Piratkopiering - vad tycker utvecklarna?
nöjesindustrin måste gå andra vägar nu. de måste göra bra spel för att sälja. folk vill ha att man kan ladda ner spel till en rimlig pris.
Det låter ungefär som att företagen med vilja gör dåliga spel och säljer dem till överpriser.
Har inte deras marknadsexperter tänkt tanken: "hmm...om vi gör lite bättre spel och säljer dem till lägre priser så kanske vi får större vinst!"
de har börjat tänka i dessa banor men de har fortfarande långt kvar. varför har de börjat med nu att man kan ladda ner spel. tack vare att folk har insett hur mycket bättre det är att ladda ner så måste företagen gå samma väg för att fortsätta att finnas till. marknaden ska vara där folket är inte tvärtom.
Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram
de har börjat tänka i dessa banor men de har fortfarande långt kvar.
Jag tror du underskattar företagern utav bara h-e. De har säkerligen redan tänkt på i princip alla affärsmodeller som du kan tänka på, och i de flesta fall avfärdat dem som olönsamma.
Dom är inte dumma i huvudet.
de har börjat tänka i dessa banor men de har fortfarande långt kvar.
Jag tror du underskattar företagern utav bara h-e. De har säkerligen redan tänkt på i princip alla affärsmodeller som du kan tänka på, och i de flesta fall avfärdat dem som olönsamma.
Dom är inte dumma i huvudet.
de tänker enbart i pengar. sedan kan de inte luta sig tillbacka till gammal teknik som de har kontroll över oss längre. det bästa med allt är att de tvingas att mötes gå oss konsumeter så vi får bättre produkter. ett företag lägger oftast inte ner något engeri på något de inte behöver utan att tjänna på det.
tex EA är ett jätte bra expel. hård reklam och lögner för att få oss att köpa halvfärdiga produkter som de senare kan sälja klart till oss igenom tilläggs produkter.
Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram
de tänker enbart i pengar.
Jajjemensan. Har jag någonsin påstått något annat?
ett företag kan vinna mera än pengamessiga vinster. om företagen tar hand om sinna konsumter på ett bra sätt så tycker konsummeterna om företaget och ger företaget en bra reklam till sinna vänner som i sin tur bidrar att hjälpa företaget. om konsummeterna tycker om företaget så är det mera av dem som är intresserade av att köpa komande produkter av företaget samt det blir mera som blir villiga att betala för produkterna. igenom detta så får företaget bättre förtroende och bättre ekonomi på långt sikt.
ett företag kan vinna mera än pengamessiga vinster. om företagen tar hand om sinna konsumter på ett bra sätt så tycker konsummeterna om företaget och ger företaget en bra reklam till sinna vänner som i sin tur bidrar att hjälpa företaget. om konsummeterna tycker om företaget så är det mera av dem som är intresserade av att köpa komande produkter av företaget samt det blir mera som blir villiga att betala för produkterna. igenom detta så får företaget bättre förtroende och bättre ekonomi på långt sikt.
Japp. Detta har de garanterat med i sitt pengacentrerade tänk. De är, som jag sa tidigare, inte dumma i huvudet.
Vill bara poängtera en sak tydlgiare som förvisso kommit fram:
Det finns de som piratkopierar som verkligen inte skulle köpt spelet annars. Det finns en massa personer som inte tycker spel är så värst roligt och som faktiskt gladeligen skulle nöja sig med demos och diverse gratis-spel.
Kan ta ett exempel. Har erfarenhet (för några år sedan) av folk som spelar mycket CS. CS (eller half-life) har de så klart köpt men då detta spel tar nästan all deras vakna tid så är det inte tal om att köpa några andra spel. När man sedan sitter på lan så händer det att man installerar ett piratkopierat spel och lirar lite i någon timme. Men det kan *precis* lika gärna vara en demoversion eller ett gratispel (t.ex. natural selection eller whatever). När det handlar om att lira lite sent på natten i några timmar så är det ganska oviktigt...
Många killar och i den här situationen skulle inte få för sig att gå att köpa något spel eftersom det spel de spelar hela tiden (inköpt för 6 år sedan...) tillsammans med gratisspel tillfredställer deras behov så pass bra. När piratkopiering är lika lätt som gratisspel så laddar man hem dem istället.
De som förlorar mest på piratkopieringen är nog ändå alla de hobbyutvecklare (och för den delen seriösa utvecklare) som släpper gratisversioner. Det uppskattas inte så mycket som det skulle göras om *ALLT* annat kostade. Dessa försvaras sällan i debatten... Ofta så ska dessa finasieras med t.ex. reklam m.m. Och jag tror att fildelnigen allvarligt hotar sådana projekt. Nu har jag ingen aning om finasiering men ponera att Oblivion fanns gratis för nedladdning med den begräsningen att det hade reklaminslag varje gång spelet laddade. Tror få skulle ladda hem det trots att det var lagligt och gratis eftersom piratkopia är så lätt-tillgänglig. Nu kanske detta är ett extremt exempel, men i teorin skulle inte reklamfinasierade spel vara så omöjligt då det nästan är bättre lämpat en reklamfinasierad tv (då spel har naturliga loading-tillfällen ganska tätt).
Alltså du tar fan i mig priset SiOUX, du ignorera totalt alla konstruktiva lösnignar på problemet som vår representant från paradox Fredrik II har lagt fram, samt allvaret i att svenska polsien och regeringen låter sig styras av privata intresseorganisationer.
Och varför? jo för det passar tydligen inte din inskränkta världsbild.
get a grip.
?? ..vad har jag ignorerat säger du?
Jag har inte ignorerat hans lösningar, ta och ring Fredrik i stället och diskutera din konstruktiva bojkotnings lösningar direkt med honom istället för att jiddra med mig kanske?
Jag har bara sagt min personliga åsikt om vad jag tyckte om Pirate Bay "invasionen". Kom inte och inbilla mig om att du bryr dig ett dyft om politik och ministerstyre och korruption ifrån privata intresse organisationer då det inte drabbar dig och din fildelnings länkar.. (det finns värre exempel än att några några servrar blev beslagtagna.)
..ja min inskränkta världbild innefattar inte gratis konsumption utav Film,spel och media.
ännu en gång lyckas du missa poängen, var har jag sagt att jag tycker att det ska vara gratis att skaffa sig spel? näe jsut det så flagga mig inte som priatfrämmrjare bara för att jag tycker att det finns bättre sätt att distribuera spel på, och Jo jag bryr mig faktiskt om hur vårat land styrs, det borde du också göra, men du är uppenbarligen för trångsynt för det.
P.L.U.R
Komme in lite sent i diskussionen men jag tycker inte om liknelsen med att kopiera recept som var i början av tråden, för där måste du ju köpa råvaror. Och de som har skapat receptet har inte skapat råvarorna, därför skadar det ju inte dem om du knycker ett recept.
Men om spel så tycker jag såhär. Har inte utvecklarna satt en cd-nyckel på spelet så tycker jag att man kan kopiera spelet, för då liknar det sagda recept. Men om spelet kommer med en cd-nyckel så måste man "sno" den för att kunna spela.
Och ja, att använda en key-generator är samma sak. Genom att använda en snodd cd-nyckel så har du snuvat en annan spelare som då inte kan få igång spelet.
Detta förutser att cd-nycklar kollas upp utav spelet, förstås.
Vf jag ladar hem är för att dagens spel är så dyra o spelar man mkt så klarar man ut spelet på några dagar, är det värt 500kr???? NEJ!! sänk priserna på spelen, läg ut mkt mer info på internet om spelet och några demos så man får tästa en del av spelet, Det är inte så många spel det finns demos till, jalla fall inte innan spelets släpts i butik :/
Snusar till varje pris!
Vf jag ladar hem är för att dagens spel är så dyra o spelar man mkt så klarar man ut spelet på några dagar, är det värt 500kr???? NEJ!! sänk priserna på spelen, läg ut mkt mer info på internet om spelet och några demos så man får tästa en del av spelet, Det är inte så många spel det finns demos till, jalla fall inte innan spelets släpts i butik :/
Kan du inte ge några exempel på spel på senare tid som inte har släppt demos och bilder och recensioner och previews på olika websajter?
"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"
Alltså du tar fan i mig priset SiOUX, du ignorera totalt alla konstruktiva lösnignar på problemet som vår representant från paradox Fredrik II har lagt fram, samt allvaret i att svenska polsien och regeringen låter sig styras av privata intresseorganisationer.
get a grip.
Jag har inte ignorerat hans lösningar, ta och ring Fredrik i stället och diskutera din konstruktiva bojkotnings lösningar direkt med honom istället för att jiddra med mig kanske?
Jag har bara sagt min personliga åsikt om vad jag tyckte om Pirate Bay "invasionen". Kom inte och inbilla mig om att du bryr dig ett dyft om politik och ministerstyre och korruption ifrån privata intresse organisationer då det inte drabbar dig och din fildelnings länkar.. (det finns värre exempel än att några några servrar blev beslagtagna.)
..ja min inskränkta världbild innefattar inte gratis konsumption utav Film,spel och media.
ännu en gång lyckas du missa poängen, var har jag sagt att jag tycker att det ska vara gratis att skaffa sig spel? näe jsut det så flagga mig inte som priatfrämmrjare bara för att jag tycker att det finns bättre sätt att distribuera spel på, och Jo jag bryr mig faktiskt om hur vårat land styrs, det borde du också göra, men du är uppenbarligen för trångsynt för det.
Så du är inte en Piratfrämjare?..då ber jag om ursäkt. Jag tyckte att din taktik att bojkotta spelutvecklarna genom att ladda hem och spela spelen för att få en insikt i vad du skulle bojkotta lät i mina öron som en ursäkt för att d/l.
Men om du menar allvar i det och verkligen tror på att det ett sätt för spelutvecklarna att sänka priset till en acceptabel nivå(vilket du inte har nämt ännu, så ber jag om uräkt för att jag har utpeckat dig som pirat.
Du är bara missförståd helt enkelt, lycka till med din kampanj, men du vet att den bryter likväl gentemot upphovsrätten som för alla andra som laddar ner. Tror att ett snack med Fredrik tex. om på vilken nivå han skall lägga priserna så att du inte skall ladda ner spel olaglit kanske är en bättre metod som får mer respons.. ?
Well diktaturen vi lever i är verkligen hård mot fildelare, det håller jag med om. Jag skall börja bry mig mer om det nästa gång jag röstar.. hmm förbättrad sjukvård eller skippa upphovsrätts lagen ..,.aj aj den är tricky !!
"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"
, konsumentfientligt beteende ska bestraffas.
Förbehåller du dig rätten att definiera vad som är konsumentfientligt beteende, eller är det upp till var och en att grunda sitt agerande på?
Självfallet är det upp till varje enskild konsument att bestämma vilka företag han vill ge sina pengar till!
Det var inte vad jag frågade.
Jag frågade om definitionen "konsumentfientlig" är något du (eller FZ eftersom du är deras representant i denna diskussion) har ett objektivt svar på eller om det är upp till var och en att bedöma och sedan agera utifrån. Är det t ex "konsumentfientligt" att köra en stor bannerkampanj på FZ i samband med lansering av ett spel?
Att man själv bestämmer vilka man ger pengar till är väl uppenbart för de flesta?
mvh
Fredrik
Our generation has had no Great War and no Great Depression. Our war is spiritual - our depression is our lives.
Jag frågade om definitionen "konsumentfientlig" är något du (eller FZ eftersom du är deras representant i denna diskussion) ...
Måste bara inflika att jag inte argumenterar för FZ:s räkning. De åsikter jag uttrycker här är mina privata - fråga John (Shock) om du vill veta vad FZ tycker. Förresten är det fler FZ-medarbetare än jag som deltagit i diskussionen.
... har ett objektivt svar på eller om det är upp till var och en att bedöma och sedan agera utifrån.
När jag skrev att var och en är fri att välja till vem han vill ge sina pengar menade jag just att det är upp till var och en att bedöma vad som är konsumentfientligt, och agera därefter. Det enda en konsument kan göra mot konsumentfientligt men ej olagligt beteende är ju att ge pengarna till någon annan.
Är det t ex "konsumentfientligt" att köra en stor bannerkampanj på FZ i samband med lansering av ett spel?
Inte särskilt, men om man spammar mig eller visar feta popups så kan jag betrakta det som konsumentfientligt. Reklam i sig har jag inget emot så länge den är lätt att ignorera om man inte är intresserad och är informativ om varan den försöker sälja.
Att man själv bestämmer vilka man ger pengar till är väl uppenbart för de flesta?
Om det ändå vore så väl - i dagens samhälle styr vi ju bara över sisådär 50% av våra pengar själva. Resten går till korrupta sossar att förslösa.
Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!
Om det ändå vore så väl - i dagens samhälle styr vi ju bara över sisådär 50% av våra pengar själva. Resten går till korrupta sossar att förslösa.
He he Det stämmer förstås, rättning befogad.
Our generation has had no Great War and no Great Depression. Our war is spiritual - our depression is our lives.
..yupp men varför stanna där? vi måste nog tänka om alla andra lagar också eftersom fängelserna är fulla med brottslingar som inte följer lagarna.. mer än en miljon faktiskt ..
Nja, har svårt att tro att en niondel av svenska folket sitter och skakar galler.
Runt sex tusen är nog en rimligare siffra.
konsumentfientligt beteende ska bestraffas.
Intressant åsikt, vad har du för inställning till producentfientliga handlingar?
Många intressanta inlägg här från bägge lägren.
Någon sa tidigare att "ingen kommer att ändra åsikt", själv kan jag bara konstatera att jag börjar luta mer från piratkopiering än tidigare. Detta beror, ironiskt nog, på försidans argument som jag finner en smula infantila ibland.
Jag vet inte om det finns så många gamla uvar här (de flesta tröttnade nog redan på sidan 5), men en gång i tiden fanns det en Dator (japp, stort D) som kallades för Amiga.
Även om specifikationerna är skrattretande idag så var det på sin tid det mest avancerade man kunde ha. Användarbasen var dessutom rejält tilltagen och spelen betydligt mer avancerade än PC:ns som fortfarande kämpade med blipp-blopp-ljud och åtta färger.
Anledningarna till att vi inte sitter med Amigor idag istället för PC är många, bland annat inkompetent ledning. Jag skulle nog ändå vilja påstå att den främsta anledningen var piratkopiering. På den tiden var det BBS:er som gällde för att tanka spel, och tankades spel, det gjordes det. Saken är nu inte fullt så enkel. På den tiden fanns helt enkelt inte datorbutiker som sålde spel. Stor & Liten (om de nu finns kvar) hade ett mindre utbud under en tid, det försvann dock efter att dåtidens moraltanter tyckte att spel var våldsamt. Följden blev att man fick göra som när man hade sin ZX Spectrum och kopiera från polarna.
Av denna historia kan bägge lägren dra lärdom om fallenhet för sådant finnes.
Till att börja med så måste det finnas spel att köpa. Med detta menar jag inte spel som jag brukar kalla för "Britney Spears-spel" som är mainstream och färdigtuggade till förbannelse, utan ett betydligt bredare utbud där även billigare och mer nytänkande spel har en hyllplats. Ett sådant spel som jag saknade i butiken var
"I Was An Atomic Mutant" som jag fortfarande inte har sett i butik. Jag förstår såklart producenterna som hellre satsar säkert, fast det finns en definitiv marknad för mindre avancerade spel som bara har en bråkdel av utvecklingskostnaden och som inte behöver fem år på sig att bli klara.
Ett billigt producerat spel kan såklart också säljas betydligt billigare, så konsumenterna får fortfarande det de betalar för.
De som tvivlar bör veta att det fortfarande spelas en hel del gamla supersimpla spel som till exempel Elite (ett och två), Perfect General, Deuteros med fler ute i stugorna.
Piratsidan bör dock vara införstådd med att utan inkomster blir det inga nya spel. Jag vet att många tänker att just min kopia kan ju varken göra till eller från. Anledningen till att jag vet detta är att jag och alla andra Amigaanvändare resonerade likadant. Ni hävdar också att ni inte stjäl från tillverkare på grund av teknikaliteter och förbiser ett ganska stort de facto.
Även om ni nu inte kan övertalas utav detta så betänk följande:
Utvecklingskostnaderna måste komma någonstans ifrån, om du inte betalar för dig men din vän gör det, har du då inte blåst din polare på pengar? Mig veterligt så gör man inte så mot kompisar, men jag är nog en smula gammeldags av mig.
I övrigt håller jag med Fredrik II, hur kan man inte hålla med en kille som hade påven som styvfar? (Förvisso blev han bannad två påvar senare, så det kanske gick jämnt ut )
Den största orsaken till detta är att jag håller med om att det jag har gjort skall jag och ingen annan bestämma över. Stalinister göre sig icke besvär.
Med detta sagt så ser jag i alla fall gärna en ändring av reglerna beträffande patent och upphovsrättsskydd. Att som idag kunna sitta och bestämma över en idé i över 70+ år ser jag som både befängt ur rent ideologisk synvinkel likväl som antiproduktivt ur en rent teknisk synvinkel. Alla framsteg är baserade på de framsteg som kom tidigare. Att däremot helt kringgå hela systemet som i Ryssland eller i Asien är bara korkat, men en bättre balans måste hittas.
"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson
get a grip.
ännu en gång lyckas du missa poängen, var har jag sagt att jag tycker att det ska vara gratis att skaffa sig spel? näe just det så flagga mig inte som priatfrämmrjare bara för att jag tycker att det finns bättre sätt att distribuera spel på, och Jo jag bryr mig faktiskt om hur vårat land styrs, det borde du också göra, men du är uppenbarligen för trångsynt för det.
Så du är inte en Piratfrämjare?..då ber jag om ursäkt. Jag tyckte att din taktik att bojkotta spelutvecklarna genom att ladda hem och spela spelen för att få en insikt i vad du skulle bojkotta lät i mina öron som en ursäkt för att d/l.
Men om du menar allvar i det och verkligen tror på att det ett sätt för spelutvecklarna att sänka priset till en acceptabel nivå(vilket du inte har nämt ännu, så ber jag om uräkt för att jag har utpeckat dig som pirat.
Du är bara missförståd helt enkelt, lycka till med din kampanj, men du vet att den bryter likväl gentemot upphovsrätten som för alla andra som laddar ner. Tror att ett snack med Fredrik tex. om på vilken nivå han skall lägga priserna så att du inte skall ladda ner spel olaglit kanske är en bättre metod som får mer respons.. ?
Well diktaturen vi lever i är verkligen hård mot fildelare, det håller jag med om. Jag skall börja bry mig mer om det nästa gång jag röstar.. hmm förbättrad sjukvård eller skippa upphovsrätts lagen ..,.aj aj den är tricky !!
Jag vet ärligt talat inte vad du fått för dig att jag sitter och laddar ner spel, men min poäng om att trycka på utvecklarna där det gör ont i _plånboken_ står kvar. Dock så verkar det inte ha frammgått vad jag menade så jag får väll klargöra.
Det jag menar med att pressa utvecklarna där det gör ont, eller gör gott beroende på hur man ser det hade du fått reda på om du hade läst mina tidigare inlägg om att jag skulle vilja se mer distributionsplatformar i stil med steam som skalar bort mellanhänder till förmån för utvecklare _samt_ konsumenter. för som jag ser Steam idag så ger det mer pengar till utvecklarna, ja! _Men_ det är inte tillräckligt billigt för att det ska få mig att avstå att köpa en fin box med spelet och instruktionsbok och hela köret när jag kan hitta det för i princip samma pris genom nätbutiker eller bara genom att gå ner till närmaste traditon och köpa det.
Jag tycker att dom varianter av prova innan du köper som Paradox-interactive har kört med och nu senast Redorchestra genom steam där man fick testa hela spelet och bestämma sig om man vill köpa det eller inte, är fantastiska.
Men som konsument ser jag det som min rätt att få ha åsikter om hur vidare en produkt är värt pengarna och om jag tycker det känns kul att köpa produkter av företag som stödjer aktioner mot webhosts som även drabbar organisationer och privatpersoner som inte har något me piratkopiering att göra alls.
Så nu hoppas jag att du förstår mig lite bättre och varför jag lackade på dig för jag tyckte jag gjorde min ståndpunkt ganksa så klar i mina tidigare poster men tydligen inte
P.L.U.R
swe.-SiOUX-.swe:
Till dig vill jag bara säga som någon tidigare nämnde "du har inte förstått någonting"
Det var inte själva tillslaget utan hur det gick till som är skrämmande.
FredrikII
Vi är nog rätt överens och för att kort svara, så visst ska upphovsmän,artister ha betalt för det som skapas - inget snack.
Men nu blir det långt
Upphovsrätten vara eller inte vara är kort och gott ett svar att vi vill förändra den till en mer rimlig nivå och rätta sig efter modern tids utveckling. Finns ingen som helst anledning att någon ska ha rätt på något efter någons död + 70år.
Ingen investerare gör någonsin kalkyler med så lång återbetalningstid. Ingen kan påstå att den i praktiken nästan oändliga skyddstiden är nödvändig för att locka kapital till underhållningsbranschen.
Därför vill vi korta skyddstiden till en nivå som är rimlig ur både samhällets och investerarens synvinkel. Vårt förslag är fem år, eftersom merparten av alla distribuerade verk tjänar in försumbara eller inga summor efter denna tid.
Patent i sig var från början ämnat för "den lilla människan" att kunna skydda sitt verk. Den människan finns inte idag som har de resurser och pengar att åstadkomma ett patent, utan det missbrukas av storföretag som med sitt patentande bara hämmar utvecklingen, så den ska bort helt och hållet. Se bara på läkemedelsindustrin som låter tredje världens befolkning dö fast det finns läkemedel. Och det finns företag som kan producera likvärdig produkt bra mycket billigare, men bromsas av patentet.
Läkemedelsindustrin sponsras till 85% av framställningskostnaden av skattepengar - varför i rimlighetens namn ska de har ensamrätt då?
Mer info på vår sida
Du nämner Maslows, jag menar och Piratpartiet menar - igen att själva fildelningen i sig ska vara laglig för att en kulturell spridning kan ske. Det olyckliga "just nu" är att spel och musikbranschen känner sig drabbade, men vi kan ju inte förbjuda folk att blunda för att något man ser inte ska ses.
Branschen ska helt enkelt och måste ställa om och hitta vägar för att motväga ev. förluster. Vilket jag tror är ren och skär bullshit. En bra produkt säljer och jag tror merparten av oss alla vill ha ett orginal om det är en bra produkt.
Jo jag nämnde Pirates of the carribean som jag såg av en anledning - jag tyckte 1an var bra som jag fått reklam genom att tanka ner den. Så en biobiljett blev det inte utan 5, för hela familjen ville se. Vi har redan nu bestämt att köpa den på dvd när den kommer, för du vet ungar - de kan se den 10 ggr till
Det är så internet fungerar idag och branschen försöker skrämma iväg kunderna med förbud istället för att hitta på vägar som gynnar dom istället.
Glasssäljare, jo ironiskt så klart, men faktum är att jämförelsen är riktad mot skivdistributören och inte skaparen/artisten. Jag menar att distributörens roll börjar vackla och har på så sätt tappat funktionen av att finnas. Man snackar om att skivförsäljninga har gått ner pga fildelarna? Skitsnack säger jag - vi har bara bytt inköpsställe. En skiva på stan 199:- En skiva på cdon 129:- Det är ju en ganska klar bild av vad som skett. Distributören skyddar sig och mot sina kunder på stan (skivbutiken som inte fattar varför de säljer så dåligt) och skränar om att det går så dåligt bara för fildelarna. Det finns och jag orkar inte leta länkar, bevisligen statestik på att fildelarna också är de trognaste och största konsumenterna, likaså finns siffror att skivbranschen har ökningar och inte minskningar i försäljningssiffror.
Det här har skapats av ett pucko i USA som räknat ut om ALLA som har en dator skulle köpa Britney så skulle "vi tjäna så HÄR mycket".
Nu är ju verkligheten inte så och Pelle i Kiruna som tankat ner 2500 låtar som han inte ens orkar lyssna på fick för sig att han skulle gå och köpa dessa - ja då blev han pank. Han vill stolt visa polarna att han har dessa inget annat. Men vänta nu - han kanske t.om. sprider reklam, så att Anna i Kiruna köper en skiva av en artist som Pelle skickade över en låt av.
Jo Basshunter valde för jag tror ingen distributör inte ens var intresserad av en ny kille som gjort en låt om e bot, men nu är han kontraktsbunden med Warner, så nu är det pengar,pengar som gäller, men visst är det härligt att internet skapar försäljning.
Sen din sammanfattning av företaget du representerar håller jag fullständigt med dig om och ni kör med öppna kort och det uppskattas av konsumenten. Man blir lojal mot tillverkare/producenter som gör just så - så fortsätt med det.
END quote FredrikII
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Forsätter ett tag till med mer bubbelfritt till alla
Det är ungefär som Iron Maiden sa på konserten, "Vi har släppt vår senaste platta på nätet! Tanka ner den! Men gillar ni den, så köp den"
Tänk om alla fattade att mer konkurrens säljer mer.
En helt annan grej för att förtydliga vad jag menar. Jag arbetade för en himla massa år sedan på ett företag som säljare och en ny produkt skulle säljas in på markanden. Det var en kexchoklad som heter KitKat. Cloetta som då hade en totalmarknad av just kexchoklad blev darriga och började fundera över hur mycket de skulle förlora på vår lansering. Resultatet blev att vi spräckte budget och sålde mycket över förväntan, plus att Cloetta ÖKADE sin försäljning med 10-15%, inte nog med det - Göteborgskex och Marabou såg vad som hände och lanserade blixtsnabbt egna varianter av kexchoklad som SÅLDE BRA. Märkligt eller hur?
Vad jag vill förtydliga är att reklam säljer mer bara produkten är bra, men blir man lurad en gång, så dröjer det tills nästa försök och blir man lurad 2 gånger - då kommer inte försök 3.
En annan grej som jag så väl kommer ihåg var när vinylskivan började ersättas av cdskivan, sa distributören " att när väl cdskivan verkligen har ersatt vinylskivan, så kommer en skiva att bli bra mycket billigare, för cdskivan kostar ingenting i jämförelse med vinylskivan"
Jag väntar ....
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Till sist återgår jag till FredrikII och tackar för inviten och visst ska vi kunna ventilera vidare någon dag- du kan nå mig på anders.forsman@piratpartiet.se
swe.-SiOUX-.swe:
Till dig vill jag bara säga som någon tidigare nämnde "du har inte förstått någonting"
Det var inte själva tillslaget utan hur det gick till som är skrämmande.
Tydligen inte men inte så konstigt när det är PP som resonerar iofs.
FredrikII
Vi är nog rätt överens och för att kort svara, så visst ska upphovsmän,artister ha betalt för det som skapas - inget snack.
öhh ok.. ?
Men nu blir det långt
bla bla..
Därför vill vi korta skyddstiden till en nivå som är rimlig ur både samhällets och investerarens synvinkel. Vårt förslag är fem år, eftersom merparten av alla distribuerade verk tjänar in försumbara eller inga summor efter denna tid.
Här kan jag rabbla upp en merpart utav film och musik som tjänar storkovan fortfarande efter 20-30år tillbaka, och för dom som har köpt rättigheterna är det en guldkalv och en j-vla bra investering.
Spel.. nja dom släpps ju gratis iallafall efter ca:5 år.
Patent i sig var från början ämnat för "den lilla människan" att kunna skydda sitt verk. Den människan finns inte idag som har de resurser och pengar att åstadkomma ett patent, utan det missbrukas av storföretag som med sitt patentande bara hämmar utvecklingen, så den ska bort helt och hållet.
Vad är det för mening för en människa, forskare eller företag för den delen heller att sträva efter nya uppfinningar osv. om inte patentet togs bort? Visst är det krasst men att tro att folk skulle jobba pro-bono och i vissa fall ämna halva sitt liv åt något som "kopierades" dan efter du presenterade det är ju befängt.
Se bara på läkemedelsindustrin som låter tredje världens befolkning dö fast det finns läkemedel. Och det finns företag som kan producera likvärdig produkt bra mycket billigare, men bromsas av patentet.
Donera till Röda korset om detta bekymrar dig mer än att detta bara är ett "tycka synd om argument" i valkampanjen...
Läkemedelsindustrin sponsras till 85% av framställningskostnaden av skattepengar - varför i rimlighetens namn ska de har ensamrätt då?
..vill du börja tillverka Alvedon i köket eller?
..eller menar du att alla läkemedlen som uppfinns skall ut på webben så att alla företag och privatpersoner kan får tag på det?
Jo jag nämnde Pirates of the carribean som jag såg av en anledning - jag tyckte 1an var bra som jag fått reklam genom att tanka ner den. Så en biobiljett blev det inte utan 5, för hela familjen ville se. Vi har redan nu bestämt att köpa den på dvd när den kommer, för du vet ungar - de kan se den 10 ggr till
Grattis? ..det som låter som en fantastisk händelse för dig är vardag för oss andra som brukar använda plånboken istället för musknappen när det gäller att kolla på film. ..välkommen!
Jag köpte ettan också, du kan få köpa den utav mig om du vill om du tyckte den var så bra att du vil ha ett orginal såklart..
Det är så internet fungerar idag och branschen försöker skrämma iväg kunderna med förbud istället för att hitta på vägar som gynnar dom istället.
Hmm ..internet fungerar alldeles utmärkt för mig att hitta utbud och recensioner och bio trailers utav nya filmer innan jag köper dem eller går på bio. ..du vet att du kan ju alltid hyra en film också, men det kanske är för dyrt för dig ?
Man snackar om att skivförsäljninga har gått ner pga fildelarna? Skitsnack säger jag - vi har bara bytt inköpsställe. En skiva på stan 199:- En skiva på cdon 129:-
100 skivor på Kazaa 0:-
Det finns och jag orkar inte leta länkar, bevisligen statestik på att fildelarna också är de trognaste och största konsumenterna, likaså finns siffror att skivbranschen har ökningar och inte minskningar i försäljningssiffror.
Var uppger man att man är "fildelare" när man köper skivor på nätet? ..alltså för statestikens skull. Du har rätt i att folk köper musik mera nu när det är lätt tillgängligt på nätet att köpa bara vissa låtar osv.. det går inte att sticka understol med, men jag tror inte vi ser en nedåtgång utav fildelad musik på nätet heller.
Jo Basshunter valde för jag tror ingen distributör inte ens var intresserad av en ny kille som gjort en låt om e bot, men nu är han kontraktsbunden med Warner, så nu är det pengar,pengar som gäller, men visst är det härligt att internet skapar försäljning.
haha ..och vilka kommer att "köpa" hans musik ?
Enligt dom flesta utav pp's anhängare så skall han ge bort det gratis, och vem f-n tänker sponsra skivjätten Warner ?
Det hemska är ju om han skulle bli rik(stort brott i Sverige) det skulle ju triggar alla möjliga slutsatser om att han ännu mera skall dela ut sin musik. ..så han kan ju lycka till..
Sen din sammanfattning av företaget du representerar håller jag fullständigt med dig om och ni kör med öppna kort och det uppskattas av konsumenten. Man blir lojal mot tillverkare/producenter som gör just så - så fortsätt med det.
= Fredrik du kanske har tur och någon köper erat spel.. men troligen inte när det kostar 199:- !!!!!!!!
Tänk om alla fattade att mer konkurrens säljer mer.
..jag tror dom flesta fattar det, men vad du inte fattar är att om alla har tillgång till allt(patent, upphovsrätt osv..) så skulle vi till slut bara ha ett eller några mega koncerner som har köpt upp alla och köper upp alla nya uppstickare som dyker upp. eftersom du inte kan konkurera med något annat än pris så förlorar du..
hehe Microsoft skulle sälja allt ifrån Mjölk till skjutvapen...
Om man sätt Robocop och tänker på "OCP" så fattar man vad jag menar.
Vad jag vill förtydliga är att reklam säljer mer bara produkten är bra, men blir man lurad en gång, så dröjer det tills nästa försök och blir man lurad 2 gånger - då kommer inte försök 3.
..skulle ju vara kul här om steg 4 varit att aldrig nyttja produkten igen.. men det är det väl inte..
..att när väl cdskivan verkligen har ersatt vinylskivan, så kommer en skiva att bli bra mycket billigare, för cdskivan kostar ingenting i jämförelse med vinylskivan.
hmm du vet inte vad en vinylskiva kostar idag ?
[http://www.recordhunter.se/catalog.aspx?fid=B1%20&c=VINYL]
..yupp men varför stanna där? vi måste nog tänka om alla andra lagar också eftersom fängelserna är fulla med brottslingar som inte följer lagarna.. mer än en miljon faktiskt ..
Nja, har svårt att tro att en niondel av svenska folket sitter och skakar galler.
Runt sex tusen är nog en rimligare siffra.
menade inte bara i Sverige.. men jag trodde vi hade mer än 6.000 inlåsta?
Grattis SiOUX du har lyckats plocka fram varenda idiot i hela tråden och rakt av missat varenda konstruktivt förslag, igen, om du kunde släppa ditt ego för en stund så kankse vi kunde komma fram till något vettigt istället för att kasta sand på varandra som dagisbarn
P.L.U.R
Grattis SiOUX du har lyckats plocka fram varenda idiot i hela tråden och rakt av missat varenda konstruktivt förslag, igen, om du kunde släppa ditt ego för en stund så kankse vi kunde komma fram till något vettigt istället för att kasta sand på varandra som dagisbarn
Tack.. men då är poängen missad eftersom varje inlägg i denna tråd är ju en debatt och om vissa inte är rädda att argumetra sina åsikter eller inte tål kritik så skulle dom inte ha skrivit här i första taget.
Jag har läst vad du har sagt och kontentan är att du tycker det är för dyrt för dig att köpa dom spelen du vill ha idag? ..så då försöker du bojkotta dom "där det gör ont" dvs i "plånboken".
Vad menar du med att komma fram till något vettigt?
- Ideer om att stoppa warezen över fildelnings siterna?
eller.
- eller få ner priserna?
menade inte bara i Sverige.. men jag trodde vi hade mer än 6.000 inlåsta?
Aha! Well, 59 platser per 100 000 invånare sist jag hörde, jag avrundade uppåt. I USA, som alltid ska vara värst, är 6 % av befolkningen gallerskakare. Man lär ju kunna döma ett samhälle efter hur de behandlar sina brottslingar?..
Kommer av någon anledning att tänka på frasen ?kasta sten i glashus?
Jag tycker att SiOUX (ska det uttalas ?sucks?? ) har en ganska tydlig åsikt som framförs med välformulerade argument.
Han tycker att det är fel att tanka och anser inte att det finns ursäkter för att göra det. Det är såklart upp till var och en att tycka vad man vill om hans åsikter men bara för att man håller med en grupp i sak så måste man inte hålla med om varje liten detalj.
Personligen anser jag att han är ute och åker traktor på patentfrågan, men det är min åsikt.
"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson
Jag tycker att SiOUX (ska det uttalas ?sucks?? )
"u can call me Sue" 8)
Personligen anser jag att han är ute och åker traktor på patentfrågan, men det är min åsikt.
haha ..ja du, man kan ju inte vara perfekt.
Sen att den här "Uven" är en gammal Amiga & Atari ägare skall vi inte gå in på här,..men det du sa om gamla tiden tog fram en del minnen..
(sitter och håller i en gammal dammig floppy som det står "Defender of the Crown" på..)
Väl skrivet nkembo.
Jag vill tillägga om ingen redan gjort det.
Utvecklarna vill göra så bra spel som möjligt med så storavisntmarginaler som möjligt och nå en så stor publik som möjligt, sant?
Spelarna vill ha så bra spel som möjligt, till så bra priser som möjligt med så stor spelar-bas som möjligt och med betryggelser om att spelet kommer att fortsatt underhållas (speciellt om det rör sig om ett online-spel), sant?
Som ni ser så sammanfaller de bådas önskemål förutom på en punkt, finanserna.
Det kostar mycket pengar att skapa ett spel idag, sant!
men måste det göra det? Steam är ju ett steg åt distribution med mindre mellanhänder, dock så har jag inte märkt några större prissänkningar där jämmfört med att köpa spelen i butik.
Men jag tror att skala bort mellanhänderna är en utav dom viktigaste sätten att sänka omkostnadnerna vilket antingen stävjer piratkopieringen p.g.a lägre pris, eller frigör mer medel till "piratkopierings-budgetten".
Sen måste nog många utvecklare inse att bara för att dom har jobbat 3 år med en produkt, så är den inte på långa vägar solklart värd 400kr
Ja du, jag tycker det framgick ganska så klart att jag tycker att ett av dom viktigaste freamstegen som måste göras på bred front gällande speldistribution är att satsa på nya distributionsmetoder, det bör ju gagna både producent och konsument eller hur?
Jag vet ärligt talat inte hur du fick för dig att jag tycker det är berättigat att ladda ner spel bara för att det "är för dyrt"?
P.L.U.R
Tydligen inte men inte så konstigt när det är PP som resonerar iofs.
Okej så du försvara din egen oförmåga att förstå vad han säger genom att kasta skit på hans påstådda politiska orientering?
Här kan jag rabbla upp en merpart utav film och musik som tjänar storkovan fortfarande efter 20-30år tillbaka, och för dom som har köpt rättigheterna är det en guldkalv och en j-vla bra investering.
Spel.. nja dom släpps ju gratis iallafall efter ca:5 år.
Jo det finns det, vi kan ta ett exempel, Elvis The King, Han har tusentals fans världen över som i årtionden framöver riskerar att bli ditsatta om dom skulle sätta up en cover spelning på fritidsgården för att hylla Kungen, tycker du att det ska behöva vara så?
Donera till Röda korset om detta bekymrar dig mer än att detta bara är ett "tycka synd om argument" i valkampanjen...
Nu blir jag faktiskt lite mörkrädd, du är medveten om att donera till röda korset är ungefär som att kasta pengarna i sjön? det löser inte problemet det bara skjuter upp det.
Att låta länderna göra generiska kopior av läkemedel, att släppa in dom i världshandeln, att hjälpa dom bygga upp sin infra struktur, DET om något kan hjälpa U-länderna, donationsgalor på tv gör mig illamående nästan lika mycket som när du låter som en fullfjädrad kapitalist och kallar det ett "tycka-synd argument".
..vill du börja tillverka Alvedon i köket eller?
..eller menar du att alla läkemedlen som uppfinns skall ut på webben så att alla företag och privatpersoner kan får tag på det?
näe alltså ärligt talat är det så svårt att förstå att om _VI_ just det du jag och resten av skattebetalarna (skattefuskare räknas inte som folk) som finnansierat största delen av läkemedelskostnaderna så ska väll _VI_ få störst nytta av det eller hur? *suck*
Grattis? ..det som låter som en fantastisk händelse för dig är vardag för oss andra som brukar använda plånboken istället för musknappen när det gäller att kolla på film. ..välkommen!
Jag köpte ettan också, du kan få köpa den utav mig om du vill om du tyckte den var så bra att du vil ha ett orginal såklart..
Det han antagligen menade på är att många människor upptäcker band,filmer,program o.s.v genom att tanka hem en del t.ex och sedan börajr dom stödja t.ex bandet med skivköp konsertbesök och merchendise. vilket genererar långt mer än eventuella förluster för en nedladdadskiva!
100 skivor på Kazaa 0:-
Det spelar ingen roll för anders ville framhäva att skivbolagen går inte minus dom går fan i mig upp, vi konsumerr musik som aldrig förr och till stor del för att vi blir influencerade av fler musikstilar, ofta genom nerladdnign eller kompistips.
haha ..och vilka kommer att "köpa" hans musik ?
Enligt dom flesta utav pp's anhängare så skall han ge bort det gratis, och vem f-n tänker sponsra skivjätten Warner ?
Det hemska är ju om han skulle bli rik(stort brott i Sverige) det skulle ju triggar alla möjliga slutsatser om att han ännu mera skall dela ut sin musik. ..så han kan ju lycka till..
Ja du vem fan vill köpa basshunter det undrar ja också, den skiten är nog dödsdömd i vilket fall, detta är ännu ett exempel på bara för att det kommer från ett skivbolag är det int värt ett skivköp eller ens lyssnbart.
= Fredrik du kanske har tur och någon köper erat spel.. men troligen inte när det kostar 199:- !!!!!!!!
Ja ha det var ju också ett sätt att misstro allt och alla, fan är du paranoid? Han stöttade bara Fredrik i sina fortsatta försök att leverera bättre produkter till oss konsumenter.
..jag tror dom flesta fattar det, men vad du inte fattar är att om alla har tillgång till allt(patent, upphovsrätt osv..) så skulle vi till slut bara ha ett eller några mega koncerner som har köpt upp alla och köper upp alla nya uppstickare som dyker upp. eftersom du inte kan konkurera med något annat än pris så förlorar du..
hehe Microsoft skulle sälja allt ifrån Mjölk till skjutvapen...
Om man sätt Robocop och tänker på "OCP" så fattar man vad jag menar.
Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta åt den här. Om _alla_ hade tillgång till all information gällande produktion o.s.v av gällande varor, vad skulle hända då? Jo då skulle vi få mängder utav små tillverkar som gör variationer på sagda varor som det finns ett behov av, hur i hela fridens namn ser du att om man släpper uppphovsrätten och patent fri så skulle det bli ett OCP-sammhälle? jag bara undrar rent konkret kan du beskriva hur det skulle gå till? det vore interessant att höra.
..skulle ju vara kul här om steg 4 varit att aldrig nyttja produkten igen.. men det är det väl inte..
Många gånger är ditt steg fyra mitt steg 2 men ännu en gång så misstror du folk, inte så konstigt att du är rädd för förändringar.
Nu orkar jag inte rota mer innan morgonkaffet men jag är förvånad att ingen gjorde det innan mig, för dina arguemnt är , ptja inte direkt solida.
P.L.U.R
<Parentes>För ett gäng år sen arbetade jag på ett programutvecklningsföretag och det här var före IT-bubblans sprickande så vi hade fri tillgång till nätet och inga som helst restriktioner på vad vi laddade ner för privat bruk, läs [spel, musik och film]. Ett av våra freewareversioner gick förbi halvmiljonstrecket i nerladdningar och vi släppte en kommersiell version som vi tog typ $20 för. Det var väl ok men man blev verkligen vansinnig när man hittade warezversioner av det ute på olika nätverk eller som länkar i forum. Det var nog då som jag började ändra inställning til det här med att ladda ner. </Parentes>
Jag laddar fortfarande ner warezversioner av saker och ting men allting som är värt att köpa, köper jag. Men jag vill verkligen testa innan. Vi alla inser att spelen är tokdyra pga av just piratkopieringen, men alla aktiva spelare vet att det släpps mycket skit med och ingen vill stå med grisen i säcken.
Jag kanske har missförstått men jag gillar Rockstars variant av spellansering: först släpper de GTA-spel på PS2/Xbox (där warezscenen är mindre om än existerande) och 14 månader senare när de har gått breakeven plus uppskattningsvis 50% i vinst, då släpper man till pc-pöbeln (ta bara åt dig om du känner dig träffad)
Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.