Sonys VD Ken Kutaragi: "Playstation 3 antagligen för billig"

Inaktiv

lite OT.

Men jag som lovat mig själv att aldrig köpa en konsoll börjar bli sugen att köpa en beggad xbox360 när halo 3 kommer, lär väl kosta ca 2000kr...

redan idag finns det ju xb360 premium på blocket för 2990kr!

Inaktiv

Eller skaffa en Wii för runt samma pris som är helt ny

Inaktiv
Skrivet av [ThreeZool:

"]Eller skaffa en Wii för runt samma pris som är helt ny

jag är en renodlad PC-människa så jag tror xbox360 passar mig bättre.

fast jag kommer nog sakna super smash bros brawl...

Medlem
Skrivet av fanboy:

Nu har jag suttit och läst detta forum, allt från Oblivion tråd till denna.

EN sak som jag hela tiden har funderat på är:

Varför i helvetes alla masugnar gör folk "påhopp" på varandra, när deras egna teori, eller tycke, inte stämmer överens med andras? För i sanningens namn så har ni ALLA fel och ALLA rätt. Det som händer med priset etc är skrivet i stjärnorna.

Javisst, det kallas något så underbart som Egen Åsikt. Och nog har väl alla sådana!

Medlem

Hörs vettigt, hoppas bara att lovorden hålls.


signatur

"No pit would be complete without the Freeman climbing out of it."

Inaktiv

Ganska uppenbart att detta enbart handlar om hård marknadsföring från alla parter. MS sade ju att de flesta konsumenter troligen väljer att köpa en XBOX och en Wii. Nintendo sade att det var ett tyst erkännande från Sony att "apa-efter" deras kontroller. Sony säger att deras konsol troligen är för "billig".

Som någon skrev innan så kostar ju troligen delarna en hel del i PS3 ($800 tror jag nämndes). Detta är ju iofs retail-värde på dessa prylar och inte tillverkningskostnad vidare har jag svårt att tro att Sony väljer att gå back från början med sin konsol; utvecklingskostnaden av Cell-processorn var extremt dyr (bara utveckligen av den kostade motsvarande 84% av hela Xbox360's totala utvecklingskostnad). Så folk som tror att detta är för "billigt" går helt enkelt på ett billigt marknadsföringsknep från Sony.


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Medlem
Skrivet av Nolite:

Ganska uppenbart att detta enbart handlar om hård marknadsföring från alla parter. MS sade ju att de flesta konsumenter troligen väljer att köpa en XBOX och en Wii. Nintendo sade att det var ett tyst erkännande från Sony att "apa-efter" deras kontroller. Sony säger att deras konsol troligen är för "billig".

Som någon skrev innan så kostar ju troligen delarna en hel del i PS3 ($800 tror jag nämndes). Detta är ju iofs retail-värde på dessa prylar och inte tillverkningskostnad vidare har jag svårt att tro att Sony väljer att gå back från början med sin konsol; utvecklingskostnaden av Cell-processorn var extremt dyr (bara utveckligen av den kostade motsvarande 84% av hela Xbox360's totala utvecklingskostnad). Så folk som tror att detta är för "billigt" går helt enkelt på ett billigt marknadsföringsknep från Sony.

Dom tjänar inte pengar på konsollerna, det gör dom på spelen.

Medlem

Precis, så det enda de igentligen måste göra är att kränga så många consoler så möjligt, så folk köper spel. Att sälja den för 6000kr är Xboxen är billigare är ingen bra ide. Och som sagt innan, när man säljer sportbilar kan man ha denna atitydgen, man betalar för upplevelsen... det är en spelmaskin för bövelen...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Flakmonkey
Skrivet av Wingu:

Javisst, det kallas något så underbart som Egen Åsikt. Och nog har väl alla sådana!

Även om man har en egen åsikt så kan man respektera att andra inte har samma åsikt utan att man börjar whina som ett barn i trotsåldern

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Wingu:

Javisst, det kallas något så underbart som Egen Åsikt. Och nog har väl alla sådana!

Även om man har en egen åsikt så kan man respektera att andra inte har samma åsikt utan att man börjar whina som ett barn i trotsåldern

Jadå, jag har ju inte sagt något annat. Men att whine:a om PS3-priset är väl inte direkt något att fundera över då det ändå är ett någorlunda extremt pris.

Medlem

Nedanstående kan innehålla spår av sarkasm.

Men...men...sade inte alla utvecklare att alla spel till PS3 kommer att vara underbart vackra? Eller nej just det ja, dom tror det kommer att se exakt likadant ut.

Å andra sidan får jag ett nytt mediaformat, något som Sony är kända för att lyckas med.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av [cp:

Billen"]Å andra sidan får jag ett nytt mediaformat, något som Sony är kända för att lyckas med.

Problemet med just det här, som jag skrev i ett av mina tidigare inlägg, är att Blu-Ray kommer nog inte att slå igenom såpass fort som Sony verkar tro.

Medlem

Jag kommer troligen köpa en PS3, men jag gillar inte att jag måste betala dyrt för något som jag inte är intresserad av (Blue-Ray).

Påståendet att PS3 är för billig beror på hur man ser på maskinen. Jag ser den som en spelmaskin, inte en maskin som ska ersätta ev. kommande Blue-Ray spelare. Ur den vinkeln är PS3 en dyr maskin.

Ser man den som en Blue-Ray spelare i första hand och en spelmaskin i andra hand är den billig.

Medlem
Skrivet av Wingu:
Skrivet av [cp:

Billen"]Å andra sidan får jag ett nytt mediaformat, något som Sony är kända för att lyckas med.

Problemet med just det här, som jag skrev i ett av mina tidigare inlägg, är att Blu-Ray kommer nog inte att slå igenom såpass fort som Sony verkar tro.

Just det jag menar, Sony verkar ju ha en stab med synska personer vars enda uppgift är att rikta sony mot framtida misslykckanden på den fronten.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Jag kommer bli intresserad av konsoller igen när Sega släpper nåt ny


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

W2k
Medlem
Skrivet av [cp:

Billen"]Å andra sidan får jag ett nytt mediaformat, något som Sony är kända för att lyckas med.

Ni som inte fattade att det här var sarkasm: Tänk på vilka succéer MiniDisc och Sony Memory Stick har blivit.

Edit: Tittade på bilderna... hur FRUKTANSVÄRT FUL kan man göra en konsol? Den ser ju ut att vara hueg like xb0ks också.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

[quote=W2k]
Ni som inte fattade att det här var sarkasm: Tänk på vilka succéer MiniDisc och Sony Memory Stick har blivit.[quote]

Dock så är ju varken MiniDisc eller Memory Stick likt Blu-Ray. Konceptena är ju inte de samma. MiniDisc var ju ett bra alternativ då CD:n kunde vara otymplig till en viss del exempelvis.

Medlem

Tänker köpa både Wii och PS3, precis som jag köpte 360n.
Ska jag vara ärlig ser jag mest fram mot Wii och dess innovativitet.

Klart jag ser fram mot PS3n också, 6000 är mycket pengar men jag tycker återigen inte man kan säga att det är dyrt för den hårdvara man faktiskt får.

Jag kan förstå att det är lite sunkigt för barnfamiljer och sånt, men det är ju också så att konsollirandet har kommit mer upp i åldrarna med de nya konsolerna, tror de inriktar sig lite mer på folk i min åldersgrupp, dvs i 25 års åldern.

Sen är det som sagt klart ett problem för barnfamiljer när ungarna vill ha en ps3 i julklapp.

Ska bli kul att se vad ps3 har att erbjuda.
Tycker det är tråkigt att folk ska trasha Wii, jag tycker den verkar vara underlägsen 360 och ps3 prestanda mässigt, men jag tycker nintendo är så oerhört sköna som säger rent ut att de vill gå tillbaks till tiden då spelkänslan stod i centrum, inte grafik.
Jag kan damma av n64an och slänga in orcarina of time eller mario 64, och ha mer kul än med något spel till tex min 360.

Jag tycker därför det är helt onödigt och barnsligt att trasha ner den ena eller andra konsolen, alla har sina egna styrkor sedan handlar de bara om personligt val. Smaken är som baken.

Tror inte man blir besviken om man lägger ner 6000 på en ps3, jag tror nog man får mycket värde för pengarna.
Jag köpte min 360 med en extra kontroll och ett spel för 5000 och det har jag aldrig ångrat eller ens tänk tillbaks på.
Det är som ett fett grafikkort till pcn, så alla som använder ordet dyrt tänk om, tänk rätt.

Dyrt är en sak, mycket pengar en annan

Därför jag ser fram emot Wii mest, och kontrollerna verkar ju spännande med.

Medlem
Skrivet av bangalter:

lite OT.

Men jag som lovat mig själv att aldrig köpa en konsoll börjar bli sugen att köpa en beggad xbox360 när halo 3 kommer, lär väl kosta ca 2000kr...

redan idag finns det ju xb360 premium på blocket för 2990kr!

Se upp för "Boxorz-o-roxorz" bara.


signatur
Medlem

sony har lagt in bluray i ps3 föratt göra det svårare för att pirat kopiera deras spel... Om deras blueray Cd är runt 30 - 50 GB så folk blir skrämda och orkar inte ladda ner det.

läste någonstand att det kan finnas en teknik för Cd skivorna som gör att man kan bara spela på just den maskin man har hoppas det är bara rykte.

så om ni undrar varför de lägger in blueray i ps3 så vet ni det

För de som inte har råd köp istället PS2 priserna har rasat och spelt utbuted många och har blivit billigare kolla tradera.com

Ingen tvingar er att köpa,vill ni inte är det bara att strunta.

Medlem

Med tanke på att nästa generations konsoler kommer hålla rätt länge så är det nog värt pengarna.

Medlem

Vad de flesta som inte tycker det är dyrt verkar missa att det finns 2 andra consoler som ser ut att vara betydligt billigare, hadde alla 3 kostat 6000, så hadde det ju inte varit nåt snack om saken, dyrt ja, men man har ju inga andra alternativ. När PS3 kommer, så lär ju inte Xbox360 kosta skjortan direkt, då känns det ju kanske lite dumt att smälla 2000 mer eller vad det blir på en ps3?


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Vad de flesta som inte tycker det är dyrt verkar missa att det finns 2 andra consoler som ser ut att vara betydligt billigare, hadde alla 3 kostat 6000, så hadde det ju inte varit nåt snack om saken, dyrt ja, men man har ju inga andra alternativ. När PS3 kommer, så lär ju inte Xbox360 kosta skjortan direkt, då känns det ju kanske lite dumt att smälla 2000 mer eller vad det blir på en ps3?

Ptja, hade alla tre kostat 6000kr så tror jag nog att konsumenterna hade klagat på alla tre.

Medlem
Skrivet av snyft:

Mmm men köp ni era Wii och lira nya zelda, mario och smash. Vad ska ni lira sen? Nintendo har och kommer alltid vara sämst på få med tredje utvecklare, skulle inte förvåna mig om detta stannar kvar då de verkar väldigt desperata när de pumpar ut en massa sådana här titlar.

Du måste skoja?
Listan på Nintendo Wii spel kommer är rätt så lång, och kommer bli mycket längre. Deras utbud på spel är unikt, det är just det som gör konsollen så bra, att den inte pumpar ut samma skitspel som finns på PC :P. Nä, att få third-party utvecklare har faktist underlättat nu efter E3 då det är den konsollen som fick MEST uppmärksamhet av alla tre. Sen är Zelda & Mario kultspel, dessa ska det komma uppföljare på precis som Sony släpper uppföljare till Metal Gear Solid(älskaaar) och dylikt.
Tack & Hej leverpastej.

Medlem

Alltså vill man ha en "bra" dator idag så får man ju lägga ut mer än 5000kr.. Så det är ju bara välja, vill man vara dator nörd eller konsol nörd!

Jag kommer då att köpa PS3 då den kommer eller så väntar jag ett par månader, det är inte så bråttom för mig iaf! Men jag har alltid haft Playstation och kommer för alltid ha det oxå! Om jag vill ha nåt från microsoft, då köper jag en dator med windows!

Medlem
Skrivet av Wingu:
Skrivet av Wardancer:

Vad de flesta som inte tycker det är dyrt verkar missa att det finns 2 andra consoler som ser ut att vara betydligt billigare, hadde alla 3 kostat 6000, så hadde det ju inte varit nåt snack om saken, dyrt ja, men man har ju inga andra alternativ. När PS3 kommer, så lär ju inte Xbox360 kosta skjortan direkt, då känns det ju kanske lite dumt att smälla 2000 mer eller vad det blir på en ps3?

Ptja, hade alla tre kostat 6000kr så tror jag nog att konsumenterna hade klagat på alla tre.

haha, klockrejnt

Skrivet av Th3fUrY:

Alltså vill man ha en "bra" dator idag så får man ju lägga ut mer än 5000kr.. Så det är ju bara välja, vill man vara dator nörd eller konsol nörd!

Jag kommer då att köpa PS3 då den kommer eller så väntar jag ett par månader, det är inte så bråttom för mig iaf! Men jag har alltid haft Playstation och kommer för alltid ha det oxå! Om jag vill ha nåt från microsoft, då köper jag en dator med windows!

Och något från microsoft vill man absolut inte ha :D!
Nä asså, det är klart att man MÅSTE ha alla tre konsoler efter ett tag, det är mitt mål. Alla tre konsoler har ett väldigt bra spelutbud(Wii och ps3 på en första plats, microsoft på andra, dom har fortfarande inte riktigt så många feta spel som Sony och Nintendo).

Inaktiv
Skrivet av Bonik:

sony har lagt in bluray i ps3 föratt göra det svårare för att pirat kopiera deras spel... Om deras blueray Cd är runt 30 - 50 GB så folk blir skrämda och orkar inte ladda ner det.

läste någonstand att det kan finnas en teknik för Cd skivorna som gör att man kan bara spela på just den maskin man har hoppas det är bara rykte.

så om ni undrar varför de lägger in blueray i ps3 så vet ni det

För de som inte har råd köp istället PS2 priserna har rasat och spelt utbuted många och har blivit billigare kolla tradera.com

Ingen tvingar er att köpa,vill ni inte är det bara att strunta.

Nej, anledningen till att Sony har en Blue-ray-spelare i sin PS3 är för att de vill att Blue-ray ska bli populärare än HD-DVD som är ett alternativ till nästa generations lagringsmedium för film och spel. Sony och Philips står bakom Blue-ray medans Toshiba och Hitachi står bakom HD DVD.

Det är sant att ingen tvingar en att köpa en PS3 men det betyder inte att man inte kan köpa en Xbox 360 eller en Wii istället för en PS3.

Medlem
Skrivet av Wingu:
Skrivet av Wardancer:

Vad de flesta som inte tycker det är dyrt verkar missa att det finns 2 andra consoler som ser ut att vara betydligt billigare, hadde alla 3 kostat 6000, så hadde det ju inte varit nåt snack om saken, dyrt ja, men man har ju inga andra alternativ. När PS3 kommer, så lär ju inte Xbox360 kosta skjortan direkt, då känns det ju kanske lite dumt att smälla 2000 mer eller vad det blir på en ps3?

Ptja, hade alla tre kostat 6000kr så tror jag nog att konsumenterna hade klagat på alla tre.

Menade inte riktigt så, syftade bara på att priset på en ps3 knappast är konkurens kraftigt just nu... hadde alla kostat 6000kr hadde alla klagat på alla ja, men man hadde ju inte haft nåt val eller hur. Nu finns det Wii och Xbox för nåra slantar mindre...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Om det här konsolkriget fortsätter så här kommer det väl sluta med att jag köper ett Super Nintendo...


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Inaktiv

Ps3 är dyr, men inte skitdyr. Speciellt då att man får en Blurayspelare som klara av att spela upp film. En stationär vanlig blurayspelare kostar nästan det dubbla.
Grafiskt sett så ligger den i framkant och den har rimligt stor hdd. Och glöm för all världen inte wifi:n. Så det kanske är rimligt med 6000 kr som ett introduktionspris.
Är sugen på att köpa en, men går inte priserna ner på 37-42 lcd som klara 1080p till en rimlig nivå ca 15k , så får det vara tills en annan gång. Ciao!


signatur

Bättre sent än aldrig!

Skriv svar