Helvetets nionde krets för den som inte ser storheten i att försöka en gång till. #Dark Souls tar hardcore ett steg längre, det plockar fram de där extrema svårighetsgraderna från förr och har förmodligen fött fler nya svordomskombinationer än något annat spel i år. Frustrerande på gränsen till det acceptabla, men samtidigt vet du innerst inne att det är dina och inte spelets misstag som avgör ditt öde. Och just därför är Dark Souls så oerhört belönande när du till slut fäller den där djävulska bossen och kvitterar ut tålamodets frukter. Njut dem snabbt, för snart dör du igen.

Och igen. Och igen. Tills du...! Nej, du dog igen.

Läs FZ:s recension

[video=9972]

En enda natt och en död mans sista chans till upprättelse. #Ghost Trick anlände till DS bara veckor innan 3DS släpptes loss på världen. Det blev en final som både blåste liv i den döende spelpojken och omkull alla som kom i dess väg. En svindlande berättelse med sällsynt lyskraftiga karaktärer toppas av en nydanande spelmekanik. Som spöke kan du vrida tillbaka klockan och sätta stopp för fler orättvisa dödsfall. Men i rollen som vålnad kan du, naturligt nog, inte påverka omgivningarna direkt. Men genom att besitta lampor, julgranskulor och cykelhjul kan du stegvis bygga upp händelsekedjor som jobbar till din fördel. Oändligt pyssligt och oändligt tillfredsställande.

Läs FZ:s recension

[video=6618]