Piratkopiering - vad tycker utvecklarna?

Medlem
Skrivet av SorbP:
Skrivet av Margy:
Skrivet av BearClaw:

SNES gick väl inte att kopiera?
de kostade ju ca 600 kr om jag inte minns fel.
vad är det nu konsollspel kostar idag?
jovisst ja, ca 600 kr.

Vilket i så fall innebär att spelen ÄR betydligt billigare idag.

Menar du Valuta förädringen eller? 600 kr är fortfarnade 600 Kr, vilket även idag är en ordentlig summa pengar för gemeneman.

Med tanke på inflation och reallöneförändringar är 600kr betydligt mindre nu än på SNES-tiden. Om du sedan också tänker på hur otroligt mycket mer resurser det går åt att utveckla ett spel nu jämfört med då så är ett spel som kostar 600kr nu betydligt billigare än ett som kostade 600kr då.

För övrigt så röstar jag hellre blankt än på något så dumt som ett enfrågeparti.

Medlem
Skrivet av Margy:

Med tanke på inflation och reallöneförändringar är 600kr betydligt mindre nu än på SNES-tiden. Om du sedan också tänker på hur otroligt mycket mer resurser det går åt att utveckla ett spel nu jämfört med då så är ett spel som kostar 600kr nu betydligt billigare än ett som kostade 600kr då.

För övrigt så röstar jag hellre blankt än på något så dumt som ett enfrågeparti.

Visst om du räknar om kostnader o.s.v så är det en större summa pengar rent realt, MEN det är fortfarande en häftig summa pengar som skulle kunna vara bra mycket mindre om vissa förädnringar och optimeringar utfördes.

Jag menar tycker itne du att det är ganska så löjeväckande att distrubutions systemet för piratkopierat material är bättre än de officiella lösnignarna?

signatur

P.L.U.R

URK
Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Ja vad kan själet vara till att dom vill "blåsa" upp problemet egentligen??, kanske för att folk skall få en annan syn på problemet än att det är bara ett litet smärre brott mot upphovsrättslagen, inte så farligt egentligen ..inget att gnälla om?
Om vi snackar om att "blåsa" upp ett problem så ta motreaktionen mot tillslaget på Piratebay ..där kan man ju snacka om att blåsa upp...

så du menar att bryta mot grundlagen ministerstyre andvänging av polis väsendet i felaktiga syften(olagligt) förstöra för ett antal företag som driver lagliga verksamheter. är helt ok för att lägga ner en sida som inte har något olagligt i sig är bra.

inte att hoppa på dej så förstår jag inte din vridna verklighets uppfattning.

signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av MaxH:

Alternativet för att alla ska följa upphovsrätten är att kontrollera och övervaka all datakommunikation - sen ska den också analyseras. Det är en omöjlighet och rätt obehaglig känsla tycker jag.

Varför så trångsynt? Allt är inte antingen svart eller vitt. Har ni allvarligt talat inte bättre fantasi än att ni enbart kan tänka er dessa två alternativ?

OK, nu blev iaf jag nyfiken på ditt tredje alternativ, du som har sådan fantasi.

Citat:

swe.-SiOUX-.swe skrev:

Ja vad kan själet vara till att dom vill "blåsa" upp problemet egentligen??, kanske för att folk skall få en annan syn på problemet än att det är bara ett litet smärre brott mot upphovsrättslagen, inte så farligt egentligen ..inget att gnälla om?
Om vi snackar om att "blåsa" upp ett problem så ta motreaktionen mot tillslaget på Piratebay ..där kan man ju snacka om att blåsa upp...

Nu förstår du inte vidden av detta alls. Det var den vidrigaste aktionen i en icke polisstat regim och att tycka det är ok att 100 oskyldiga blir drabbade av att man får fast en brottsling, (vilket i slutänden inte blir någon) - det är ett samhälle iinte jag vill ha i alla fall.

Du skulle nog ha blivit drabbad själv för att förstå vidden av det tror jag.

Eller lever du efter "jag har inget att dölja, så det spelar ingen roll"? Farligt,farligt och snart är det din tur.

Citat:

Conana sa "hade jag ingen aning om"

Jo men visst, så är det Conan och hej på dig och tack för din sympati

signatur

Stolt pirat i Piratpartiet
www.piratpartiet.se

Medlem

Dom två senaste postarna har ju koll på läget, kul att se att fler människor inte accepterar det här svineritet.

signatur

P.L.U.R

Inaktiv
Skrivet av Anders Forsman:

Först och främst vill jag ge FZ en eloge till en bra sammanfattad artikel - ska bli himla intressant att se del två också.

Jag håller med. Ska blir intressant att se vad "piraterna" har att säga. Eller vänta? Vi kanske redan vet vad de tycker?

Börjar med att säga hej till alla som känner mig som ODen, S!rODen och ni får numera kalla mig Anders

Trevligt! Jag går här under namnet "Fredrik II" men är mer känd som Fredrik Wester från Paradox Interactive.

Ni diskuterar alla, för eller emot kopiering, men glömmer det viktigaste. Delad kultur,Fri kunskap och ett skyddat privatliv.

Absolut. Dock tycker jag du glömmer en detalj: upphovsrättens vara eller inte vara, dvs ska vi ha en i lag reglerad rätt (som t ex i patent) att bestämma över saker vi själva skapat? Eller du kanske menar att det går in i "skyddat privatliv" ovan? I så fall är vi helt överens.

Branschen har tappat sin kontroll över människan(konsumenten), det är vad det hela handlar om. Vi har möjlighet idag möjlighet "att prova kläderna" innan vi köper dem. (Det är ju många ko,bil och just klädesliknelser, så jag fortsätter väl med det.)

Kyrkan för 400 år sedan tappade kontrollen över människan p.g.a. att "hon" började läsa och skriva själv. Kyrkan menade att, det enda människan behövde veta kunde kyrkan stå för.

Fri fildelning och rätten till att lära sig läsa och skriva är ganska jämställd? Maslows behovspyramid för 2000-talet?

Sömn > Mat > Kärlek > Fildelning
Något för psykologerna att bita i

Branschen är i samma sitiuation - de har tappat kontrollen. Vi köper inte "skiten" längre

Nja, visst nämnde du Pirates of the Carribean

Att fildelning fortsättningsvis ska förbli förbjudet, ser i alla fall vi i Piratpartiet på en skrämmande fortsättning. Det måste finnas någon som ska bevaka detta och hur ska det gå till? Vilken bransch kommer härnäst och vill förbjuda? Förstår ni utvecklingen? Internet ska vara tillgängligt för alla och branschen får helt enkelt hitta på lösningar som INTE inskränker på ett fritt internet.

Här är vi helt överens. Jag är alltid instiktivt mot nya förbud.

Isutkörarna och gatlyktetändarna fick vika av när elektriciteten kom - undrar vad dom hittade på? Började sälja glass kanske?

Men det vore väl lite tråkigt om alla spelutvecklare och artister alla blev glassförsäljare. Fast bra konkurrens på glassmarknaden uppenbarligen.

Nya artister kommer fram genom just fildelning -se bara på Basshunter, så det är mycket mer positivt än negativt med fildelning - branschen har bara inte fattat tekniken än.

Jag kanske har fel här - men VALDE inte Basshunter detta som distributionsväg? En enskild artist som kommer fram genom fildelning är kanonbra, dock tycker jag det är upp till varje upphovsman att själv bedöma hur man vill sprida sitt material.

Bara för att ingen ska missförstå, så självklart ska upphovsmannen,artisten ha betalt

Wow, vi är överens om nästan allt verkar det som.

Då ska jag bara sammanfatta lite tankar direkt från oss som spelutvecklare och förlag. Vi har inte bara gjort top-notch-produkter som alla älskar. Säkert har en del kommit hem med kartongen och tänkt "jävla Paradox, de gör bara en massa skit", men jag är också övertygad om att vi skänkt hundratals timmar av spelglädje till många spelare också. Det ser man inte minst genom de nästan 60.000 registrerade medlemmar vi har på vårt forum.

Vad har vi då gjort för att göra saker enklare för spelaren, och vad har vi fått för reaktion?
1. Vi tog bort allt kopieringsskydd från och med Hearts of Iron 2 - ett spel som snittar 83% på Gamerankings. När jag går inte på The Pirate Bay och läser kommentarerna runt spelet skriver folk "Oh, det här har jag sett fram emot länge" och "Vilka idioter, de har inte ens kopieringsskydd på produkterna". Detta gör mig otroligt besviken. Det är ju för er gamers som vi gjort detta.
2. Vi har kört flera "try before you buy" där man kan ladda ner HELA spelet och testa det i 3 timmar innan man bestämmer sig för om man vill köpa det eller inte. Detta kommer vi att göra på de allra flesa spel som släpps framöver.
3. Vi försöker alltid släppa rättvisande demos och in-game filmer för att visa spelaren vad man kan förvänta sig av spelen.
4. Vi släpper alltid spel samtidigt i butik som för digital nedladdning.

Detta är steg som alla "Pirater" säger att man "måste" genomföra i förlagsledet och vi har gjort det med ett öppet sinne och med en vilja att föra en dialog med spelarna och ge det största mervärdet tillbaka i kombination med att vi inte ska lura folk att köpa spel de inte vill ha.

Det enda jag vill ha i retur av "Piraterna" är en vilja att respektera upphovsrätten.

Lade också märke till en annan sak du skrev i ett inlägg längre ner, som jag också skulle kunna använda som argument:

Som sagt. En god vän till mig som är artist brukar säga "de som propagerar högst för fildelning har aldrig själva framställt något av en kvalitet någon annan skulle vilja betala för".

Anders, skicka mig ett e-mail på fredrik.wester@paradoxplaza.com (och alla ni andra också som vill kontakta mig) så får vi se till att ses. Jag tror att ni som ser oss som stora onda kapitalister som sitter och gnider händerna över hur lite spelarna får kvar i sina plånböcker behöver träffas och snacka igenom situationen.

Bollen är din.

Vänligen,
Fredrik

signatur

Our generation has had no Great War and no Great Depression. Our war is spiritual - our depression is our lives.

Skrivet av W2k:

"Idiotiskt överprisade" är väl bara en personlig åsikt ...

Och när är det inte personliga åsikter som avgör om man köper ett spel eller inte, om jag får fråga?

...men att använda det som ett skäl till att begå brott??. Ponera att du inte hade tillgång till Internet eller att fildelning inte existerade ..så skulle det ju inte vara mer än en åsikt, men nu är det ju bara ett tunt argument att gömma sig bakom för att på något sätt "moralisera" att bryta mot upphovsrätts lagen.

signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Jo det handlar IDAG om olaglig fildelning , men imorgon är den laglig. Det var samma hysteri när kassettbandspelaren gjorde entré - branschen skrek rakt ut att nu dör vi. Vi vet alla att den lever fortfarande. Och formligen exploderade istället.

...visst tror att betalande konsumenter hade någonting med det att göra?

"Imorgon Laglig" ..om det blir lagligt så blir det olagligt att ta betalt som direkt reaktion.. så kan inte du sammanfatta hur Utopia skall se ut egentligen? Om Film musik & spel skall vara gratis till alla, skall vi stanna där? ..konst, böcker serietidningar press kanske?
Förklara hur ett sådant sammhälle skall se ut och varför vi inte ger oss på materialla konsument varor när vi ändå håller på ?

Skivbolagen skickar på oss "Volym18", sen kommer Volym 19 osv, som konsumenten har slutat köpa. Varför? Jo de låtarna plågar oss i 25 radiokanaler dygnet runt som också bolagen styr vad som är bra musik.

? "plågar oss" ..det är väl en realtiv personlig åsikt som bygger på din musik smak?(psst! stäng av radion eller köp en skiva?).
Om inte 'volym18, 19' skulle sälja så skulle det inte tillverkas, skulle ju bara vara en förlust affär? ..hmm inget bolag styr vad jag tycker om för musik? ..vad snackar du om ?
Ahh du snackar om att rättfärdiga att ladda ner 1500 låtar i månaden ..ja ja... vad dum jag är..

Men att förbjuda och skapa lagar som över en miljon inte följer är ingen lösning - då måste man lyssna och skapa förutsättningar istället.

..yupp men varför stanna där? vi måste nog tänka om alla andra lagar också eftersom fängelserna är fulla med brottslingar som inte följer lagarna.. mer än en miljon faktiskt ..

signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Citat:

swe.-SiOUX-.swe skrev:

Nu förstår du inte vidden av detta alls. Det var den vidrigaste aktionen i en icke polisstat regim och att tycka det är ok att 100 oskyldiga blir drabbade av att man får fast en brottsling, (vilket i slutänden inte blir någon) - det är ett samhälle iinte jag vill ha i alla fall.

Eller lever du efter "jag har inget att dölja, så det spelar ingen roll"? Farligt,farligt och snart är det din tur.

Min personliga åsikt är att tillslaget mot Piratebay överhypades så in i bomben, det vart tom. viktigare än psykopatersom mördar små barn på lekplatser för f-n..!!
Så visst när detta drivs upp på ett sätt som det gjorde blev jag förbannad, klantiga ploiser visst!! ..drabbade några oskyldiga företag visst.. men inte mer än det!

Att blåsa upp det till den grövsta människokränkande händelsen sän Stockoholms blodbad är ju så j-vla patetiskt så att det inte är sant.. och för vad?? ..det som drabbade oss i samhället var när några j-vla fjortis hackers sänkte Polisensn hemsida.. för vad ?!
Jo för att några j-vla hobby moralister som inte har pengar nog för att betala för spel eller musik i dagens samhälle men ändå vill ha allt som grannen har.. ´skall få pirata ifred!?

Patetiskt.. om ni försöker rättfärdiga er på något sätt, så v-f-n börja donera 5:- spänn för varje spel, musik eller film som ni drar ner till Röda korset eller cancer whatever fonden..

Bidra till något!! och sluta leecha på samhället som några andra parasiter!

signatur

W2k
Medlem

...men att använda det som ett skäl till att begå brott??. Ponera att du inte hade tillgång till Internet eller att fildelning inte existerade ..så skulle det ju inte vara mer än en åsikt, men nu är det ju bara ett tunt argument att gömma sig bakom för att på något sätt "moralisera" att bryta mot upphovsrätts lagen.

Om ett spel är överprisat och jag inte har tillgång till Internet eller fildelning, köper jag det inte. Om ett spel är överprisat och jag har tillgång till Internet och fildelning, köper jag det inte, men jag tankar det kanske. Skillnaden för speldistributören är obefintlig, i inget av fallen får han sälja mig något spel.

I inget av fallen är jag hindrad att köpa spelet när priset har gått ned eller jag har mer pengar över. Den stora fördelen är att systemet sätter press på speldistributörer att hålla priserna nere. Det går inte att ta ut hutlösa priser för spel, då piratkopierar folk istället. Men många gör gärna rätt för sig om man känner att man får bra valuta för pengarna. Skillnaden är att makten nu ligger hos konsumenterna, dvs vi.

Detta är enkel tillgång och efterfrågan: sätt ett pris som marknaden vill betala så blir fler spel sålda.

signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Fredrik II: Jag applåderar era metoder och er policy. Och jag kan inte svara på om ni fått mindre svinn på grund av piratkopiering tack vare detta, men jag kan säga så mycket som så att jag, handen på hjärtat, valt att *inte* piratkopiera era spel just tack vare er policy. Utan de metoder ni haft för att man ska få prova på spelen utan detta har fungerat tillfredställande för mig.

Tyvärr så är ni nog ett undantag i branshcen, och kanske är jag som tänker mig för två gånger innan jag laddar hem något om jag gillar tillverkarens/utgivarens piracy-policy kanske också är ett undantag. Poängen är att mina beslut spelar inte så stor roll isolerade - och det gör kanske inte era heller.

Jag tycker ni gör helt rätt i den här frågan i alla fall och jag kan i varje fall säga att jag inte med gott samvete kopierar era produkter. Jag erkänner villigt att jag inte skulle känna samma samhetskval om jag laddade hem (vilket jag inte gör för produkterna intresserar mig ej) några av EA:s "Hej vi har patchat spelet och släpper det för 499:-"

Jag arbetar inom psykologiområdet och tycker att de här frågorna är högst intressanta. Jag är övertygad om att seriös forskning kan ge betydligt bättre resultat för både privatpersoner och upphovsmännen än den vansinnesdebatt som idag förs. Det har gjorts viss forskning inom området men det verkar som om varken det ena lägret eller det andra lägret vill ta upp detta till diskussion.

Å ena sidan har vi pirater med, oftast, ett ganska fånigt, naivt och snudd på anarkistiskt budskap - vilket givetvis måste vara deras demokratisk rättighet att kämpa för.

Å andra sidan har vi de som likställer fildelning med stöld och tycker det bör bestraffas med böter alternativt fängelse.

Någonstans måste man väl ändå börja använda sitt sunda förnuft snarare än heta känslor i debatten? Givetvis måste upphovsrätten respekteras, men det får inte ske på bekostnad av privatpersoners integritet. Börjar man tumma på den i sådana här rent ekonomiska frågor börjar det snabbt bli otäckt.

Vi kan inte rubba våra demokratiska grundpelare för någonting och allra minst för nöjesindustrin. Om hela spel, film och musikbranshcen går i konkurs och vi får återgå till att spela flöjt om kvällarna så är det ändå inte värt att göra inskräkning i de demokratiska rättigheter vi har idag. Avlyssning av kommunikation annat än för grova brott kan alltså inte rättfärdigas.

Däremot tycker jag att ett tillslag mot just själva piratebay kan vara befogat eftersom det är en strikt juridisk fråga om man kan se det som organiserad brottslighet eller inte. Att däremot sänka piratbyran är helt förkastligt med den motivering som finns. Om de motiverade tillslaget med att piratbyrons forumn används för att aktivt kringå kopieringskydd och för att aktivt främja fildelning genom länkar, tips, diskussioner så kanske det hade varit mer legitimt.

Enskilda fildelare kan man inte med dagens teknik sätta stopp för genom polisiära åtgärder annat än att tumma på demokratiska rättigheter.

Måste påpeka att jag inte hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte se fildelning av upphovsrättskyddat material som en demokratisk rättighet. Någonstans måste man ju se det orimliga i det hela - sidor som till huvudsak syftar till att organisera fildelning av upphovsrättskyddat material måste kunna stängas om det inte upphör. Detta kan givetvis ske på bekostnad av att annat material försvinner och det är så att säga "collateral damage" och det får man acceptera. Att plocka bort hela rack med andra privata servrar är dock att betrakta som "övervåld" i sammanhanget.

Men om folk började använda FZ forum till hets mot folkgrupp och inte FZ moderatorer ser till att ta bort detta så är det självklart att polisen har rätt att stänga ned sidan tills dess att de olagliga aktivteterna upphör. Att några få kan förstöra för många är tyvärr verklighet.

Det pratas mycket om demokrati samband med fildelning. Skulle bara vilja dra en parallell till när skolverket frågade ungdomar om vad demorkati egentligen innebär. Ett ganska vanligt svar var: "Det är när alla får tycka, säga och göra vad de själva vill".

Detta verkar vara piraternas definition, men det är inte demokrati så som vi har det i västvärlden. Med demokratiska rättigheter kommer skyldigheter. I västvärlden har vi valt att acceptera privat egendom som en del av de demokratiska rättigheterna (socialister drar gränsen vid enskild egendom snarare i och för sig och det kan ju också vara demokrati). Så vissa av argumenten som förs av "pirater" grundar sig inte på det vi är vana vid att kalla demokrati i Sverige.

Nej jag tycker debatten måste föras lite mer mott mitten och med vettiga argument och med syfte att skapa en lösning som fakttiskt kan fungera både för den enskilde individen och för företagen. Kassettavgift är en bra sak, bredbandsavgifter skulle kunna vara en annan. Fasta bötessummor (t.ex. 900:-) utan rättegång i stil med felparkering vore också en intressant ide, men det går inte genomföra utan avlyssning av kommunikation och är därför omöjlig. Andra punkter ligger mer i distribuering av produkterna, marknadsföring med mera.

Felparkering är dessutom en bättre liknelse med fildelning än att slakta kor eller stöld. Det står mer i proportion till "brottet". Även om felparkeing nog kan anses som något grövre om man t.ex. parkerat på en handikappsplats och det orsaker fysiskt lidande därför, eller om det är en så grov felparkering att det leder till trafikolyckor. Poängen är dock att piratkopiering inte lätt liknas vid något annat eftersom det är så pass unikt. Men börjar vi ens i debatten jämföra det med stöld så riskerar vi att få mycket otäcka konskevenser med avlyssnad internetkommunikation som följd.

W2k
Medlem

Att blåsa upp det till den grövsta människokränkande händelsen sän Stockoholms blodbad är ju så j-vla patetiskt så att det inte är sant.. och för vad?? ..det som drabbade oss i samhället var när några j-vla fjortis hackers sänkte Polisensn hemsida.. för vad ?!
Jo för att några j-vla hobby moralister som inte har pengar nog för att betala för spel eller musik i dagens samhälle men ändå vill ha allt som grannen har.. ´skall få pirata ifred!?

Du har inte fattat alls. Det som drabbade oss i samhället var att det blev tydligt att svenska myndigheter låter utländska företags intressen påverka fördelningen av polisresurser. Sådant kallas korruption och har ingen plats i en demokrati. Dessutom användes polisen till ett tillslag som kostade oss skattebetalare stora mängder pengar och inte gjorde någon nytta alls i "kampen" mot piratkopiering - PirateBay var uppe igen efter ett par dagar. Det är vidare stora delar av svenska folket som anser att fildelning bör vara tillåtet i betydligt större utsträckning än nu, och då är det dessutom odemokratiskt att försöka stoppa fildelningen istället för att börja jobba på en ny version av upphovsrättslagen som utgör en bättre kompromiss mellan folkviljan och upphovsrättsmännens intressen än vad vi har idag.

signatur

Skrivet av W2k:

Om ett spel är överprisat och jag inte har tillgång till Internet eller fildelning, köper jag det inte. Om ett spel är överprisat och jag har tillgång till Internet och fildelning, köper jag det inte, men jag tankar det kanske. Skillnaden för speldistributören är obefintlig, i inget av fallen får han sälja mig något spel.

I inget av fallen är jag hindrad att köpa spelet när priset har gått ned eller jag har mer pengar över. Den stora fördelen är att systemet sätter press på speldistributörer att hålla priserna nere. Det går inte att ta ut hutlösa priser för spel, då piratkopierar folk istället. Men många gör gärna rätt för sig om man känner att man får bra valuta för pengarna. Skillnaden är att makten nu ligger hos konsumenterna, dvs vi.

Detta är enkel tillgång och efterfrågan: sätt ett pris som marknaden vill betala så blir fler spel sålda.

Hmm så jag som producent skulle inte sätta pris för att täcka mina utgifter på de få spel som jag vet med säkerhet att jag kommer få sålt? När jag vet hur konsumenterna resonerar? ..
Alltså du menar att marknaden skall anpassa sig så att priserna kan konkurera med ett annat alternativ som är gratis?
:evil:

Jag personligen tycket inte 300-400:- för ett PC spel är hutlöst? Med ditt resonemang så skulle ju alla typer av tjuvar rättfärdiga sig själv med idiotiska resonemang som:
"dom har sig själv att skylla för att dom har så j-vla dyra konsument produkter som jag måste använda.. deras fel"

...

signatur

Inaktiv
Skrivet av W2k:

Skillnaden är att makten nu ligger hos konsumenterna, dvs vi.

Makten att välja att köpa eller inte köpa spel har alltid legat hos konsumenten. Eller har jag fel?

signatur

Our generation has had no Great War and no Great Depression. Our war is spiritual - our depression is our lives.

OK, nu blev iaf jag nyfiken på ditt tredje alternativ, du som har sådan fantasi.

Avkriminalisera nedladdningen, och höj straffskalan (och tröskeln) för de som sprider och uppmanar till spridning av upphovsrättsskyddat material, så att rättvisan kan komma åt tjänster som TPB. Om spridningen sedan sker från utlandet kan vi inte göra så mycket åt, men Sverige bör dra sitt strå till stacken för att lösa problemet.

Bara för att tusentals människor i sverige skiter i att betala tv-avgiften betyder inte det att vi ANTINGEN måste sätta upp övervakningskameror i varje hem ELLER avskaffa licenssystemet helt.

Jag håller med om att Bodström måste petas och att övervakningssamhället är skrämmande - det är regeringen som skall övervakas, inte medborgarna. Jag vill inte heller ha ett samhälle där polisen jagar tonåringar för att de tankat hem en skiva.

Men att bestämt hävda att den enda lösningen på problemet är att vingklippa upphovsrätten, det vittnar bara om ett parti vars främsta mål är att slippa betala för sig - istället för att försöka hitta den smidigaste och minst provocerande vägen till ett bättre samhälle.

W2k
Medlem
Skrivet av Fredrik II:
Skrivet av W2k:

Skillnaden är att makten nu ligger hos konsumenterna, dvs vi.

Makten att välja att köpa eller inte köpa spel har alltid legat hos konsumenten. Eller har jag fel?

Du har så rätt. Det jag menade är att en speldistributör inte längre med aggressiv marknadsföring kan tvinga upp ett spels pris utan att samtidigt ta en smäll i form av ökad piratkopiering. Vilket är bra, konsumentfientligt beteende ska bestraffas.

signatur

Inaktiv
Skrivet av W2k:

, konsumentfientligt beteende ska bestraffas.

Förbehåller du dig rätten att definiera vad som är konsumentfientligt beteende, eller är det upp till var och en att grunda sitt agerande på?

Edit:
För övrigt måste jag rätta några tidigare i denna tråd som envist hävdat "gratis är godast" vilket är en förvanskning av det ursprungliga "gratis är gott". Det senare har samma bas som uttrycket "man ska inte skåda given häst i munnen", dvs man ska alltid vara tacksam över det som är gratis, inte sagt att det är godast när det just är gratis.

På gratistemat har vi också nobelpristagaren Milton Friedman som säger "There is no such thing as a free lunch" - "Det finns inga gratisluncher". Onekligen ett intressant uttryck det också

mvh
Fredrik

signatur

Skrivet av W2k:

Du har inte fattat alls. Det som drabbade oss i samhället var att det blev tydligt att svenska myndigheter låter utländska företags intressen påverka fördelningen av polisresurser. Sådant kallas korruption och har ingen plats i en demokrati. Dessutom användes polisen till ett tillslag som kostade oss skattebetalare stora mängder pengar och inte gjorde någon nytta alls i "kampen" mot piratkopiering - PirateBay var uppe igen efter ett par dagar. Det är vidare stora delar av svenska folket som anser att fildelning bör vara tillåtet i betydligt större utsträckning än nu, och då är det dessutom odemokratiskt att försöka stoppa fildelningen istället för att börja jobba på en ny version av upphovsrättslagen som utgör en bättre kompromiss mellan folkviljan och upphovsrättsmännens intressen än vad vi har idag.

Gäsp... Hade du tagit upp en annan rubrik som att staten för bort svenska medborgare i sammarbete med USA i hemliga plan ifrån Bromma skulle jag reagerat och ståt vid din sida utanför rosenbad..
Men nu pladdrara du om mänskliga rättigheter för att främja demokratin då det gäller att få ladda hem spel graatis ..är tyvärr inte lika slagkraftigt.. sorry.
:<

signatur

Inaktiv

Margy>> Jag tror poängen var att på den tiden, när det piratkopierades långt mindre [bland konsolspel] så var priset högt, idag när det kopieras mycket så är priset lägre [realpris-mässigt], vilket går emot uttalanden som att "vi skulle sänka priserna om folk piratkopierade mindre".

Upphovsmän skall ha betalt, ingen snack om saken.

En sak bör alla dock notera: Man säljer ALDRIG en vara så billigt som möjligt, utan så DYRT som möjligt. Det är själva grundsteget när man driver ett företag.

URK
Medlem
Skrivet av Zarkow:

Margy>> Jag tror poängen var att på den tiden, när det piratkopierades långt mindre [bland konsolspel] så var priset högt, idag när det kopieras mycket så är priset lägre [realpris-mässigt], vilket går emot uttalanden som att "vi skulle sänka priserna om folk piratkopierade mindre".

Upphovsmän skall ha betalt, ingen snack om saken.

En sak bör alla dock notera: Man säljer ALDRIG en vara så billigt som möjligt, utan så DYRT som möjligt. Det är själva grundsteget när man driver ett företag.

inte ricktig man säjler varan på det priset som man kan få så stor vinst som möjligt.

signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Att gratis är godast är ju faktiskt ganska befängt. Det som de flesta intuitivt vet och de flesta psykologer är överens om är ju snarast motsatsen. Det vill säga det som man fått anstränga sig för att nå upp till är det som också är ljuvast. Att längta efter och vilja ha något är en del av upplevelsen. De tomater man odlat själv är utan tvekan godast t.ex.

Detta är ju något som är så pass självklart att man agerar efter det hela tiden utan att reflektera det. Som när jag gav bort mitt gamla Dreamcast till brosdöttrarna så fick de ett par spel i taget istället för att få hela samlingen på en gång. Får då sitter man bara där med 30 spel och testar alla i 2 minuter och inget blir roligt.

De allra största nostaglitripparna brukar vara något spel typ Super Mario Bros som man spelade och spelade och spelade, helt enkelt för att man inte kunde få tag på så många andra spel. När många tänker tillbaka och tycker att spelen "var bättre förr och höll längre förr" är det snarare som så att de tänker tillbaka på en barndom när de inte hade råd att köpa/kunde ej ladda hem så många spel och därför hade färre spel.

Ett köpt spel är per definition bättre, man uppskattar det mer. Många spel som piratkopieras spelas 10 minuter - men de flesta spel som folk köper spelar de ganska länge och får ut ganska mycket underhållning av. De titlar som stått för 90% av mina speltimmar har jag alla köpt (mariospelen, Heroes-spelen, civlization, counter-strike, diablo m.fl.)

Nej, känslan av exklusivitet är helt enkelt en viktig faktor för hur mycket kan tycker om en produkt - det känner alla branscher till. Allt från rakvatten till strömsladdar som ändå ska gömmas undan, förpackas lyxigt och säljs "dyrt". Finns ju en anledning varför folk köper inbudna böcker istället för pocket - och det är inte bara att de är mer slitstarka.

Skrivet av Zarkow:

Jag tror poängen var att på den tiden, när det piratkopierades långt mindre [bland konsolspel] så var priset högt, idag när det kopieras mycket så är priset lägre [realpris-mässigt], vilket går emot uttalanden som att "vi skulle sänka priserna om folk piratkopierade mindre".

Finns det några empiri som talar för eller emot dessa påståenden? Det har ju skett så stor utveckling på spelfronten sedan folk började piratkopiera, att historiska siffror knappast lär vara lämpade som statistisk grund.

URK
Medlem
Skrivet av Grimmy-:

Att gratis är godast är ju faktiskt ganska befängt. Det som de flesta intuitivt vet och de flesta psykologer är överens om är ju snarast motsatsen. Det vill säga det som man fått anstränga sig för att nå upp till är det som också är ljuvast. Att längta efter och vilja ha något är en del av upplevelsen. De tomater man odlat själv är utan tvekan godast t.ex.

Detta är ju något som är så pass självklart att man agerar efter det hela tiden utan att reflektera det. Som när jag gav bort mitt gamla Dreamcast till brosdöttrarna så fick de ett par spel i taget istället för att få hela samlingen på en gång. Får då sitter man bara där med 30 spel och testar alla i 2 minuter och inget blir roligt.

De allra största nostaglitripparna brukar vara något spel typ Super Mario Bros som man spelade och spelade och spelade, helt enkelt för att man inte kunde få tag på så många andra spel. När många tänker tillbaka och tycker att spelen "var bättre förr och höll längre förr" är det snarare som så att de tänker tillbaka på en barndom när de inte hade råd att köpa/kunde ej ladda hem så många spel och därför hade färre spel.

Ett köpt spel är per definition bättre, man uppskattar det mer. Många spel som piratkopieras spelas 10 minuter - men de flesta spel som folk köper spelar de ganska länge och får ut ganska mycket underhållning av. De titlar som stått för 90% av mina speltimmar har jag alla köpt (mariospelen, Heroes-spelen, civlization, counter-strike, diablo m.fl.)

Nej, känslan av exklusivitet är helt enkelt en viktig faktor för hur mycket kan tycker om en produkt - det känner alla branscher till. Allt från rakvatten till strömsladdar som ändå ska gömmas undan, förpackas lyxigt och säljs "dyrt". Finns ju en anledning varför folk köper inbudna böcker istället för pocket - och det är inte bara att de är mer slitstarka.

du har en bra poäng där men det finns inte en regel utan undan tag. för så köpte jag mycket och har ett antal spel som jag inte spelar på grund av de är dåliga. men tack vare att man kan ladda ner dem så har jag nu köpt ännu flera spel och alla är bra dessutom. förutom en del som jag har en bart köpt utan att see om de var bra om priset var lågt som man ändå har get plats i en låda i källaren.

att sälja skit i en lyxförpackning går inte längre tack vare att man kan ladda ner det. nöjesindustrin måste gå andra vägar nu. de måste göra bra spel för att sälja. folk vill ha att man kan ladda ner spel till en rimlig pris. företagen måste göra så det finns bra demos lättare att få tag i än att ladda ner det via kazza tex.

signatur

Medlem
Skrivet av W2k:

Gäsp... Hade du tagit upp en annan rubrik som att staten för bort svenska medborgare i sammarbete med USA i hemliga plan ifrån Bromma skulle jag reagerat och ståt vid din sida utanför rosenbad..
Men nu pladdrara du om mänskliga rättigheter för att främja demokratin då det gäller att få ladda hem spel graatis ..är tyvärr inte lika slagkraftigt.. sorry.
:<

Alltså du tar fan i mig priset SiOUX, du ignorera totalt alla konstruktiva lösnignar på problemet som vår representant från paradox Fredrik II har lagt fram, samt allvaret i att svenska polsien och regeringen låter sig styras av privata intresseorganisationer.

Och varför? jo för det passar tydligen inte din inskränkta världsbild.

get a grip.

signatur

P.L.U.R

Skrivet av URK:

nöjesindustrin måste gå andra vägar nu. de måste göra bra spel för att sälja. folk vill ha att man kan ladda ner spel till en rimlig pris.

Det låter ungefär som att företagen med vilja gör dåliga spel och säljer dem till överpriser.

Har inte deras marknadsexperter tänkt tanken: "hmm...om vi gör lite bättre spel och säljer dem till lägre priser så kanske vi får större vinst!"

Skrivet av SorbP:

Alltså du tar fan i mig priset SiOUX, du ignorera totalt alla konstruktiva lösnignar på problemet som vår representant från paradox Fredrik II har lagt fram, samt allvaret i att svenska polsien och regeringen låter sig styras av privata intresseorganisationer.

Och varför? jo för det passar tydligen inte din inskränkta världsbild.

get a grip.

?? ..vad har jag ignorerat säger du?
Jag har inte ignorerat hans lösningar, ta och ring Fredrik i stället och diskutera din konstruktiva bojkotnings lösningar direkt med honom istället för att jiddra med mig kanske?

Jag har bara sagt min personliga åsikt om vad jag tyckte om Pirate Bay "invasionen". Kom inte och inbilla mig om att du bryr dig ett dyft om politik och ministerstyre och korruption ifrån privata intresse organisationer då det inte drabbar dig och din fildelnings länkar.. (det finns värre exempel än att några några servrar blev beslagtagna.)

..ja min inskränkta världbild innefattar inte gratis konsumption utav Film,spel och media.

signatur

W2k
Medlem

Hmm så jag som producent skulle inte sätta pris för att täcka mina utgifter på de få spel som jag vet med säkerhet att jag kommer få sålt? När jag vet hur konsumenterna resonerar? ..

Jag hävdar att du som producent får anpassa din tillverknings- och distributionskedja på så vis att spelen inte behöver säljas till ett högre pris än vad konsumenterna är beredda att betala. (Tips: Kopieringsskydd är dyra, och ineffektiva.)

Alltså du menar att marknaden skall anpassa sig så att priserna kan konkurera med ett annat alternativ som är gratis?

Nej, marknaden kan inte "anpassa" priserna till gratis annat än i specialfall. Däremot måste man erbjuda produkter som:

(a) inte upplevs som för dyra av konsumenter (de konsumenter som öht är villiga att betala för spel dvs, övriga kan man inte göra nåt åt)

(b) inte upplevs ha några större nackdelar jämfört med piratkopierade spel (typ kopieringsskydd som sabbar datorn)

(c) är enkla att installera och ladda hem (Steam!)

...så att det inte finns något giltigt incentiv att piratkopiera.

Jag personligen tycket inte 300-400:- för ett PC spel är hutlöst?

Det tycker inte jag heller.

Med ditt resonemang så skulle ju alla typer av tjuvar rättfärdiga sig själv med idiotiska resonemang ...

Bara inom mjukvaruvärlden är det praktiskt möjligt att göra oändligt många perfekta kopior gratis av en produkt. Den tekniken kommer inte att försvinna, så det är på tiden att branschen anpassar sig till verkligheten.

signatur

Inaktiv
Skrivet av Fredrik II:

Trevligt! Jag går här under namnet "Fredrik II" men är mer känd som Fredrik Wester från Paradox Interactive.
/../
Anders, skicka mig ett e-mail på fredrik.wester@paradoxplaza.com (och alla ni andra också som vill kontakta mig) så får vi se till att ses. Jag tror att ni som ser oss som stora onda kapitalister som sitter och gnider händerna över hur lite spelarna får kvar i sina plånböcker behöver träffas och snacka igenom situationen.

Hejsan Fredrik.

Om du är tillgänglig den 18e så kanske du får träffa 'oss' redan då. Och med 'oss' tänker jag inte på piratpartister, utan på några 'spelare' [som står bakom SH]. Själv kan jag inte vara med er där då jag bort alldeles för långt borta.

Men du har rätt i att många ser alla företag som onda kapitalister, medans jag även vill inflika att allt för många företag missbrukat kundernas godtrogenhet.

Jag är väldigt glad över att ni har tagit en vettig approach till piratkopieringen - mervärde för de betalande kunderna - och inte som DICE som på något sätt dels lyckas säga att de inte drabbas så hårt då de nu gjort ett uteslutande online-spel (i BF2) vilket kräver nyckel, samtidigt som de klagar på att de måste lägga resurser på att lägga in kopieringsskydd. Den logiska kullerbyttan är uppenbar, för de om några kunde ju skippat det steget.

Ni å andra sidan sitter mer på pottkanten, iom att många av era utmärka spel är SP. Och visst är det så, inget att sticka under stolen med, SP-spelen är idag de stora förlorarna på grund av piratkopiering. Det är en kombination av att man lika lätt(eller lättare i vissa fall, när det blir site-exklusiva demos för betalande medlemmar osv) kan ta ner fulla versionen som att ta ner demot och i de fall (läs: HL2 and the likes) man väl kört igenom spelet så kör troligen majoriteten inte igenom de igen [om de piratkopierat det]. Dock nämnde någon en intressant sak på forumet och det är att när denne börjat köpa fler av de SP-spel denne lirade så har denne börjat spela igenom de flera gånger, inte bara installera->spela->kasta bort. Man har därmed skapat sig själv ett mervärde.

Vad är då poängen? Ingen aning, bara några saker att notera.

Skrivet av Fredrik II:

Absolut. Dock tycker jag du glömmer en detalj: upphovsrättens vara eller inte vara, dvs ska vi ha en i lag reglerad rätt (som t ex i patent) att bestämma över saker vi själva skapat? Eller du kanske menar att det går in i "skyddat privatliv" ovan? I så fall är vi helt överens.

En liten-liten notering: patent är upphovsrättens onda bror. Mjukvarupatent är denne onda bror när den tagit PCP.

Skrivet av Fredrik II:

När jag går inte på The Pirate Bay och läser kommentarerna runt spelet skriver folk "Oh, det här har jag sett fram emot länge" och "Vilka idioter, de har inte ens kopieringsskydd på produkterna". Detta gör mig otroligt besviken. Det är ju för er gamers som vi gjort detta.

Först och främst: majoriteten av de som brukar TPB är idioter. Iofs kan en cyniker säga att majoriteten av världens befolkning är idioter - och det må vara sant - men i TPBs fall så bevisar användarna att 'less is more' när det gäller kvalitet.

Så jag skulle inte ta deras kommentarer allt för hårt.

En sak jag dock gärna ser är att spel innehålls-deklarerar lite nogrannare vad för kopieringsskydd de har. Det gäller ju främst de som brukar rootkitsolutions samt device drivers med 0-ring access för apps, men en annan idé för er, iom att ni nu inte brukar kopieringsskydd sen Hearts of Iron 2 (bara testat den, om någon kunde införa 36h/dygn så kunde jag få tid att köpa och spela den med ) så för fram sådant mer på era sidor osv! För upp mervärdet för de som köper på kartong, hemsida - och kanske även splash-screenen vid load (som är den enda av de tre som de som piratar ibland ser)?

En annan sak som är intressant är den organiserade försäljningen av [piratkopierad] mjukvara, och där tror jag den stora förlusten för mjukvaruindustrin finns.

När vi åkte för att handla på stormarknaden idag så tänkte jag kolla in den lokala spelbutiken för att se om det kommit in några nya spel man kunde tänkas inhandla. Problemet är dock att man inte finner en renodlad 'ärlig' spelbutik 'over here' [i asien] på något enkelt sätt. De finns, men på varje spelbutik med vettigt utbud så går det 6-7st 'pirat-shops' som säljer piratkopior av samma spel till en 1/5-del av priset.

Så hur gick det då? Hittade inte butiken, bara 3 stycken som sålde piratkopior, så det vart inget inköp.

W2k
Medlem
Skrivet av Fredrik II:
Skrivet av W2k:

, konsumentfientligt beteende ska bestraffas.

Förbehåller du dig rätten att definiera vad som är konsumentfientligt beteende, eller är det upp till var och en att grunda sitt agerande på?

Självfallet är det upp till varje enskild konsument att bestämma vilka företag han vill ge sina pengar till!

signatur

Skrivet av W2k:

Däremot måste man erbjuda produkter som:

(a) inte upplevs som för dyra av konsumenter (de konsumenter som öht är villiga att betala för spel dvs, övriga kan man inte göra nåt åt)

Jag är väldigt nyfiken på vad man har för bild av ett spelprojekts ekonomi när man gör ett sådant uttalande...

Skriv svar