Abathur hjälper dig att utveckla grundenheter såsom zerglings och banelings, samt senare även roaches och hydralisks. Efter en kortare demonstration, samt lite matsmältning från Abathurs sida, får jag till exempel bestämma om de små ettriga jyckarna ska födas tre åt gången eller få vingar som gör att de kan hoppa upp för kanter. Det senare blev det självklara valet och de fulaste gräshopporna någonsin såg dagens ljus (och då är originalen inte särskilt söta). Även efter detta vägskäl kan du finjustera deras uppförande något. De tre alternativen är dessutom, precis som Kerrigans, inte huggna i sten utan kan väljas på lusta inför varje drabbning.

Här behövs det ny dna eller en Sankt Bernardshund

Redan under det första uppdraget får jag vidare användning av Abathurs aptit när vi springer in i Protoss på en frusen planet. Regelbundna isvindar får alla som inte växt upp i kylan att stelna och inga krig vinns genom arga leken två isbitar emellan. Efter att ha absorberat den ludna lokalbefolkningens dna blir zerg immuna och kan kalasa på den högteknologliska rasen, som glömde att ta med element på sin expedition.

De tre banor vi fick testa visar prov på att varje uppdrag har en egen liten spelmekanisk twist som du måste ta hänsyn till, något vi ofta mötte även i Wings of Liberty. Det avslutande var mest intressant då du startar som liten larv som åker snålskjuts med en Protoss-scout som blir hemtelerporterad till sitt skepp. Väl där sliter du isär din farkost och börjar långsamt men metodisk att äta dig igenom skeppet tills du kan växa dig större, föda zerglings och fullständigt förgöra det från insidan. Mellanepisoden var mer klassiskt basbyggande där du behöver stoppa skepp från att larma den stora flottiljen om zergs närvaro.

När kommer filmen?

Precis som i strategispel förmedlas det mesta av storyn genom mellansekvenser, både förrenderade och i spelmotorn och jag frågar Didier om de någonsin känner sig begränsade i sitt berättande.

– Eftersom våra enheter är skapade för att se snyggast ut uppifrån har mellansekvenser blivit något naturligt. Vi försökte zooma in direkt på slagfältet i Warcraft III men det kan du nog hålla med om att det inte blev särskilt lyckat.

Känner ni inte ett krav på er att alltid överträffa er själva med varje titel? Många spelar ju era spel bara för att få uppleva dessa sekvenser.
– Självklart och med Heart of the Swarm känner jag att vi fått till de som körs i spelmotorn extra bra (något jag får hålla med om efter att ha jämfört med Wings of Liberty). Vi har ju en enorm fördel att ha ett eget team som bara arbetar med filmerna.

Gör en långfilm någon gång!

Så den självklara följdfrågan är såklart: När kommer filmen?
– Det är en bra fråga, säger Didier och ler. Varför slösar vi tid på det här med spel? Vi skulle slänga ihop Warcraft, Diablo och Starcraft i samma gryta och kalla det Blizzard All-Stars, fast vänta nu...

Det har ju ryktats att Blizzards egna nedslag i moba-genren kan komma att skeppas i samband med Heart of the Swarm. Om Samwise Didiers svar var en liten nick åt det hållet kan vi bara spekulera i men jag lämnade i alla fall Versailles med känslan av att Heart of the Swarm kommer svälja, och kanske spjälka, många av mina lediga stunder i år. Den 12 mars börjar det.