Inlägg av wirefire

Inlägg som wirefire har skrivit i forumet

Många pratar om att det vore intressant att köra ett PSVR2 till PC. Det skulle ju också varit intressant att kunna koppla in en Quest 2 och streama bilden trådlöst till det. Alternativt att köra in sin Oculus Link-kabel direkt in i PS5:an.

Tyvärr är sådana här idéer förmodligen meningslösa, eftersom det är Sony vi snackar om.

Enbart tur..

Tack för en grymt bra recension. Kul att få se recensioner av VR-spel.

Annars. Quest2 är ju fantastiskt vilken pryl för samma pris som en Nintendo Switch! (Två batteridrivna spelkonsoler) Det som skiljer sig är att Questen känns som en pryl från framtiden med sin 4K skärm och bättre CPU/GPU än Samsung S20.

För dom som gillar Zelda BOTW, så finns Journey of the Gods. Kanske inte riktigt samma djup och karaktär men att istället få uppleva världen i VR.

Spelet är så fulländat i detalj. T.ex. när nya monster introduceras så får man en liten kort presentation utan att man kanske tänker på det.

Första gången man ser en barnacle som hänger i taket, så ser man också en zombie som går rakt i "fällan". På så sätt förstår man hur den fungerar.

Det blir självförklarande och man kan koncentrera sig på ren underhållning.

Bästa spelet enligt mig. Det är förmodligen bara troll som röstat i de sämre betygsskalorna.

Jag har också tänkt spela det igen och det har aldrig tidigare hänt att jag varit sugen på att spela igenom ett single-player spel en gång till. Önskar det hade funnits en ännu tuffare svårighetsgrad än Hard då jag körde med Hard från början.

Att Rift S sålt så bra hade jag inte förväntat mig med tanke på Questens populäritet.

Jag kör ju nu mest med Index men Rift S är ju så makalöst bekväm. Jag hoppas verkligen på fler halo-varianter i framtiden.

Skrivet av Molotov:

Jag spelar HL alyx med Oculus Quest + Link och upplever ingen som helst illamående och jag kör free locomotion. Dock har mina VR legs vuxit ut, har inte blivigt illamående av nått spel på över 1år.

Vi hade alla i vår familj stora besvär av illamående 2016.. Numera är det ingen av oss som har problem så vi kan styra runt precis hur mycket som helst. Vet inte riktigt hur lång tid det tar men jag tror det gick väldigt fort. Det är märkligt att man inte sett någon göra en bra artikel om det här och hur det fungerar för det är helt klart en förmåga man kan träna upp.

Skrivet av roxkz:

Har kört med båda två, men var inte överdrivet imponerad över Indexen med tanke på prislappen.. Visst var den bättre på i princip allt än Rift S, men inte så mycket bättre att jag har några problem att köra med Riften. Största skillnaden som märks är refreshraten tycker jag. Väntar med spänning på nästa 'våg' med headsets med ännu högre upplösning, de extra pixlarna mellan Rift S och Index var inte markant nog för min del.

Värt att nämna är ju att hoppet från säg första Vive är desto större...

Jag håller med dig till fullo men när man vant sig vid Index + knuckles kontrollerna så är det lite svårt att gå tillbaka. Rift S är helt klart oöverträffad om man räknar in priset..

Stod först mellan Far Cry (ettan), Half Life 2, BF2 & BF3 .. Men så kom jag på att man nog måste räkna in nyare spel.

Spelet jag haft mest dramatik i under perioder är lite oväntat?

Rust

Spelet som jag haft mest inlevelse i:

Half Life Alyx

Skrivet av SWEBarb:

såna töntar valve är.... att folk köper detta vr trams är ett större skämt...

April april.. ?

Har nu kört fem kapitel på Half Life Alyx. Kört ett par timmar varje dag.

Spelet började hyfsat bra och jag tyckte väl det motsvarade ungefär mina förväntningar men som vanligt så är jag extremt svårflörtad efter att ha kört VR sedan 2016...

Nu, efter att ha kommit in lite mer i spelet, uppgraderat lite fler vapen. Stött på mer intressanta fiender så måste jag säga att jag är överväldigad! Varför har Valve legat och sovit under en sten de senaste åren?!?! Jag måste säga att dom ligger i en helt annan liga. Jag kan inte sluta tänka på en del upplevelser jag varit med om i Alyx.

Detta spelet är verkligen som ett spel från framtiden, precis som när jag körde Half Life 2.

Har nu kört fem kapitel på Half Life Alyx. Kört ett par timmar varje dag.

Spelet började hyfsat bra och jag tyckte väl det motsvarade ungefär mina förväntningar men som vanligt så är jag extremt svårflörtad efter att ha kört VR sedan 2016...

Nu, efter att ha kommit in lite mer i spelet, uppgraderat lite fler vapen. Stött på mer intressanta fiender så måste jag säga att jag är överväldigad! Varför har Valve legat och sovit under en sten de senaste åren?!?! Jag måste säga att dom ligger i en helt annan liga. Jag kan inte sluta tänka på en del upplevelser jag varit med om i Alyx.

Detta spelet är verkligen som ett spel från framtiden, precis som när jag körde Half Life 2..

Skrivet av Tomas Helenius:

Jao, jag håller med om Rift och Vive. Men det hanns tyvärr inte denna gång.

Fast jag kan hålla med om att det inte är så kul att skriva om hårdvara som är nästan 4 år gammal

Skrivet av rmpyro:

Förstår inte varför kontrollerna är då dyra. 299€ för handkontrollerna till valve index :S

Varje kontroll är i princip ett tekniskt under. Totalt 87 sensorer per kontroll, för att bl.a. hålla koll på var du har fingrarna. Jag ska vara ärlig och säga att det kanske ändå inte räcker för att fingrarna trackas inte till 100%, eller så har dom kanske inte valt de bästa sensorerna för att spåra fingrar.

Men sen är det ju också en analog tumspak, 3 digitala knappar som också känner av beröring. Det finns en touchpad, som också är tryckkänslig (analog) !

Trigger-knappen är analog + ett "digitalt avslut".

Dessutom finns det en sensor som känner av hur hårt du klämmer åt kontrollen.

Sen finns det ju ett band av sensorer som känner av var i rummet kontrollen befinner sig.

+ alla övriga sensorer (t.ex. accelerometrar)

Detta var bara hårdvaran.

För att summera detta så märker man att det är next-level på kontrollerna, men det finns ändå en del att förbättra (Som t.ex. hållbarheten på styrspaken)

Hmm.. ni kanske borde ha med "originalen" som referenser? Vive + Rift..

Det är rätt gött med en amoled-skärm när det är mörka partier. Det blir verkligen mer kontrast och lite skarpare färger. Det är så grymt tråkigt att dessa paneler också lider av låg upplevd upplösning och irreterande pixelmatris.

Skrivet av Metsys1k:

Tänkte köpa ett Oculus Rift S. Just för det här spelet. Gör jag en idiotsak?

Har ännu bara testat spelet med Index men jag föreställer mig att spelet stödjer Rift S nästan lika bra som med Valves index kontroller. Personligen tycker jag om Rift S väldigt mycket på grund av flera anledningar där pris, enkelhet och komfort är de viktigaste. "It just works."

Det enda du bör tänka på är att komplettera ljudet på en Rift S med bättre hörlurar därför ljudet i det här spelet är viktigt!

En välförtjänt femma! Har dock bara kommit till kapitel 3, för det är många som ska turas om att köra spelet hemma hos mig.

Skrivet av kebbe:

Hittills har jag inte sett någonting från Alyx som säger att spelet inte hade varit bättre som ett vanligt fps. VR ser ut att vara en malplacerad eftertanke.

Det är mycket som skiljer sig. Antagligen ett spel som kan sätta rekord i detaljrikedom eftersom om du t.ex. tittar på Alyx händer så kan du se mm-stora objekt. Många texturer är förmodligen 4K-8K i upplösning. Sedan har du ju känslan i handkontrollerna. När du plockar upp ett objekt är det ungefär samma känsla som om någon kastar det mot dig och du ska fånga det. Om du kramar kontrollen lite hårdare när du håller en burk, så knycklas den ihop.

Det är klart att story-line-vis så kan man lätt applicera detta som ett vanligt fps-spel men det finns ju redan för många av den här typen av spel i pannkaksversioner...

EA - It's in the game
Valve - Remember, it's only a game!

Det kan verka lite svårt att veta hur man ska ställa in bandet för att få bättre passform på Index-kontrollerna.

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=5523-WTGC...

"If your thumb is resting above the Track Button, adjust the strap arm down."

Sen kan man ju tycka att Valve borde kunnat anpassa sitt setup till att efterlikna Oculus då Valve Index också har kameror. Förstår inte varför man måste göra setupen med en datormus!? De har ju haft minst 4 år på sig med SteamVR.

Jag har tillgång till samtliga headset förutom Cosmos och min favorit är Valve Index men jag håller med i att det mest prisvärda är förmodligen ett headset från Oculus. Personligen favoriserar jag Rift S framför Quest på grund av komfort och att jag ändå har alla mina titlar i Steam.