Medlem
skumt

Jag förstår mig inte på min PC, jag kör på 8800gts,C2D 6600, 1 g ddr 2 800mhz, 2 hhd (raptor 36 gig,sgt 200gig) och en DVD brännare. allt får ström från min 600w xsilence,

Tempen sitter på 40-45 C stabilt,

Men endå stängts min dator då och då ? vad kan de bero på ? Det händer bara när jag spelar, och de spelar ingen roll vad de är jag spelar. Händer oftast om jag spelar långa perioder eller om något "JÄTTE" krvävande händer.

TACK


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

nj
Medlem

40-45 grader idle/full load?
Hur varmt blir grafikkortet?
Testa köra Memtest86 och/eller Memtest86+ för att utesluta minnesfel.

Medlem

de är på idle, och när jag kör full ös, är det på 55
ungefär. - edit, shit testade med Intel tat på 100 load, och den steg till 60C nästan. har ej överklockat jag har en Scythe Infinity CPU Kylare. kanske bör köpa en Artic Silver ?

de testet , ska jag bränna det på en skiva, sedan starta genom den eller ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Inaktiv

jag har också en c2d 6600 men den ligger på stadiga 25 grader idle och full load ligger den på 27-30 grader men jag kör men en zalman 9700 ultraquiet 120mm men hur får du ner ditt grafikkort så mkt i temperatur mitt ligger på 58 grader idle och ca 65 full loaded och då är fläkten på 80%


signatur

Intel C2D e6600 8800gts 640mb 2048mb dddr2 pc6200 4*400gb saus p5w dh deluxe aspire x-navigator 550W

nj
Medlem

Iom temperaturen sticker upp i 60 grader snabbt när du kör igång belastning på processorn så kan det helt enkelt vara så att temperaturen sakta men säkert kryper uppåt tills någon förinställd skyddsnivå nås och datorn då stängs av för att minimera risken för skada.
Har du dålig ventilation i chassit så är det nog mest troligt.

Ja, du måste bränna ut dem, är inte helt hundra men jag har för mig vanliga Memtest86 har möjlighet att läggas på en diskett bara som du bootar ifrån, men minns inte helt.

Medlem

jo, det går med diskett också. annars är ultimate boot cd en bra skiva att bränna ut, innehåller memtest86 och 86+ samt miljoner andra bra verktyg

60 grader låter lite mycket oklockat...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av nj:

Iom temperaturen sticker upp i 60 grader snabbt när du kör igång belastning på processorn så kan det helt enkelt vara så att temperaturen sakta men säkert kryper uppåt tills någon förinställd skyddsnivå nås och datorn då stängs av för att minimera risken för skada.
Har du dålig ventilation i chassit så är det nog mest troligt.

Ja jag tror nog det är det, fast jag har chassit öppet så de har luft, tror nog att jag måste byta ut pastan som jag fick med kylaren till en artic silver(och lägga på rätt denna gången haha). men ska ta och testa skivan


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Inaktiv

Är 60 verkligen lite mycket i TAT, även om det är oklockat? Eller har jag missat vilken temp vi snackar om? 60 på kärnorna i TAT är väl inte mördarvarmt?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

60 är ju np?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

det är inte jättevarmt, men jag skulle vara lite ledsen om jag hade 60 grader oklockat...

som referens har jag ~64 grader i TAT, på en 6300@3GHz och rätt hög spänning (kommer ej ihåg exakt vad den är ställd till)


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

ja det är rätt surt, för de är oklockat, men de har aldrig vart så högt innan , de blir bara varmare och varmare, det tråkiga är att grafikkortet sprider värme som ba de och cpu kylaren blåser det direkt på CPU'n..


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Inaktiv

När du ändå håller på kolla kylningen till bryggan. Blir den för varm stängs/startas datorn om.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Intel har ju haft problem med att del av deras c2d (kanske andra modeller oxå vad vet jag) processorer har blivigt ganska kraftigt konkava vilket kan resultera i en hel del höga temps.
Det är alltså ytan som kylaren ska ha kontakt med som buktar in lite typ så här kan det se ut lite(mycket) grovt.

processor----> (| <----- cpu kylare

Har oxå en E6600 som du och har även typ samma temps. Och jag kyler min cpu med Scythe Ninja och as5 pasta. Har antec P180B chassi, å kör med 4x120mm chassifläktar + 1x120mm processor + 1x120mm PSU, dock körs de flesta med fläkt kontroller.

Lösningen på problemmet (om nu processorn är konkav) är helt enkelt att lappa (slipa med mycket fint sandpapper, tills man har en plan yta) cpu:n.
Detta är någon någon jag kommer prova på här i sommar för att se vad det gör för resultat. Gäller ju att vara försiktig så man inte slipar igenom skalet heller.

OBS!!! jag tar inget ansvar om ni nu skulle prova på detta och det sen inte skulle lyckas. testa på egen risk OBS!!!


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Låter sjukt farligt att slipa en prolle, man har ju ingen aning om man råkar slipa för mycke o dra sönder hela skiten.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

glömde säga att min processor är lappad, någon risk att man skulle slipa igenom skalet är det knappast så länge man inte använder maskinslip, däremot kan man slipa fel så IHS:en blir konvex istället. kollar man några guider först så går allt bra dock


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Japps kollar man runt på andra forum så är det väldigt många som slipar ihs:en. Så är man bara lite försiktig och har rätt sandpapper hemma så ska det inte vara några större problem.

Har du några uppgifter på hur många grader det gorde för dig Hwergelmer lappan/olappad?
Vissa verkar kunna sänka tempsen med upp emot 10-15C.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

nja, jag gjorde inga vetenskapliga tester av temperatur före/efter. men stor skillnad gjorde det. innan jag lappade fick jag ungefär samma temperaturer med originalkylaren som med scythe infinity, detta berodde förmodligen på att originalkylaren inte täcker hela ihs:en så den påverkas inte lika mycket av det konkava. kan tänka mig att det gjorde 5 grader oklockat, och ännu mer klockat...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar