Sonys VD Ken Kutaragi: "Playstation 3 antagligen för billig"

Medlem
Skrivet av Zoidberg:

Lägg inte ut 6000kr på PS3, vill du ha en så vänta ett år eller, spelen till PS3 är inte värt så mycket, och just nu så är de bara ett spel som är intressant och det är MGS. Köp Xbox 360 eller Wii, då får du mer glädje för pengarna. Jag skulle nog tippa på att PS3 kommer floppa tyvärr, om inte priset sänks till $300 respektive $400, den är inte bättre prestandamässigt än vad Xbox 360 är, och då ska man fan inte behöva betala mer heller, skippa blu-ray!!

Igen. FZ-kiddies förnekar sig inte. Zoidberg delar med sig av sin hjärtas vishet och meddelar:

1. Man bör vänta ett år med att köpa en PS3,
2. Spelen är inte "värt så mycket".
3. Jo förresten, ett spel är bra, MGS.
4. "Köp Xbox 360 eller Wii, då får du mer glädje för pengarna." - Här MÅSTE man ju hålla med. Glädje, det är ju viktigt. Kärlek och glädje. Och fotboll. Och kärlek. *note to self* fråga Zoidberg om hur mycket en säl väger.
5. PS3 kommer att floppa. "Tyvärr".
6. 599 dollar är i Zoidberg-valuta 6000kr.

Vad kan man säga?

Tack, kanske?

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Tittar man på hårdvaran så är den inte särskilt dyr, en Blue-ray ska kostar ju 1000 dollar bara den...

Det jag hört är att Blu-Ray-enheten i PS3 kostar Sony ungefär $250. Skall man köpa en "standalone" blir det såklart dyrare.

För en månad sen eller nåt läckte det ut information om vad de olika komponenterna i PS3:an kostar. Slutnotan slutade på $800. $200 back per enhet är inte helt lite, även för ett företag som Sony. Vi får heller inte glömma att Microsoft säkerligen kommer sänka priset på XBox360 lagom till PS3:ans release. Jag tror PS3 kommer bli jävligt svår att sälja. Visst finns det folk som kommer köpa den enbart eftersom de bara måste spela vissa spel, men det räcker inte. XBox360 har ungefär samma krut under huven och kommer vid PS3:ans lansering ha mycket, mycket fler spel att välja mellan.

Skrivet av EriiiK:

$599 är ju faktiskt 4400kr.
Samma pris som PS2an låg på.

Glöm inte 25% moms på det. Sen brukar det alltid vara så att man får lägga på några procent till i Europa, så räkna inte med att du kommer kunna få en PS3 för under 6000 kr i butik i Sverige.

Inaktiv

Priset på Sonys presskonferens under E3 sattes till $599 i USA och Canada och till ?599 i Europa. Detta skall enligt spekulationer vara p.g.a. VAT (skatt) samt tullar till Europa. Som många förstår är _inte_ ?599 = 4400. Ganska intressant att se att skribenterna på FZ översätter amerikanska styrpriser rakt över till svenska "dollars".

För min del hade PS3 helt klart varit intressant om det inte hade varit för att man "måste" ha en HDTV på det också. M.a.o kostar ett köp av en PS3:a ~ ?599 + ca 15'000 för en hygglig LCDTV + 1-2 spel á 650kr + extra handkontroll á ~400kr = ~23'000.

Det är väl inte enbart en konsol som skall stå i hyllan som folk vill ha utan en upplevelse?


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Inaktiv

Hipshot : håller med dig! Det jag menar, nu är det påtiden att Nintendo tar tillbaka allt :] Har väntat på det länge nu. Med Wii ser jag inte några hinder. Kommer nog komma mera spel än vad vi anar pga Wii-moten.


signatur

sleeplezz

Medlem

snyft : Då har du missat något! DS är överlägsen PSP och med pekskärmen finns unika spel som Trauma Center, Metroid Hunters etc.. Men orka, du verkar lite efter när det gäller Nintendo så

Medlem
Skrivet av eDy:

Inget vidare argument för att locka till sig köpare iallafall. En vanlig Svensson familj köper inte en spelkonsoll till sina barn i julklapp för nästintill 5000kr.

Att den skulle vara för billig var det dummaste jag hört...

Folk köpte PS2 år 2000 till sina barn och då kostade den 5000:-... :>

Skrivet av Dulee:

6. 599 dollar är i Zoidberg-valuta 6000kr.

Vad kan man säga?

Tack, kanske?

Du kan titta på hur priser översatts från staterna till sverige tidigare och dra slutsatser därifrån istället för att direktöversätta felaktig information. Med felaktig information att det först och främst till och med är 599 euro, inte dollar, i Europa.

Edit:

Skrivet av Gascogne:

Folk köpte PS2 år 2000 till sina barn och då kostade den 5000:-... :>

Sant, men då fanns det PS2 och några få Dreamcast ute på marknaden. Nu finns en 360 som för många barnfamiljer kommer att ses som ett mycket mer ekonomiskt val

Medlem

Playstation 2 kostade ju, precis som Kutaragi säger, ganska mycket när den släpptes också. Den gick väl på runt 4500kr om jag inte minns fel i början men ändå köpte folk den. Jag tycker inte att PS3:an är billig alls och kommer med all förmodan inte köpa den när den släpps heller. Men värt att tänka på att det är en ny generation av konsoler som släpps. Ny teknik, nya spel och nytt tänkande. Att PS3:an är proppad med med avancerade prylar är väl inte speciellt förvånande.
Problemet är ju när Sony proppar in en Blu-Rayspelare som inte många kommer ha så stor nytta av över huvud taget i dagsläget. Blu-Ray kommer nog att ersätta DVD i framtiden, men det lär nog dröja ett tag till tror jag.
Jag pratade med en marknadsföringskille från Nordisk Film igår och han sa att Blu-Ray hade möjligheten till att, exempelvis, ändra kameravinklar i en film. Men varför vill jag det egentligen förutom om jag kollar på en porrfilm.

Hur pass bättre kvalitet på filmer (exempelvis) behöver vi egentligen? Är inte DVD bra nog? Kommer vi märka stora skillnader mellan en DVD-film som visas på HDTV eller Blu-Ray som visas på HDTV? Hur stor skillnad hör man vad det gäller ljudkvaliteten? Hurpass bättre är ljudkvaliteten i Blu-Ray? Många frågor som behöver svar.

Folk behöver nog vänja sig vid tanken att konsolerna blir dyrare och dyrare, likaså tekniken. Vill man vänta ut det tills hårdvaran sänks i pris, då gör man det. Det finns inte så mycket mer att välja på i dagslägena. Du betalar antingen för den nya tekniken den dagen den kommer eller så väntar du tills den blir "gammal" and that's it.

Inaktiv

Wingu, du tar orden ur min mun!


signatur

"Jesus loves me yes I know"

Medlem

Han har ju en intressant poäng dock, även om jag inte köper den helt.

Inaktiv

Hipshot: Nej jag är inte född 1992, 1987 annars. Och ja, jag växte upp med nes, snes, sega osv. Jag vet att nintendo har varit stora men inte fan kan du säga att de har haft bra stöd från tredjeparts utvecklare sen snes? Och till dömma av det jag såg från deras e3 konferans tydde inget på att de hade fått några heta titlar förutom deras egna i heller, kanske red steel eller vad det hette.. Men rätta mig om jag har fel mr.oldschooler.

"Nintendo har varit störst en gång, de hade allt, de var bäst, de var först och bäst. Tror du inte Nintendo skulle få med sig tredjepart om de ville?"

Ja, de HADE kanske allt, ja de VAR först och bäst... Och nej det kan de tydligen inte? Varför skulle de strunta i tredjepart utvecklarna då det är rätt givet att det är de som styr upp en konsol, kolla bara på gamecube som floppa i mina ögon tack vare spel sortimentet något som nintendo borde ha lärt sig nu tycker man. Men visst det kommer kanske något i framtiden... Varför jag säger att gamecube floppa då även om den har kanske bra säljningssiffror så har den nästan inga bra spel därav flopp i mina ögon.


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem

snyft : Du verkar inte hänga med! Nintendo har bättrat sig sen GameCube-tiden, kolla på DS! Det är enormt många företag som gör spel till den och massa nya spel är på g. Remake av Final Fantasy 3 på nes (fast i 3D), Children of Mana medmer.. Det kommer även massvis av nya unika spel till DS och när det gäller Wii kan de bara bli ännu bättre.

När gjorde t.ex Ubisoft ett exklusivt spel till Nintendo? Först nu hoppar dom på och av vad jag läst så hoppar mer och mer företag till Wii för att skapa nya unika spel.

Du borde ta och läsa lite mer om Wii och alla företag som är intresserade utav konceptet istället.

Back on topic!

Inaktiv

Jag skulle kunna köpa wii bara för att få lira Zelda...
En av mina lätt bästa spelupplevelser är Zelda: Ocarina of time.
Man kan ju bara älska det!


signatur

"Jesus loves me yes I know"

Medlem
Skrivet av peak_performance:
Skrivet av Dulee:

6. 599 dollar är i Zoidberg-valuta 6000kr.

Vad kan man säga?

Tack, kanske?

Du kan titta på hur priser översatts från staterna till sverige tidigare och dra slutsatser därifrån istället för att direktöversätta felaktig information. Med felaktig information att det först och främst till och med är 599 euro, inte dollar, i Europa.

Edit:

Skrivet av Gascogne:

Folk köpte PS2 år 2000 till sina barn och då kostade den 5000:-... :>

Sant, men då fanns det PS2 och några få Dreamcast ute på marknaden. Nu finns en 360 som för många barnfamiljer kommer att ses som ett mycket mer ekonomiskt val

Man får inte glömma att PS3 är backåtkompatibel ända till PS1, så man får på sättovis 3 konsoler i ett och PS3 är regionsfri när det gäller spel.
Och Xbox360 har väldigt dålig på det heh (är bara glad att jag kan köra Jade Empire på den ^^).

Medlem

dummaste förklaringen jag hört och inte nog med det, nästan alla trailers till PS3 var förrenderade
Killzone2 in game my ass

Inaktiv

snyft : ett ord till dig "snyft" :]


signatur

sleeplezz

Medlem

det var väl 599 euro inte $599?

Skrivet av Gascogne:

Man får inte glömma att PS3 är backåtkompatibel ända till PS1, så man får på sättovis 3 konsoler i ett och PS3 är regionsfri när det gäller spel.
Och Xbox360 har väldigt dålig på det heh (är bara glad att jag kan köra Jade Empire på den ^^).

Jodå, men det tänker inte föräldern som står på Game och ser priserna på

Medlem
Skrivet av EriiiK:

$599 är ju faktiskt 4400kr.
Samma pris som PS2an låg på.
Kommer nog inte ta allt för länge innan PS3 är nere i det priset och då köper jag det.

mm men du glömmer att i sverige läggs det på lite saker på det priset dvs moms . skatt och såna där ..


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Inaktiv
Skrivet av FEvE:

snyft : ett ord till dig "snyft" :]

"ok"...


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem

om man säjer att ps3 inte är dyr.... så är man en fanboy


signatur

A warrior do not complain abou physical pain...

Medlem

Nu har jag suttit och läst detta forum, allt från Oblivion tråd till denna.

EN sak som jag hela tiden har funderat på är:

Varför i helvetes alla masugnar gör folk "påhopp" på varandra, när deras egna teori, eller tycke, inte stämmer överens med andras? För i sanningens namn så har ni ALLA fel och ALLA rätt. Det som händer med priset etc är skrivet i stjärnorna.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Om man jämför en rejäl uppgradering av datorn med en ny PS3 så är det inte så farligt pris, och det sjunker ju med tiden. Däremot så håller jag med vissa och säger att PS3:an inte är en familje-maskin pga priset. Den är däremot till för gamers.

Off-topic: Ang Wii och nintendo. Jag håller med Snyft om detta. I mina ögon så är spelen till Nintendo riktigt svaga (med vissa undantag naturligtvis) så för att de ska fortsätta vara med på marknaden så introducerar de enheter med "wacky" kontroller.
D.v.s. DS och Wii.
Det är mer fokus på kontrollerna än på spelen verkar det som.

Medlem

Man får väl se det som en investering i fun-stuff. Som Tony sa så kan ni uppgradera datorn för 6k+ så kan ni säkert klämma fram samma summa för denna ubermaskin.


signatur
Skrivet av snyft:

Jag vet att nintendo har varit stora men inte fan kan du säga att de har haft bra stöd från tredjeparts utvecklare sen snes?...

Visst har nintendo har förlorat några viktiga tredjepartsutvecklare med N64 och gamecube. Både Metal gear och Final fantasy var ju nintendo-franchises innan PS kom med sin smidiga CD-drive.
Gamecube har till mycket stor del blivit offer för portningar av mullti-platform spel som ursprungligen hade PS2 eller Xbox som målplattform.

...Men att påstå att det inte ser ljust ut för Wii på tredjepartsfronten är verkligen att sätta på sig skygglapparna och stirra sig blind på ps3!! Redan i dagsläget har det visats upp ett flertal WII-exklusiva titlar från etablerade utvecklare, något som var relativt ovanligt med gamecube.

Medlem

Jag tycker att ni alla ska säga:

Tre könsopererade häxor tittar på tre Swatch-klockknappar. Vilken könsopererad häxa tittar på vilken Swatch- klockknapp?

Sen översätter vi det till engelska och då blir det:

Three switched witches watch three Swatch watch switches. Which switched witch watches which Swatch watch switch.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Inaktiv

Härlig attityd de har på Sony. Resonemanget att priset inte spelar någon roll fungerar jättebra, om du tillverkar supersportbilar. Det gör inte Sony. Men varsågod, höj priset lite till, Kenny!

Medlem

Jag håller med Ken Kutaragi, det är upplevelsen vi snackar om!


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Tony:

Off-topic: Ang Wii och nintendo. Jag håller med Snyft om detta. I mina ögon så är spelen till Nintendo riktigt svaga (med vissa undantag naturligtvis) så för att de ska fortsätta vara med på marknaden så introducerar de enheter med "wacky" kontroller.
D.v.s. DS och Wii.
Det är mer fokus på kontrollerna än på spelen verkar det som.

Ju, och på Xbox 360 och PS3 är det spelen som står i centrum. Inte grafiken, nej ;-|

F.ö. så kan man knappast degradera en kontroll som höjts till skyarna som "wacky".
Revolutionerande eller sensationell är ord som passar i sammanhanget.

Själv kommer jag att skaffa en Wii när den kommer, sen, när jag har en riktig HD-TV, ska jag överväga en PS3 el Xbox 360, när de säljs billigt.


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av snyft:

Mmm men köp ni era Wii och lira nya zelda, mario och smash. Vad ska ni lira sen? Nintendo har och kommer alltid vara sämst på få med tredje utvecklare, skulle inte förvåna mig om detta stannar kvar då de verkar väldigt desperata när de pumpar ut en massa sådana här titlar.

Men herregud, Nintendo om något har bara spel som håller en längre tid.. Du har ju ingen anning om vad du snackar om pojk. Pumpar ut titlar? tror du tänker på MS/Xbox.


signatur

Rail or Die

Skriv svar