2013

Lite av ett mellanår där det inte händer så mycket – vilket märks på antalet prenumerationer. 7,6 miljoner är fortfarande en imponerande siffra, men långtifrån de 12 miljoner som noterades 2010.

Garrosh Hellscream åker på däng och horde får en ny ledare i trollet Vol’jin. Först att besegra den arga orcen är den amerikanska alliance-guilden Availed från Anvilmar-servern.

Garrosh Hellscream detroniseras.

2014

Under sommaren, framåt slutet av Mists of Pandarias livscykel, dalar antalet spelare ner till 6,8 miljoner.

Lead systems designer Greg “Ghostcrawler” Street lämnar Blizzard efter nästan sex år. Nya arbetsgivaren blir #Riot Games.

20 blood-specialiserade death knights tar farväl av Mists of Pandaria-expansionen genom att spöa upp Garrosh på tuffaste svårighetsgraden. “Lättare än vi trodde” kommenterar gänget efteråt.

#Warlords of Draenor lanseras! De nästan tio år gamla karaktärsmodellerna får ett välbehövt ansiktslyft, men det är ändå garnisonsystemet – där spelarna själva bygger en bas i Draenor – som får ses som den största nyheten. Strax efter releasen är spelararantalet uppe i 10 miljoner.

Med Draenor har spelarantalet ökat kraftigt.

2015

Blizzard belönar trogna spelare som varit med från början genom att skicka dem en miniatyr av den orc-staty som står utanför deras huvudkontor.

En spelare har lyckats med konststycket att spela upp 100 level 100-karaktärer. Utan fusk.

En av 100.

Warlords of Draenor tas väl emot av spelarna, som ett par månader efter expansionens lansering fortfarande cirkulerar runt 10 miljoner. Inte illa för ett tio år gammalt spel.

---

Vilka är dina bästa World of Warcraft-minnen så här långt? Dela med dig av dem (gärna med länkar, filmer, bilder och annat) i kommentarerna till den här artikeln!