Inlägg av marcus8958

Inlägg som marcus8958 har skrivit i forumet

Skrivet av Satheus:

Ingen behöver skaffa nästa CoD eftersom deras största säljpunkt finns i ett annat spel redan.

Ghostbusters?

Skrivet av Aktivarum:

Det är likadant med skillnaden mellan Intel och AMD. Intel är lite bättre på vissa saker, AMD är lite bättre på andra saker.

Inte på den tiden. Då var AMDs CPUer mycket bättre på exakt allt. Det förändrades senare med Intel Core 2 och sedan dess varit bättre än AMD.

Skrivet av Aktivarum:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Aktivarum:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av bjosarn:

5) Problemet här är att de ofta porträtteras i positiva attribut. VARNING EXTREMT EXEMPEL VARNING: Stark man = kan klara sig själv = inget offer. Spinkig kvinna = behöver en man för att klara sig = offer. Och så vidare.

Det finns en hel del spel med kvinnliga hjältar (Metroid, Bloodrayne, Bayonetta, Perfect Dark, Tomb Raider, Lollipop Chainsaw). Men i spelen är det inte speciellt ofta hjälten räddar en prins.
Är det ett tecken på att män betyder mindre än kvinnor i spel? Borde man inte då vända hela den här debatten?

I spel där män är hjältar är målet att rädda en prinsessa för hon betyder mest i hela spelvärlden.
I spel där kvinnor är hjältar är målet att låsa upp mer kläder och vapen...

Varför tror du att kvinnliga hjältar inte räddar prinsar?

Varför skulle kvinnliga hjältar rädda prinsar?

Du har inte angett en enda orsak det skulle hända du har bara använt ditt eget antagande som fråga.

För manliga hjältar räddar prinsessor.

Hur får du den logiken att gå ihop? Uppenbarligen är manliga hjältars orsak att rädda prinsessor INTE att kvinnliga hjältar räddar prinsar så varför skulle kvinnliga hjältars orsak att rädda prinsar vara att den manliga hjältar gör det?

Har du funderat på orsaken varför manliga hjältar räddar prinsessor?

Är det inte den logiken Anita använder i damsels in distress? Att manliga hjältar räddar hjälplösa prinsessor som får kvinnorna i spelet att framstå som objekt och inte en karaktär vital för berättelsen.

Då borde man kunna använda samma logik och argumentera varför kvinnliga hjältar aldrig räddar männen men istället låser upp maid outfits och guldsvärd.

Varför man räddar prinsessorna eller kvinnorna i spelen varierar ofta. Men vanligaste är väl för att återställa balansen i kungariket och driva ut ondingen som försöker förslava folket eller föra krig, alltstå en del av berättelsen.

Själva akten att rädda prinsessan är en del av storyn och tex. the Last of Us är "prinsessan" en liten flicka som kan ha lösningen på hela världens problem så hon måste skyddas till varje pris. Du som spelare är medveten om det här och det kommer alltid vara en del av storyn som driver dig framåt.

Har du funderat på varför kvinnliga hjältar inte räddar prinsar/kungar men istället räddar sig själv eller världen?

Skrivet av Aktivarum:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av bjosarn:

5) Problemet här är att de ofta porträtteras i positiva attribut. VARNING EXTREMT EXEMPEL VARNING: Stark man = kan klara sig själv = inget offer. Spinkig kvinna = behöver en man för att klara sig = offer. Och så vidare.

Det finns en hel del spel med kvinnliga hjältar (Metroid, Bloodrayne, Bayonetta, Perfect Dark, Tomb Raider, Lollipop Chainsaw). Men i spelen är det inte speciellt ofta hjälten räddar en prins.
Är det ett tecken på att män betyder mindre än kvinnor i spel? Borde man inte då vända hela den här debatten?

I spel där män är hjältar är målet att rädda en prinsessa för hon betyder mest i hela spelvärlden.
I spel där kvinnor är hjältar är målet att låsa upp mer kläder och vapen...

Varför tror du att kvinnliga hjältar inte räddar prinsar?

Varför skulle kvinnliga hjältar rädda prinsar?

Du har inte angett en enda orsak det skulle hända du har bara använt ditt eget antagande som fråga.

För manliga hjältar räddar prinsessor.

Skrivet av failice:

Suck! Som vanligt är det rubriker "ala" aftonbladet på den här sajten. Vad karln även pratar om under sin keynote under Quakecon var att båda konsolerna har komponenter från AMD. Såväl CPU & GPU kommer från AMD. Ur en programmerares synpunkt kan jag förstå enkelheten med att ha samma komponenter från en och samma tillverkare.

Är nog inte bara programmerarna som får det enklare. Blir enklare för alla då det är väldigt lika prestanda vilket betyder att det blir mindre tid att optimera innehållet efter flera system och kan fokusera på ett likvärdigt system.
Så slutprodukten kommer se likadan ut på alla system utan större skillnader. Inte som i Bayonetta till PS3 / Xbox där det flöt bättre på xbox. Eller skyrim för den delen som vara katastrofalt på PS3.

Skrivet av Orphantears:

Förstår inte folk som skiter på Carmack. Han är en legend i spelvärlden och är en programmerare för sjutton, han sköter koden, inte speldesignen. Sen har han ju bidragit rejält till occulus rifts framfart, så än finns det krut i gubben

Var det här jag tänkte skriva. Han verkar vara den utvecklaren som ser mest fram emot OR följt av Gabe Newell.

Skrivet av anon_178365:

Om dom menar att dom vill försöka klå det grafiska så är det ju inte alls omöjligt, vanilla Skyrim är inte så jätteimponerande.

Skyrim med HD textures och ENB mod dock.. det kan bli svårt och klå.

Om dom släpper det till PC och tillåter mods som till Skyrim så har spelet en chans.

Lightning Returns ska "klå Skyrim"

Lycka till!

Skrivet av bjosarn:

5) Problemet här är att de ofta porträtteras i positiva attribut. VARNING EXTREMT EXEMPEL VARNING: Stark man = kan klara sig själv = inget offer. Spinkig kvinna = behöver en man för att klara sig = offer. Och så vidare.

Det finns en hel del spel med kvinnliga hjältar (Metroid, Bloodrayne, Bayonetta, Perfect Dark, Tomb Raider, Lollipop Chainsaw). Men i spelen är det inte speciellt ofta hjälten räddar en prins.
Är det ett tecken på att män betyder mindre än kvinnor i spel? Borde man inte då vända hela den här debatten?

I spel där män är hjältar är målet att rädda en prinsessa för hon betyder mest i hela spelvärlden.
I spel där kvinnor är hjältar är målet att låsa upp mer kläder och vapen...

Varför tror du att kvinnliga hjältar inte räddar prinsar?

Skrivet av Ahris:

Storleken på den här tråden visar väldigt tydligt hur nödvändigt Anita Sarkeesians ställningstagande är tycker jag.

Det är som om all världens fjortisgossar tar hennes analys som ett personangrepp och det är ett stort problem.

Fungerar det inte på samma sätt åt båda hållen?

Fjortisgossarna tar hennes antaganden som personangrepp och hippifjortisarna tar hennes antaganden som predikningar.

Kolla Aktivarums länk tidigare i tråden och kolla videos. Då får du se varför hennes bild av det hela kanske inte är den samma som alla andras och verkligen inte den för jämställdhet.

Skrivet av SToFo:
Skrivet av marcus8958:

Jag är ute och cyklar och du tror spelbranchen är större än filmbranchen, modebranchen och tidningar.
Jadu tror du spelat lite för mycket spel... Kanske ska lägga ifrån dig kontrollen och gå ut en sväng.

Om du hade läst mitt inlägg hade du sett att jag skrev att den inte ligger i toppen men inte heller i botten. Så länge som spelbranchen influeras av större brancher kommer du inte lösa ett problem med att börja klaga på spel.

Du skrev "tv spel som förmodligen ligger långt ner på listan ska man lägga all fokus på". Försök inte rädda dina dumma uttalanden. Att du skriver att det är långt ner på listan är fel. Jag skrev endast att det var EN av världens största brancher, vilket det är och jo, med tanke på att det är en så pass stor branch med stor målgrupp där majoriteten är män så går det visst att påverka. Varför försöker du intala dig själv något annat? Du ljuger ju för dig själv och andra.

Vart påstod jag att spelbranchen är större än film och modebranchen? Är du dum på riktigt eller är du bara ett kränkt litet manstroll? Kallar dig inte för det, jag bara undrar, för du beter dig som ett. Och för din information så arbetar jag bland människor varje dag som konsert och eventfotograf och är i direkt kontakt med både spel, mode och filmbranchen då jag gör arbeten för alla tre. Några fler idiotiska antaganden utan grund du vill komma med såhär nu när du ändå håller på? Shoot.

Jag skrev "medans tv spel som förmodligen ligger långt ner på listan ska man lägga all fokus på.".

Men du tolkar som du vill och gillar att kasta förolämpningar kring dig. Skulle vara trevligare om det fanns fler vuxna som skulle komma med en vettig diskussion istället för pajkastning.

Jag önskar dig lycka till.

Skrivet av Erenthal:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Erenthal:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Erenthal:

Nja, skriven av en halvgalen kristen fanatiker med mycket bestämda åsikter om kvinnors roll i samhället. Hela hennes bokproduktion stinker av 3000 år gammal kvinnosyn.

Finns inget som säger att kvinnor inte kan vara sexistiska mot sitt eget kön. Förtryckta människor tenderar att till slut internalisera förtryckarens ideologi.

Exakt! Religionen som förmodligen är den största orsaken till förtryck mot kvinnor och män världen över fortfarande ska tolereras och accepteras medans tv spel som förmodligen ligger långt ner på listan ska man lägga all fokus på.

Man kan ha två saker i huvudet samtidigt

Jag jobbar på dagen med att hjälpa människor som flyr från religiöst förtryck till Sverige, medans jag på kvällen argumenterar mot sexism i spelkultur. Båda är delar av samma mönster, och har samma ursprung. Allt ska bekämpas.

Vore det inte bättre att lägga fokus på religion och sedan gå på filmindustrin som i stort sett influerat hela spelindustrin?
Att gå på spelindustrin är lite som att lägga en hink på golvet för att fixa en läcka i taket. Man vet att det inte kommer fixa något innan man går till botten med problemet.

Som sagt, jag tycker inte det ena utesluter det andra. Allt hör ihop.

Jag tycker vi kan bekämpa barnfattigdom i Sverige samtidigt som vi hjälper fattiga i Afrika. Jag tycker vi ska bygga skolor i Pakistan, samtidigt som jag jobbar starkt emot privatisering av svenska skolor.

Jag tycker du målar upp ett falskt dilemma som sagt, där man bara kan lösa ett enda problem åt gången. Jag tror inte det.

Jag tror inte du vet hur det hänger ihop. Barnfattigdom i afrika hör inte ihop med barnfattigdom i sverige.
Men spelindustrin är direkt kopplad till filmindustrin. Det är först nyligen filmindustrin börjat influeras av spelindustrin.

Om vi nu skulle säga att man hade lyckats bli av med all sexism i spel. Hur skulle spelet se ut? Vad skulle hända om alla andra delar fortfarande körde vidare på samma stil? Kan du med all ärlighet säga att spelindustrin inte skulle bli influerad av resten av världen nästan direkt och gå tillbaka till sin gamla stil?

Skrivet av SToFo:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av maucau:

Så bara för att du vill ha sexism i spel, så behöver det inte betyda att vi ska lära dina barn att vilja ha det. Vi kan ju ändra på det och göra saken bättre, så varför inte?

Är det sexism i spelet när man valt att använda "vackra" karaktärer före normala? För det gäller både män och kvinnor.
Ska du lära dina barn att vara vacker är fel?

Vackert är subjektivt. Men det vet du väl inte vad det betyder? Dina åsikter om vad "vackert" är är det som samhället och skönhetsbranchen tutar i människor är det accepterade skönhetsidealet idag. Det är fel. Människor ska kunna vara nöjda med sig själva och inte känna sig stressade av att bli behandlade olika än vad de som dyker upp på H&M's reklamplancher ser ut som. Du missar poängen totalt.

Skrivet av marcus8958:

Exakt! Religionen som förmodligen är den största orsaken till förtryck mot kvinnor och män världen över fortfarande ska tolereras och accepteras medans tv spel som förmodligen ligger långt ner på listan ska man lägga all fokus på.

Vänta här nu... Sexism och diskriminering är ALDRIG onödigt att bekämpa. Spelbranchen är knappast långt ner på listan då det är en av världens största och mest lukrativa brancher. Så cykeln du är ute och cyklar på kan du parkera och stanna upp och tänka lite istället...

Jag är ute och cyklar och du tror spelbranchen är större än filmbranchen, modebranchen och tidningar.
Jadu tror du spelat lite för mycket spel... Kanske ska lägga ifrån dig kontrollen och gå ut en sväng.

Om du hade läst mitt inlägg hade du sett att jag skrev att den inte ligger i toppen men inte heller i botten. Så länge som spelbranchen influeras av större brancher kommer du inte lösa ett problem med att börja klaga på spel.

Skrivet av Erenthal:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Erenthal:

Nja, skriven av en halvgalen kristen fanatiker med mycket bestämda åsikter om kvinnors roll i samhället. Hela hennes bokproduktion stinker av 3000 år gammal kvinnosyn.

Finns inget som säger att kvinnor inte kan vara sexistiska mot sitt eget kön. Förtryckta människor tenderar att till slut internalisera förtryckarens ideologi.

Exakt! Religionen som förmodligen är den största orsaken till förtryck mot kvinnor och män världen över fortfarande ska tolereras och accepteras medans tv spel som förmodligen ligger långt ner på listan ska man lägga all fokus på.

Man kan ha två saker i huvudet samtidigt

Jag jobbar på dagen med att hjälpa människor som flyr från religiöst förtryck till Sverige, medans jag på kvällen argumenterar mot sexism i spelkultur. Båda är delar av samma mönster, och har samma ursprung. Allt ska bekämpas.

Vore det inte bättre att lägga fokus på religion och sedan gå på filmindustrin som i stort sett influerat hela spelindustrin?
Att gå på spelindustrin är lite som att lägga en hink på golvet för att fixa en läcka i taket. Man vet att det inte kommer fixa något innan man går till botten med problemet.

Skrivet av Erenthal:

Nja, skriven av en halvgalen kristen fanatiker med mycket bestämda åsikter om kvinnors roll i samhället. Hela hennes bokproduktion stinker av 3000 år gammal kvinnosyn.

Finns inget som säger att kvinnor inte kan vara sexistiska mot sitt eget kön. Förtryckta människor tenderar att till slut internalisera förtryckarens ideologi.

Exakt! Religionen som förmodligen är den största orsaken till förtryck mot kvinnor och män världen över fortfarande ska tolereras och accepteras medans tv spel som förmodligen ligger långt ner på listan ska man lägga all fokus på.

Skrivet av maucau:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av maucau:

Så bara för att du vill ha sexism i spel, så behöver det inte betyda att vi ska lära dina barn att vilja ha det. Vi kan ju ändra på det och göra saken bättre, så varför inte?

Är det sexism i spelet när man valt att använda "vackra" karaktärer före normala? För det gäller både män och kvinnor.
Ska du lära dina barn att vara vacker är fel?

Vad som är vackert och idealiserat har varierat kraftigt under människans historia. på 1890-talet skulle kvinnor ha liten byst och breda höfter. På 1970-talet skulle kvinnor vara naturliga och inte skämmas för sina kroppar. Idag ska de vara renrakadade och gärna opererade bröst. Det här är ju inget vi måste acceptera, vi kan ju ändra på det eller hur? Det betyder inte att du blir helt utan det du tycker om heller, det innebär snarare att det finns fler alternativ för de som inte tycker som du. Och krisar det så finns det ju alltid porr.

Idealisering är svårt, för det kommer alltid finnas där.
Jag tror inte heller att just att det är hur de ser ut som är problemet. Det är att de i stor skala alltid framställs som viljelösa objekt i mannens berättelse.

Är det någon skillnad från kvinnornas berättelse?
Ett bra exempel som är förebild för många unga kvinnor är Twilight sagan. Där är det en hjälplös liten tjej som dras mellan två kraftfulla sexiga män som glittrar i solen och springer runt med bar överkropp och visar sina muskler.

Inte nog med att männen är stereotyper efter kvinnors behag så är även kvinnan i berättelsen svag och måste räddas.

EDIT: Om du inte visste så är Twilight skriven av en kvinna för kvinnor.

Skrivet av ShavedEwok:

Grova och primitiva förenklingar.

Det "folk" du nämner som "tycker om" tillhör ett väldigt mansdominerat område (d.v.s. datorspelsbranchen), både vad gällerkonsumenter som producenter.

En mer verklighetstrogen och korrekt beskrivning vore: "Spelen utformas efter vad MÄN tycker om, efter sin kvinnosyn. När MÄN slutar tycka om något kommer det att försvinna".

Grova förenklingar?

Det jag talar om är inte bara i spelbranchen. Allt som riktas till kvinnor som smink, kläder, tidningar är det alltid en trådsmal vacker kvinna i sina bästa år.

När var det senast du såg en tjejfilm på bio med fula kvinnor och män?

Skrivet av marcus8958:

Vad du tycker kan oftast inte vara fel så länge som det inte påverkar samhället vi lever i negativt. Men tydligen av rätt många kommentarer är det fel att tycka om vackra kvinnor i spel.

Skrivet av ShavedEwok:

Grova förenklingar igen med uppenbar oförståelse (eller ren ignorering?) vad gäller orsak och verkan.

Vi lever i ett samhälle med en viss kvinnosyn som tar sig uttryck i datprspel som i sin tur förstärker denna kvinnosyn.

Inser man detta, så inser man även att termen "vacker" inte är så frivillig och självvald som man kan tro. En snabb blick i hur skönhetsidealen förändrats genom tiderna gör detta ganska uppenbart.

I dagens samhälle, så är det kvinnliga skönhetsideal vi matas med att en kvinna ska ha en smal 10-årings kropp, ibland kombinerat med en bröststorlek som i princip inte existerar naturligt...men du kanske anser att detta är sunt?

Om du tycker att ovan skönhetsideal är "vackert", så får det stå för dig...men kanske inte så kul för tjejer att inte ens kunna spela datorspel utan att bli utsatta för det?

Men, jag antar att det viktigaste är att du, jag och alla andra män får vårt lilla ego tillfredställt så att vi inte behöver QQ:a i trådar som denna, eller ännu värre, tvingas växa upp?

SE

Det här inlägget var inte så värst genomtänkt eller hur? Den förändring du vill ha i samhället är att förbjuda män och kvinnor från att vara vackra för att bli av med sexism.

Det du i princip säger är att det är ok att ha skev skönhetsbild där män måste vara tränade och snygga och det påverkar inte killar.
MEN så fort en kvinna måste vara smal och ha stora bröst så påverkar det alla små flickor som ska växa upp.

Inte nog med att det är ren hyckleri så är det i särklass det mest idiotiska jag läst idag.

Läs den här meningen några gånger och tänk efter så kommer du snart inse vad som är fel med världen
"Om du tycker att ovan skönhetsideal är "vackert", så får det stå för dig...men kanske inte så kul för tjejer att inte ens kunna spela datorspel utan att bli utsatta för det?".

Skrivet av maucau:

Så bara för att du vill ha sexism i spel, så behöver det inte betyda att vi ska lära dina barn att vilja ha det. Vi kan ju ändra på det och göra saken bättre, så varför inte?

Är det sexism i spelet när man valt att använda "vackra" karaktärer före normala? För det gäller både män och kvinnor.
Ska du lära dina barn att vara vacker är fel?

Skrivet av Naraccas:
Skrivet av marcus8958:

Problemet är att den syn vi har på kvinnor och män är att majoriteten gillar smala vackra kvinnor före lite mer välbyggda.

...

Så problemet ligger inte i vad som kan göras utan vad folket vill ha. Om vi ville ha mindre vacrka personer i spel så hade vi haft det. Men vi gillar att titta på vackra människor och då kommer vi naturligtvis få göra det. Samma gäller tv, tidningar, film och all media.

Jag skulle inte se detta som ett problem. I alla fall inget som vi bör ändra. Spel är en reflektion av din fantasi, ingen representation av verkligheten. Vill man göra mer verkliga spel så borde man kanske göra mer verkliga karatärer som en del i att förbättra spelupplevelsen. Men om en attraktiv person som spelar på mitt undermedvetna kommer att fästa mig bättre vid den personen så är det självklart att det finns stora fördelar med valet.

Inte för att Lara är min favorit men man borde fråga sig filosofiskt:

Är det fel att jag gillar en viss typ av kvinnor (eller män för den delen)?
Är det fel att jag vill ha vad jag gillar i spel?
Är min fria vilja fel?
Borde jag lära om mig vad jag gillar?

Om min attraktion till en viss typ av människor är fel så ligger extrem-feministerna på väldigt hal is.

(Kan även tillägga att personer i mäns drömmar är i genomsnitt till ca 70% andra män. Men detta i baktanke är det inte svårt att förstå varför män är överepresenterade i spel som spelas av män)

Då har vi inte så mycket att klaga på egentligen. Spelen kommer utformas efter vad folk tycker om och inte efter något hat mot ett kön. När vi slutar tycka om något kommer det försvinna.

Vad du tycker kan oftast inte vara fel så länge som det inte påverkar samhället vi lever i negativt. Men tydligen av rätt många kommentarer är det fel att tycka om vackra kvinnor i spel.

Skrivet av Lance McCloud:

Alternativen är alltså lättklädda kvinnor eller muskulösa män? Vad säga om välskrivna och trovärdiga karaktärer av båda könen med varierade personligheter? Det är lite det som är problemet här.

Du kan ha välskrivna stereotyper också. Du behöver inte välja ett eller det andra.

Problemet är att den syn vi har på kvinnor och män är att majoriteten gillar smala vackra kvinnor före lite mer välbyggda.
Män finns i två typer och det är stora, starka som äter napalm till frukost eller sexig playboy med tvättbräda och justin beiber vibbar.

Lara Croft
Sexig ung kvinna med välfyllda tuttar som stönar varje gång hon gör något.

Men om hon såg ut såhär hur många skulle köpa eller spela spelet?
En normal kvinna.

Marcus Phoenix
Stor, muskulös och ett brutalt sexigt namn.

En normal kille

Dante
Sexig cool playboy som varje tjej drömmer om varje natt.

En normal prins Daniel
Osexig, okarismatisk och verkligen ingen playboy

Så problemet ligger inte i vad som kan göras utan vad folket vill ha. Om vi ville ha mindre vacrka personer i spel så hade vi haft det. Men vi gillar att titta på vackra människor och då kommer vi naturligtvis få göra det. Samma gäller tv, tidningar, film och all media.

Skrivet av CGB Spender:

Tales of Xillia!

Förbokad! Bokade genom amazon.co.uk för då får man en bok med bilder (så man slipper läsa) och en musik cd OCH hela kalaset var 200kr billigare än billigaste varianten i Sverige utan en massa extra prylar.

On-topic:
Tycker personligen att enda spelet som är större än Tales of Xillia är Saints Row 4. Men alla andra spel på listan har i mina ögon inte fått lika mycket hype som Tales of Xillia.