Inlägg av toern

Inlägg som toern har skrivit i forumet

THQ-remasters har varit rätt ojämna tycker jag, hoppas på en bra i det här fallet. Spelet är inte perfekt men det är riktigt trevligt ändå på något sätt. Det märks att RA Salvatore var involverad, om man läst hans böcker. Inte mina favoriter heller, men de är småmysiga på det där färgglada fantasyvärldssättet.

Sedan måste jag säga att jag verkligen önskar att fler spel inkluderade chakram som vapen, eller iaf hur man slåss med den. Underhållande spelstil.

Tycker man gjorde en liten miss att inte ha det där key-eventet en månad framåt eller så. Det fanns för länge före släppet, så hypen har lagt sig litet.

Angående Twitch-promo, håller med om att det är en risk på det sättet att man måste tajma det bra - WoW classic är ju ett exempel på ett lysande släpp och synergin med twitch - men det var ju organiskt och inte något oficiellt samarbete med Amazon eller så. När man tvingar sig fram som med Valorant tror jag det var en sämre ide att låta key-eventet rulla så långt från släpp, folk ledsnar liksom när de dessutom inte spelar fullversionen.

Det är också väldigt viktigt att spelet i beta-fas faktiskt är bra, det tror jag inte alla som använder sig av twitch promotion verkar förstå, annars blir det litet tvärtom av det hela. Det blir ju annorlunda än att rulla ett inspelat klipp, liksom.

Tycker en bättre fråga är om det faktiskt kommer ett 2.0. Skulle kunna tänka mig att man använder sig av det man designat i andra spel, typ som man gjorde på ME/Dragon age-eran då spelserierna följdes åt i saker såsom animationer. Mer tveksam till ett 2.0. Folk kommer redan knappt ihåg spelet, så kan tänka mig att man helt enkelt tyst lämnar det därhän.

Par i exklusivitet! Undrade just om man skulle slå sina huvuden ihop med tanke på all promo som varit de senaste veckorna där man gått hand i hand.

Ibland är man tvungen att slänga upp händerna och undra varför vi tabubelägger sådant här så mycket i vårt samhälle och låter det påverka syn & respekt, vad är poängen med det liksom. Spel är en utmärkt aveny att avdramatisera detta på tycker jag om man presenterar det rätt, så gå all in på karaktärsval.

Synd bara att spelet är förstaperson, så att det inte spelar lika stor roll i detta.

Beror på vilken sorts event, spelar-skapade events är typ plats 1-100 på min lista. Men är det något en dev gjort, så har jag bra minnen av ghoul plague i pre-wotlk WoW. Minns att den fick många förbannade men jag tyckte det var riktigt kul att försöka undvika den, och det var riktigt roligt att spela på RP-server och rollspela kvartersresistans i SW.

Det behövs verkligen, minst hälften av questarna är filler-delivery i ARR, eller steg där fienderna inte längre är någon utmaning alls för din karaktär så det är riktigt svårt att låta inlevelsen göra resten så att säga. Skulle säga att detta samt hur instance level sync funkar - vet inte varför man bestämde sig för att reducera karaktären och göra den mindre kul att spela, istället för att skala ned - är de sämsta aspekterna av FF14.

Möjligt att det börjar närma sig ett spel men tycker det finns en gräns för hur mycket + man kan ge en sådan produkt. Det blir ju aldrig ogjort att man lurade en hel del i början.

Väldigt anonym art-style men det är ju inte alla som bryr sig där, speciellt inom MP-fps. Jag gör det dock, så jag undviker spelet men kanske mer för att jag redan har en backlog att försöka bemästra. Tycker man har skött PR väl och hoppas det är bra för de som väntat på spelet.

Kan känna att man bör vara extra noggrann med källkritik i ett sådant här fall som konsument, då detta spel är i en så speciell situation - dels nostalgiskt men också att det mer eller mindre är vedertaget att det ska sälja VR som varit en minst sagt stapplande produkt när det gäller spelutbud.

Det sagt, det är ju också rätt givet att det här spelet åtminstone sticker ut från mängden utan att ens spela det själv, eftersom det faktiskt är en produkt som hade en enorm budget bakom sig. Jag ska vara ärlig och säga att det inte är riktigt lika lockande för mig, av den anledningen att jag inte ser speciellt stor 'replayability' i merparten VR-spel som inte bara simulerar något man gör med händerna. Det är så svårt att gå ifrån långsamma titta-runt-spel (inte minst för att förhindra illamående) när man designar VR-gameplay, och vill man ha mer än så i sina spel är det inte riktigt plattformen där det återfinns. Hur som helst är det en faktor för mig, men det är ju subjektivt.

Mitt problem med senaste Doom är att man liksom tappade lite av utforskarglädjen som präglade Doom. Vet inte om det bara är jag som gillade att striderna utspelade sig i banor med hemligheter osv, och den aspekten finns det ju mindre av. Detta nyaste ser ut att lägga 100% krut på strider, så jag tvivlar på att det är mitt spel, jag måste liksom ha en extra anledning utan att tröttna på några timmar.

Men jag har mer eller mindre accepterat att serien sprungit ifrån mig så jag hoppas det är ett gediget spel för alla som har väntat!

Frilansjournalister har nog större möjlighet att vara politiska. Journalister med anställning har inte alltid särskilt mycket att säga till om vad som publiceras, så om det är politiskt vinklade artiklar är det ofta publikationens linje om något. Alltid värt att komma ihåg när det handlar om en produkt som skall säljas, och att vara källkritisk därefter.

Nåja, on topic, varför inte tycker jag. En imponerande kreation ändå.

Undrar hur lätt det är att tillämpa husregler, eller jag antar, hur lätt det är att modda eller ställa in egna parametrar. Kan känna att det vore kul, om man är ute efter den autentiska pnp-känslan. Hoppas på något gediget när det gäller val, åtminstone.

Brukar ofta ha egna regler när det gäller feats i början av en kampanj, då tidiga nivåer i DnD inte har nog med rum att fylla ut en karaktärs drag i mitt tycke. Brukar tillåta ex. "heritage feats" som inte har något med att göra karaktären starkare i sig, utan mer för att bättre reflektera dess bakgrund. Reglerna för DnD är utformade 1-20 vilket väldigt sällan händer ens i crpgs, så karaktärer har sällan rum att sticka ut med så få val. Det finns så mycket att hus-reglera om man vill.

Jag har allvarligt svårt att förstå varför man vill stödja att försämra ett spels möjligheter med exklusivitet. Varför försvara något som är negativt? Konceptet exklusivitet har ju absolut noll prestige i det här fallet, det hindrar bara användarna i de fall där utvecklare vill göra multiplattform.

Sällan det går att säga men, givet köp. Det enda lilla orosmomentet är om det kräver handkontroll eller ej.

Riktigt tråkigt att det är förstaperson tycker jag fortfarande, då jag gillar att se hur karaktären uttrycker sig (jag spelar trots allt inte mig själv), så hade så gärna sett alternativet. Det brukar bli en kvinnlig karaktär för mig.

Även om det nu skulle vara sant är det även 100% sant att man inte längre har samma QA som förr. Det är ju inte så att man tvivlar på att det finns talang hos Blizzards devs, det är ju snarare att man nu är ett storföretag som har som huvudmål att blidka sina shareholders, och devs får göra så gott de kan utifrån de förutsättningar som ges. Det finns så mycket som kan gå fel i en sådan stressmiljö, allt ifrån för många beslutsfattare, eller för få, till det faktum att devs inte är felfria människor heller.

Hade ärligt hellre sett att man gjorde både DOS3 och BG3 separat. Detta är tydligt deras DOS3 iklätt Baldur's gate, utan att jag för den skull tror att man jobbat på den tanken från början. Jag tvivlar inte på att man kommer göra ett bra spel, men för mig så hade jag hellre sett en litet annorlunda modell likt de tidigare BG-spelen, Planescape: Torment eller Kingmaker med realtid och paus, utan att ta bort något av de rundor som även utspelas i det systemet.

Speciellt som det verkar att rundorna bestäms grupp-baserat... det tar bort från spelupplevelsen för mig att den som vinner initiativet globalt, vinner fajten vilket kommer bli fallet här i takt med karaktärsavancemang. Det är helt klart Larians egen preferens här, 5e:s regler är lättare än 2e-3e att köra i realtid med tanke på att det fortfarande har en hel del av 4e:s MMO-liknande ändringar, och det finns ju redan exempel (kingmaker, även om det är pathfinder-versionen). Det är heller inte lättare att göra pussel i turn-based; det är absolut ingen skillnad, och jag älskar Sven Vincke men vet inte vad han pratade om där.

Nåja, jag inser att det ändå låter som om jag inte gillar detta, men det är ju inte det. Detta är BG3:OS redan i demosekvensen, och för de som ville se denna mix är det nog drömmen. För mig är det bitterljuvt, kommer gilla spelet utan tvekan i mitt sinne men trots det känner jag att en möjlighet gick förlorad.

Hur stor är ens piratklicken nuförtiden? Någon som har någon form av koll?