Piratkopiering - vad tycker utvecklarna?

Skrivet av SorbP:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Tydligen inte men inte så konstigt när det är PP som resonerar iofs.

Okej så du försvara din egen oförmåga att förstå vad han säger genom att kasta skit på hans påstådda politiska orientering?

..nja det var en kontring till att hans kommentar att jag inte "fattade någonting" istället för svara på mina första argument.

Skrivet av SorbP:

..spelning på fritidsgården för att hylla Kungen, tycker du att det ska behöva vara så?

Dom får väl använda rätt kanaler som alla andra?

Skrivet av SorbP:

..Nu blir jag faktiskt lite mörkrädd, du är medveten om att donera till röda korset är ungefär som att kasta pengarna i sjön?

..det kan argumenteras men inte här..

Skrivet av SorbP:

..fullfjädrad kapitalist och kallar det ett "tycka-synd argument".

..ok, jag kapitalist och du blir illamånde utav stöd galor och tycker att donera pengar till Röda korset är som att kasta pengarna i sjön.. ok, Vem är kapitalist ? Om alla läkemedels företag fick kopiera alla andra läkemedels företags mediciner gratis kan du ju förklara vem som skulle ta insiativet att utveckla nya? ..inte bra business att utveckla och stå med några miljarder i utvecklings kostnader för att sedan inte kunna sälja något eftersom dom andra företagen säljer långt under din budget eftersom dom inte har några utvecklings utgifter att täcka utan bara framställnings utgifter + distribution. ..Låter som en fungerande idé!!.

Skrivet av SorbP:

..näe alltså ärligt talat är det så svårt att förstå att om _VI_ just det du jag och resten av skattebetalarna (skattefuskare räknas inte som folk) som finnansierat största delen av läkemedelskostnaderna så ska väll _VI_ få störst nytta av det eller hur? *suck*

Har du tänkt igenom detta själv eller bara kopierat Anders Forssman? Tänk lite till och svara sen, lägg då till alla andra forskning och utvecklings bidrag som staten bidrar med till tex. industrin och osv..

Skrivet av SorbP:

..vilket genererar långt mer än eventuella förluster för en nedladdadskiva!

...detta är ett av PP's och många andras slag- dängor om att en "kulturell spridning" skall generara mer försäljning. Vilket jag personligen tycker är BS och också ett tunt argumnet att gömma sig bakom för att fortsätta fildela och tro att man bidrar med någonting.

Skrivet av SorbP:

= Fredrik du kanske har tur och någon köper erat spel.. men troligen inte när det kostar 199:- !!!!!!!!

Ja ha det var ju också ett sätt att misstro allt och alla, fan är du paranoid? Han stöttade bara Fredrik i sina fortsatta försök att leverera bättre produkter till oss konsumenter.

Fredrik står ju i brygga för att några j-vla fildelare skall "acceptera" hans bolag och då på något sätt kanske bli betrodd och ske ..kanske locka några warez snubbar att lätta på plånboken.

Jag tycker det är idiotiskt att ens PP skall få diktera krav på hur dom skall agera för att kanske få sålt någonting, när det dom gör är brottsligt..

forts. förljer .. måste luncha!

signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Det där med Amiga är faktiskt sorligt men sant. Jag kommer så väl ihåg hur man t o m i annonser kunde läsa "Amiga 500 säljes, 500 spel varav 4 orginalspel".

Alltså med Amiga var det faktiskt så illa att man talade om orginalspel snare än om piratspel som standard. Orginalspel var något mycket exklusivt och svårt som bara den att få tag på.

Medlem

Ja du ännnu en gång har du missat poängen grattis, men det finns fan ingen anledning att fortsätta disskutionen med dig för du är så pass insnöad i dina åsikter och jag tänker då inte läggam in energi på att försöka övertyga dig när du är så vilseledd

dock så ska jag poängtera några feltolkningar du har gjort så att du _kanske_ förstår att dina åsikter är så jävla grejt.

Dom får väl använda rätt kanaler som alla andra? Detta är ännu ett exempel på att du är totalt insöande på gällande upphovsrättslösnignar och är totalt ovilig att tänka om, jag brukar kalla sådana människor ignoranta, alternativt idioter.

".ok, jag kapitalist och du blir illamånde utav stöd galor och tycker att donera pengar till Röda korset är som att kasta pengarna i sjön.. ok, Vem är kapitalist ? "

Ännuu en gång är du så iggnorant så att du missar varför jag avskyr rädda korset gaolor även att jag skrev det i inlägget villket är ännu ett exempel på hur ovetande du är.

Att sammla in pengar för att skicka ner till afrika är ett slöseri p.g.a Stora delar av bidragen försvinner p.g.a korruption och eller läggs på fel saker, ofta på kortsiktiga lösnignar istället för på hållande framtidsplaner. Att sedan sitta hemma i tv-soffan och spendera våra pengar på ett land som kommer få 100ggr mer pengar i förluster och utblivna inkomster p.g.a att de stora handelsländerna kan styra marknaden osm dom vill och utnyttja u-länders position.

Men det tycks du inte bry dig om för bara för att det är lagligt så måste det inte vara rätt! någonsin tänkt på det? samma sak gäller för vissa olagliga saker.

"...detta är ett av PP's och många andras slag- dängor om att en "kulturell spridning" skall generara mer försäljning"

näe inte skivförsäljning men om du hade läst vad jag skrev, jag hade nog inte gått på en tiondel avv alla konsertbesök om ajg itne kunnat lyssna in mig på artisterna i förväg, och som artist vet jag att jag mycket hällre ser en stor och härlig publik än att jag får 500 skivor sålda samma kväll.

Nu tänker jag tine raffsa mer i det här för att lägga tid på att disskutera med dig Sucks är ungefär som att disskutera med en religös fanatiker, meningslöst.

signatur

P.L.U.R

Skrivet av SorbP:

..jag tror dom flesta fattar det, men vad du inte fattar är att om alla har tillgång till allt(patent, upphovsrätt osv..) så skulle vi till slut bara ha ett eller några mega koncerner som har köpt upp alla och köper upp alla nya uppstickare som dyker upp. eftersom du inte kan konkurera med något annat än pris så förlorar du..
hehe Microsoft skulle sälja allt ifrån Mjölk till skjutvapen...
Om man sätt Robocop och tänker på "OCP" så fattar man vad jag menar.

Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta åt den här. Om _alla_ hade tillgång till all information gällande produktion o.s.v av gällande varor, vad skulle hända då? Jo då skulle vi få mängder utav små tillverkar som gör variationer på sagda varor som det finns ett behov av, hur i hela fridens namn ser du att om man släpper uppphovsrätten och patent fri så skulle det bli ett OCP-sammhälle? jag bara undrar rent konkret kan du beskriva hur det skulle gå till? det vore interessant att höra.

Du bestämmer dig för att bygga en motor som går på Solros olja, ditt företag består utav 10 man, ingenjörer och tekniker osv.. Ni laddar hem dom senaste ritningarna på Piratebay 8) ..och börjar bygga förlåt montera ihop er motor. Ni gör några egna justeringar på motorn som gör att den kommer dra 1cl milen bara vilket inte speccen som ni kopierat kunde. Efter 1 års utveckling släpper ni den på marknaden för 65.000 SEK - 65.000 SEK ger er en 20% marginal och eran prognos är att få sälja dessa till biltillverkare som generar kanske 10.000 motorer i månaden. Nu är det dags att göra äffarer !! ..lånen som skall betalas tillbaka är sky höga men du räknar kallt att break even efter 1,5 år.

När motorn "Sunflower power V8 from SorpB AB" lanseras på Geneve mässan så ser du till din förskräckelse att "SiOUUX Enginering Ltd" har släppt en likadan motor!, exact på pricken din motor med den extra justeringen med att bara dra 1cl milen. Du ser priset 35.000:- och känner ridån gå ner.. Sioux -jvln har kopierad dig hela tiden och för att hans uvecklings kostnader är noll och hans företag har 12.000 anställda worldwide så kan han känna stora pengar på motorn som han bygger i Taiwan för 12.000 SEK /st. Det blir inte bättre av att Sioux kommer fram till dig och säger; -" jag betalar dina lån men ingenting mer för att ta över din personal och firma.." du har inget val och accepterar.

hehe ett exempel bara!,
..ett annat som jag inte behöver dra upp är ju "EA" ..sug på den!.

signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Skrivet av SorbP:

Ja du ännnu en gång har du missat poängen grattis, men det finns fan ingen anledning att fortsätta disskutionen med dig för du är så pass insnöad i dina åsikter och jag tänker då inte läggam in energi på att försöka övertyga dig när du är så vilseledd

..tack!

Skrivet av SorbP:

Att sammla in pengar för att skicka ner till afrika är ett slöseri p.g.a Stora delar av bidragen försvinner p.g.a korruption och eller läggs på fel saker, ofta på kortsiktiga lösnignar istället för på hållande framtidsplaner. Att sedan sitta hemma i tv-soffan och spendera våra pengar på ett land som kommer få 100ggr mer pengar i förluster och utblivna inkomster p.g.a att de stora handelsländerna kan styra marknaden osm dom vill och utnyttja u-länders position.

Offtopic: -Låter som du skulle syssla med bidrags och utlands politik/hjälp i stället för att syssla med att bojkotta spel. ..ärligt alltså! PP kanske är en framtid för dig där du kan berdriva dessa frågor mer kraftfullt. Jag kan vika mig här eftersom du verkar vara mycket mer insatt idetta än jag, så jag håller mig till topic istället.

Skrivet av SorbP:

näe inte skivförsäljning men om du hade läst vad jag skrev, jag hade nog inte gått på en tiondel avv alla konsertbesök om ajg itne kunnat lyssna in mig på artisterna i förväg, och som artist vet jag att jag mycket hällre ser en stor och härlig publik än att jag får 500 skivor sålda samma kväll.

låter som du är en artist på fritiden då? ..en annan artist använder ju säg utav turnerandet för att sälja mer skivor vettu. Oftast så åker artisterna till dom länderna där dom har sålt bra och vet att intresset finns ..så iofs kanske vi slipper Brittan snart.. 8)
Men det är ju din åsikt att dom ända pengrana du tycker är rättfärdigat att lägga på en artist är att gå och se dom live? Musiken du lyssnar på hemma skall vara gratis?

Skrivet av SorbP:

Nu tänker jag tine raffsa mer i det här för att lägga tid på att disskutera med dig Sucks är ungefär som att disskutera med en religös fanatiker, meningslöst

Helt Ok, men om du skulle få för dig att göra det iallafall så kan du väl ändra tonläget lite ?

signatur

Medlem

SorbP: Att vilja hjälpa även när det är ?menlöst? kallas att vara mänsklig.
Testa det någon gång.
Jag tror dock inte att du på allvar menar vad du säger, eller skulle du vägra någon en blodtransfusion eftersom det är menlöst? Patienten kommer ju i alla fall vara död om 150 år, hallå?!
Ok, lite hårddraget, men du förstår säkert vart jag vill komma. Håller dock med dig om att det är mycket svinn på vägen, men om du är oroad över det så kan jag tipsa om Läkare utan gränser och liknande organisationer.
Det största svinnet kommer faktiskt från statsbidrag, vilket är anledningen till att staten lade ned det hela och kör via SIDA och röda korset istället. UD är ju som bekant inte helt kompetenta, men i vart fall konsekventa.

Sue (jag fick ju kalla dig det ), ditt exempel var förvisso komiskt men något överdrivet. Jag fattar vad du menar men jag anser inte att man kan döma alla enligt samma system. Läste du min tidigare länk på DN så förstår du vad jag menar. Det måste gå att finna en vettigare ballans där SorkMotorer AB kan få tjäna in sina utvecklingskostnader innan Microsofts dotterbolag Sue e'm Engines INC sänker dem. Därmed inte sagt att SorkMotorer AB ska få sitta och tjuvhålla på teknologi i 140 år.

signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Jag är då all respekt åt folk som läkare utan gränser, dom komemr först och åker sist, dock så känner jag ett starkt obehag att så fantastiska människor ska behöva lägga sin tid på att fixa något som några nadra idioter ställt till med, och det är lite av den här "status Quoe" som jag är så förbannat trött på så när jag ser någom som SiOUX försvara ett så genomruttet etablissemang så blir jag bara trött.

Jag tänker inte säga mer än att det finns stort utrymme för förbättringar inom speldistribution.punkt.

signatur

P.L.U.R

Skrivet av Svartsmurfen:

Sue (jag fick ju kalla dig det ), ditt exempel var förvisso komiskt men något överdrivet. Jag fattar vad du menar men jag anser inte att man kan döma alla enligt samma system. Läste du min tidigare länk på DN så förstår du vad jag menar. Det måste gå att finna en vettigare ballans där SorkMotorer AB kan få tjäna in sina utvecklingskostnader innan Microsofts dotterbolag Sue e'm Engines INC sänker dem. Därmed inte sagt att SorkMotorer AB ska få sitta och tjuvhålla på teknologi i 140 år.

Intressant artikel och visst när det gäller utbildnings syften utav kulturarven så håller jag med dig att det skulle göras enklare. Dock så tror jag på en alternativ lösning som typ någon licensiering och därav subvetionerade priser etc. för undervisnings litteratur osv som ett mer ofarligt förslag än att tampas med patent & upphovsrätts lagen. Det är ju den idag som är PP's och andras hela stötte sten till att kunna legalisera d/l utav spel & film + musik. Dom skiter nog ärligt talat i om det skulle bli billigare med skol litteratur i läroverken eller att kvaliteten på undervisningen blev bättre.

Om vi går tillbaka till solros V8'orna så hävdar jag att för att konkurera med 'SorbS motor' så måste konkurenterna komma upp med likvärdiga egna koncept eller konkurera med ett helt nytänk/teknologi. Om tex. 'Sioux enginering' inte vill det och ser att marknaden skulle vara stor nog för dom båda så kan han ju börja licens tillverka SorbS mortorer och på så sätt köpa sig till rätten att nyttja SorbS teknologi. Ungefär som det funkar idag..

signatur

Medlem

Sen har vi ju dom riktigt korkade patenten som faktiskt går igenom, t.ex inom mjukvara och nu senast när microsoft och nintendo blev sätmda för att dom hade handkontroller med funktioner osm användts långt innan patentet ifråga skaffades av en hor-firma i usa.

Jag kanske skulle skaffa patent på "fordon med fyra hjul" och se hur glada bil tillverkarna skulle bli då.

signatur

P.L.U.R

Medlem

Fredrik Wester, Paradox Interactive -- tycker han var den ennde vettiga där i, en människa som tänkte.

att som han sa inte lägger in skydd om nu inte ett kontrakt kräver det tycker jag är cannon, som DICE där nere sa "kostar en massa pengar och tid"
om de skiter i det, så vips! de sparar pengar, blir de inte glada då?
är väll bättre att skita i skydd och spara pengarn, förr eller senare kan man kracka det där skyddet som kostade 2miljoner att ta fram, och krackaren är Per 12år.

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

iceman does it again

signatur

P.L.U.R

URK
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Intressant artikel och visst när det gäller utbildnings syften utav kulturarven så håller jag med dig att det skulle göras enklare. Dock så tror jag på en alternativ lösning som typ någon licensiering och därav subvetionerade priser etc. för undervisnings litteratur osv som ett mer ofarligt förslag än att tampas med patent & upphovsrätts lagen. Det är ju den idag som är PP's och andras hela stötte sten till att kunna legalisera d/l utav spel & film + musik. Dom skiter nog ärligt talat i om det skulle bli billigare med skol litteratur i läroverken eller att kvaliteten på undervisningen blev bättre.

Om vi går tillbaka till solros V8'orna så hävdar jag att för att konkurera med 'SorbS motor' så måste konkurenterna komma upp med likvärdiga egna koncept eller konkurera med ett helt nytänk/teknologi. Om tex. 'Sioux enginering' inte vill det och ser att marknaden skulle vara stor nog för dom båda så kan han ju börja licens tillverka SorbS mortorer och på så sätt köpa sig till rätten att nyttja SorbS teknologi. Ungefär som det funkar idag..

vad har hänt ser man en bit av mindre trångsynthet?? att du öppnar upp dej lite mot andra förslag.

signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Skrivet av IceMan:

Fredrik Wester, Paradox Interactive -- tycker han var den ennde vettiga där i, en människa som tänkte.

att som han sa inte lägger in skydd om nu inte ett kontrakt kräver det tycker jag är cannon, som DICE där nere sa "kostar en massa pengar och tid"
är väll bättre att skita i skydd och spara pengarn, förr eller senare kan man kracka det där skyddet som kostade 2miljoner att ta fram, och krackaren är Per 12år.

Well Fredrik bliv ju kallad "idot" på TPB för just det att dom skippat kopieringsskyddet på Hearts of Iron. "han ger ju bort spelet"" ..osv.
Men den typen utav konsumenter och om Paradox vill fortsätta utveckla spel så måste dom nog fightas istället för att bara ge upp, nu sänker dom priserna och fixar fullversions tester som är tidslimiterade osv.. vilket iofs är bra, men jag tror inte det hjälper tyvär.

En egen fundering: (kanske Fredrik kan svara?)
- Finns det inga klausuler i kontrakten med kopierings skydd's tillverkarnna som säger att du får pengarna tillbaka eller en "discount" om spelet crackas? ..låter skumt om man betalar nåt som en skydds tillverkare säljer in som inte fungerar? Garanti helt enkelt? ..enligt konsumentköps lagen?

Jag tror att skydden kommer fortsätta och Per 12 crackar dom .. Men kanske så småningom så får någon en bra ide.(och sätter patent & upphovsrätt på den) som gör det omöjligt att kopiera orginal.

Läste Dan Brown's "Gåtornas palats" på semestern och där fanns det ju en super kryptering som inte kunde knäckas.. Jag vet! ..Fredrik ring NSA!

signatur

Skrivet av URK:

vad har hänt ser man en bit av mindre trångsynthet?? att du öppnar upp dej lite mot andra förslag.

Förväxla inte nu "kulturarv" & "Läroverk" med "Quake IV" eller "X-Men III".

signatur

Medlem

"Well Fredrik bliv ju kallad "idot" på TPB för just det att dom skippat kopieringsskyddet på Hearts of Iron"

Ja mm, du TPB är en torrent tracker där vem som helst får kommentera, även kalle 13. Ta inte och blanda ihop TPB med priatpartiet eller piratbyrån.

signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av IceMan:

Lycka till med att hitta en knäckare som är 12 år.
De flesta som sitter med i grupper på "scenen" är gamla rävar sedan Amiga-tiden och ena jävlar på assembler etc.

Men jag håller med, om DICE skitit i att koppla in Gamespy (på krav från EA säkert) och skitit i kopieringsskyddet så kanske de hade haft färre buggar i sitt spel och därmed genererat fler sälj.
Visst spelet sålde massor, men jag t.ex. som tänkte köpa det såg bara en massa dåliga recensioner och klagomål över buggar som inte fixades. Så jag köpte det aldrig, de fyra gånger jag spelat det har jag gjort det hos min bror som tyvärr köpte det.

Medlem

swe.-SiOUX-.swe -- äh, trotts att HoI inte har skydd (visste jag inte om) så sitter jag både på HoI2 och Doomsday köpta alltså

finns nog flera bra 12åriga nördar där ute i träsket, förvånad blir man inte iallafall

men som man har läst här och var, tanka ner ett spel=
klicka och skriv lite, på 2min så tankar du ett spel, om du har bra lina är det nere om nån/några timmar.

köpa: gå ut, sätta sig i bilen, köra 4mil bara till stan, gå in och leta efter det man vill ha, betala en onödigt stor summa pengar, åka hem igen.

Köpa2: beställa via nätet, billigare, men dyr frakt om man bara köper en sak, sedan måste man VÄNTA i 1-2dagar.

tanka=smidigaste systemet, om man nu inte ska titta på Steam

hoppas det kommer en lösning, tanka ner spel direkt, så man slipper VÄNTA. +lite billigare o/

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Först, några kommentarer:
(+ noteringar, sist mitt inlägg)

Skrivet av BearClaw:

om spel-tillverkare/utgivare tycker o tror att de då är värda 4-700kr av mina pengar bör de lämna branchen omedelbart.

Håller med, finns otroligt mycket skit där ute, ta alla kloner på spel som dyker upp; t.ex. Sid Meyer gör Railroad Tycoon och *poff* så dyker det upp 162 kloner som alla bara mååååste sälja guld. Sen att vissa spelföretag glömmer att göra klart spelen och antingen kör med "ääh.. det fixar vi sen" eller överlåter denna del till nåt mod-community.

(Kanske dags för spelföretagen att säga åt ekonomerna att hålla käften och låta programmerarna och QA göra sitt jobb?)

Tror iofs... att spel utvecklarna är dom som har & lever med fakta medans vi andra "konsumenter" och självutnämda" experter är bra på att dra våra egna slutsatser..

Tror gör man i kyrkan som min juridiklärare sa. Som programmerare, ekonom och dessutom konsument så är världsbilden mycket klarare än isoleringen inne på ett kontor.

Skrivet av Natsuko:

Om man kunde spela World of Warcraft utan att betala för det hade Blizzard då haft en bra bit över 5 miljoner användare...

(Är inte helt säker på om det där var ironi eller inte men)
Det finns massor med privata WoW servrar. Trots det så har Blizzard 6 miljoner subscribers.

Skrivet av Margy:

Vilket i så fall innebär att spelen ÄR betydligt billigare idag.

Eller också betyder det att spelföretagen har mindre overhead i kostnader och kan sälja spelen billigare eller för samma pris. Det går inte att dra några direkta paralleller mellan pris på olika hårdvaror och platformar, men jag kan informera om följande; Att utveckla spel för konsoller kostar inte bara lön+licenser, ibland vill även hårdvarutillverkaren ha betalt för att du utvecklar spel för dennes platform.

För att vända på argumentet; spel till C64 kostade ifrån 50 kr till 149 kr på CBI en gång i tiden. betyder det att spel blivit dyrare? Knappast.

Skrivet av Fredrik II:

På gratistemat har vi också nobelpristagaren Milton Friedman som säger "There is no such thing as a free lunch" - "Det finns inga gratisluncher". Onekligen ett intressant uttryck det också

Herr Milton kanske inte hade några vänner?

Skrivet av Anders Forsman:

Upphovsrätten vara eller inte vara är kort och gott ett svar att vi vill förändra den till en mer rimlig nivå och rätta sig efter modern tids utveckling. Finns ingen som helst anledning att någon ska ha rätt på något efter någons död + 70år.
Ingen investerare gör någonsin kalkyler med så lång återbetalningstid. Ingen kan påstå att den i praktiken nästan oändliga skyddstiden är nödvändig för att locka kapital till underhållningsbranschen.

Därför vill vi korta skyddstiden till en nivå som är rimlig ur både samhällets och investerarens synvinkel. Vårt förslag är fem år, eftersom merparten av alla distribuerade verk tjänar in försumbara eller inga summor efter denna tid.

Jag har mailat något liknande förslag till Bodström, 5 års intensivt skydd där vad som hellst får tas till för just mjukvara, efter det så kan verket övergå till "public domain" (om någon annan kommer ihåg den termen). Med dagens utvecklingshastighet så är det tveksamt om mjukvara överhuvudtaget fungerar på nästa OS, ta "StarTrek - Klingon" som ENDAST fungerade på Windows 95 Burgundy

Jag tror att skydden kommer fortsätta och Per 12 crackar dom .. Men kanske så småningom så får någon en bra ide.(och sätter patent & upphovsrätt på den) som gör det omöjligt att kopiera orginal.

Läste Dan Brown's "Gåtornas palats" på semestern och där fanns det ju en super kryptering som inte kunde knäckas.. Jag vet! ..Fredrik ring NSA!

Kryptering i sig hjälper inte ett skit när hela koden körs i ett oskyddat minne helt kontrollerat av slutanvändaren.

Skrivet av MaXMC:

Lycka till med att hitta en knäckare som är 12 år.
De flesta som sitter med i grupper på "scenen" är gamla rävar sedan Amiga-tiden och ena jävlar på assembler etc.

Och? När jag var i den åldern så proggade jag ASM. Varför skulle inte någon av dagens snorisar kunna lära sig?

Noteringar:

1. Tillslaget mot PirateBay var inte för att de misstänktes ha någon form av upphovsrättsskyddad information på sin sajt, det var för att de UNDERLÄTTADE brottslighet, t.o.m de ruttnande zombiesarna på MPAA är medvetna om detta.

2. När det gäller förluster: Varför inte skapa nån form av hyffsat anonym "pirated tracker" för att få fram vettiga siffror på förluster; istället för att tro att allt som tankas hem resulterar i riktiga förluster för utvecklingsföretag? Vore enkelt, lite HTML och nån databas grunka och lite frågor; "Har du köpt spelet, piratat, lånat eller annat?" (osv)

3. Det fanns massor med butiker som sålde spel till Amigan, här i stan fanns det minst 5 st, och en av dom sålde C64 spel också en gång i tiden.

Anyway, nu till min post:

I min mening så är inte lägre priser eller nazi övervaknings fasoner typ DRM rätt väg att lösa problemet med brott mot upphovsrätt. Jag skulle hellre se mycket bättre KVALITET.

Exempel: Jag spelade en piratad Morrowind i några dagar, sen köpte jag originalet, båda expansionerna, sen en XBox enbart för att kunna spela Morrowind GOTY på TV'n för att få lite variation från tangentbordet, och sen GOTY till PC för att ha backupskivor. (Kan vi säga kvalitet?)

Fastnade totalt för Morrowind och spelade de om och om och om igen. Naturligtvis så fastnar inte alla som spelar just för Morrowind, men för mig var det julafton för att spelet hade REPLAY VÄRDE och det var ICKE LINJÄRT. Jag har fått nog av att spela linjärt skit som (stoppa in valfri filmtitel här) och linjära spel som går ut på samma sak hela tiden.

Efterföljaren, TES4 - Oblivion, släpptes helt utan kopieringsskydd, den sålde ändå över 1 miljon exemplar på extremt kort tid jämfört med sin föregångare. Visst, folk tankade säkert ner Oblivion, men det är ett intressant resultat för ett så attraktiv produkt. Så, behövs kopieringsskydd? Nej.

Om då spelet bara måste ha kopieringsskydd för att nån tycker det, vad göra?

Det enda kopieringsskyddet som kommer att fungera är följande recept: att binda ihop en identitet med en serienummer och verifiera denna online, samt att delar av klientmjukvaran ligger just online. Sen att det krävs en hel del avancerade protokoll för att säkerställa detta är en förutsättning, men vissa utvecklare fattar det inte, det GÅR faktiskt att kopiera funktioner som är online.

(Jag har själv deltagit i en grupp som utvecklar en serveremulator och vet hur extremt enkelt det är att parsa oskyddad nätverkskod och spara ner denna till dokument som kan importeras rakt in i MySQL. Inte så mycket för att "sno" spelet utan för att bevara det. Hade de tidigare implementerat det skydd mot fusk som jag föreslog så hade det inte gått.)

Själv utvecklar jag mjukvara och accepterar helt enkelt att piratkopiering finns. Ett program jag utvecklat har serienummer men det är endast en juridisk detalj för att aktivera vissa delar av programmet.

Även i övriga mediabranschen så har några fattat, acceptera bara att det finns och gå vidare och försök gör nåt åt det, t.ex. erbjud extramaterial och klubbmedlemskap om du reggar din inköpta vara och du får tillgång till rabattar på deras produkter, t.ex. biljetter till shower m.m.

Nya problem är bäst lösta med nya lösningar!

Inaktiv

Tiden räcker inte till och min forumtid är begränsad dessa dagar, men jag ville bara tillägga att jag vidhåller fortfarande att swe.-SiOUX-.swe inte har förstått vidden, eller har en helt annan uppfattning, så den diskutionen är ju klar iom att vi har klarlagt vad vi står bägge parterna.

Till SorbP får jag tacka för assistansen och hmm, något i den stilen hade väl mina egna svar blivit, så tack o bock

Att ta varv 2 känns bara tidsödande, så nu väntar jag iaf på "motparten"

signatur

Stolt pirat i Piratpartiet
www.piratpartiet.se

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Och? När jag var i den åldern så proggade jag ASM. Varför skulle inte någon av dagens snorisar kunna lära sig?

Ja, dagens ungdom, du vet....
Nåja, även om ASM inte är någonting magiskt så tror jag ju knappast att vilken dussinkis i tolvårsåldern som helst behärskar det.
Det lär finnas verktyg för standardiserade "kopieringsskydd", så det är nog snarare sådana som nyttjas till knäckandet.
Det tror jag däremot att några tolvåringar kan klara av.

Att släppa ett spel och helt förlita sig till ett så kallat kopieringsskydd (kopieringsbroms snarare) är med andra ord mer än lite vanskligt.

signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Skrivet av Anders Forsman:

Tiden räcker inte till och min forumtid är begränsad dessa dagar, men jag ville bara tillägga att jag vidhåller fortfarande att swe.-SiOUX-.swe inte har förstått vidden, eller har en helt annan uppfattning, så den diskutionen är ju klar iom att vi har klarlagt vad vi står bägge parterna.

Var vi står är väl solklart, men kan du inte göra bättre nu när jag pungsparkat PP i 2 dagar? ..hur f-n skall ni klara riktiga "debatter"?

Skrivet av Ichinin:

Det enda kopieringsskyddet som kommer att fungera är följande recept: att binda ihop en identitet med en serienummer och verifiera denna online, samt att delar av klientmjukvaran ligger just online. Sen att det krävs en hel del avancerade protokoll för att säkerställa detta är en förutsättning, men vissa utvecklare fattar det inte, det GÅR faktiskt att kopiera funktioner som är online.

Vad var det för mjukvara du utvecklade? ..hmm om ditt koncept skulle hålla, så kan du ju känna grova pengar? (Glöm inte att ta patent på det bara).

signatur

Medlem

Ichinin: Tack för din syn på det hela, mycket konstruktivt och vettigt och gångar essensen av vad jag ville framföram, dock mer rafinerat

Anders Forsman: tackar och bockar.

och du SiOUX... *suck*

signatur

P.L.U.R

URK
Medlem

att tänka anurlunda än dagen innan skiljer den visa ifrån den envisa.

signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Var vi står är väl solklart, men kan du inte göra bättre nu när jag pungsparkat PP i 2 dagar? ..hur f-n skall ni klara riktiga "debatter"?

De kanske kan lära sig att uttrycka sig klart och tydligt och därmed undvika att ge utrymme för tvetydligheter som går att angripa.

Jag var valarbetare förut och tyngden av att uttrycka sig EXTREMT tydligt går inte att understryka nog.

Medlem

näe för folk är förbannat bra på att kritisrea andra men fruktansvärt dåliga på att resonera själva och se sammanhang, d.v.s läsa mellan raderna.

signatur

P.L.U.R

Medlem

Jag tänker nu blott ett år senare att lägga in kommentaren
att ni vet hur det är med musikaffärer. Visst kan du oftast gå fram till disken och be att få lyssna på en skiva som du ev. funderar på att köpa. Du kan stå där och lyssna på hela skivan.

Varför fungerar inte det med spel? Ja ok, SP spel fungerar det ju onekligen inte med. Men MP då?

Inaktiv

jag vet inte vad ni andra tycker... men personligen har jag svårt att tycka synd om dom "stackars" utvecklaran som "bara" tjänar 10 milj per år :/...hela iden går ju i stort sett ut på att vanliga arbetare/studenter m.m ka försörja dessa överklassmänniskor. lite som ett inverterar robin hood perspektiv....ta från dom fattiga och ge till dom rika.

dessutom är ju faktiskt en väldigt stor målgrupp studenter/ barn som har en inkomst på ca 1000kr i månaden... det räcker till 2 spel om du har tur. och sen har du inga pengar kvar att göra annat för.

skulle hela spelutvecklarindustrin lägga ner hälften så mycket tid på att faktiskt utveckla kopieringsskydd än att klaga på alla som laddar ner skulle det kanske till och med lyckas. dom skulle ju till exempel kunna anlita folk som crackar spel då dom lägger ner mycket arbete på att bryta kopieringsskydden utan att få något för det. dom måste ju onekligen vara ganska duktiga. skulle dom få dom resurser m.m som dom behöver skulle dom ju antagligen kunna prestera ännu bättre.

jag tror inte dom riktigt vill. det är nog där skon klämmer. dom vill bara väcka diskussioner för att spelen ska uppmärksammas mer. det måste ju vara bra för dom.

och som nämt tidigare så är det ju många ungdomar med en inkomst på omkring 1000kr/mån som spelar. vad skulle hända om dom inte skulle kunna ladda ner... skulle dom få mer pengar då?... förmodligen inte. därifrån kan det ju delas i minst två vägar. antingen fixxar dom pengar på något vis som inte kanske alltid blir så ärligt. eller så köper dom inga spel vilket resulterar i mindre reklam för dom spelen som dom aldrig ens för chansen att spela.

och det där med att priserna skulle sjunka är bara rent bull**** i mina öron. tänk efter lite ni som tror på det. vad är det som skapar låga priser? konkurrens eller hur. vart kommer den största konnkurensen ifrån som det ser ut idag? från piratkopieringen så klart! utan den skulle dom ju ha fullständigt monopol på sakerna vilket innebär att man kan sätta vilket pris man vill på grejerna. jag tror snarare att det skulle bli tvärtom. priserna skulle skjuta i höjden om man mot förmodan skulle lyckas avskaffa piratkopieringen helt.

detta är givetvis bara mina personliga åsikter och alla har ju rätt till sin egen. men jag tycker att det kan vara värt att tänka på i alla fall.

PaZ
Medlem

Jag blir bara mållös när jag läser något så ogenomtänkt.

Skrivet av jocke1989:

...personligen har jag svårt att tycka synd om dom "stackars" utvecklaran som "bara" tjänar 10 milj per år...

Du har inte så stor koll va?

Medlem

Fan, med denna artickel sjönk min respekt för fz.se avsevärt.
Intressantare hade varit att visa på någon faktisk studie som visar relationen mellan försäljning piratkopiering av spel.

Skriv svar