När Lost Planet först släpptes var det till blandat mottagande. Vissa tyckte om arkadkänslan och den snödrivna atmosfären, medan andra (och där räknar jag med mig själv) plågades av det förlagda spelkonceptet och den pinsamma handlingen. Nu sitter jag med samma spel igen fast till en annan konsol och måste konstatera att spelet var bättre till Xbox 360. Jag säger fortfarande inte att det var bra till Xboxen, bara att det var bättre.

När tiden inte är på din sida

För att börja positivt, Lost Planet är ett budgetlir. Det kostar bara hälften av priset för ett standardspel. Det negativa är att det är ett budgetlir. Grafiken är något sämre än den som prydde Xbox-varianten och har lite grynigare färger och lägre upplösning på karaktärer och texturer än orginalet. När spelet släpptes första gången var det ursnyggt. Nu är den grafiska måttstocken höjd, och även om det vore naivt att kräva att det ska se bättre ut efter en portning är det å andra sidan ett rimligt krav att de i alla fall ska se lika bra ut. När karaktärerna ser märkbart bättre ut under mellansekvenserna som använder spelmotorn, och när vi alla vet vad PS3:an klarar av, luktar det dålig optimering och lathet från utvecklarnas sida. Att bilduppdateringen desutom sjunker under de mer hektiska stunderna är bara salt i såren.

Enspelarläget är identiskt med de tidigare versionerna. Det är fortfarande springa och skjuta varje sekund, samla röda klumpar för att hålla sig vid liv och spotta kulor på allt som rör sig. Kontrollen är i sitt standardutförande seg, men PC-versionens zoom-kameravinkel är inkluderad, vilket tacksamt nog gör den något bättre. Det handlar inte om taktisk action i stil med Gears of War utan en 3D-tagning på äldre vertikala skjutarspel. Det handlar inte om precision lika mycket som tålamod och fienden har tydliga svaga punkter (oftast baken). Inte för att detta är en dålig sak, men det var utförandet som föll mig monotont och bakåtsträvande när orginalet dök upp för ett år sen, och den åsikten har inte ändrats sen dess.

Onlineläget inkluderar alla de exklusiva bitarna ifrån PC-versionen, plus de nedladdningsbara tilläggen ifrån Xbox Live. Det finns ett par riktigt unika banor inkluderade, exempelvis Lost Technology, men med en rörig lobby utan grundläggande information som ping faller det något. Flerspelarläget är för övrigt en underhållande resa jämfört med enspelarkampanjen, med banor som kräver precision med både geväret och änterhaken, samt frenetiska strider mot de spelarstyrda mecha-dräkterna.

Finsmak på bakdelar

Ifall det är arkadkänsla du desperat är ute efter är självklart Lost Planet ett godkänt alternativ. Om det är den Super Mario-istiska jakten på bakdelar du tycker om kan det bli mycket värre än det här. Till Playstation 3 är det dock inte tal om en definitiv version. Inga exklusiva bitar har lagts till, och orginalet till 360 är fortfarande bättre med smidigare kontroll och snyggare grafik. I sin helhet är detta trots mitt gnällande fortfarande ett godkänt spel, komplett med märkbara brister.