Inlägg av Mats Nylund

Inlägg som Mats Nylund har skrivit i forumet

Sony - som Microsoft fast svartare

Jag lyckades faktiskt hålla mig uppe en stund för att titta på ungefär halva Sonys presskonferens igår. Och även om jag inte väntat mig så mycket så blev jag faktiskt lite besviken av den också.

Liksom Microsoft, så har Sony en gimmick de gärna pushar för i alla sammanhang, vare sig den behövs eller inte. Eller två, med Move, men igår var det 3D som gällde. Så till den milda grad att de till och med rebrandar en liten (men med jävligt stor ram!) 3D-skärm med "Playstation". Den är på 24 tum, och sades vara "bra i sovrummet", och ingen lär väl vara intresserad av att köpa den. Det verkade nästan som om Sony själva var lite generade över att presentera en sådan icke-nyhet.

Sedan var det 3D-kavalkad. De som var där hade tydligen fått 3D-glasögon, eftersom precis allt visade i fler än två dimensioner. Varför vet jag inte. Det lär inte vara många som köper en 3D-TV de närmaste åren, och gimmicken i sig tillför absolut ingenting till spelen. Särskilt inte eftersom många av dem (Sony hävdar att de har över 100 titlar redan) bara är gammal skit som dammats av och konverterats till fejkad pappdocke-3D.

Den punkt på presskonferensen då jag höll på att stänga av och somna (fast inte nödvändigtvis i den ordningen) var när de började pusha Move. Inget ont om den, det går förmodligen att göra en användbar spelkontroll med dess hjälp. Det är bara det att ingen verkar veta hur, och ingen bryr sig om att ta reda på det innan de trycker in skiten i sitt spel och därmed gör det lite, lite sämre än det hade varit utan. Och den demo de lade alldeles för mycket tid på (Medieval Moves: Dead Man's Chest) var enbart pinsam - inte ens den slöaste casual-spelare kan tycka att den här satans dyngan är intressant, en railshooter med onödig rörelsekontroll, presenterad av världens mest oengagerade utvecklare - inte ens han bryr sig om sitt "spel"? Han visste antagligen att alla närvarande använde den kvarten till att blogga, twittra eller gå på muggen.

Det ljusnar lite när man får se Uncharted 3, Sly Coopers återuppståndelse och givetvis det sublima Bioshock Infinite. Ken Levine håller ett litet tal där han lite diskret försöker släta över att Sony tjatat och kastat pengar på honom tills han äntligen gick med på att införa Move-kontroller i spelet. Nåja, så länge de går att stänga av så är jag nöjd.

Ungefär där stängde jag av, men sedan visades Sonys enda egentliga nyhet, Vita. Alltså en PSP fast lite bättre, och för rimliga $300 (vilket torde bli 3.500 här i landet, märkligt nog har dollarvaror blivit DYRARE här i takt med att dollarn sjunkit). Den ska kunna integrera med en massa PS3-spel, och det låter ju bra, men kommer förmodligen i praktiken att underanvändas och glömmas bort. Hursomhelst den enda intressanta nyheten hittills från E3, förutom Far Cry 3 igår kväll.

Och lägg av med de satans rörelsekontrollerna nu, va? Rörelsekänsliga kontroller, motiontracking och 3D kommer inte att funka ordentligt, eller vara relevanta för spelmarknaden, förrän vi har ett fungerande Holodeck.

#blogg

5:13 med Radiogamer

Nyss hemkommen efter en maratonsession hos Radiogamer. Totalt satt vi och snackade i fem timmar och tretton minuter, medan vi kollade presskonferenserna från Microsoft, EA och Ubisoft. Jag, Berglöf, Hedlund, Kjellin, Tove Bengtsson, Anna Ström och Admin-James svettades, drack öl och åt chips i studion, medan våra lyssnare bidrog med pepp, skämt och faktakoll via chatten. Skitkul som alltid!

Microsoft kändes lite fadda i år. Deras presskonferens bestod till 99% av gammal skåpmat, fast numera med helt överflödigt Kinect-stöd. Det enda spelet som faktisk utnyttjade Kinect till något vettigt var som väntat Dance Central 2. I övrigt fick vi en railshooter i Fable-miljö där du viftar med händerna för att kasta trollformler, en Halo-remake, Mass Effect 3 (nu med röststyrning, coolt i striderna, meningslöst i konversationerna - men Ashley/Kaidan är tillbaka!). Och, tja, Ryse... Crytek gör något slags rollspel i romarriket, som ser bra ut, men tyvärr dras med Kinect-kontroller. Och sist av allt den sedvanliga Halo-trailern. Riktigt varför de ska göra ett spel till i den tämligen trötta serien begriper nog ingen.

EA imponerade med några intressanta titlar, även om deras generic-rollspel lyckats få med Todd McFarlane utan att uppvisa minsta spår av originalitet. Däremot verkade crazy-actionspelet med världens mest generiska namn - jag minns faktiskt inte ens vad det hette, farstriderscape? - riktigt kul. Mer Mass Effect 3, och jag blir bara mer och mer sugen på att spela det. Och så givetvis Battlefield 3, som kändes som om det tog upp halva presskonferensen. Det blev lite mycket ökenscener, men var ändå imponerande att se den enorma skalan på kartorna och hur vackert det var. Och till skillnad från Microsoft visade de ju äntligen upp ett PC-spel!

Ubisoft var klart intressantast, trots att någon idiot i blå skjorta (varför har alla blåa skjortor i år?) stod och "skämtade" mellan spelen. Till och med det gulliga Rayman såg skitkul ut, särskilt i co-op. Brothers in Arms möter Inglorious Basterds, och det ser också fantastiskt ut. Far Cry 3 var en väl bevarad hemlighet, som fick mig att vilja spela om tvåan (och det bör du också göra, har du inte provat det, så köp det nu!). Ghost Recon Future Soldier lär bli ett grymt co-opspel. Synd att vi fick se så lite Driver bara, det verkar riktigt intressant, och var var Rainbow Six? Jag vill ha ett till Vegas (fast inte I Vegas). Och så får jag äntligen veta hur det går för Desmond - spelvärldens intressantaste tråkmåns - i Assassins Creed.

Hittills känns det som om Ubisoft vinner E3. Men Nintendo har något stort på gång imorgon, om man ska tro på ryktena.

Om du av någon anledning känner att du vill lyssna på oss i fem timmar icke-live, så hittar du allt på Radiogamer någon gång under tisdagen.

#blogg

Sådär! Men det är fan så mycket jobbigare att skriva hakparenteser!

Äsch, det är någon på IT som har bestämt att HTML är för farligt för bloggarna. Ska försöka fixa...

Sandlådans divergens

Den senaste tiden har jag lekt en hel del i sandlådan. Jag har (för ett tag sedan) spelat Mafia II och Just Cause 2. På senare tid har jag recenserat LA Noire och tagit en närmare titt på Saints Row the Third (samt pratat med dess Keanu Reeves-kopia till designer, James Torbit). Och jag börjar se en klar trend. Där Rockstar förut var kungar med spel som gav oss allt, men samtidigt var lite kluvna i sitt förhållande till både story och tokiga stunts, börjar nu två undergrenar utkristallisera sig.

Och jag gillar verkligen att "sandlådegenren" går isär. Å ena sidan Mafia II och LA Noire där handlingen och karaktärerna är kung men sandlådan finns där för att fördjupa bakgrunden, och å andra sidan Just Cause 2 och Saints Row the Third där man bara försöker packa in så mycket crazy-action som möjligt. Istället för att bara kompromissa och skapa ett spel som inte gör någondera särskilt bra, som Grand Theft Auto IV. Jag tror att det här är en utveckling åt rätt håll. Även om t ex LA Noire pressade in lite pliktskyldiga jaktsekvenser här och där för att inte tråka ut twitchgenerationen så var det rätt så nära ett karaktärsdrivet storyspel. Det ska bli oerhört spännande att se vad nästa steg blir.

#blogg

Jag kommer förmodligen också att spela nästa CoD (även om seriens onlinebitar aldrig varit min kopp te). Å andra sidan har jag inte klagat på att "tvingas" köpa hattar och skor i spelet heller :).

CoD Elite - du ljuger!

Det är ett jävla gnäll om Call of Duty. Närmare bestämt att dess nästa inkarnation inte bara ska ha vanlig twitch-multiplayer där du får spö av brittiska 11-åringar som pratar som ärrade kåkfarare fast med mer svordomar och könsord, utan dessutom möjligheten att betala för att få lite mer än så. Det är rena rama tittarstormen. Läsarstormen. Whatever.

Slutresultatet blir dock detta: Du kommer att köpa nästa CoD. Du kommer att spela det online om du gillar sådant. Och även om du aldrig någonsin köper en enda hatt eller pistol, så stödjer du därmed idén med mikrotransaktioner. Gamers snackar väldigt mycket online, men jag har ännu aldrig sett någon faktiskt backa upp sina ord med handling, t ex genom att bojkotta ett spel. Och ingen kommer att göra det den här gången heller; så fort spelet släpps kommer protestgrupperna och forumtrådarna att tystna, och alla som deltagit i dem kan ses spela CoD.

På sätt och vis är det egentligen rätt skönt att ingen, inte ens spelarna själva, tar det här med spel på så stort allvar.

#blogg

Brink - varför så lika?

Mitt i min genomläsning av Fienden (mer om den senare, kanske, men redan nu kan jag avslöja att den lätt är värd 89 spänn - Uwe Bolls barn är ju med!) kom jag på varför jag inte gillade Brink så mycket som jag trodde att jag skulle. Jag menar, ett Battlefield med lite mindre att göra, och mängder av saker att låsa upp. Borde vara himmelriket för mig. Men efter att ha lekt med dess karaktärseditor kom jag på vad problemet är.

Du kan skapa 50 miljarder olika karaktärer (eller något i den stilen). Du kan välja och customisera vapen. Du har två lag, ett rött och ett blått. Och ändå ser alla karaktärer identiska ut när du faktiskt spelar. På tre meters håll ser du inte skillnad på långa eller korta killar, shotgun eller SMG, vän eller fiende. Det funkar inte. Dålig visuell design, helt enkelt. Att klasserna dessutom i praktiken är identiska att spela gör det inte bättre.

Jag ville gilla Brink. Men tyvärr, det gör jag inte. Däremot gillar jag Fienden - den tidning Edge en gång försökte (och misslyckades) bli.

#blogg

Skrivet av deftune:

"...och dess många regler och tillägg har gjort åtskilliga fantasyrollspel onödigt komplicerade och svårgenomträngliga" - äh beror snarare på dåliga designval från utvecklarna skulle jag påstå.

Sant, det är utvecklarna som valt att ha med för mycket av sifferpillet, eller helt enkelt gjort ett gränssnitt man inte förstår. Men det är ändå D&D-reglernas som ställer till det, om utvecklarna är för korkade för att dölja dem bakom något mer lättfattligt.

Skrivet av azynkron:

Ja, men på något sätt så har detta ickepolerande sin charm. Jag tycker alltid att det för med sig någon slags öststatskantighet och bidrar till att bygga upp stämningen om sovjetisk spartanskhet med överlevnad som minsta gemensamma nämnare. Allt är grovhugget och funktionellt utan att man för den sakens skull alltid sätter människan i centrum.
Skillnaden är att i amerikanska spel (eller USA inspirerade diton) så skall man alltid tycka så jäkla synd om protagonisten. Alla är dumma mot honom/henne vilket rättfärdigar att man ger allt och alla i sin omgivning akut blyförgiftning kaliber 45. Och detta börjar bli riktigt gammalt. Jag kan inte förmå mig att tycka synd om en US marine i Afghanistan. Dels för att de är frivilliga och dels för att allting har blivit så jäkla vinklat och NATO framställs som några slags fredsmessias.

I de här öststats spelen så har man inte den känslan. I Stalker så har jag alltid haft känslan av att man mer är en produkt av miljön och att det inte hjälper att gråta några krokodiltårar för ingen kommer att hjälpa dig i alla fall. Ödesmättat är kanske ordet. Jag vet inte.

Ja, det är något visst med öststatsspel (eller vafan, alla bra kommer ju från Ukraina egentligen ). Man accepterar obekvämligheter i Stalker, som man aldrig skulle gå med på i ett västerländsk spel, bara för att de är så charmigt råbarkade på något sätt.

Jag håller f ö också med om att det hade varit kul om man fått skjuta lite mindre flygande demoner och utforska de stämningsfyllda nivåerna lite mer. Men det hade nog varit ett svårare spel att sälja, tyvärr.

Jag njöt till större delen också av det första spelet. Men det var lite opolerat, sådär som alla andra ryska (förlåt, Ukrainska!), stämningsfulla spel varit hittills. *host*Stalker*host*

Skrivet av Sotai:

Fatshark fanns redan innan Grin gick i konkurs. Många artiklar får det att framstå som att de startade iom fallet av grin.

Du har helt rätt. Har fått fakta från Fatshark och ändrat nu.

Skrivet av Havocado:

En vän eller ett barn. Så barn kan inte vara vänner ? Det här spelet verkar mysigt, men inte något för mig

Farlig mark i dagens PK-Sverige :).

Skrivet av jiwn:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av jiwn:

...och där tappade jag all respekt för hela FZ och jag orkade inte läsa hela recensionen. Den dog ut när GTA IV total sågades. Nä skit på er.

Du menar det GTA IV som fick full pott? Jag blir så lätt förvirrad!

GTA IV total sågades här. Tycker man borde hålla sig till att det är L.A. Noire recension och inte en GTA IV recension så recensenten borde hålla sig till spelet ifråga och inte sina egna personliga åsikter om andra spel.

Detta under är bara ett urval av pajkastning på GTA IV från artikeln.

Citat:

När så det fjärde (eller egentligen sjätte) spelet i GTA-serien släpptes, hade luften gått ur Rockstar. De visste inte längre om de ville göra ett öppet sandlådespel eller om de var mogna att på allvar berätta en historia för en vuxen och krävande publik. Så de gjorde ingetdera, resultatet blev en halvmesyr.

Nu har ju Calle redan gått i svaromål, men min poäng här var att jag kände att Rockstar hade gått vilse med GTA IV. Spelet visste inte om det ville berätta en trovärdig historia eller ge spelaren en crazy-sandlåda, och det förstörde upplevelsen för mig. Plus att spelmekaniken var årtionden efter andra spel som kom samtidigt, men där har ju Rockstar alltid varit sällsynt dåliga - de flesta GTA-spel har en styrning och känsla som aldrig skulle accepteras om inte resten av spelet var så satans mycket bättre än allt annat just då. Men det var inte min mening att såga GTA IV, bara att belysa hur mycket bättre det kunde ha gjorts, och hur mycket bättre LA Noire faktiskt är.

Min poäng var helt enkelt att jag tycker att Rockstar (och visst, Team Bondi här då, men LA Noire är ändå ett Rockstar-spel rakt igenom) har börjat hitta sig själva med de senaste två spelen. Plus att de kommit ifatt resten av västvärlden rent spelmekaniskt, ÄNTLIGEN.

Förväxla inte mitt personliga intryck av GTA IV med FZ:s officiella åsikt (som jag inte haft något med att göra).

Ja, men det är rätt mycket underhållning för lite pengar, och distributionssystemet finns ju där, så varför inte?

Jag gissar att det kommer till Xbox 360 också så småningom, det är tydligen en komplicerad process att få ett spel godkänt där. Men inget officiellt än, my mistake.

Ja, men synd att det är det enda roliga som händer första timmen :).

Tunnorna fick förresten inte plats. Nästan allt man hittar ligger i tunnor, som måste slås sönder, men man står rätt ofta och slår på en tunna utan att träffa den! Och när man väl gör det måste man ibland trycka Y för att plocka upp vad det nu är, ibland bara gå EXAKT över det (missa inte med en millimeter, då plockar du inte upp det). Lite irriterande.

Pluspoäng dock för att man efter en stunds spelande stöter på en tunnbindare som undrar vad det är för idiot som har sönder alla hans tunnor :).

Tja, det hade nog kunnat bli bra med en månad utvecklingstid till... Nu är det bara jobbigt, tyvärr. Som någon sade, det kanske blir bättre på PC :).