Inlägg av daniel.dahl.587

Inlägg som daniel.dahl.587 har skrivit i forumet

1

Söker ungdomar för intervjuer om sociala plattformar/nätverk. Biobiljett som tack för hjälpen

Hej alla glada på FZ!

Jag har länge varit en medlem av den här sidan och går fortfarande in lite då och då för att läsa nyheter om spelrelaterade ting. Just nu är jag i slutet av utbildningen UX-design och för att tjäna lite extra pengar så gör jag lite UX-relaterade jobb, vid sidan av.

Jag söker därför ungdomar som går på gymnasiet för intervjuer.

Det ämne som intervjun vill utforska är att se hur ungdomar i gymnasiet använder/ser på sociala plattformar/nätverk/samt kommunikationsverktyg. Intervjuerna är max 1 timme långa, görs i 99% remote (genom online-vertyget lookback) och som tack för hjälpen så får den intervjuade en digital bio-biljett som räcker till ett ordinarie biobesök hos Filmstaden.

Jag letar i skrivande stund efter 5-6 intervjuer. Vid intresse kan man svara här i tråden eller skicka PM. Ser fram att höra från er!

Med Vänliga hälsningar
Daniel Dahl UX-designstudent på Nackademin i Stockholm.

Den stora frågan är, om Paradox kommer försöka gå lite ifrån det här "mana" tänket med instant actions etc och om det ens går med tanke att det är djupt rotat i grundmekaniken. Kommer bli intressant att titta vad de försöker göra med spelet, och då inte genom DLC, utan vilka koncept och grunder som kan tänkas ändras, eller om man kommer istället försöka bygga på de grunder som finns och lägga till saker för att göra det bättre.

Jag har ca 4000 timmar i EU 4, men detta vågar jag inte riktigt ännu köpa, mycket på grund av kritiken från spelare och (vissa) recensioner. Det enda jag har lagt märke till som jag tror jag gillar mer än eu 4 verkar vara själva krigen, där det verkar finns lite mer val och uppsättningar av armér är mer varierade, tack vare fler typer av pjäser än bara infanteri, kavalleri och artelleri.

Handelsystemet ser lite trist ut rent allmänt samt att flytta sina invånare verkar vara upplagt på ett rätt dumt sätt, rent användarvänligt. Eftersom jag ännu ej äger spelet så kan jag ju inte veta, men upplever av streams och annat att Paradox lite glömde att ta med både UX och UI designers i arbetet, viss text i viss färg över en viss bakgrund gör att en del saker är onödigt svårlästa.

Den största grejen verkar dock vara att spelets grundmekaniker i skrivande stund verkar vara aningen fattiga. Monarkpoäng från EU 4 används fast det heter något annat och spelet verkar vara ännu mer beroende av att klicka på knappar för att få "instant bonuses". Blir att avvakta just nu och fortsätta bevaka spelet och se vad som görs med grund mekanikerna.

Skrivet av ompalompa:

Spelade hela kvällen igår och en alldeles för stor del av natten.
Spelet var skapligt kul och triggade "just one more turn"-beteendet i en!
Men det det kändes hela tiden avskalat, ofärdigt, opolerat och väldigt själslöst.

Eu4, ck2, hoi4 och stellaris kändes för mig som ganska kompletta spel när de släpptes, men det gör inte detta. Det känns som man fått tag på ett early-accesspel...

Vänta lite, du kan ju inte jämföra ett spel som kom typ igår med spel som eu 4 som har funnits i över 5 år och typ genererat 10 större dlc.
Ja paradox släpper mycket DLC men vi kanske inte ska förvänta oss att nytt spel ska innehålla alla precis funktioner som ett annat gjorde, speciellt inte som är från en annan serie. Det i sig skulle ju göra att utvecklingstiden skulle skjuta i höjden med ett x antal år om man för varje släpp är tvungen att inkludera mekanik som fanns i tidigare spel.

Däremot gillar jag absolut inte ibland hur mycket DLC som skapas för varje spel av Paradox och håller med om att mycket skulle kunna funnits innan. Å andra sidan gillar jag ändå deras DLC policy där de släpper "gratis" uppdateringar till spelet bredvid DLC. Jäkla skillnad på EU 4 när det kom och EU 4 nu utan dlc.

Skrivet av anon_319742:

Wccftech tyckte samma i sin recension, jag tyckte ungefär samma efter att ha spelat Alphan. De fick alla dessa brister uppmärksammade av mig i form av ärlig feedback, synd att det inte har hänt någonting sedan dess.

Jag tycker det är superbra att man skickar feedback, och jag som inte var med eller så frekvent tittat på spelet vet heller inte när den här betan när folk kunde lämna in feedback var, i anslutning till release eller för några månader sedan?

För det första måste det vara svårt för spelföretagen att titta på feedbacken och se, okej är det 5% som tycker det här eller är det en majoritet? För man kan aldrig tillfredställa alla. Ett annat välkänt problem med rapportering av detta slaget är att de som är antingen mest missnöjda eller mest nöjda är de som ger feedback. Tror generellt att det behövs större portion kvalitativ insamling av data än att förlita sig på beta-test och formulär (om det är nu så testningen av betan gick till såklart )

För det andra, om det är grundläggande system som får mycket kritik så känns det som svårt att göra större ändringar åt, om folk kommenterar en beta version, som ändå räknas nära färdigt.

Exempel som recensionen nämner att det finns två bilmodeller och samma reg. nummer är typiska saker som man lätt bör borde kunna fixas eller uttökas utan en större ansträngning, men det är ändå inget primärt som kommer göra spelet särskilt mycket bättre eller sämre i längden.

De mer kritiska delarna bör generellt vara de delar som tar längst att göra något åt, exempelvis designen av dessa bunkrar som nämns i recensionen. Det ställer krav på designkunskap och säkerligen större investeringar i mer grafiska "assets" etc.

Bara mina 3 cent, och bara funderingar.

Kanske ett dåligt inlägg, men jag uppfattar ofta de Youtubers som spelar strategispel väldigt ofta är sansade och pedagogiska, kanske för man behöver det mer i ett sådant spel än ett FPS? Själv kollar jag med folk som spelar Paradox strategispel, vilket för med sig ett djup så att majoriteten är tar det ganska lugnt. Kanske inget för barn ändå, eller om du har en unge som älskar tunga strategispel och engelska, kööööör

Hej hoppas allt går bra för dig där i stressen! Spelet ser bra ut och jag vill mig tro att jag förstår vilken enorm arbetsbörda det måste vara att ensam skapa något sådant. Du nämnde tidigare att du varit tvungen att använda dig av marknadsplatsen för olika "assets" i spelet, om du behöver ha hjälp med något enkelt grafiskt så har jag 1,5 vecka kvar tills mitt jobb börjar och kan således hjälpa till med att skapa någon grafisk asset. Jag är långt ifrån fullärd inom 3d modellering men behärksar Maya, substance painter samt (lär mig) zbrush för stunden

Söker folk att lira med

Tjena, namnet är Daniel, är 34 år och har spelat länge länge, mina flesta gamingpolare som jag växte upp med har nu familj och väldigt lite tid att lira spel (framförallt nya spel) och därför börjar jag söka efter folk i rimlig ålder (20 minst) som kör tex Ark survival evolved, Rust, (fps generellt) men även strategi och andra kategorier av spel.

Jag är relativt trevlig, relativt skäggig och har för tillfället relativt mycket tid att lägga på spel (emellan jobb så att säga)

PMa om du är intresserad!

Söker folk att lira med

Tjena, namnet är Daniel, är 34 år och har spelat länge länge, mina flesta gamingpolare som jag växte upp med har nu familj och väldigt lite tid att lira spel (framförallt nya spel) och därför börjar jag söka efter folk i rimlig ålder (20 minst) som kör tex Ark survival evolved, Rust, (fps generellt) men även strategi och andra kategorier av spel.

Jag är relativt trevlig, relativt skäggig och har för tillfället relativt mycket tid att lägga på spel (emellan jobb så att säga)

PMa om du är intresserad!

Jag kan inte annat än att hålla med att Rome 2 inte är långt ifrån en katastrof med tanke på de förväntningar som spelet hade på sig (och den 40% större budgeten)

De absolut mest kritiska delarna är:
1 Fördumning av striderna (dubbelklicka på allt fientligt du ser, du lär vinna, ingen flankning här inte)
2. Striderna går i ett rasande tempo (sannolikheten att du hinner ens flanka eller ens ta motståndarna i ryggen är minimal)
3. AIn..behöver man ens säga mer? Som tidigare nämnts har total war spelen aldrig haft en vettig ai, men det här är ju på många plan sämre än de andra "warscape" spelens ai och då kommer dom ändå från Shogun 2 som är byggt i samma motor och hade en "ok" ai
4. Förenkling och avsaknad av djup. Som någon sa, man bygger trupp för att man inte har något att göra och attackerar så att något faktiskt händer. Att man tog bort familjeträdet är rätt konstigt beslut också. Att sedans en karaktärer såväl generaler som agenter dör efter ca 25-30 turns gör att du aldrig hinner fästa dig vid någon eller ens levla upp till något vettigt.
5. Siege ai. Vem ens orkar stå en turn för att bygga 1 stege (i spelet ett år) och riskera att få en arme i ryggen ( med tanke på AIn kanske inget problem) samt drabbas av "attrition" när du bara direkt kan springa fram och kasta facklor på porten och freaking storma? Dumt system som gör hela siege teknologi trädet värdelöst.
6. Striderna igen. Alla units (oavsett rustning) rör sig snabbt som usain bolt, har kondis som en marathon-löpare och har moral som..ja gud jag vet inte. Kill rate och moral gör att striderna blir en stor "slugger" fest, där det roliga tar slut på 4-5 min max. Alla soldater som slåss är så nära varandra att du inte ens hinner se dom vackra animationerna som CA har lagt in. Bara att köra på slowmotion.

Ja det där borde avskräcka de flesta, men vänta, glöm inte bort alla de tekniska krångel som spelet led av och fortfarande lider av. Maskiner med gtx titan som laggar hårt efter då motorn inte använder knappt 50% av gpu kapacitet samt samma scenario när det kommer till cpu användning (flertrådad...nej nej inte i CAs värld).

Lets face it, CA vill nå ut till nya användare, som inte verkar vilja ha någon form av utmaning och arkad liknande krigsslag. Kort och gott, om du köper Rome 2 då köper du en beta förnärvarande. Det enda som ens håller mitt hopp uppe är att CA förstår vilket otroligt misstag dom har gjort och försöker rädda det som går av spelet samt att modskaparna kan rädda detta sjukande skepp.

Till sist, recensioner på diverse olika sajter har gett detta spelet riktigt bra betyg. Hur tänkte FZ? Missade recensenten alla dessa buggar, den horribla AIn eller att spelet är en väldigt tydlig beta? Eller baserar FZ betyg på vad man tror spelet kan bli sisådär 1 år efter release?

1