Inlägg av waeress

Inlägg som waeress har skrivit i forumet

Mer RPG goodness i år. Underbart år det här.

Skrivet av Whisp:

Tack för alla svar om vilken class som är roligast!
Jag har en till fråga till forumet. Är det inte bra att ta bakgrund och class som inte passar ihop?
Tex så vill jag, som sagt, byta från warlock, men jag vill fortsätta vara charlatan.
Helst vill jag testa charlatan och fighter, men är det väldigt dålig kombo?

Background ger ibland speciella konversationsalternativ.
Det ger även inspirations när du gör något som passar in med hur någon med din background skulle göra i vissa situationer.
Sen ger det även proficiency i vissa skills, och på grund av det kan det ibland vara vettigt att välja en background som inte matchar ens klass så bra. Om man vill ha proficiency i skills som man inte kan välja utifrån sin klass.

Så, det är en avvägning man får göra. Ibland kan det vara vettigt att ta en background som inte speglar klassen, om man verkligen vill vara bättre i vissa skills. Å andra sidan så kanske man spelar sin karaktär mer utifrån sin klass, och då får man inte lika många inspiration points om man valt en background som inte stämmer med klassen.

Skulle hugga kniven i avokadokärna för att ta bort den så där smidigt man sett på youtube, högg mig hyfsat djupt i vänster pekfinger istället.

Även om tråden är "aningen" förvirrad. Hoppas jag vi, när vi går in i euron har en krona med starkare kurs än just nu.

Skrivet av caracarn:

Borde inte perception checks rullas dolt? (Gör det det på riktigt d&d?)

Om mina fyra gubbar helt plötsligt misslyckas men en perception rull så kan jag ju gissa med lilltån att det är en fälla framför mig.
När jag egentligen inte borde veta nånting och trampa rakt i den (som följeslagarna iofs tenderar att göra ändå)

Jo, det borde dom. Eller det beror på house rules. Det är en sak som Larain har valt för översättningen till datorspel. Dom väljer en väg i designen där en spelare fortfarande har en chans att undvika fällorna, istället för att straffa utan varning.

Den alternativa designen med helt dolda tärningsslag skulle få många spelare att vara försiktiga hela tiden, och spela långsamt, så långsamt att det roliga kanske försvann helt. Nu får dom en "varning" om att något inte står rätt till vid vissa tillfällen och kan vara försiktiga bara då.

Skrivet av Molotov:

Bör man välja en annan färdig karaktär elöer skapa en egen?

Larian själva rekommenderar att skapa en egen karaktär första gången man spelar. Storyn för Origin karaktärerna blir intressantare om man har lärt känna dom som companions först. Men i övrigt finns ingen downside.

Skrivet av kebbe:

Gillar att detta kommer efter att folk bemött kritik om att alla är för kåta med "Så är det inte alls, har knappt märkt av någonting".

Mycket av det påverkas av hur ofta man gör en full rest. Så det är inte omöjligt att man inte har märkt någonting.

Utvecklaren The Chinese Room (Amnesia: A Machine for Pigs, Dear Esther) tog över Bloodlines 2 och nu är det utannonserat att spelet släpps hösten 2024. Under PAX visades en ny announcement trailer upp:

#nyhetstips

Skrivet av Sapiens:

Kanske är att en del får bekymmer med prestandan i Act 3
https://youtu.be/e5xe0cy_cAE?si=iGFDOkQLSanHqrGd

Act 3 är heller inte alls lika polerat som 1 & 2; det finns fler småbuggar, det är färre companion/npc interactions på vad man gör. Jag har även stött på interactions som säger/bygger på att jag gjort saker tidigare i spelet som jag inte har gjort.
Det sista är garanterat något som inte alla stöter på. Samma med småbuggar.

Skrivet av Kyraal:

Jag skulle nog å andra sidan säga att det är ganska betydande skillnader i spelen som gör att om man tyckte DOS2 verkar lite trist att det finns en bra chans att man får en helt annan upplevelse med BG3. Det är ett helt annat produktionsvärde i BG3 med bl.a. röstskådisar på alla karaktärer, ett regelsystem baserat på D&D 5E med strider som har en vertikalitet som gör dem (enligt mig i alla fall) väldigt annorlunda från DOS2.

Fast det beror ju lite på exakt vad du tyckte var trist med DOS2. Jag hade själv svårt att komma in i DOS2 och det tog mig på tok för många försök, medan BG3 åt mig upp med hull och hår och nu sitter jag här 137h senare och är någonstans i mitten på Act 3

Håller med. Tonen i storyn, interaktionerna med npc osv är dessutom helt annorlunda än DOS1-2. DOS är tungt på det humoristiska och bitvis flamsiga. BG3 är mycket mer seriöst.

Jag tror det här spelet kommer bli riktigt bra. Owlcat har visat vad dom kan tidigare.

Skrivet av noreason:

Har dom fixat så det inte är romance or sworn enemies? Egentligen det som håller mig borta från att köpa spelet just nu. Tycker djupa vänskaper och stories är betydligt mer intressant i spel än ytliga sexuella relationer.

Jag har djupa vänskapsrelationer med flera companions men har tackat nej till sexuella relationer med några av dom, och med dom andra har det inte kommit upp. Så det har aldrig varit ett problem.

@Tomas Helenius värt att notera att det är specifikt split-screen co-op som inte kommer att fungera på Series S. Men som jag förstår det kommer co-op online fungera på Series S (för där har man inte split-screen).

*Edit* Ah, du hade redan ändrat

Larians Swen Vincke berättar på twitter att efter en överenskommelse med XBox så kommer BG3 till konsolen i år.
Series X har alla features, men Series S kommer att sakna split-screen co-op men i övrigt ha allt (inklusive cross-save progression med PS och Steam).

1:
https://twitter.com/LarAtLarian/status/1694736685894946925

2:
https://twitter.com/LarAtLarian/status/1694737127978783157

#nyhetstips #Baldursgate3

Owlcats nästa crpg, WH40K: Rogue Trader, kommer att kunna spelas i co-op. Det avslöjades idag tillsammans med en trailer som visade upp de companions man kan rekrytera i spelet.

#nyhetstips

Skrivet av PeTTs0n:

Long rests har tyvärr en viss (om än förvisso kanske inte alltid stor, beroende hur på du ser det) inverkan på spelvärlden, som ett tidigt exempel från akt 1 där jag sparade precis innan och testade både med och utan en long rest:

Jag är rätt säker på att det också är precis det här som får vissa spelare att tycka att romance kommer väldigt tidigt medans andra inte upplever det så. Många companion interaktioner är låsta till long rest, vilket gör att om man gör det ofta så kommer man bara ett par timmar in i spelet få interaktioner med companions där dom pratar som att ni har känt varandra länge och well, andra effekter av det. När man bara har spelat ett par timmar känns det lite fel att såna interaktioner händer.

Skrivet av Busko:

Ja haha vi får väl hoppas. Såg att paradox betala tillbaka alla fysiska collectors edition köp för några månader sen.

Dom var tvugna att göra så eftersom innehållet skulle ändras.

Skrivet av magma:

Ta detta med en nypa salt...
https://www.aroged.com/2023/08/21/rumor-vampire-the-masquerad...
Men verkar som något kommer visas upp under gamescom 2023 denna vecka avseende Vampire the masquerade bloodlines 2?

Dom har inte nämnt något om Gamescom på sin Discord.
Däremot PAX West. Och dom har i tidigare inlägg sagt att dom ska visa i September.

Jag är inte klar, långt ifrån. Men det känns som att companion interactions är ganska front-loaded och därför tycker många att det är så horny.
Jag tänker att det beror på att många interactions är kopplade till hur ofta du tar en full rest och därför upplever folk det olika.

Tror inte att toppen är nådd än eftersom spelarantalet är högre under vardagarna den här veckan jmf med förra veckan.
Skulle inte bli förvånad om det går över 900 k på söndag kväll.