Vin- och öl-kännare behövs!

Flakmonkey
Vin- och öl-kännare behövs!

Imorgon är det Bergstedt-träff i Täby vilket innebär att min far och hans brors familj ska umgås. Ser fram emot det, inte bara för att det alltid är trevligt att umgås med släkten utan för att det var ett tag sedan vi träffades på det här sättet. Senaste gången jag träffade dem var på farfars begravning och då var det bara under och lite efter själva begravningen då alla var tvungna att åka hem direkt efteråt. Innan dess kan jag inte ens minnas när vi träffades allihopa på samma gång.

Hursomhelst så är det jag och min två bröder som ska stå för maten och drickan till den här trevliga tillställningen. Trerätters (någon form av köttgryta till huvudrätt) ska det ju såklart bli och vi ska alla hjälpas ut men av någon anledning (kan verkligen inte förstå varför ) så blev jag ansvarig för inköpet av vin och öl. Alla som varit på Systembolaget vet att det finns en hel del att välja på och även om det finns några som jag brukar köpa, men jag tänkte att det skulle vara kul att pröva någonting nytt.

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/sOT_0e51H_c&hl=sv&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/sOT_0e51H_c&hl=sv&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
Finns det någon Bengt här månne?

Så finns det någon vin- och/eller öl-kännare här så tar jag hemskt gärna emot alla tips som jag kan få så att jag inte sviker det förtroende jag fått av min familj

#blogg

Antikvitet
Vin- och öl-kännare behövs!

Rött? Vitt? Prisklass per flaska?

Vitt vet jag inte så mycket om, jag brukar köpa Casillero del Diablos vita chardonnay, den är god.

För rött skulle jag säga Santa Ana om du vill ha en resonabelt prisvärd flaska. Det är en malbec-shiraz som är god och rätt lättdrucken. Vill du lägga lite mer pengar så köp en amarone, t.ex. Amarone Classico (169kr) eller Alpha-Zeta (personlig favorit, 199kr).

För ölen säger jag pröva Leffe Blonde, underbar ale som alltid slinker ner såsom belgare lätt gör. Fruktig, men med karaktär.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Herregud, dog nästan av den där filmen. Well played.

Testa Samuel Adams Boston Ale, borde passa bra både till huvudrätten och minglet, töntigt prisvärd.

Medlem

Jag är väldigt svag för Chateu La Reyne - ett rött vin för 90 kronor om jag inte minns fel.

Medlem

Jacobs Creek eller Montepulciano d'Abruzzo, rött.
Gott till allt o bill...... prisvärt

Öl, Nils Oscar God Lager, mums till mat o chill.

Flakmonkey

Tackar för tipsen som kommit in hittills... drar till systemet och handlar imorgon så inte försent att komma med input

Skribent

Kronenbourg 1664

Medlem

Corona funkar alltid, Leffe som föreslaget ovan också, fyra av fem solar om man föredrar ljust öl... Om du tycker om mörkt öl är ju alltid Murphy's Double Chocolate Stout alltid att föredra, grymt gott med lite tyngd i. Annars finns ju standard: Guinness, Boddingston's, osv. som alltid funkar.


signatur

www.anrop.se - Anrop - Sveriges community för virtuella soldater

Medlem

Jag skulle tipsa om rödvinet Killawara som är riktigt gott och ganska billigt. Även Lindeman har flera goda viner men i något dyrare prisklass. Hoppas ni får en trevlig kväll!

Medlem

Öl till grytan skulle jag föreslå en ale eller stout, annat går bort. Tips ale: Innis and Gunn, Bombardier, Spitfire, Old speckled hen, eller en rökig öl som Aecht Schlenkerla Rauchbier! (måste testas, den är grym!) Ha så trevligt!


signatur

Tempus fugit.

1
Skriv svar