Lösningen heter #Runes of Magic och kan kanske ses som den största #World of Warcraft-kopian någonsin. Utvecklarna har verkligen tittat både en och två och sjutton gånger på WoW när de satte sig ner på mötet för att diskutera vad för slags spel det vore bra att utveckla. Runes of Magic är egentligen så pass likt WoW att man nästan är förvånad att #Blizzard inte skickat 1000 hungriga advokater efter utvecklarna av det här plagiatet. Det här är så kopierat att det skulle vara som att ta #The Secret of Monkey Island och kalla det för The Secret of Gorilla Island för att sedan döpa om Guybrush Threepwood till Guycomb Threepstone.

Okej, det ska erkännas att det finns skillnader mellan de båda titlarna. Förutom att Runes of Magic inte utspelar sig i Azeroth utan i landet Taborea så är de två största skillnaderna att det här bara finns en sida att slåss för (alltså inte Alliance mot Horde som i WoW) och att spelet är helt gratis. Du slipper dras med avgifter varje månad, istället slangar du bara hem spelet medan du registrerar dig på hemsidan; sedan är det bara att börja spela. Om du ändå känner att du har alldeles för mycket pengar i din plånbok kan du välja att sätta in dina surt förvärvade slantar i spelets inbyggda Item Shop där du kan köpa lite bättre utrustning och annat smått och gott.

Spelet har som sagt inte en god och en ond sida att gå med i. Istället slåss alla för de goda. Vill du ändå slåss mot annat än monster ute i vildmarken kan du sparka rumpa mot dina polare i PvP. När du startar spelet får du i vanlig ordning skapa en karaktär (i menyer som påminner väldigt mycket om ett visst annat spel) och du har sex klasser att välja på: Warrior, Scout, Rouge, Mage, Knight och Priest. En rolig skillnad från WoW är att när du nått level 10 kan du om du vill välja till en sekundär klass. Detta gör att du kan ha till exempel en Warrior-Mage eller en Scout-Priest (eller Mage-Warrior eller Priest-Scout för den delen). Klasserna känns annars igen från WoW och det blir aldrig svårt att sätta sig in i hur de fungerar.

I Runes of Magic är det lättare att hitta guld (min level 11-karaktär bar omkring på mer än 20 000 guld), mobs spawnar mycket fortare och släpper eventuella quest-föremål oftare (vilket gör att det inte blir lika mycket köer till att döda vissa fiender i jakt på en viss loot). Det är även smidigare att ta sig runt mellan städer tack vare portaler. I övrigt är det mesta sig likt - lite för likt. Det gör även att det blir svårt att sätta ett betyg: ett spel som är en kopia av ett populärt spel borde ju inte få ett bra betyg men samtidigt är det så likt det populära spelet att det egentligen borde vara lika bra som det. Eller?

Vi säger så här: om du är inbiten WoW-spelare kommer du antingen älska eller hata Runes of Magic. Har du inte spelat WoW kommer du nog bli en inbiten RoM-spelare.