Betala eller äta gratis?

Gratis förstås, så länge det inte innebär att jag måste ta ifrån någon annan hans mat eller pengar.

signatur

Skrivet av W2k:

Huvudet på spiken. Fast i min mening är det inget fel på åsikten att piratkopiering är ett förhållandevis litet problem. Det löses med nya affärsmodeller, inte lagstiftning eller häxjakter. STEAM tycker jag är skitbra, billigare spel, inga jobbiga CD-skivor och ingen piratkopiering (nästan).

I min mening är det ett stort problem, men folk orkar inte bry sig innan det är försent.
Håller med om att STEAM conceptet är klockrent, är dock säker på att folk skulle komma med en j-vla massa hippie invändningar som tex. : "..totalt upplösande av all immaterialrätt !!" om STEAM blev verktyget för alla spel i framtiden. Även om spelen bara kostade 200kr:-/st så skulle det vara bra mycket dyrare än 0:-. Och debatten skulle bli hetare än någonsin och kravaller i hela Sverige och plakat: "kapitalist svinens vansinniga spel monopol och maktmissbruk osv..

Skrivet av W2k:

Hur menar du? Jag ser inte problemet. Bara för att jag och spelföretagen inte har samma åsikt i en fråga betyder det inte att vi inte kan ha nåt samröre alls. Förresten är jag inte i första hand spelrecensent, utan utvecklare.?

Visst visst, men det blir tricky om du får lön/erättning i från FZ som i sin tur får sina inkomster bl.a. utav reklam annonseringar som ofta kommer ifrån speltillverkare/distributörer.
Blir avigt om du tjänar pengar på branchen som du själv promotar att man inte skall ta på allvar eftersom dom "blåser" upp eller "vrider" på deras
fakta när det gäller vinst och förlust när det gäller detta "lilla obetydliga" problem ?

Skrivet av W2k:

Betala eller äta gratis?

Gratis förstås, så länge det inte innebär att jag måste ta ifrån någon annan hans mat eller pengar.

hehe..skall jag ställa den mer i klarspråk, som det är lite svårare att svara "diplomatiskt" på?

- köpa spel eller ladda hem dem gratis?

signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Efter att ha läst vad många skriver i denna (och liknande) forumtrådar så tror jag att jag ska börja kräva att få komma in gratis på idrottsevenemang, konserter, biografer, museum mm. Jag skulle ju inte gått alls om jag varit tvungen att betala, alltså förlorar de inga pengar på att släppa in mig.

Det kanske kan fungera när man ska åka tåg eller buss också, "Jag skulle ändå inte rest om det kostade något".

Skrivet av Margy:

Efter att ha läst vad många skriver i denna (och liknande) forumtrådar så tror jag att jag ska börja kräva att få komma in gratis på idrottsevenemang, konserter, biografer, museum mm. Jag skulle ju inte gått alls om jag varit tvungen att betala, alltså förlorar de inga pengar på att släppa in mig.

Det kanske kan fungera när man ska åka tåg eller buss också, "Jag skulle ändå inte rest om det kostade något".

Alla stora matvarukedjor släger mat som börjar närma sig utgått datum. Det är bara att plocka färskvaror som det finns gott om och som har taskigt datum - de förlorar ändå inget på det.

W2k
Medlem

Visst visst, men det blir tricky om du får lön/erättning i från FZ som i sin tur får sina inkomster bl.a. utav reklam annonseringar som ofta kommer ifrån speltillverkare/distributörer.

Hur FZ får sina inkomster är inte mitt bryderi, inte heller hur det skrapar ihop pengar till min ersättning. Om något spelföretag skulle säga "vi tänker inte annonsera på er sajt eftersom den där W2k inte tycker att piratkopiering är så farligt" vore det en annan sak, men det har, mig veterligen, inte hänt ännu.

hehe..skall jag ställa den mer i klarspråk, som det är lite svårare att svara "diplomatiskt" på? Köpa spel eller ladda hem dem gratis?

Jag kan inte ge ett svar på den frågan eftersom jag både köpt och laddat hem många spel i mina dagar. Min grundregel är att jag köper alla spel som jag tycker mycket om, som inte är idiotiskt överprisade och som inte har kopieringsskydd som kan vara skadliga för datorn. Spel jag inte tycker om behåller jag inte särskilt länge. Just nu har jag inte ett enda piratkopierat spel installerat på datorn, däremot flera spel som jag laddat hem och sedan köpt för att de var bra.

signatur

Skrivet av W2k:

hehe..skall jag ställa den mer i klarspråk, som det är lite svårare att svara "diplomatiskt" på? Köpa spel eller ladda hem dem gratis?

Jag kan inte ge ett svar på den frågan eftersom jag både köpt och laddat hem många spel i mina dagar. Min grundregel är att jag köper alla spel som jag tycker mycket om, som inte är idiotiskt överprisade och som inte har kopieringsskydd som kan vara skadliga för datorn. Spel jag inte tycker om behåller jag inte särskilt länge. Just nu har jag inte ett enda piratkopierat spel installerat på datorn, däremot flera spel som jag laddat hem och sedan köpt för att de var bra.

"Idiotiskt överprisade" är väl bara en personlig åsikt som kanske är baserat på din personliga ekonomi. Om du inte skulle kunna ladda hem gratis så skulle du aldrig kunna argumentera med den vinklingen på något vettigt sätt.(egentligen inte nu heller..)

Hmm.. men om STEAM konceptet skulle användas på alla spel så skulle ju det paja hela strategin att ladda hem allt och spela igenom allt och slänga eller gå köpa orginalet ... så hur kan du supporta STEAM när du helt plötlsigt inte skulle kunna ladda hem alla spel du villa ha och spela igenom dom först?

Tips!
Du kan ju alltid göra som jag gör och läsa recensionerna på FZ och ladda ner Demos gratis och skapa dig en uppfattning där igenom iofs. Du kommer spara både tid och disk utrymme.
:up:;)

signatur

Inaktiv

Jag skulle vilja påpeka att varje nerladdat spel absolut inte automatiskt get en utebliven "vinst" när det bevisligen finns en stor utbredd tanke bland nerladdarna att om man tycker det är bra så betalar man också för det (om än när man skulle ha råd att göra det). Det är inte heller så att varje nerladdning automatiskt skulle generera en vinst, det måste man nog vara blind för att tro.
Men jag trot däremot att de båda sidorna tar ut varandra ganska bra, nerladdning påverkar i slutändan varken positivt eller negativt.
Har dock jag en känsla av att ju mer man tillåter fri nerladdning av spel så går det mot att det gynnar alla parter.

Jag skulle också vilja kommentera på det som man nämnt tidigare i tråden angående bojkottning av företag/produkter som man tycker borde förbättra produkten osv.
Det är iofs en bra tanke att man då inte heller ska ladda ner produkten, av just principskäl. Men jag menar att om man inte laddar ner den så kan man inte heller rent teoretiskt bojkotta produkten då man inte har någon aning om om den är bra eller dålig. Lite insikt i produkten måste man ju ha om man ska bojkotta den.

FYI...

Skrivet av FZ Allmänna regler:

1.2. Varning om personuppgiftsskydd.
Kom ihåg att en webbplats som FZ i dagsläget sannolikt inte åtnjuter samma grundlagsskydd som tidningar, radio och TV har via tryckfrihetsförordningen. Polis kan alltså i vissa fall kräva att få ta del av användaruppgifter om man misstänker brott. Detta kan gälla till exempel spridande av piratkopior, stöldgods och/eller anstiftan till brott.

..."anstiftan till brott".. jaha ja..8)

signatur

Skrivet av Dubbelmackan:

.. angående bojkottning av företag/produkter som man tycker borde förbättra produkten osv.
..Det är iofs en bra tanke att man då inte heller ska ladda ner produkten, av just principskäl. Men jag menar att om man inte laddar ner den så kan man inte heller rent teoretiskt bojkotta produkten då man inte har någon aning om om den är bra eller dålig. Lite insikt i produkten måste man ju ha om man ska bojkotta den.

haha.. ja lite "insikt" i produkten skadar väl aldrig !! haha

Tips!.
Du kan också använda FZ till "insikt" i produkterna som du tänker bojkotta..

hehe

signatur

W2k
Medlem

"Idiotiskt överprisade" är väl bara en personlig åsikt ...

Och när är det inte personliga åsikter som avgör om man köper ett spel eller inte, om jag får fråga?

Hmm.. men om STEAM konceptet skulle användas på alla spel så skulle ju det paja hela strategin att ladda hem allt och spela igenom allt och slänga eller gå köpa orginalet ... så hur kan du supporta STEAM när du helt plötlsigt inte skulle kunna ladda hem alla spel du villa ha och spela igenom dom först?

Men Steam hindrar inte piratkopiering. Mig veterligen har alla spel som släppts via Steam gått att piratkopiera (jag har bara inte gjort det själv) och därmed försvinner inte möjligheten. Spelets kod måste trots allt hem till den egna datorn för att kunna köras, och då kan man kopiera den. Att sedan lura spelet att tro att det är en äkta kopia, sånt har crackers pysslat med i årtionden. Anledningen till att jag gillar Steam är för att det sänker priserna på spel - det behövs ingen "fysisk" butik - och för att det är lika bekvämt som att wareza spelet - det laddas hem snabbt till datorn och man behöver ingen CD/DVD.

signatur

W2k
Medlem

Förresten så anser jag recensioner vara en bra grund för att kolla upp ett spel, men jag håller väldigt sällan med recensenten (om det inte är jag, dvs) i så stor utsträckning att jag skulle våga basera ett köpbeslut på en recension. Tyvärr visar det sig också att demos ofta ger en ofullständig bild. För att vara säker måste man ha spelet i fullversion. Jag har varit med både om spel som varit urusla men haft en OK demo, och tvärtom.

Edit: Sedan finns det förstås spel som varit väldigt väl representerade av sina demos (Quake III kommer på tanke) men de är i en minoritet.

signatur

Redaktör
Skrivet av W2k:

Förresten så anser jag recensioner vara en bra grund för att kolla upp ett spel, men jag håller väldigt sällan med recensenten (om det inte är jag, dvs) i så stor utsträckning att jag skulle våga basera ett köpbeslut på en recension. Tyvärr visar det sig också att demos ofta ger en ofullständig bild. För att vara säker måste man ha spelet i fullversion.

Det gäller väldigt mycket annat också, som film, konserter, böcker, restaurangbesök... Piratandet har gjort att många spelare, tilsammans med film- och musikkonsumenter, har en märklig bild av produktköp - man kräver att få veta exakt allt om produkten innan man köper den.

Rättare sagt, det används som ursäkt för att avnjuta produkten utan att betala. Mer politisk korrekt undanflykt än att säga att man warezar för att det är så enkelt. Tror väldigt få pirater väljer att betala för t.ex. ett singleplayer-spel när det är avslutat, oavsett hur bra man tycker det är.

signatur
W2k
Medlem
Skrivet av Xtrmntr:

Det gäller väldigt mycket annat också, som film, konserter, böcker, restaurangbesök... Piratandet har gjort att många spelare, tilsammans med film- och musikkonsumenter, har en märklig bild av produktköp - man kräver att få veta exakt allt om produkten innan man köper den.

Kan bero på trenden mot mer ögongodis och mindre innehåll i många produkter, inte bara spel utan desto mer när det gäller film. Skenet bedrar allt för ofta, om man som konsument inte vill bli lurad finns det egentligen bara ett sätt, och det är att prova innan man köper. Att detta i många fall möjliggörs enbart av att det går att piratkopiera är knappast ett argument mot piratkopiering...

Skrivet av Xtrmntr:

Tror väldigt få pirater väljer att betala för t.ex. ett singleplayer-spel när det är avslutat, oavsett hur bra man tycker det är.

Om spelet är så bra att man orkar spela det till slut inser man nog att det är köpvärt innan man har kommit så långt. Gäller åtminstone för mig. Om man då inte köper det, ja, det är upp till den enskildes samvete, ekonomi, ödets nycker, etc.

signatur

Inaktiv

Först och främst vill jag ge FZ en eloge till en bra sammanfattad artikel - ska bli himla intressant att se del två också.

Sen till alla som hittills diskuterat ämnet, så vill jag bara delge er min syn på saken och förklara vad ett förbud i förlängningen blir.

Börjar med att säga hej till alla som känner mig som ODen, S!rODen och ni får numera kalla mig Anders

Det är mitt riktiga namn och jag har klivit ur "den anonyma rocken" av 2 skäl. Dels så står jag för mina synpunkter och så blir det så mycket roligare att redan från start veta med vem man snackar med.

Ni diskuterar alla, för eller emot kopiering, men glömmer det viktigaste. Delad kultur,Fri kunskap och ett skyddat privatliv.

Branschen har tappat sin kontroll över människan(konsumenten), det är vad det hela handlar om. Vi har möjlighet idag möjlighet "att prova kläderna" innan vi köper dem. (Det är ju många ko,bil och just klädesliknelser, så jag fortsätter väl med det.)

Kyrkan för 400 år sedan tappade kontrollen över människan p.g.a. att "hon" började läsa och skriva själv. Kyrkan menade att, det enda människan behövde veta kunde kyrkan stå för.

Branschen är i samma sitiuation - de har tappat kontrollen. Vi köper inte "skiten" längre, vi går inte på "skitfilmer" längre - Varför? Jo vi har haft möjligheten att prova "den stickiga tröjan" först.

Att fildelning fortsättningsvis ska förbli förbjudet, ser i alla fall vi i Piratpartiet på en skrämmande fortsättning. Det måste finnas någon som ska bevaka detta och hur ska det gå till? Vilken bransch kommer härnäst och vill förbjuda? Förstår ni utvecklingen?

Internet ska vara tillgängligt för alla och branschen får helt enkelt hitta på lösningar som INTE inskränker på ett fritt internet.
Isutkörarna och gatlyktetändarna fick vika av när elektriciteten kom - undrar vad dom hittade på? Började sälja glass kanske?

Skiv och filmindustrin går som tåget, det visar inte minst Pirates of the Carribean, för att nämna något. Men att som Bert släppa en skiva med Anna Book och tro att den ska sälja guld är ju inte fildelarnas fel? Sorry Anna - jag gillar ABC.
Men handen på hjärtat - vem har överhuvudtaget tankat ner den skivan?

Internet är den absolut bästa reklammaskin man kan ha - ta del av den istället för att försöka skrämma oss kunder. Vet ni förresten att det pågår en utveckling av lagen som kommer innebära maxstraff 4 år för fildelning!

Nya artister kommer fram genom just fildelning -se bara på Basshunter, så det är mycket mer positivt än negativt med fildelning - branschen har bara inte fattat tekniken än.

Bara för att ingen ska missförstå, så självklart ska upphovsmannen,artisten ha betalt och det får de bara en bra produkt levereras, men de får en himla massa reklam på vägen genom just fildelning.

Jag är Pirat och stolt över att kunna förändra den idiotiska förbudshysteri som just nu försigår... och jag såg Pirates på bio, jag köpte NHL2006 till min Xbox, jag köpte Fear till min dotter, jag köpte 2 skivor av Hammerfall - Varför när man kan tanka ner gratis? Jo, en bra produkt säljer och som konsument vill man ha ett orginal om man gillar den.

Så enkelt är det!

Anders Forsman - Piratpartiet
www.piratpartiet.se

signatur

Stolt pirat i Piratpartiet
www.piratpartiet.se

Medlem

Anser inte det vara så enkelt som du utmålar det att vara.

Det handlar inte om fildelning det handlar om olaglig fildelning.
Vi måste börja med att skilja dom åt.

Om en artist vill sprida sin musik via p2p fine bara skoj för honom.

Men om jag som artist eller spelutvecklare inte vill att en person sprider vidare mitt material utan att jag får pröjs för det, så är det min rättighet också.

Fri kultur som du så fint kallar det är ingen rättighet.
Vill artister dela med sig av sitt material gratis.

Så är det ju bara skoj, men vi kan inte kräva att en artist eller konstnär ska delge sina alster gratis, Utan att det kostar oss nått.

Var massa annat du tog upp som inte hörde hemma i diskussionen som jag låter bli att kommentera.

signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Visste inte att du var officiell representant från piratpartiet.. men men.. jag håller med ändå

signatur

PC load letter? WTF is that!?!

Skrivet av Anders Forsman:

Att fildelning fortsättningsvis ska förbli förbjudet, ser i alla fall vi i Piratpartiet på en skrämmande fortsättning. Det måste finnas någon som ska bevaka detta och hur ska det gå till? Vilken bransch kommer härnäst och vill förbjuda? Förstår ni utvecklingen?

Era förslag till förändring ser vi andra som skrämmande. Det skall minst sagt bli ett intressant val i höst.

Medlem

Notumforce: så klart ska folk ha betalt för sina alster. Men idag, då tekniken finns för att skicka filer till varandra t.om. över MSN får de hitta på andra sätt att få folk vilja betala för sig. Alternativet för att alla ska följa upphovsrätten är att kontrollera och övervaka all datakommunikation - sen ska den också analyseras. Det är en omöjlighet och rätt obehaglig känsla tycker jag.

Förresten vill inte PP slopa upphovsrätten som många tror, utan sänka skyddstiden från dagens livstid+70 år (tack Disney) och göra det fritt för privatpersoner från dag ett.

signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

Anser inte det vara så enkelt som du utmålar det att vara.

Det handlar inte om fildelning det handlar om olaglig fildelning.
Vi måste börja med att skilja dom åt.

Om en artist vill sprida sin musik via p2p fine bara skoj för honom.

Men om jag som artist eller spelutvecklare inte vill att en person sprider vidare mitt material utan att jag får pröjs för det, så är det min rättighet också.

Fri kultur som du så fint kallar det är ingen rättighet.
Vill artister dela med sig av sitt material gratis.

Så är det ju bara skoj, men vi kan inte kräva att en artist eller konstnär ska delge sina alster gratis, Utan att det kostar oss nått.

Var massa annat du tog upp som inte hörde hemma i diskussionen som jag låter bli att kommentera.

Jo det handlar IDAG om olaglig fildelning , men imorgon är den laglig. Det var samma hysteri när kassettbandspelaren gjorde entré - branschen skrek rakt ut att nu dör vi. Vi vet alla att den lever fortfarande. Och formligen exploderade istället.

Nu är det nya tider, vi lägger pengar på allt möjligt och kanske har prioriterat bort att köpa en skiva var vecka iom att musiken finns ändå - tänker då först och främst på radio

Artist,konstnär vad vill man visa? Jo man vill ju så klart visa upp sin kunskap till så många som möjligt. En sann artist vill säga. Många börjar som amatörer och blir glada om de kan tjäna pengar på sin "hobby", för det är så i de flesta fall att det börjar som en hobby. Skivbolagen skickar på oss "Volym18", sen kommer Volym 19 osv, som konsumenten har slutat köpa. Varför? Jo de låtarna plågar oss i 25 radiokanaler dygnet runt som också bolagen styr vad som är bra musik.

Men att förbjuda och skapa lagar som över en miljon inte följer är ingen lösning - då måste man lyssna och skapa förutsättningar istället.

Sen att du inte vill kommentera resterande är ju upp till dig - ordet är ju fortfarande fritt.

signatur

www.piratpartiet.se

Inaktiv
Skrivet av MaxH:

Notumforce: så klart ska folk ha betalt för sina alster. Men idag, då tekniken finns för att skicka filer till varandra t.om. över MSN får de hitta på andra sätt att få folk vilja betala för sig. Alternativet för att alla ska följa upphovsrätten är att kontrollera och övervaka all datakommunikation - sen ska den också analyseras. Det är en omöjlighet och rätt obehaglig känsla tycker jag.

Förresten vill inte PP slopa upphovsrätten som många tror, utan sänka skyddstiden från dagens livstid+70 år (tack Disney) och göra det fritt för privatpersoner från dag ett.

Exakt Max och hej på dig

signatur

www.piratpartiet.se

Medlem
Skrivet av SorbP:

Vi är konsumenterna, det är vi som msåte förändra företagen om vi vill ha bättre och billigare spel. Hur pressar man ett företag? Jo genom att markera att markera att vi ogillar.
hur gör konsumenterna det? Jo genom att inte köpa produkterna!.

Hehe.. "vi som måste förändra företagen.."

Stilla fråga; ..hur praktiserar du denna taktik på några andra konsumtionsvaror som du ser dig berättigad till att diktera priserna på ..annat än sånt som du kan "sno/kopiera" och använda gratis ?
:evil:

Skrivet av Nosnos:

..Och visst, man pressar företag genom att bojkotta deras produkter, men då får man väl bojkotta dem helt istället? alltså inte spela dem överhuvudtaget, annars är det ju bara en låg bortförklaring.

..klockrent !

Jag bojkottar andra produkter på precis samma sätt som nosnos säger, man bojkottar dom helt. men precis som spel köper jag ibland ibland en produkt som jag har bojkottat innan för att se om den fortfarande fallerkort på de krav jag stält tidigare. t.ex hade jag vetat att Battlefield 2 var kodat på en kafferast hade jag inte köpt det.

signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av BearClaw:

SNES gick väl inte att kopiera?
de kostade ju ca 600 kr om jag inte minns fel.
vad är det nu konsollspel kostar idag?
jovisst ja, ca 600 kr.

Vilket i så fall innebär att spelen ÄR betydligt billigare idag.

Menar du Valuta förädringen eller? 600 kr är fortfarnade 600 Kr, vilket även idag är en ordentlig summa pengar för gemeneman.

signatur

P.L.U.R

Skrivet av MaxH:

Alternativet för att alla ska följa upphovsrätten är att kontrollera och övervaka all datakommunikation - sen ska den också analyseras. Det är en omöjlighet och rätt obehaglig känsla tycker jag.

Varför så trångsynt? Allt är inte antingen svart eller vitt. Har ni allvarligt talat inte bättre fantasi än att ni enbart kan tänka er dessa två alternativ?

Skriv svar