Se framtidens spelanimationer

Medlem

fokusera på nuet.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Face replacements av stuntmän finns i princip i varje storfilm i dagsläget.
Tror ni t.ex. att det var skådespelarna som åkte skridskor i Blades of Glory?

Inaktiv

jo visst ser det bra ut.. jag tyckte hon såg lite skum ut med det visade sig att hon såg ut så på riktigt med nått med hennes mun..

men om ni tycker det där är snyggt, kolla då på det
[http://www.youtube.com/watch?v=aCgeVDLpV6k&feature=related]
(runt 3:30 för otåliga)
renderat i realtid på ett radeon 4870... läskigt

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Face replacements av stuntmän finns i princip i varje storfilm i dagsläget.
Tror ni t.ex. att det var skådespelarna som åkte skridskor i Blades of Glory?

Jo men nu snackar vi spel. Dvs att det ska spelas upp i realtid och inte vara förrenderat.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Fast rörelse återgivningen (eller animeringen för er som skriker) i hemside-filmen som visar sida vid sida stämmer dåligt vid de grövre uttrycken faktiskt, och då har jag överseende med ansiktenas olika form.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Inaktiv

jag suger visst på att posta länkar
men här är nåra till om lightstage och gpu raytracyng

[http://www.youtube.com/watch?v=iwTcvk5IuB4&NR=1]

[http://www.youtube.com/watch?v=Bz7AukqqaDQ&feature=related]

Medlem

Dom säger att ögonen är spegeln till våra själar.. Och Hennes ögon var det första jag misstänkte att hon inte direkt var på riktigt. They looked kinda creepy.

Skrivet av DonGrif:

Jo men nu snackar vi spel. Dvs att det ska spelas upp i realtid och inte vara förrenderat.

Jo, men nu var det en massa jidder om någon film där skådespelaren dött under inspelningen och man tydligen dataanimerade honom/henne i de återstående scenerna.

Å sen är förrenderad datorgrafik även ett bra sätt att få en försmak om vad vi kommer göra i spelindustrin i framtiden.
Detta är också den enda punkten där videoklippet har någonsomhelst betydelse för spelintresserade. Det som hindrar facial animations i spel från att se bättre ut i dagsläget är inte motion capture-tekniker (vilket är det som image metrics sysslar med), utan snarare att vi inte kan rita ut tillräckligt komplexa animationsriggar och shaders i realtid.

[quote=s3ng]

Skrivet av Scream112:

Finns ju en film speciellt som jag tror många här har sett, där skådisen dog innan inspelningen var klar, där de valde att dator-animera honom igenom de sista bitarna... undrar hur många här som "såg det direkt" när de såg filmen. eller hur många som ens vet om det?

hobby-experter...

Om du menar Heath Ledger så spelade han in alla sina scener innan han dog, Man filmar först, sen tar det månader att klippa ihop allt och animera och sådant. Om det var någon tillägsscen kanske de animerade.


signatur

[Amd x2 6000+][4850][3gb ram][Corsair vx550w]

Medlem

verkar lite spännande =P
undrar om det blir någon hit


signatur

Rawr

Medlem

Håller med vissa inlägg... munnen och ögonen var iögonfallande märkliga. Då trodde jag faktiskt ändå inte att det var animerat från början. Men det var himla snyggt gjort!


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Läcker animering. Det enda som egentligen inte riktigt "stämde" var läpparna och, i vissa vinklar, ögonen. Men dom har ju lyckats med konststycket att inte trilla ner i uncanny valley (tycker jag). Ska bli intressant att se vad utvecklare som Square Enix kan göra med teknologi som denna.


signatur
Medlem

Men Jisses...

Skrivet av Scream112:

Finns ju en film speciellt som jag tror många här har sett, där skådisen dog innan inspelningen var klar, där de valde att dator-animera honom igenom de sista bitarna... undrar hur många här som "såg det direkt" när de såg filmen. eller hur många som ens vet om det?

The Crow heter filmen, det var Brandon Lee som blev skjuten under filminspelningen.

Medlem
Skrivet av DonGrif:
Skrivet av slartibartfast:

Face replacements av stuntmän finns i princip i varje storfilm i dagsläget.
Tror ni t.ex. att det var skådespelarna som åkte skridskor i Blades of Glory?

Jo men nu snackar vi spel. Dvs att det ska spelas upp i realtid och inte vara förrenderat.

Fast denna teknik skiljer sig inte speciellt från någon annan mocap teknik som redan nu används i många spel. Det handlar inte om att denna teknik går att använda i spel och gamla tekniker gick bara att ha i film. Det som är den största skillnaden är att denna tekniken läser av ansiktsutrycken utan att dom behöver sätta ut punkter och sånt i ansiktet på personen.

Resultatet i filmen är inte direkt jämförtbart med ett spel då dom använder mycket mer polygoner än i ett spel och att dom bara animerar ansiktet och inte resten av filmen.
Så detta är egentligen bara en film som visar att dom kan få samma resultat vi haft tidigare men snabbare och enklare.

Medlem
Skrivet av s3ng:
Skrivet av Scream112:

Finns ju en film speciellt som jag tror många här har sett, där skådisen dog innan inspelningen var klar, där de valde att dator-animera honom igenom de sista bitarna... undrar hur många här som "såg det direkt" när de såg filmen. eller hur många som ens vet om det?

hobby-experter...

uuhmm, om det är the dark knight du syftar på vilket jag antar så gjorde han klart sina scener i oktober 2007. han dog i januari 2008.

hobby expert var det va?:)

Skulle sätta en krona på "the crow"

Medlem

Var själva videon där hon förklarade allt animerat? Isf. Coolt. Ser sjukt verkligt ut. (är det inte så kommer jag känna mig dum)

Medlem
Skrivet av s3ng:
Skrivet av Scream112:

Finns ju en film speciellt som jag tror många här har sett, där skådisen dog innan inspelningen var klar, där de valde att dator-animera honom igenom de sista bitarna... undrar hur många här som "såg det direkt" när de såg filmen. eller hur många som ens vet om det?

hobby-experter...

uuhmm, om det är the dark knight du syftar på vilket jag antar så gjorde han klart sina scener i oktober 2007. han dog i januari 2008.

hobby expert var det va?:)

Nope, inte den filmen jag syftar på. och inte den skådisen heller. dock tragiskt att han har gått bort, kommer saknas.

Däremot när han gick bort höll iofs han på med en film, där de inte hade bestämt om de skulle animera honom eller finna en annan skådis och göra om hans scener med. Tror det blir/blev det senaste då de inte hade kommit allt för långt med produktion.

Medlem

Blir lite förvånad över att det är så många som tvekar ens en sekund på att ansiktet är datoranimerat. Visst det är bra gjort, men animation har samma brist som man annars brukar se. Munnen formar olika ljud, men det ser väldigt stelt ut eftersom interaktionen med resten av ansiktet stannar på ett overkligt sätt någon centimeter utanför munnen. Som om den lever sitt eget liv utanpå resten av ansiktet.

Själv tänkte jag först att håret åtminstone var riktigt snyggt gjort, men det var visst inte 3D...

Medlem
Skrivet av skyyvodka:
Skrivet av s3ng:
Skrivet av Scream112:

Finns ju en film speciellt som jag tror många här har sett, där skådisen dog innan inspelningen var klar, där de valde att dator-animera honom igenom de sista bitarna... undrar hur många här som "såg det direkt" när de såg filmen. eller hur många som ens vet om det?

hobby-experter...

uuhmm, om det är the dark knight du syftar på vilket jag antar så gjorde han klart sina scener i oktober 2007. han dog i januari 2008.

hobby expert var det va?:)

Antagligen The Crow, hur var det nu hobbyexperten?

OMG PWNED!1!!!!!!! eller hur?

Medlem

Tyckte väl det var något som inte stämde med ansiktet, så det kunde inte ha varit en film rakt av tänkte jag, satt mest å beundrade hur sjukt bra dom lyckats med resten av kroppen, ända tills slutet.

Så ja, är väl billigare med en kamera å mjukvara i guess, tekniken kan väl utvecklas till att bli ett riktigt effektiv alternativ i framtiden.

Medlem

Och ja, det är filmen The Crow från 1994 detta gäller. Följande går att läsa på IMDB:

Skrivet av IMDB:

The following scenes were completed after Lee's death:

- Draven first enters the apartment after digging himself out of his grave: footage of Lee walking through an alley in the rain was digitally composited into the scene where he walks through the doorway. Computer technology added drops of water to the door frame to make the water on his back not seem out of place.
- The shot of Draven falling from the window was made by digitally compositing Lee's face (complete with simulated blood) onto a body double.
- The scene where Draven puts on his make-up was filmed using a double. The face in the smashed mirror was Lee's, computer-altered to fit the shards. The image of Draven walking towards the window with the crow on his shoulder was a double with Lee's face added during lightning flashes.
- When Sarah visits the apartment, we never see Draven's face as it is a double.

Var det nåt mer ni ville veta, era viktigpettrar som påstår att animationer som denna är kass?


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av AgamemnoN:
Skrivet av s3ng:
Skrivet av Scream112:

Finns ju en film speciellt som jag tror många här har sett, där skådisen dog innan inspelningen var klar, där de valde att dator-animera honom igenom de sista bitarna... undrar hur många här som "såg det direkt" när de såg filmen. eller hur många som ens vet om det?

hobby-experter...

uuhmm, om det är the dark knight du syftar på vilket jag antar så gjorde han klart sina scener i oktober 2007. han dog i januari 2008.

hobby expert var det va?:)

Själv tänkte jag direkt på far och son Lee som båda dog under filminspelningarna..
Men om dom datoranimerade någon av dom eller båda vette fan, Brucan känns väl tveksam då det va ett tag sen han dog, men Brandon kanske...
Jag kräver ett svar på vilken film och skådespelare du hade i tankarna Scream112!

The Crow stämmer som någon redan sagt.

Dock inte den jag tänkte på....

Oliver Reed dog utav hjärtattack under inspelningen utav Gladiator. Därav fick de spela in det sista "med honom" med hjälp av annan standin och sedan dator-trixa till så man ser att det är den då avlidne skådisen.

Medlem

Devil May Cry 4... En av världens bästa spel. Ett jävla mästerverk måste jag säga. Så vackert. Så underbart. Så magnifikt...


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Fargo:

Var själva videon där hon förklarade allt animerat?

Yep. Klart imponerande.


signatur
Avstängd

Det var sjukt snyggt, men för att vara kräsen så var skillnaden ändå stor mellan animation och foto.

Medlem
Skrivet av Hannu87:

Såg ju ut som Doom 1 demo

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA! Grym kommentar!


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Gortie:
Skrivet av Fargo:

Var själva videon där hon förklarade allt animerat?

Yep. Klart imponerande.

Nja.. fejan alltså. Inte resten av henne samt bakgrunden.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Menar ni att tjejen är animerad? Såg bara första halvan då jag tröttade på väntan över att få se animeringen


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av svendolph:

Menar ni att tjejen är animerad? Såg bara första halvan då jag tröttade på väntan över att få se animeringen

Ja. Hennes ansikte. Men inte hår, händer och bakgrund.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Blev svagt mistänksam direkt jag såg filmen pga ögonen som är helt olika (dimmiga ala 3d).

Dessutom ser man att hela ansiktet har en felaktig röd ton när man jämnför med riktiga ansiktet på slutet.

Grejen men de är ju inte att själva ansiktet ska se som en verklig människa, det är ju ANIMATIONERNA dom vill visa.

123
Skriv svar