Inaktiv
Min Cpu "brinner"

vet ej om de är rätt forum o skriva i men mina spel börjar lagga ibland så ja misstänker att något är för varmt , jag laddade ner speedfan och detta är mina resultat

System 42c grön ok sak
CPU 50c eldicon!
Aux 8c blå pil ner
Hd0 44c grön
Temp1 40c grön

sen är min "cpu fan 1985 rpm" ingen aning vad det är , men jag vill gärna veta vad skajag göra för att min cpu ska gå ner några grader? misstänker att det är det som krashar mina spel, spelade warcraft 3 igår o de BÖRJADE lagga.. , grafikortet är nvidia geforce 7600 gt

Medlem

50 grader CPU är inte farligt, min CPU "brinner" 24/7

Vila i frid

Du kan säkert höja tröskeln för vad som är en farlig temperatur för din processor. Intel själva har sagt (har jag för mig) att rekommenderad temperatur ska vara under 60 grader.

CPU fan 1985 rpm betyder att din cpu-kylare snurrar i cirka 2000 varv per minut, vilket är lagom för snabbare så låter den mycket och långsammare så kyler den sämre.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Inaktiv

mm precis. Nu är det ju olika temperaturer för olika processorer. Men som soagt så är Core 2 Duo och jag tror också Quad rekommenderade till 60c load. Tror temperateren är högre på de flesta äldre modeller också? men som sagt så ska inte 50c vara något skadligt. Kanske det visar fel? mit moderkort visar ganska mycket under. Öppna datorn och kolla så det inte finns något damm på flänsarna, kylaren/kylarna. kan ju sätta in en chassifläkt annars? eller ominstallera kylaren, ta bort den , ta bort gamla kylpastan och sätta dit nytt, ett tunt tunt lager osv osv.

Hehe! nuni paddan å unix!!!:P

Inaktiv

tror ni det hjälper närjag spelar spel ?, vet ej vart jag ser tempen på grafikortet och om jag kan få den o kyla mer

Inaktiv

mirlamoooo jo du hann först med det tunna lagret denna gång
Är det till exempel en AMD XP så vet jag av erfarenhet att de dels blir varma och dels att 50 grader är för mycket för den. Som mirlamoooo skriver, men jag måste ju också få säga det....bort med CPU, rengör och på med ett TUNNT lager pasta. Kolla även eventuellt GPU på grafikkortet. MB kan bli för varmt också har jag sett framförallt på P4-system. Kan vara idé att göra rent aggregatet när du ändå håller på.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Huh, "50 grader för mkt för en Athlon XP?"? No way. Tvärtom så är ju de bland de varmaste processorerna (efter intels prescott möjligen), och uppåt 60-70 grader är inte alls ovanligt. Har haft en Barton 2500+ och bios var väl den ca 40-45C. Överklockad till 3200+,har gått i 3.5år och har nog alltid haft load-temperaturer över 50c.

Inaktiv

speedfan visar ju lite missvisande då den mäter tempen på utsidan av processorn om jag inte har fel.

t.ex. core temp mäter tempen i kärnan och ger en mer riktig temperatur.
som exempel har jag runt 15-17 grader med speedfan men runt 30 me core temps (i idle)

så har du 50 grader i speedfan så är kärnan antagligen runt 65 grader.

Medlem

speedfan har klarat av att mäta temperaturen på kärnorna (på c2d iaf) ganska länge nu.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Jasså, inte på mitt system iaf, kanske har gammal version eller nått då

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

speedfan har klarat av att mäta temperaturen på kärnorna (på c2d iaf) ganska länge nu.

Speedfan läser fel, Coretemp eller iTAT är det man ska använda på Duo / Quad.

Medlem
Skrivet av ForEvo:
Skrivet av Hwergelmer:

speedfan har klarat av att mäta temperaturen på kärnorna (på c2d iaf) ganska länge nu.

Speedfan läser fel, Coretemp eller iTAT är det man ska använda på Duo / Quad.

jasså, speedfan och tat har iaf alltid visat samma temperaturer för mig sedan v. 4.32 när stödet för c2d lades till. enda skillnaden är att tat uppdaterar lite långsammare så temperaturerna kan se annorlunda ut några sekunder. hur det är med quad vet jag däremot inte...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Jag har Intel Core 2 Quad 6600 och provade både speedfan och Coretempt (har inte provat iTAT) och dessa visade samma sak.. däremot rekommenderar jag Everest ^^

Gillar Everest bättre då det är lite "flashigare" men kanske inte lika informativt

1
Skriv svar