Inlägg av Gazimaluke

Inlägg som Gazimaluke har skrivit i forumet

Skrivet av Ruffles:

Röstat! (Även om ordet "videospel" skär i öronen.)

Jag kan ju inte driva videospelsklubben.se utan att så ofta jag kan kalla det videospel 😅

Skrivet av Henkeror:

Är förvånad att inte fler röstat. Vem vill inte prata om sina favoritspel?

Nu är det uppe i 40 röster. Så det börjar ta sig. Det är svårt att sprida ordentligt. Lägger man upp i Facebook-grupper vet man knappt om folk ens ser inlägget, och på forum kan det med vara svårt. Fast eftersom ni är några som skrivit här så tråden blir synlig igen så har lite fler röster trillat in. Jag har rent av 10 röster att föra in i Excel-bladet ikväll 😁

Alla tiders videospel 2023 – omröstning

Den här omröstningen går i simpla drag ut på att rösta fram vilka spel svenska folket anser vara bäst genom alla tider. Ja, förutom just 2023. Alla spel som släppts under 2023 får man inte rösta på. Anledningen är helt enkelt att det ibland kan ta något år för en att känna efter ordentligt hur bra ett spel var.

Med det sagt så ska man rösta på 10 stycken spel. Varje spel ska ges en poäng. Poängskalan är av traditionell Eurovision-typ. 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1.

Jag anordnade en omröstning av den här sorten för 13 år sedan. Då var det medlemmar på Gamereactor och Loading som röstade. Då blev det totalt 200 personer som röstade. Nu kommer omröstningen att läggas ut för vem som helst var som helst i landet att rösta. Och jag inser såklart att det kan blir lite fler som röstar. Men det ska nog gå bra.

Mer info och röstningsformulär på https://videospelsklubben.se/allatiders2023/

Än så länge har totalt 30 personer röstat. Det är tyvärr lite för lite för att det ska bli något vettigt av det.

Skrivet av anon_326443:

"Svenskt spel? Dice kommer tyvärr få poäng, och dom är inte svenska längre.

Jag har nu förtydligat på sidan att det inte handlar om att rösta på svenska spel. Ser jag någon som har gjort det innan förtydligandet kommer jag att maila den/dem om ny lista.

Skrivet av 4liv3:

Tolkade det som att det gällde svenska spel, så det blev ju helt fel om det visar sig inte vara så.

Sveriges topp 50 betyder att det är svenskar som röstar. Det är inte "Topp 50 svenska spel". Rösta igen med samma namn och email om du vill skriva över din förra lista

Skrivet av vandroya:

Skickat! Ska bli kul att se resultatet. Hoppas många röstar!

Ja jag kommer antagligen att förlänga röstningstiden om inte många nog har röstat innan utsatt datum. Ska försöka puffa upp inlägg om det hela lite då och då där jag har skrivit om det.

Skrivet av Witchfinder:

Hm ... ska det vara svenska spel?

Nej, vilka du vill.

Topp 50 videospel genom alla tider (2020 edition)

Det är dags att rösta fram tidernas bästa spel. För många år sedan sammanställde jag en röstning på Gamereactors och Loadings forum. 200 personer röstade och en topp 50 genom alla tider togs fram. Nu kör vi igen.

Läs genom reglerna ordentligt innan du skickar in dina 10 spel.

Mvh,
Stefan “Gazimaluke” Gancer

Regler:

* Du ska rösta på 10 spel.
Varje spel får en poäng. Du ska sätta 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 poäng på spelen.
* Listan du skickar in ska ha spelet med högst poäng längst upp och sedan ner till lägst poäng i botten.

* Skriv bara spelens titlar och inga siffror förre namnet.

* Spel släppta 1 juli 2019 och framåt går inte att rösta på (Anledningen är helt enkelt att man behöver smälta spel ibland för att verkligen veta vad man tycker om dem).

* Sista inskickningsdag är 30 april 2020.

* Och det är ju roligast om alla bara röstar en gång. Tack 😀
Må de mest populära spelen vinna!

Dela gärna sidan med dina spelvänner!

Formuläret hittar du här https://videospelsklubben.se/topp50/

Skrivet av SID 6.7:

Har två av deras senare arkadspel i original dock, Galaxy Fight: Universal Warriors och det totalknäppa Waku Waku 7 till Neo Geo MVS.

Båda skapade av Yuichi Ueda vars mest kända spel nog är Trip World till Game Boy.

Skrivet av SID 6.7:

Kanske en retro minikonsol typ NES Classic Mini eller Sega Mega Drive Mini?
Massor av bra inbyggda spel och lätta små kontroller och inget skapa konton och onlinetrixande.

Bara plugga in och spela.

Jag tycker att det är ett bra tips. De äldre spelen har för det första färre knappar att hålla reda på. Vilket säkert är en fördel när man aldrig har spelat något innan. Och spelen är relativt simpla och lätta att förstå vad man ska göra i.

Ja, Roblox ser verkligen b ut. Det ser ut som att någon snubblat fram en prototyp på en förmiddag. Det är säkert kul att tramsa runt i om man är ung. Men var had jag varit idag om 9åriga jag hade spelat Roblox istället för The Legend of Zelda? Det är svårt att tro att Roblox har funnits i 15 år. Jag antar att det har utvecklats en del på vägen. Men ser ser ju ut som skräp.

Skrivet av SID 6.7:

Mmm Arkad. Kommer ihåg "Arabian" när man kutade runt och sparkade på rosa dinosaurier(?) på piratskepp.

Spelade du det förr i tiden eller på senare dagar? Jag vet att det släpptes i USA men har inte hittat någon klar info om Europa.

Först tänkte jag göra en video serie, sen skrev jag några artiklar, sen tänkte jag skriva en bok, sen videoserie. Men nu har jag landat på tidningar. Första numret börjar ta sig, men jag tänkte i alla fall ha 2-3 nummer mer eller mindre klara innan jag gör något fysiskt av det.

Även om det är lite tråkigt och kanske inte det mest kommercielt intressanta att börja med så blir de första två numren dedikerade till Sun Electronics första 16 arkadspel som tillverkades mellan 1978 och 1984.

Det har varit en bra vecka. Jag har fått lite svar angående några spel från en person jag har intervjuat av och till i fyra år. Sen har jag kommit i kontakt med två japaner som jobbade med Sunsofts Famicom så tidigt som 1986. Det ska bli intressant att se vad de kan berätta.

@Grukk: Jag tycker förvisso inte att Fester's Quest är helt kasst. Hade rätt kul när jag spelade det. Det hela hängde nog på att japanerna inte riktigt såg poängen med att göra ett spel baserat på en gammal amerikansk tv-serie som ingen brydde sig om. Och att amerikanerna inte helt förstod begränsningarna man jobbade med, så deras designdokument var där med inte helt bra och japanerna såg till att det inte blev bättre

@Grukk: Han som programmerade Fester's Quest tyckte att det var ett "ovärdigt projekt" och såg till att avsluta utvecklingen två månader för tidigt. Han säger att han följde deras designdokument. Men samtidigt gavs ingen chans att göra ändringar. När de fick se den slutgiltiga versionen så hade de redan börjat producera kassetterna.

@Grukk: Nej, Fester's Quest är helt och hållet en Sunsoft-produktion. En på Sunsoft of America skaffade licensen och skapade designdokumentet. Sedan var det Sunsoft i Japan som skötte utvecklingen.

Tyvärr har jag inte ett skit på Hebereke. Men det är på min topplista av saker jag vill veta mer om. Klart ett av de bästa spelen till NES.

Skrivet av Grukk:

Jag tycker det är solklart!
De dominerade under NES-eran både sett till teknik, music och gameplay. De allra flesta spel de gjorde till NES är mästerverk. Sen andra typ Fester's Quest behöver vi inte prata om...

Just Fester's Quest kan jag berätta allt om. Har intervjuat de två som designade det och han som programmerade det. Inget lyckat projekt någonstans

@uberpwnage2.0: Det var inget jag direkt satte mig och bestämde mig för. Jag hade en podcast som heter PixelPolare. Där pratade vi om fem spel som hade någon form av sammanhang. Och ett avsnitt skulle vara "Fem solklara spel av Sunsoft". I avsnitten berättade jag även om spelutvecklarna och utvecklingen av spelen i den mån det gick att få fram något. Jag tyckte det fanns lite lite att säga om Sunsoft. Och lite senare lyckades jag få tag i och intervjua de två amerikaner som designade Fester's Quest. Och sen kände jag att jag borde kunna få tag i någon mer. Fick då tag i mannen bakom Gimmick och sen han som gjorde Blaster Master. Sen hade jag plötsligt skrivit ett podmanus på 30 sidor och kände att jag skulle börja skriva artiklar om Sunsoft. Det var lite det här som blev döden för podden då jag inte hade tid att göra research för den. Skrev sex artiklar men kände att de snabbt blev utdaterade när jag fick reda på nytt och det var drygt att uppdatera dem. Så jag slog ihop dem och tänkte börja skriva om det till en bok. De 6 artiklarna blev 109 sidor tillsammans. Men sen fick jag ett andra barn och omskrivningen till bok har aldrig påbörjats. Har istället fortsatt dra fram ny info istället. Och nu bestämde jag mig att en wiki vore det bästa formatet.

Jag diskuterar gärna allt om Sunsoft. Har lyckats svara på många gamla mysterier.

Skrev nyligen om det försvunna Terminator-spelet som blev Journey to Silius i slutändan efter att jag hade fått tag i det enda materialet från den versionen https://www.gamingalexandria.com/wp/2019/07/07/terminator-why...

Har även börjat på en lite lättsam videoserie där jag spelar Sunsofts spel i kronologisk ordning och pratar om dem. Har bara hunnit spela in ett avsnitt men blir nog mer efter att jag har flyttat. https://www.gamingalexandria.com/wp/2019/07/14/game-history-s...

@robbis: Ja, det var vad jag kände med. Kände bara en evig ångest när jag tänkte på att något skulle vara fel och behöva ändras. Det gör också att min research kan fortsätta och ge mer och mer information. Och så vill jag kunna ha med så mycket information som möjligt om ett spel tex. Och det passar kanske inte så bra ut i en bok