För ett tag sedan sa #Id Softeware att banorna i nya Doom är som skejtparker. Under en panel på Quakecon i Dallas (via PC Gamer) höll sig Texas-studion kvar i skateboard-spåret när de snackade om spelkontrollerna. Ju bättre rörelser ju bättre spel, är filosofin. Art director Hugo Martin säger att spelare ska känna det som om de rattar "Bruce Lee med shotgun på en skateboard".

– Vi ville fokusera på de här traditionella Id-rötterna, berättar multiplayer-producenten Brad Bramlett.

När spelet är snabbt och har flow är det precis som det ska vara. Bramlett menar att det inte finns någon bättre känsla. Robert Duffy, chief technology officer, tillägger att de tog rörelseramverket från #Rage och dubblade det. Fart och fläkt tycks vara en vital del i nya Doom. Allt som får spelaren att stanna upp tas bort och därför kan du förstås inte heller pausa för att hälsomätaren ska ticka upp.

Till våren får vi se om Doom lyckas leverera alla löften och bli den old school-shooter många drömmer om.