Detta är den andra av totalt tre delar av topplistan. Den första (plats 21-30) hittar du här och avslutningen (plats 1-10) här.

Stugan och Helldivers 2 har inte mycket gemensamt, men på en punkt hör de definitivt ihop: de är svenska. De var två av spelen vi inledde med när vi började räkna ner de trettio bästa svenska spelen genom alla tider. Idag fortsätter färden – och den börjar med en jorden runt-resa.

Backpacker

Release: 1995
Format: Pc

"Jorden runt, bort från Göteborg hem till Göteborg"

Jorden runt, bort från Göteborg hem till Göteborg. Backpacker tog världen Sverige med storm 1995. Ett tidigt exempel på spel som överbryggar generationsklyftor. Mamma spelade det, pappa likaså, och kidsen invaggades i någon märklig föreställning om att arbetsintervjuer inte finns, utan att jobbens vara eller icke vara beror på... frågesport. På tal om frågesport, för att ens få checka in på hotell tvingas du svara på frågor om landet du kommit till. Hårda bud!

Drygt 30 000 på fickan räcker dessvärre inte långt utan du tvingas söka jobb när du ska backpacka dig igenom en hel värld. Flygbiljetter kostar, hotell likaså. (Krisar det kan du faktiskt ringa hem – men då får du leva med skammen.) Upplevelsen kan förstås inte värderas i kronor, dollar eller yen. Så du hankar dig glatt fram som teatervetare i Oslo, fotograf i New York och botaniker i Tokyo. Backpacker-livet är inte som andra liv.

Eller som Svenska Dagbladet skrev: "En frisk fläkt på multimedia-marknaden!" Det blir knappast mer 1995 än så.

The Division 2

Release: 2019
Format: Pc, PS4, Xbox One

Trots svår trängsel i lootershooter-genren lyckades Massive ännu bättre med sitt andra försök. Denna gång möter vi (ja, "vi" – glädjen med The Division-spelen ligger i co-op) pandemins konsekvenser i huvudstaden Washington, i samma sorts ständiga jakt på bättre vapen och utrustning, högre level och svårare fiender som i ettan. Men det mesta av detta är roligare i del två eftersom bristerna fixats, framförallt bättre strider och mindre kulsvampar. Man kan tycka "Mer av samma", men inte utan tillägget "Och bättre!"

Mirror's Edge

Release: 2008
Format: PS3, Xbox 360, pc

Matrix, 1984, Half-Life. Det finns något djupt lockande i att ta del av totalitära system – trots att de försöker krossa dig. Och sällan har flykten varit så stilsäker som när Dice helt plötsligt bytte slagfält mot futuristisk storstad. Där hoppar, duckar och sparkar du dig undan maktens kulsvärmar.

Med åren har Mirror's Edge jobbat upp sig till kultstatus. Välförtjänt, för det har en atmosfär, ett upplägg och en grafisk stil som ger det en helt egen identitet. Inget ont om Battlefield, men vad gäller innovation så är det här Dices stora stund.

Steamworld Dig 2

Release: 2017
Format: Pc, Playstation, Xbox, Switch, m.fl.

När det grävs guld i Göteborg, ja, då kan vi faktiskt hitta en diamant.

Bästkust-baserade Steamworld-gänget är bredare än de flesta. De har rört sig från tower defense via turordningsstrategi hela vägen till stadsbyggande och kortspel. Ofta med lysande resultat, ibland magiskt. Steamworld Dig 2 träffar rätt i solar plexus med sin hacka.

"Träffar rätt i solar plexus med sin hacka"

Tvåan gör i princip allt bättre än ettan. Större, bättre och – i sammanhanget dödsviktigt – djupare. Inte bara då gruvorna är faktiskt djupare (för det är de!) utan också för att man byggt ut världen med lika mycket underfundig humor och värme. Trots Heist, Gilgamesh och Build finns det en anledning till varför vi frågar: var sjutton är Steamworld Dig 3?

Det skälet stavas Steamworld Dig 2.

Satisfactory

Release: 2019 (early access), 2024 (full release)
Format: Pc

Spelet som handlar om att resa dit ingen rest förut – och bygga skiten ur det. Efter fem år i early access ser Satisfactory releaseljuset i tunneln. Det är snart färdigt, men kul har det varit länge. Du, och gärna några co-op-kamrater, kommer till en utomjordisk värld med i princip tomma händer. Planeten är rik på resurser men allt mer komplexa fabriker krävs för att automatisera processerna och maximera vinsterna, samtidigt som upptäckarnerven kittlas.

Helheten kan sammanfattas med ett enda ord. Vi säger det i kör: tillfredsställande.

World in Conflict

Release: 2007
Format: Pc

USA vs Ondskan – den historien är inte direkt oberättad. Men när ett härskarlystet Sovjet anfaller det amerikanska fastlandet med allt vad dde har väcks motståndsviljan. För vi blir förbannade på totalitära stater som attackerar andra. Såväl 2007 som nu, och oavsett om det är fiktion eller verklighet.

Kriget blossar upp i ett sent, fiktivt 1980-tal. Precis som i Ground Control har resurshanteringen skalats bort från RTS-formulan så att du måste väga varje vapens, fordons och enhets för- och nackdelar på guldvåg. Och på slagfältet får dina val bekänna färg i rappa, tighta strider – nästan som ett actionspel för strateger.

World in Conflict imponerade stort när det släpptes, både tekniskt och spelmässigt. Än i dag är det oöverträffat i sin genre. Och Rysslands anfallskrig mot Ukraina har gjort det ohyggligt relevant. Tyvärr.

Hotline Miami

Release: 2012
Format: Pc, Playstation, Switch, Xbox, m.fl.

"Sociopatisk (sned)tolkning av Don Johnson-decenniet"

På toppen av indievågen för tio år sedan surfade tvåmannastudion Dennaton Games med sitt 80-talsflirtande top down-actionspel. Men den som förväntar sig nostalgiskt myspys kastas omedelbart in i en helt annan verklighet. En där våldet och svårighetsgraden skruvats förbi max och där "blodbad" är något mer än ett starkt ord.

Hotline Miami är en sociopatisk (sned)tolkning av Don Johnson-decenniet: det är skevt, hotfullt och fullständigt skoningslöst. Uppdragen ramlar in via telefonsvararen, och handlar uteslutande om snabb, ultravåldsam död. Stoltheten i att lyckas hålla sig vid liv grumlas av hur sjukt det hela egentligen är. Kompromisslöshet dragen till sin spets.

Year Walk

Release: 2013
Format: Mobil, pc, Wii U

En årsgång var en gammal svensk sed som levde ända in på 1800-talet i de småländska skogarna. På den tysta vandringen sades det att man kunde se nissar och ridande soldater – sådant som avslöjade hur kommande år skulle bli. Seden dog alltså ut i början av 1800-talet, men 200 år senare kläckte någon en idé: varför inte göra ett spel av årsgången?

Denna någon är studion Simogo, och spelet är Year Walk. Ett verk som blandar bortglömda seder med en stämning så tät att man kan ta på den. Du pulsar fram i djup snö i en trollskog. Tystnaden och den gryniga bilden är vackert egna. De gör sitt till för att möten med väsen som Bäckahästen och mylingar känns i bröstet. Otäckt men omöjligt att lägga från sig.

Simogo fortsätter tänja på gränserna, den här gången genom att gräva där vi står.

Battlefield: Bad Company 2

Release: 2010
Format: Pc, PS3, Xbox 360, m.fl.

"Utsökt emulsion av gammalt och nytt"

Alla bitar fanns redan på plats. Battlefield 1942 hade cementerat grunden för framtidens multiplayer-spel, och Bad Company var ett första köttben för solitära soldater. Och med Bad Company 2 lyckades Dice med konststycket att förena dessa två element i ett och samma spel.

Det är en utsökt emulsion av gammalt och nytt, kampanj och multiplayer, pc och konsol. Möjligheten att skjuta sönder byggnader var mer än en gimmick, både online och i kampanjen. Och med omarbetade klasser, snyggare grafik och fenomenalt ljud når Dice sitt kreativa zenit.

Wolfenstein II: The New Colossus

Release: 2017
Format: Pc, PS4, Xbox One, Switch

Det finns "tänk om"-scenarion som träffar djupare än andra. I Machinegames Wolfenstein-spel svindlar den tanken mer än i de flesta fall. Glöm "land of the free". I Wolfenstein 2 reser vi till ett USA anno 1961, styrt av (liksom resten av världen) Tredje riket. Manhattan ligger i ruiner efter en atombomb. Det fria 60-talet har aldrig varit mer stängt.

Och Uppsalastudion har aldrig varit mer stilsäker. Månne låter det absurt i ett spel där du rider genom New Orleans på en eldsprutande robothund och headshottar Ku Klux Klan så att blodet stänker över den vita särken. Det är "over" alla "tops" du kan tänka dig, och det är det kanske främsta skälet till spelets storhet. När du tror att reglagen gått i taket funderar Machinegames på om de inte kan höja lite till. Man kan ju alltid gå genom taket.

Fotnot: Del ett (plats 21-30) läser du här. Finalen med de allra bästa svenska spelen är här.