Gratistesta World of Warcraft

Inaktiv

Skall börja spela igen, bara man får nytt gamecard så.
Otroligt bra spel, men dåliga är att det förstör det sociala livet


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem

Grinda upp till Lv 60 blir väldigt tråkigt fort och raidande tenderar att bli aningen tråkigt efter de första 3-4 gångerna och PvP är helt värdelöst om man inte har epik prylar som alla andra springer runt med. Plus att fanbasen tenderar att vara aningen omogen i min erfarenhet

Medlem

Har aldrig provat WoW... Tänkte testa nu.

Medlem

Rekomenderar er att testa, dock kommer ni antagligen bli extremt beroende. Själv har jag slutat lira då jag fått jobb och inte kan spela mer. Om jag kunde skulle jag fortfarande spela aktivt. Längtar som fan till expansionen.

Inaktiv

wtf ja ger inte ut mitt kreditkort nummer bara för att testa wow
:evil:

Medlem

Meh ville ju testa spelet idag
Får väll ta och fixa ett visa kort i veckan då.

Inaktiv
Skrivet av the wookiee:
Skrivet av bleak:

meeh har reggat på 3olika mail men inte fått ett brev från dom än

störande

Kan ta mer än ett par millisekunder. Har du inte tålamod ska du nog inte spela WoW...

hehe nu gick det..tog bara dryga 12timmar

Inaktiv

Det är ett lite småkul spel sådär. Men även om det är lätt att fastna när man levlar så vette fan om det är något jag skulle överge mitt sociala liv för.

Det som av de flesta anses vara problemet med WoW är att det har svängt 180 grader ifrån vad det först annonserades som. Ett "casual friendly" spel som inte kräver massor av timmar investerade, s.k "grinding" utan ska vara roligt utvecklas i genom quests och dylikt. Detta stämmer bra nivå 1 - 60 (nuvarande maxnivån) men efter det förändras spelet radikalt. Detta har gjort att många känner sig lurade då de efter lagt ner flera dagar på en karaktär finner sig spela ett spel som plötsligt kräver mera tid/annan spelstil än de tidigare haft.
Denna förändring ifrån den ursprungliga idén anses av de flesta kommit när ett antal individer ifrån MMORPGet Everquest anställdes (en tidkrävande repetitiv titel som WoW vid introduktionen gjorde stor sak att *inte* vara som) och fick stort inflytande hur "endgame", spelets utformning vid 60, ska utvecklas.
Förslagsvis rekomenderar jag intresserade att kolla in de officiella forumen ( http://forums.worldofwarcraft.com samt http://forums-en.wow-europe.com ) för att få grepp om de klagomål som finns.
Jag misstänker dessa förmodligen har sänkt spelarantalet på sistone vilket gjort att Blizzard börjar med denna och flertal andra mera aggresiva kampanjer. Det spelar ingen roll att en del slutar spela så länge som det finns nya att rekrytera. Billigare än att designa om spelet som svar på kritiken förmodligen..

Medlem

FosterVattenKraft:
Speler förblir casual-friendly även vid lvl 60. Det är ingen som tvingar dig till att raida, ösa instanser, grinda rep etc. Man gör det man tycker är kul. Har lvl 60 inget att erbrjuda är det bara att börja på en ny karaktär.

Visst, vill man så kan man lägga ner _sjuka_ mängder tid i spelet, ingen tvekan. Och visst är det kul, men cmon, finns det något blizzard-spel som inte inneburit samma sak som wow? Diablo någon? Grind, grind, grind..

Är man inte inbiten och ogillar att grinda, jadu, finns väl inte många spel som går att lira då, iaf inte MMO-spel.

Jag lägger ner max 3-4 timmar / vecka på wow och har sjukt kul.


signatur

Quake? Är det smittsamt?

PaZ
Medlem

Själv betraktar jag mig som casualspelare, och jag har aldrig varit nära lvl 60. Min första och hittills högsta karaktär har nått lvl 45 eller så, och sen börjar det gå alltför trögt att questa tycker jag.. Jag har dock lagt ner såpass mycket tid på spelet att det varit värt sitt pris, men jag har inte haft något som helst sug att ta upp det igen. Men sen är jag ju mest en solospelare också, så spel som Oblivion passar mig mycket bättre.

Medlem
Skrivet av Comstedt:

Mycket möjligt, blev 60 för inte sålänge sen, tog 1 år :P, pvpar mycket nu, mycket roligt

Hey, exakt samma här! Snart ska jag börja raida också, har aldrig gjort det innan.

Medlem
Skrivet av elak.:

Det är ett lite småkul spel sådär. Men även om det är lätt att fastna när man levlar så vette fan om det är något jag skulle överge mitt sociala liv för.

Det är ingen som tvingar dig att spela 10 timmar om dagen...

Medlem
Skrivet av ravingbear:

Ingen som har ett kreditkortsnummer?.
Vem fan använder kreditkort, cash is king.
Vill ändå inte spela skiten

Dui kanske kan få låna dina föräldrars?


signatur

1338 - One Step Above

Skrivet av Rincewind:

..

Kul att du har roligt men det går knappast säga annat WoW speltekniskt är annorlunda än vad det först lanserades, och först möter spelaren, som. Det räcker läsa gamla uttalanden eller titta på ingame/promo filmer på googlevideo för att märka detta. Eller läsa inläggen av besvikna spelare på forumen.
Raida, dra samma instanser för sina tier 0 eller jaga rank i PVP (skräckexemplet) eller rep i PVE (döda 1000-3000 av samma monstertyp för tillverkningsplaner till yrken t.ex) är precis vad som erbjuds vid 60. Något en spelare aldrig behöver göra innan dess.
Att det finns annat göra som umgås med folket i gillet eller rollspela räknar jag inte med då detta är grundläggande mänskliga sociala aktiviteter och inte unikt för WoW.

Jag säger inte att spelet är dåligt eller bra, bara att detta kan vara intressant för potentiella nya spelare veta innan de beslutar sig för detta MMORPG. Informationen finns tillgänglig, bara ej direkt ifrån Blizzard, vad man beslutar efter tagit den tillgodo är naturligtvis upp till var och en.

Avslutningsvis vill jag rekommendera alla som har minsta misstanke att de kommer fortsätta spela WoW efter försöksperioden och har planer på att PVP:a att *noga* titta på alliance vs horde balansen på den servern ni beslutar spela på. http://wowcensus.com (när den fungerar) ger en grov uppskattning.
På de flesta servrar finns det betydligt fler alliance vilket gör att köerna för dessa komma in och slåss mot de färre horde i Battlegrounds kan vara från en till sex timmar (Alterac Valley som skräckexempel).
Vidare har ett flertal servrar har också instabilitetsproblem, föreslår titta på respektive servers forum för se hur läget är på den ni tänker välja.

Medlem
Skrivet av FosterVattenKraft:

...

och

Skrivet av Rincewind:

..

Det är verkligen jättbra att läsa om två erfarna spelar som diskuterar, men för mig som inte har spelat spelet alls fattar knappt vad ni pratar om. (casual-friendly, raida, ösa instanser, grinda rep etc. )


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av Night Hawk:
Skrivet av Comstedt:

Många som skriver att det är skit men ingen anledning?

För dom har väl alldrigt kommit ut från start zonen skulle jag tro eller så blir sur för att dom inte får springa runt och fragga en massa 14 åringar vad vet jag

Okey jag och min guild farmar c'hun etc anledningen varför spelet är så ***** dåligt är för att man måste t.ex syssla med ass kissing på guild leaders. Om vi säger så här du har precis blivit 60 du har ingen guild som gör 20-40 mana raides. Så du frågar i chatten och någon wispar dig do an application on our website.......
ja då ska du gå dit skriva om dig själv vad du tycker vad guildet ska göra för dig och du för dem redan där är det ass kissing. Sen har du tur och får en wisp av en av class leaders ja han frågar dig hur mkt du spelar vad dit mål är -.- så säger du jag spela väldigt mkt ...... ass kissing på sin fritid är inte vad jag kallar roligt. Sen kommer vi till den roliga biten du vill ha kul i lvl 60 där spelet ska börja ja du vi säger att du skulle gilla alla 40 instances men tror inte du vill göra dem 30 gånger (ja 30 gånger) för att få din gear och du kan inte göra dem när du vill utan har en bestämd tid när du ska komma dit alltså hela end game beror på att du ska slicka någonst röv för att komma in i en guild därefter ska du göra dina så kallade "roliga" instace runs 30gånger för att få dig gear. Gör du fel i en raid blir oftast folk skit sura. Sitta en söndag kväll till kl3 med samma ställe som de senaste 20 gångerna är inte kul ska jag tala om för dig. Sen om du ska kommentera att det finns mkt annat att göra.. som vad? Vill du köra PvP ja ska du ha kul måste du ha pre made team med tactics villket inte är så lätt att hitta sen måste du ha bra gear om du ska kunna döda massa. För att få bra gear så måste du köra instaces som jag sa innan och inte 1gång utan fleara gånger. Nu kanske någon smart kommer med kommentaren kör PvP. Då ska jag förklara för er att vill ni ha den bästa PvP gearen så är det upp till rank 13 sen dem riktigt bra vapnen upp till Rank 14 och för att bli rank 14 så måste du typ spela samma sak i run 10 mån och dem sista 3 kanske 19h om dagen samma satans tråkiga event. Säg nu är dette det du vill betala för ja be my guest och kör.

Inaktiv
Skrivet av Noxie:
Skrivet av Night Hawk:
Skrivet av Comstedt:

Många som skriver att det är skit men ingen anledning?

För dom har väl alldrigt kommit ut från start zonen skulle jag tro eller så blir sur för att dom inte får springa runt och fragga en massa 14 åringar vad vet jag

Okey jag och min guild farmar c'hun etc anledningen varför spelet är så ***** dåligt är för att man måste t.ex syssla med ass kissing på guild leaders. Om vi säger så här du har precis blivit 60 du har ingen guild som gör 20-40 mana raides. Så du frågar i chatten och någon wispar dig do an application on our website.......
ja då ska du gå dit skriva om dig själv vad du tycker vad guildet ska göra för dig och du för dem redan där är det ass kissing. Sen har du tur och får en wisp av en av class leaders ja han frågar dig hur mkt du spelar vad dit mål är -.- så säger du jag spela väldigt mkt ...... ass kissing på sin fritid är inte vad jag kallar roligt. Sen kommer vi till den roliga biten du vill ha kul i lvl 60 där spelet ska börja ja du vi säger att du skulle gilla alla 40 instances men tror inte du vill göra dem 30 gånger (ja 30 gånger) för att få din gear och du kan inte göra dem när du vill utan har en bestämd tid när du ska komma dit alltså hela end game beror på att du ska slicka någonst röv för att komma in i en guild därefter ska du göra dina så kallade "roliga" instace runs 30gånger för att få dig gear. Gör du fel i en raid blir oftast folk skit sura. Sitta en söndag kväll till kl3 med samma ställe som de senaste 20 gångerna är inte kul ska jag tala om för dig. Sen om du ska kommentera att det finns mkt annat att göra.. som vad? Vill du köra PvP ja ska du ha kul måste du ha pre made team med tactics villket inte är så lätt att hitta sen måste du ha bra gear om du ska kunna döda massa. För att få bra gear så måste du köra instaces som jag sa innan och inte 1gång utan fleara gånger. Nu kanske någon smart kommer med kommentaren kör PvP. Då ska jag förklara för er att vill ni ha den bästa PvP gearen så är det upp till rank 13 sen dem riktigt bra vapnen upp till Rank 14 och för att bli rank 14 så måste du typ spela samma sak i run 10 mån och dem sista 3 kanske 19h om dagen samma satans tråkiga event. Säg nu är dette det du vill betala för ja be my guest och kör.

Jag kan ju inte glömma att kommentera det roliga som någon sa ovanför döda 1000-3000 monster av samma typ för lite recept eller liknande det är kul det jag lovar testa sitta i 1mån eller nåt för att få ett recept på nån satans potion eller nåt. riktigt skoj!

Medlem

Det jag inte begriper är varför folk spelar det om det inte är kul?
Gillar du inte guilden - Byt.
Gillar du inte spelet - Sluta spela.

Själv har jag spelat en-två veckor nu och tycker det är väldigt kul. Klart att grindandet är trist, men det gör å andra sidan att varje ny level känns så mycket roligare.

Inaktiv
Skrivet av JohnDoh:

Det jag inte begriper är varför folk spelar det om det inte är kul?
Gillar du inte guilden - Byt.
Gillar du inte spelet - Sluta spela.

Själv har jag spelat en-två veckor nu och tycker det är väldigt kul. Klart att grindandet är trist, men det gör å andra sidan att varje ny level känns så mycket roligare.

Förstår att spelet är kul nu eftersom du skrev att du spelat 2 veckor men du kanske ändrar åsikt senare. Jag spelar inte för stunden.

Medlem

ursäkta att man lägger sig i men, kan någon förklara vad grindning är? Och sen vill jag veta vad som är fel på sidan, jag har skrivit in allt som jag ska och sen klickar jag på "sign-up for a free trial!" knappen men ingenting händer... help!


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv
Skrivet av Laxen:

ursäkta att man lägger sig i men, kan någon förklara vad grindning är? Och sen vill jag veta vad som är fel på sidan, jag har skrivit in allt som jag ska och sen klickar jag på "sign-up for a free trial!" knappen men ingenting händer... help!

Grinding är när du typ dödar samma monster 500 gånger för att få en sak som kanske ha 1% drop rate eller mindre. Du kan också döda 1000 av samma monster för att få reputaion hos en faction för att sedan kunna köpa saker hoss dem.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av FosterVattenKraft:

...

och

Skrivet av Rincewind:

..

Det är verkligen jättbra att läsa om två erfarna spelar som diskuterar, men för mig som inte har spelat spelet alls fattar knappt vad ni pratar om. (casual-friendly, raida, ösa instanser, grinda rep etc. )

Ledsen om det blir lite in-game termer.

Liten snabb ordlista:
Grinding = Göra samma sak repetetivt för att uppnå ett mål. T.ex. döda 500 av en mob för att nå en viss nivå med en "stad" så att man kan köpa ett visst item.

Casual-Friendly = Enligt mig ett urvattnat begrepp som inte betyder så mycket, men grundtanken är att det ska betyda att ett spel är utformat så att man inte behöver spela konstant och flera timmar i sträck för att man ska känna att man kan uppnå något i spelet.

Raida = När man samlar 20-40 personer för att klara av en speciellt boss eller ett ställe även kallad instans.

Instanser = Där man själv och sin grupp på 2-40 personer får en egen kopia av en "dungeon" för att klara quests, döda monster och spöa bossar.

Rep(Reputation) = I wow är mycket baserat på hur mycket reputation man har hos olika factions. Enkelt förklarat betyder det att man är känd hos en viss grupp.

Grinda Reputatio = Döda en viss typ av mob, samla vissa saker etc för att öka sin reputation hos en grupp så att man t.ex. får bättre pris, kan köpa vissa recept osv.

PvP = Man spelar mot andra spelar från motsatta gruppen, Horde vs Alliance. Det finns intanser för det och man kan göra det ute i världen också.

Mob = Monster

FosterVattenKraft:
Spelet blir det man gör det till.
Jag har spelat sedan betan i usa för snart 2 år sedan och har fortfarande kul.

Spelet vid 60 skiljer sig inte nämnvärt mot 1-60 om man inte ger sig in på det. Man kan enkelt lalla runt fiska, testa olika yrken, leka med olika talent-builds etc etc utan att grinda rep, pvpa, raida etc.

Att spelet ändras vid 60 är det ingen tvekan om, men det roliga från 1-60 finns fortfarande kvar. Det finns fortfarande mål och saker man kan göra själv. Ingen tvingar någon att grinda, raida etc. Det är ett val man gör själv.

Spelet i sig är ganska unikt eftersom inlärningskurvan är enkel och det går snabbt. Man märker fort hur karaktären blir bättre och utvecklas. Många säger även att spelet börjar vid lvl60. Det kan jag hålla med om, speciellt om man är intresserad av att raida etc.

Grinda är något som tillhör, oavsett MMO. Finns knappast ett enda MMO som inte har grinding i sig. Att grinda för reputation för att få vissa items är en del av spelet.

Att påstå att det som finns vid 60 inte fanns 1-60 är lite bs(no offence). Men hur många gånger körde du t.ex. SM för att få en armor, dagger, xp, pengar etc? Mount-pengar någon?
Samma sak vid 60, enda skillnaden mellan 1-60 är att vid 60 exponeras utbudet av det man kan göra mångdubbelt. Det finns inte bara 1-2 instanser längre, det finns massor. Spelet blir enormt mycket "större" vid lvl 60. Det som gör det stort är variationen som finns. Man kan göra i princip precis vad man vill.

Angående wowscenus, mja, jag tar det med en nypa salt som vanligt. Speciellt när det påstås att det är t.ex. 1:2 ratio på servrar där t.ex. Thundgot säger med riktiga siffror på handen att det är närmar 1:1,1. Det finns vissa servrar med dålig balans, men det är inget som säger att en server som börjar med 1:1 inte kommer sluta som 1:5 pga. alla möjliga olika orsaker.

Att titta på realm etc när man skapar sin karaktär kvittar. Det som är mest intressant är att spela med kompisar, det är då spelet är som roligast

Det enda man ska välja är om man vill spela på en:
RP-server: Roleplaying, där vissa regler gällande namn, uppförande etc gäller. Man spelar en karaktär som om man vore i spelet.

PvE-server: Man spelar spelt som man själv vill, behöver inte kriga mot andra factionen om man inte vill.

PvP-server: Man spelar spelet som man vill, men kan bli attakerad av andra spelare(t.ex. humans om man är orc) i de flesta områden över lvl 20.

RP-PvP-server: En kombination av RP och PvP-server.

Är spelet tidskrävande?
Nej, inte om man inte vill att det ska vara.
Ja, om man vill ha den bästa utrustningen, yrken vapen etc.

Är spelet tråkigt och linjärt?
Nej, inte om man själv inte gör det linjärt.
Ja, om man tykcer det är tråkigt att göra samma sak om och om igen, men det är ingen som tvingar dig.

Är spelet beroendeframkallande?
Ja, absolut. Blizzard har som vanligt lyckats skapa ett spel som genererar dem oerhörda summor pengar, det är det få som klarar av.

Är spelet roligt?
Jag och många av de jag känner tycker det är roligt fastän det gått snart 2 år. Vissa raidar 7 dagar i veckan, andra lallar bara runt och leker.

Är spelet Solo-vänligt?
Ja, helt klart, det går att spela helt själv om man vill det hela tiden, men man kommer alltid behöva hjälp av andra spelare med t.ex. yrken, ingrediencer etc.

Försöker jag sälja in spelet?
Knappast, jag har ingen ambition att sälja in spelet hos någon, jag försöker bara bidra med information.


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem
Skrivet av Rincewind:

...

Tack Nu blev era inlägg lite lättare att förstå.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Något som jag kan störa mig lite på är följadne: du ska spela en end-game instans, den tar ca 3-4 timmar att klara säger vi Molten Core t.ex, Men resten av veckan så msåte du grinda pengar regs o.s.v för reparationer och potions för att ni håller på med BWL, alltså jag respekterar folk som har Tier 2 set för jag vet att dom ahr lagt ner en förjotans massa tid på det och eller är väldigt begåvade... WoW är inget lätt spel, så om du har ett sånt där, msåte ha allt bäst syndrome, så böjra inte spela, det kommer äta sönder dig.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av FosterVattenKraft:

Det som av de flesta anses vara problemet med WoW är att det har svängt 180 grader ifrån vad det först annonserades som. Ett "casual friendly" spel som inte kräver massor av timmar investerade, s.k "grinding" utan ska vara roligt utvecklas i genom quests och dylikt. Detta stämmer bra nivå 1 - 60 (nuvarande maxnivån) men efter det förändras spelet radikalt.

Alla vettiga quests och huvudstoryn dog ju vid lvl 26 ungefär.

Skrivet av Rincewind:

..

Du gör en hel del minst sagt kontroversiella uttalanden. Men som dina, mina och flera andras inlägg både här och på andra sidor klart visar så är åsikterna om vad WoW är och hur det utvecklas klart delade. Mer så än för andra onlinespel, vilket är min poäng.
Det finns helt enkelt tillräckligt med emotstridande åsikter om detta spel för att starkt rekommendera en intresserad spelare informera sig extra noga innan denne fattar ett beslut investera tid och pengar.
Något jag förmodar de flesta med begränsad tillgång på dito nog finner rimligt?

För de som beslutar sig för att testa spelet och som har problem med alla nya termer tipsar jag om den Inofficiella Wowwikin

Inaktiv

går ju inte att göra gratis account :S hur gör man ?


signatur

"Hit me!"

Medlem
Skrivet av FosterVattenKraft:

...?

Kontroversiella utallanden?

Rakt på sak, hur mycket wow har du spelat och på vilken nivå? Och varför är du så negativ till spelet? (inte för att det spelar någon större roll, bara nyfiken).

Vad är det som får dina posts att låta som att man starkt ska undvika spelet? Varför får jag dina posts att låta som ren propaganda?

Inget personligt eller så, jag är bara nyfiken då tonen och upplägget på det du skrivit hittils har varit mer åt hållet att man starkt ska akta sig för att börja spela World of Warcraft och att Blizzard lovar guld och gröna ängar men i slutändan bara levererar pest och kolera.

Rätta mig gärna om jag fått fel uppfattning. Jag personligen vill absolut inte höja spelet till skyerna, dels för att själva spelsättet egentligen inte är något nytt eller för att spelet i sig skulle va det absolut bästa. Dels även för att jag anser att spelet i sig inte är något som har revolutionerat något. Det är trots allt Blizzard, alla deras spel har haft framgångar. Jag tycker bara att den tid jag spenderat på World of Warcraft har varit underhållande och helt klart gett mig valuta för pengarna.

En av anledningarna till att det finns så pass många "delade meningar" om spelet kan ju kanske bero på att det är så pass många som spelar det...


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Inaktiv

Alltså kan du rincewind förklara för mig vad en person vid lvl 60 ska göra om inte zerga sönder alla instances för gear. Eller farma honor för rank eller för rep i AB.WsG eller AV. Hur ska du springa runt och ha kul? Ska du raida som är rktigt kul på små städer eller stora. Men då måste du ha bra gear för att klara dig 5 min iaf och en massa folk.

123
Skriv svar