Smart AI är inte alltid ett bättre alternativ. I podcasten The Aias Game Maker's Notebook snicksnackar Insomniacs Ted Price med Bethesdas Todd Howard, och man kommer bland annat in på frågan om AI:n i skeppstriderna. Fienderna var "för smarta", och gjordes "riktigt dumma".

Todd Howard förklarar att för smarta npc:er kan kännas orättvisa, men är de alltför korkade kan det bli plättlätt. Det var en balans Bethesda jobbade med, och resultatet blev alltså ganska dumt.

Det visar sig att du måste göra AI-motståndet riktigt dumt. De måste flyga, de måste svänga och i stort sett agera i stil med: "Hallå där, spelare ett, du kan bara skjuta på mig ett tag." Sedan ger du AI:n verktyg så att spelaren kan se: "Åh, han ökar farten, det kan jag också göra."

Howard och kompani inspirerades av spel som FTL och Mechwarrior, men ville att spelarna skulle förstå utan att behöva pausa. Att få AI:n att kännas rätt var en av de viktigaste ingredienserna vad gäller rymdstriderna. Om Bethesda lyckades...? Ja, det är förstås upp till var och en att avgöra.

Varför inte tycka till genom att sätta ditt betyg på Starfield?