Att #Valve inte är som andra spelstudios kan nog vem som helst skriva under på. Här finns inga titlar och ingen som synar en över axeln. Via Gamasutra berättar Gabe Newell att det är en arbetsfilosofi som inte passar vem som helst och att även erfarna och duktiga utvecklare skulle finna det svårt att arbeta på Valve.

Tidigare i veckan berättade vi om hur Valve arbetar utan någon budget och att det snarare handlar om hur företaget väljer att spendera utvecklarnas tid. Men avsaknaden av struktur och tydliga deadlines kan vara något som avskräcker folk från att arbeta på #Valve

There are plenty of great developers for whom this is a terrible place to work.

Erik Johnson, en medarbetare på Valve berättar vidare att utvecklingsprocessen var mer traditionell på den tiden då företaget fortfarande gav ut fysiska spel. Arbetet med att jaga och fixa buggar inför släppet av t.ex. #Half-Life 2 var mer strukutrerat och för vissa passar ett sådant arbetssätt mycket bättre, menar han.

Men det skyddsnätet är sedan länge borta, menar Gabe Newell.

People at Valve have to get used to working without a safety net. There's nothing between you and a customer. You can come in that morning, and by two o' clock in the afternoon, you have fucked a million customers

Läs hela artikeln på Gamasutra.