Företaget bakom Combat Mission: Shock Force, Battlefront, har en lång historia bakom sig. De är veteraner inom området och släppte 2000 Combat Mission: Beyond Overlord, seriens första del. Det sålde riktigt bra och uppskattades av både insnöade fans och nyfikna. Ett par år senare släpptes två fortsättningar, Barbarossa to Berlin och Afrika Korps.

I sin senaste skapelse, Shock Force, bryter Battlefront alla kopplingar med det smått uttjatade andravärldskrigsbaserade temat. Handlingen är denna gång förlagd till ett modernt Syrien där fundamentalister tagit makten. För att inte hela regionen ska destabiliseras skickar Nato styrkor till landet.

Från stort till litet

- Styr enskilda soldater

I Shock Force fokuseras striderna på bataljonsnivå, där du tar kommandot över mekaniserat infanteri och stridsvagnar. Den syrianska sidan är inte sämre och har även tillgång till mindre konventionella vapen som vägbomber, spioner och självmordsbombare. Enligt spelets hemsida finns det möjlighet att skapa scenarion där du kan ställa Nato mot Nato och Syrien mot Syrien. Att se självmordsbombare slå ut självmordsbombare vore ett intressant scenario.

Den här förhandstitten bygger på en väldigt tidigt beta som jag fick nöjet att testa. Trots att mycket i betan saknades fick jag en inblick i hur spelet fungerar. Som jag nämnde tidigare är Shock Forces stridssystem turbaserat, vilket innebär att du har en viss tid på dig att planera dina drag. Sedan du gett dina enheter order förflyttas du till den verkställande fasen där det enda du kan göra är att titta på medan dina trupper utför sina order på slagfältet.

Gillar man inte det turbaserade systemet finns det lyckligtvis ett realtidbaserat spelsätt med betydligt snabbare tempo. Jag är gammalmodig av mig och jag gillade inte riktigt det nya systemet, men å andra sidan är valfrihet alltid bra.

En gemensam nämnare för Combat Mission-serien har alltid varit komplexitet och djup.Shock Force är inget undantag. Dina trupper påverkas bland annat av moral och ditt ledarskap. Även detaljrikedomen är omfattande, trots att grafiken ser ut att ha ett par år på nacken.

Gammal skåpmat

- med krydda

En stor nyhet är att den fullständiga versionen skeppas med flertalet uppdrag som binds samman i en semidynamisk och storydriven kampanj. Tillsammans med den nya kampanjen kommer den med de traditionella snabbuppdragen och stor dos blandade scenarion. Betan bjöd dock bara på ett fåtal scenarion så jag kan inte avlägga någon större rapport av vad som komma skall men på pappret ser det imponerande ut. Ny grafikmotor i all ära men jag tror den nya kampanjen kommer att vara en avgörande faktor om denna skapelse blir någonting att räkna med i framtiden.

Mina intryck av den tidiga betan är blandade. Utseendemässigt är det ett stort steg i rätt riktning, men spelmässigt är det inte så stora ändringar. Men varför uppfinna hjulet en gång till? Är då detta någonting att hålla ögonen på? Om utvecklarna rättar till jobbiga kontroller, levererar den förbättrade kampanjen och ett spel med samma djup som i föregångarna tror jag de har en vinnare.