Det finns fortfarande få aktuella och kommande spel som kan konkurrera med kombinationen av lagbaserad taktik, intima eldstrider och avancerad förstörelse, och Siege briljerar i hur det uppmanar till insamling och förmedling av information mellan lagmedlemmar. Från anfallarnas radiostyrda kamerarobotar till försvararnas säkerhetskameror till något så enkelt som att det bredvid kompassen i skärmens nedre del står vilket rum du befinner i verkar mycket av spelet utformats med det i åtanke. Det bygger helt enkelt på en solid kärna, och är - bortsett från det hav av buggar som förpestat mången betaupplevelse - ett fullt dugligt spel någonstans mellan gamla Rainbow Six, Counter Strike: GO och Call of Duty. Men med bara en enkel förändring skulle det kunna vara så mycket mer.

Det spontana ömhetsbeviset till vänster i bild kunde inte ha varit mer feltajmat

Självklart finns det några balansjusteringar som behöver göras. Pistolerna är på tok för träffsäkra och rekylen hos alla vapen är fortfarande för liten, men den förändring jag talar om är mer subtil, och påverkar betydligt fler aspekter av spelet. Under min tid med betan har jag nämligen plågats av ett par naggande och till synes orelaterade irritationsmoment. Ronderna är till exempel för korta - alltför ofta urartar ett inledningsvis metodiskt anfall i kaosartad korridorlöpning mer i stil med Modern Warfare än Rainbow Six - och pauserna dem emellan känns för långa med sina två minuter jämfört med rondernas fem. Det är dessutom ofta mycket mer lönsamt för försvararna att springa omkring hejvilt än att försvara målet, särskilt bland mer erfarna spelare, eftersom anfallarna annars kan röra sig obehindrat genom banan då försvararna enbart är ett hot i rummen runt målet.

Alla dessa flugor kan slås med en smäll. Ger man försvararna liter mer tid på sig för förberedelser och ett par dödliga fällor att gömma runtom på banan, till exempel granater kopplade till snubbeltrådar, ger man dem välbehövd närvaro inte bara i deras omedelbara närvaro, och anfallarna behöver spela försiktigare och mer metodiskt. Detta kommer i sin tur sänka tempot, göra ronderna längre (tidsfristen kommer behöva utökas med ett par minuter) och väntetiden mellan ronderna kommer kännas mycket mindre relativt sett. Sim salabim, med andra ord.

"Inför amorteringskrav" skrek dom till de tungt beväpnade mäklarna

Om Ubisoft hinner eller ens vill göra detta innan spelet släpps är en annan femma. De har förmodligen fullt upp med att åtgärda de många grafik- och serverbuggar som uppdagats den senaste månaden, och det är inte utan en första tillstymmelse till bitterhet jag börjar ana att det med största sannolikhet inte kommer vara den briljanta taktikshooter det hade kunnat vara när det släpps om en dryg månad. Det är bra, javisst - ibland rentav jättebra - men att se hur det så lätt skulle kunna bli fantastiskt gör nog mer ont än en renodlad besvikelse.